تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829295817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نامگذاری روز رحلت آیت الله هاشمی، به نام «اعتدال،‌ میانه روی و مبارزه با افراط گرایی»


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: نامگذاری روز رحلت آیت الله هاشمی، به نام «اعتدال،‌ میانه روی و مبارزه با افراط گرایی»
آنچه از روحیه هاشمی در میابیم، بردباری، شکیبایی، سنجشگری، اعتماد و درایت و دریافت عقلانی و برآیند آن «اعتدال پسندی» و «میانه گزینی» و نهایتا ایجاد نوعی «وفاق» و «همدلی» است که اگر سپاس ما سزاوار آن بود، بی¬دریغ نثار چنان مردی می¬کردیم که ۶ دهه عمر خود را در چنین مسیری قرار داد؛ اما آیا حق نیست که روز رحلت چنین مردی را روز «اعتدال، میانه روی و مبارزه با افراط گرایی» بنامیم؟
مصطفی فقیهی در سایت انتخاب نوشت: 


هنوز تکانم می دهد، حادثه سوزناک ، ناگوار و بهت برانگیز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی. او چون نقش سیاسی عمیقش در ۶ دهه زندگانی خود، رحلتی شگفت آور و تاثیربرانگیز داشت و «انقلابی عاطفی» در کشور به پا کرد؛ آنقدری که حتی تندروترین جریان های مخالف هاشمی را نیز به تکاپو و تقلا انداخت تا از این وضعیت کم نظیر احساسی، چنگی زنند و مشتی نصیب خود کنند!‌ چندان که چنین کردند و در حد قد و اندازه ی خویش، نصیبشان شد. اما کاش پیام تشییع میلیونی را نیز به خوبی درک کرده باشند و از عمق جان بدانند و باور کنند که بی شک هاشمی، موهبتی برای انقلاب، مردم و کشور بود و همچنان نامش غنیمتیست ارزشمند برای آیندگان و بهانه ایست برای وفاق و همدلی.


هاشمی تکیه گاهی روحیه بخش برای انقلابیون و مبارزان پیش از انقلاب بود و مشاوری امین و مورد اعتماد حضرت امام (ره) در همه ی امور آن ایام کارساز، فرمانده پرصلابت دوران جنگ و سردار سازندگی و مهندس و معمار ایران در ایام صلح، سازنده و بازسازی کننده کشور پس از تخریب هولناک زیرساخت ها و شهرها، مشاور و همسنگر و یار بی بدیل و ۵۹ ساله ی رهبری معظم انقلاب،  آینده نگری کم نظیر و بلندپرواز، سیاست ورزی هوشمند و زمان شناس، استراتژیستی بی بدیل در طراحی و اجرای راهبردهای کلان نظام،  فقیهی فرزانه و نوگرا، مفسری ژرف اندیش و سترگ، عالمی بصیر، زبانی صریح و صمیمی، گریزان از نفاق و تملق و دورویی،‌ از تبار تک ستاره های مظلوم انقلاب اسلامی، نجیب،‌ بزرگوار، بخشنده و البته مظلوم و دلسوخته، اما سخت صبور و مقاوم، چون کوه، ایستا و فراز. آنچنانی که شایسته ی این شخصیتِ در طراز اسطوره، تاریخ سازی نمونه   و مرد رویاهای بلندپرواز ایران است.


سخن در مورد او بسیار است ، اما چند نکته، اینجا گفتنیست:
 
تاریخ سیاسی پس از انقلاب اما، پدیده «توسعه» را با آیت الله هاشمی تعریف می¬کند. معماری ده ساله توسعه در کشور جدا از دیگر تجربه¬ های ثمین و سمین او در دیگر قلمروها، تجربه منحصر به فرد اوست. حتی پس از پایان دوره ریاست جمهوری، او همواره از سیاست¬های اصلاح گرایی و توسعه گرایی دولت ها حمایت کرد و در هدایت و پشتیبانی پیدا و پنهان آن هیچ فرو نگذاشت. و چه دقیق ، ریزبینانه و به حق است اطلاق عنوان «سردار سازندگی» به او... و مگر توسعه و اصلاح گری، جز در فضایی باز، آرام، بی تنش و آشوب و حرکت در مسیر «اعتدال»، توان بالیدن و بردمیدن دارد؟ 
 
هاشمی چنین بود و چنان رفت که نام و رسمش با «اعتدال» گره خورد. حضور مادام و موثر ۶ دهه او در صحنه کلان سیاسی کشور و بعد از انقلاب اسلامی در صحن و سرای کشور، «اعتدال سیاسی» را مجال ¬داد و او را به عنوان «میانجی قابل اعتماد» برای گروه¬ های سیاسی حفظ و صیانت می کرد ؛ گو آن¬ که نفس حضور او، عرصه را بر پاره¬ ای نوآمدگان و افراط گرایان گستره سیاسی تنگ می¬کزد؛ کسانی که تنها سرمایه¬ شان، فریفـتن چشم و دل با «زر و زیورهای زبانی» و «تردستی¬های کلامی» است؛ این جریان ، اما همچنان هست، کَم کَمَک سر از لاک خویش برون می کند تا از رحلت هاشمی، به مرگ اعتدال و میانه روی برسد!
 
هاشمی از دیگر سو، اما می دانست  کسانی که به رادیکالیزه کردن فضای سیاسی می¬اندیشند، ناخودآگاه یا خودآگاه، مقاومت¬ها را نیز، رادیکال می¬کنند. رادیکالیزه شدن مقاومت¬ ها نیز خود به کند شدن روند «اصلاح خواهی مادام» در چارچوب شریعت اسلامی و مورد تایید مقام معظم رهبری منجر می¬شود.
 
آیت الله هاشمی نماد سیاست پیشه ای خردمند و معتدل بود که در هر بحرانی، مدیریت و کارشناسی و راهگشایی خود را نشان می داد. در کشاکش و چکاچاک جناح ها که گاه از مرز امنیت و وحدت ملی فراتر می¬رفت، حضور مستقیم و مؤثر «آیت الله» ، وزنه اعتدالی بود که مانع از برخورد تند و شکننده آنها با یکدیگر می شد. حضور او اگر چه در قالب هیچ¬یک از جناح¬ ها صورت نمی-گرفت ولی پایگاه اطمینانی برای همه آنها فراهم می آورد.
 
تأکید همیشگی آیت الله بر «سیاست اعتدال» برای بقا و دوام در جهان، بسیار تأمل برانگیز است. سیاست اعتدال، به زعم و تجربه او، این فرصت را فراهم می¬ آورد که فارغ از هیاهو و غوغاهای روزمره، و با پرهیز از افراط و تفریط به اصلاحات اقتصادی ـ اجتماعی و تأمین ثبات، وحدت ، امنیت ملی و همچنینوفاق و همدلی ملی اندیشید. 


نگارنده اما با توجه به همه جوانب گفته و ناگفته ی شخصیتی حضرت آیت الله هاشمی، به دولت پیشنهاد می دهد روز رحلت این بزرگ مرد تاریخ ایران، به نام «اعتدال، میانه روی و مبارزه با افراط گرایی» نام گذاری شود. به نظر می¬رسد، همه نیروهای دلبسته به پیشرفت ایران با در نظر گرفتن این نکته، چونان نگارنده، کمپینی را فراهم آورند و پیشنهاد نامگذاری روز رحلت حضرت‌آیت الله هاشمی را مطرح کنند.


به واقع، آنچه از روحیه هاشمی در میابیم، بردباری، شکیبایی، سنجشگری، اعتماد و درایت و دریافت عقلانی و برآیند آن «اعتدال پسندی» و «میانه گزینی» و نهایتا ایجاد نوعی «وفاق» و «همدلی» است که اگر سپاس ما سزاوار آن بود، بی¬دریغ نثار چنان مردی می¬کردیم که ۶ دهه عمر خود را در چنین مسیری قرار داد؛ اما آیا حق نیست که روز رحلت چنین مردی را روز «اعتدال، میانه روی و مبارزه با افراط گرایی» بنامیم؟
 
هاشمی از آغاز، میانه رو و معتدل بود و ان شالله، از این پس نیز گستره سیاسی ایران، با استعانت و یاری جستن از نام و مرامش، بر همین سیره و سلوک خواهد رفت و مشی و منش این سیاست ورز کم نظیر تاریخ را تداوم خواهد بخشید.
 
اعتدال ، نامی خالی در تقویم سیاسی ایران
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با «انتخاب» در اسفند ۹۲ می گوید :‌  در گفتگو ها اعتدال و منطق ملاك است و دعوا و نزاع نيست . بهترين امت كسان يا افرادي هستند كه در بحث ها شركت مي كنند و حرف حق را مي پذيرند .پس بايد با مردمان ديگر در نقاط مشترك همراهي كنيم كه با خودي ها ؛ مسلمانان و هم وطنان جاي خود دارد...فضايي با منطق است كه  تند رويي و افراط و تفريط در آن نباشد.اگر انسان بخواهد راه برود ؛ از وسط جاده راه مي رود.راه رفتن از حاشيه جاده افراط است و رفتن از كنار هم باعث  سقوط مي شود.


«اعتدال و میانه روی» از سلوک اصلی حکومت اسلامی است که شهید مطهری نیز همواره از آن دفاع کرده است. از نظر ایشان یکی از خاصیت¬های بزرگ دین مقدس اسلام «اعتدال و میانه روی» است. یعنی خود قرآن کریم امت اسلام را به نام «امت وسط» نامیده است و چه خوب است که حکومت اسلامی، حکومت وسط، میانه و معتدل باشد، نه افراط باشد نه تفریط. او معتقد بود: «امت و قوم و جمعیتی که واقعاً و حقیقتاً دست پرورده قرآن کریم باشند، از افراط و تفریط، از کندروی و تندروی، از چپ روی و راست روی از همه اینها برکنارند. تربیت قرآن همیشه ایجاب می¬کند اعتدال و میانه روی را».


شهید مطهری تندروها را تحت عنوان «افراطی»ها به «جهالت» متصل می¬کنند و کندروها را تحت عنوان «تفریطی¬ها» به «جمود» پیوند می¬زند و تصریح می¬کنند که «خطر جمود از خطر جهالت کمتر نیست، دین، اعتدال لازم دارد» و حکومت نیز بر اساس مبانی فکری ایشان، چنین است. «امت معتدل باشید نه جاهل و جامد». ریشه انحرافات از نظر مطهری در جهل (افراط) و جمود (تفریط) است. (نگاه کنید به: مقتضیات زمان،جلد 1، ص 69)


مطهری یکی از علامتهای آشکار مسلمانی را «پیدا کردن راه معتدل و میانه» می¬دانند و می¬گویند این «راه را» ائمه تأسیس کردند و تصریح می¬کند: «از نظر مقتضیات زمان نباید جاهل و مفرط و تندرو باشیم و نباید جامد و منقشر باشیم». (همان، ص 85)




تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - 18 February 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن