تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817563631
مردم در سينما ميخندند
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مردم در سينما ميخندند
کمدي همواره جزو ژانرهايي است که در گيشه با اقبال فراواني روبهرو ميشود. در نيمه دوم دهه 80 که رکود کمسابقهاي دامنگير سينماي ايران شده بود، تنها فيلمهاي کمدي خوب ميفروختند.
نویسنده : جواد محرمي
کمدي همواره جزو ژانرهايي است که در گيشه با اقبال فراواني روبهرو ميشود. در نيمه دوم دهه 80 که رکود کمسابقهاي دامنگير سينماي ايران شده بود، تنها فيلمهاي کمدي خوب ميفروختند. البته نگاه نازل و غيرحرفهاي برخي فيلمسازان به سينماي کمدي باعث شده بود در آن مقطع شاهد سيلي از فيلمهاي موسوم به شانه تخم مرغي باشيم که بخش عمدهاي از فضاي سينماي ايران را تسخير کرده بودند و ارزش هنري چنداني نداشتند، ولي مردم به فيلمهاي خوب کمدي توجه نشان ميدادند.
تب توليد فيلمهاي کمدي با آغاز دهه 90 تقريباً فروکش کرد و تا جايي پيش رفت که امسال و در جشنواره فيلم فجر تنها شاهد دو اثر کميک بوديم که البته فقط يکي از آنها رعايت قواعد حرفهاي سينما را کرده بود.
فيلم «خوب بد جلف» اولين ساخته پيمان قاسمخاني در مقام کارگردان تا حدودي منطبق بر استانداردهاي نوعي خاص از سينماي کمدي ساخته شده است، ولي در سوي ديگر «گشت2»، به عنوان نسخه دوم اين فيلم ساخته سعيد سهيلي به دليل رعايت نکردن شئونات فرهنگي جامعه و نيز ضعف در فيلمنامه نمونه قابلي در ژانر کمدي شناخته نميشود.
اقبال به کمدي بديهي است
محمدتقي فهيم، منتقد و کارشناس سينما در گفتوگو با «جوان» اقبال مردم به سينماي کمدي را امري طبيعي ميداند: «اصليترين وجه سينما سرگرمي است و سينماي کمدي از اين جهت ارتباط وثيقي با عنصر مفرحبخش بودن و سرگرمکنندگي سينما پيدا ميکند. سرگرمي وجهي تعيينکننده در سينماست و نميتوان آن را ناديده گرفت.
سينما بايد بتواند اوقات خوشي را براي تماشاگر ايجاد کند. اوقات خوش صرفاً به معناي اين نيست که تماشاگر را بخنداند بلکه ميتواند تماشاگر را احساساتي کند و حتي بگرياند يا بترساند. در واقع سينما بايد تجربهاي تازه و بديع در اختيار مخاطب قرار دهد. خنداندن هم تجربهاي است که سينما از طريق ژانر کمدي به مخاطب هديه ميدهد.»
مردم از تلخي و نااميدي در سينما بيزارند
فهيم درباره ژانر کمدي در سينما به اين مسئله اشاره ميکند که اقبال مردم از سينماي کمدي ميتواند يک پيام مشخص داشته باشد و آن اينکه مردم از سينماي شبهه اجتماعي با مضامين تلخ و نااميدکننده خسته شدهاند.
وي در ادامه به رئاليسم افراطي که گريبانگير سينماي ايران شده و فيلمهايي که سعي دارند به بهانه واقعگرايي مخاطب را تحت تأثير قرار دهند، اشاره ميکند: «تماشاگر ايراني با اين افراطگرايي در پرداختن به مباحث تلخ مشکل دارد، براي مثال اثري چون «بدون تاريخ بدون امضا» سينمايي ارائه ميدهد که تماشاگر آن را پس ميزند. فيلمساز يک مورد از فقر را که احتمال اتفاق افتادنش نادر است، دستمايه داستان فيلم کرده است. معلوم است که غلبه چنين مضاميني مردم را دلزده ميکند، البته جشنوارههاي خارجي حتماً از اين فيلمها استقبال ميکنند ولي فيلمساز براي مردم خودش فيلم نميسازد و چشم به جشنوارههاي خارجي دارد، اما کمدي ژانري است که براي مردم ساخته ميشود.»
سينما بايد همه ژانرها را پوشش دهد
اين کارشناس سينما در ادامه خاطرنشان ميکند که پرداختن به سينماي به اصطلاح اجتماعي سبب شده مخاطبان سينما از ژانرهاي مختلف اين هنر بيبهره بمانند. وي به فيلم سلام بمبئي و فروش خوب آن در گيشه نيز اشاره ميکند و اينکه اين اقبال نيز به سبب نياز مردم به ژانر ملودرام اتفاق افتاده است. در واقع مردم دوست دارند به جاي ديدن نفرت و مباحث چرک در جامعه مضامين عاشقانه را در سينما ببينند. مردم دوست دارند عشق واقعي يک زوج را بر پرده سينما مشاهده کنند و سينما از اين بابت ميتواند براي جامعه الهامبخش باشد.
فهيم در ادامه با بيان اينکه سينماي ايران متأسفانه از کمدي خوب محروم شده است، توضيح داد: کمدي و خنده نياز جامعه است و سينماي ايران بايد با توليد آثار فاخر در اين ژانر به نياز جامعه پاسخ بگويد.
اين کارشناس سينما درباره اقبال مردم به سينماي کمدي که سال گذشته با فروش بالاي فيلم من سالوادور نيستم در گيشه رقم خورد توضيح داد: «من سالوادور نيستم فيلم خوبي نبود، اما دلايلي سبب فروش خوب آن شد، از جمله اينکه مردم از غلبه فيلمهاي آپارتماني و شهري با جغرافياي تهران خسته شدهاند. وقتي در پوستر فيلم مشاهده ميکنند که قرار است فيلمساز او را به فضاي تازهاي ببرد، استقبال ميکنند. البته فيلم عطاران در ژانر کمدي اصلاً اثر قابل قبولي نبود، اما همين که حال مخاطب را بد نميکرد و او را نااميد نميکرد خود جنبه قابل دفاعي براي يک فيلم ايراني محسوب ميشود.»
شناخت ژانر اهميت دارد
فهيم درباره استقبال از فيلم «خوب بد جلف» در روزهاي ابتدايي اکران اين فيلم نيز به اين نکته اشاره کرد که پيمان قاسمخاني قواعد سينماي کمدي را خوب ميشناسد: «او طنز کلامي را خوب ميشناسد و زير ژانر سينماي کمدي و به اصطلاح ويژگيهاي کمدي بزن بکوب را بلد است. همچنين قواعد فيلمنامه و قصه را هم خوب ميداند و همه اينها سبب ميشود تماشاگر به کمدي او اقبال نشان دهد.
قاسمخاني البته در تلويزيون نشان داده که در نوشتن آيتم و پلاتونويسي تبحر دارد و ضرباهنگ داستان را خوب رعايت ميکند. در فيلم «خوب بد جلف» هم نماهاي داخلي که از چند آيتم تشکيل شده را بهتر از کار درآورده است.
نکته ديگر درباره سينماي قاسمخاني اين است که او گونهها و ژانرها را هم ميشناسد و ضمناً سينما را هنري عامهپسند و در خدمت مردم ميداند، نه هنري روشنفکرانه و در خدمت مخاطب خاص و از دلايل اصلي موفقيت او در گيشه هم همين مسئله است. شايد به شخصه همه شاخصهها و مؤلفههاي فيلم خوب بد جلف را نپسندم، ولي به عنوان يک منتقد که معتقدم هويت من با تماشاگر سينما شناخته ميشود معتقدم فروش خوب يک فيلم در سينما بيدليل نيست و نبايد به جنبههايي که سبب ميشود مردم يک فيلم را دوست داشته باشند، بيتوجه بود.»
فيلم سينمايي «خوب بد جلف» به عنوان اولين فيلمي که توانست جواز اکران نوروز را بگيرد چند روزي است که اکران خود را آغاز کرده و توانسته طي دو روز ابتدايي اکران خود در گيشه بيش از 300 ميليون تومان بفروشد. اثر سينمايي پيمان قاسمخاني به همراه فيلم گشت2 دو فيلمي بودند که در ژانر کمدي توليد و در جشنواره سيوپنجم فجر حضور داشتند.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]
صفحات پیشنهادی
سینمای ایران بیانگر دردهای مردم است
وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران مطرح کرد سینمای ایران بیانگر دردهای مردم است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران گفت سینمای ایران بیانگر دردهای مردم است به گزارش فرهنگ نیوز سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاروزهای آخر پیش تولید فیلم سینمایی «همچنان که میمردم» سپری می شود
با حضور در جزیره قشم روزهای آخر پیش تولید فیلم سینمایی همچنان که میمردم سپری می شود شناسهٔ خبر 3895032 - پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱ ۴۰ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; فیلم سینمایی همچنان که میمردم به تهیه کنندگی عباس عموری و کارگردانی مصطفی سیاری بادیدار عوامل فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» با مردم
دیدار عوامل فیلم سینمایی بیست و یک روز بعد با مردم شناسهٔ خبر 3898575 - دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱ ۴۰ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; عوامل فیلم سینمایی بیست ویک روز بعد به کارگردانی محمدرضا خردمندان دوشنبه شب ۱۸ بهمن ماه در سینما فرهنگ و مجموعه اریکه«قاتل اهلی» از فردا به سینماهای مردمی می آید/ کوتاه شدن زمان فیلم
لشکری قوچانی در گفتگو در مهر قاتل اهلی از فردا به سینماهای مردمی می آید کوتاه شدن زمان فیلم شناسهٔ خبر 3895203 - پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵ ۲۲ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; منصور لشکری قوچانی تهیه کننده فیلم قاتل اهلی اعلام کرد که نمایش مردمی فیلبا تاسیس سینما آرزوی دیرینه مردم آستانه اشرفیه تحقق می یابد
با تاسیس سینما آرزوی دیرینه مردم آستانه اشرفیه تحقق می یابد رشت ایرنا - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستانه اشرفیه گفت با تاسیس و راه اندازی اولین سالن سینما در شهر آستانه اشرفیه آرزوی دیرینه و به حق مردم این شهرستان تحقق می یابد محمد معافی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگادومین روز جشنواره فیلم فجر و آغاز به کار سینماهای مردمی
دومین روز جشنواره فیلم فجر و آغاز به کار سینماهای مردمی روز گذشته سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر کار خود را با نمایش فیلم ها آغاز کرد پردیس سینمایی ملت به عنوان کاخ مردمی جشنواره روز گذشته شاهد حضور سینماگران و استقبال مردم از نمایش فیلم ها بود عصرایران - جشنواره سی و پنجم فیلبرنامه سینماهای مردمی فجر 35 مشخص شد
برنامه سینماهای مردمی فجر 35 مشخص شد سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از 11 بهمن آغاز میشود و 31 سینمای تهران میزبان مخاطبان مردمی جشنواره فیلم فجر خواهند بود به گزارش فرهنگ نیوز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از 11 بهمن آغاز میشود و 31 سینمای تهران میزبان مخاطبان مردمی جشنوارنمایش «فصل نرگس» و «سوفی و دیوانه» در سینماهای مردمی - پایگاه خبری تحلیلی هفت روز خبر
به گزارش هفت روز خبر به نقل از گروه فرهنگی خبرگزاری میزان موسسه آوای هنر سلامت در راستای اهداف خود در ترویج فرهنگ سلامت و سبک زندگی سالم از فیلم های سوفی و دیوانه به کارگردانی مهدی کرم پور و فصل نرگس از نگار آذربایجانی حمایت کرده است و در تولید این آثار به ترتیب ۱۵ و ۱۰ درصد ازاعلام لیست سینماهای مردمی فجر در تهران
اعلام لیست سینماهای مردمی فجر در تهرانتاریخ انتشار جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹ ۲۲ لیست سینماهای مردمی نمایش دهنده فیلمهای سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر در تهران اعلام شد به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر مدیر امور سینماهای جشنواره فیلبرنامه سینمای رسانههای گروهی و کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر35 اعلام شد+جدول
برنامه سینمای رسانههای گروهی و کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر35 اعلام شد جدوللیست اسامی و زمان پخش فیلم های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در کاخ مردمی جشنواره و سینمای رسانه های گروهی در قالب جدولی اعلام شد تاریخ انتشار شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲ ۱۷-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها