واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: مدیر گروه تولید هنرهای تجسمی «فرا»: اصطحکاک مردم با آثار اورژینال تجسمی نزدیک به صفر است/ برای خرید اثر اورژینال باید فرهنگ سازی کرد
منصور آزاد کام مدیر گروه تولید هنرهای تجسمی «فرا» معتقد است بیش از هر چیز لازم است روی فرهنگ خرید اثر تجسمی اورژینال به جای آثار کپی توسط مردم کار شود. به گزارش ایلنا، منصور آزاد کام مدیر گروه تولید هنرهای تجسمی «فرا» و کیوریتور نمایشگاهها درباره فعالیتهای این گروه هنری گفت: ما در طول سال نمایشگاههایی برپا میکنیم و به دنبال ایجاد مکانهای دائمی فروش آثار هنرهای تجسمی هستیم و همچنین امسال با شرکتها رایزنی کردیم تا به جای سر رسید، تابلو هدیه بدهند که تا کنون ۳۰۰ قطعه تابلو را به شرکتها ارائه کردهایم. همچنین از آثار تجسمی که در اختیار گروه است کارت پستال هایی برای شرکت ها تهیه کردهایم و در کل فعالیتهای خود آثار را با رقمها قابل قبول ارائه میدهیم. وی ادامه داد: به اعتقاد گروه ما کارکرد هنرهای تجسمی در فضاهای زیستی مردم نزدیک به صفر است. به این معنا که مردم تمایل به خرید اثر هنری اورژینال ندارند و در این باره فرهنگسازی نشده است. ما کارهایی را ارائه میدهیم که حاصل کار هنرمندان جوان و حرفهای است و در قیمتهای متفاوت ارائه میشود. در جامعه امروز ما حتی در خانه افراد متمول میبینید پرینت کارهای هنرمندان خارجی روی دیوار است یا در بهترین شرایط تابلو فرش. آزادکام بیان کرد: منظور گروه ما از فضاهای زیستی تنها داخل خانه ها نیست بلکه هر فضایی که مردم با آن در ارتباط هستند. برای همین ما پیشنهادهای دکوراسیون داخلی برای هر فضا و مکانی را همراه با اثر ارائه می دهیم. معتقدیم باید به نقطهای برسیم که همانگونه که مردم برای خرید پرده و مبل به فروشگاهها میروند باید آثار هنری را برای دیوارهای خانههایشان بخرند که با فضاهای منطل همخوانی داشته باشد. وی درباره ارزش هنری آثاری که در این مجموعه ارائه میشود نیز گفت: هدف اصلی ما این است که آثار اورژینال را جایگزین کارهای کپی کنیم و در مرحله بعد سطح سلیقه مخاطب را افزایش دهیم. اعتقاد داریم آثار اصل باید در حرکت زیستی ما در جریان باشد. ما حتی در نمایشگاه ها با مردم ارتباط برقرار میکنیم تا مناسب سلیقه آنها اثر به آنها معرفی کنیم. کارهایی که ما ارائه می دهیم از حداقلهای ارزشهای هنری برخوردار است و در عین حال با سطح سلیقههای مختلف نیز هماهنگ است و نگاه دکوراتیو هم دارد. وی ادامه داد: من معتقدم کار گالریها تخصصیتر از کاری است که ما انجام میدهیم و هر دو لازم است. شما در گالریها مشاهده میکنید ۸۰ درصد مخاطبینش هنر را میشناسند و در برنامه هفتگی آنها بازدید از نمایشگاهها هست. اما خیل عطیم جامعه از سطح سواد بصری بالایی برخوردار نیست چون با این آثار رو به رو نشده است در حالیکه از سطح سواد و جایگاه اجتماعی بالایی هم برخوردار است. اما اصطحکاکی با فضاهای گالری ندارد. ما سراغ این قشر رفته ایم. آزادکام بیان کرد: گالری ها با وسواس بیشتری نسبت به مولفههای هنری آثار را انتخاب میکنند. در واقع فاکتورهای هنری برای آنها مهمتر است. ولی نگاه ما این است که آثاری انتخاب کنیم که وارد فضای زندگی مردم شود. بسیاری از آثاری که در گالریها مشاهده میشود را مخاطب بیش از دو ساعت نمیتواند در فضا تحمل کند و حتی مناسب این نیست که برای مدت طولانی در معرض دید مخاطب باشد. به طور مثال اثر «جیغ» مونش که یکی از گرانترین آثار دنیاست را شما نمیتوانید در پذیرایی خانه بگذارید و هر روز به آن نگاه کنید اما «گلهای آفتاب گردان» ونگوگ را میبینید که ناگهان میلیونها پوستر و پرینت از آن در دسترس مردم قرار میگیرد. وی در انتها درباره تعداد هنرمندان فعال در این گروه هنری اظهار کرد: سال ۹۴ ما با ۲۷۰ هنرمند کار میکردیم اما امسال بالای ۴۰۰ هنرمند در مجموعه ما فعال هستند. برخی از این افراد فارغ التحصیلان رشتههای هنری هستند که معتقدیم باید بازار کار برای آنها مهیا باشد. ما حتی در ژوژمان دانشجوها شرکت میکنیم و اگر آثار قابلیت خوبی داشته باشد از آنها خرید هم میکنیم. گفتنی است این گروه تلاش دارد تا در سال ۹۶ بخشی از هنر ایران را در کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس نیز معرفی کند و در سال ۹۵ نیز توانسته به ۴ استان نیز آثار خود را ارائه کند.
۱۳۹۵/۱۲/۱۳ ۱۱:۰۹:۰۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]