تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817555911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پلاسکو گزارش دقیق و عمیق می‌خواهد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پلاسکو گزارش دقیق و عمیق می‌خواهد
در آخرين روز از صحن علني مجلس شوراي اسلامي در هفته گذشته گزارشاتي از سوي دستگاه‌هاي مربوط...
نویسنده : قادر خلخالي‌ايلخاني 
در آخرين روز از صحن علني مجلس شوراي اسلامي در هفته گذشته گزارشاتي از سوي دستگاه‌هاي مربوط اعم از كميسيون‌هاي عمران، بهداشت و اجتماعي مجلس، اتاق اصناف، وزير كشور و شهردار تهران درباره ابعاد حادثه پلاسكو به نمايندگان ارائه شد كه هرچند هر كدام در نوع خود قابل تأمل بود و نياز به بررسي دقيق‌تر دارد، اما اولي‌تر از همه، براي نقد و بررسي سخنان رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي به عنوان رئيس يكي از قواي سه‌گانه كشور است كه در ذيل ضمن اشاره به برخي از آنها در پايان نيز به نمايندگي از افكار عمومي سؤالاتي را از منظر عمومي راجع به اظهارات رئيس محترم مجلس مطرح خواهيم كرد.

1- رئيس مجلس ضمن قدرداني از وزير كشور، شهردار تهران، كميسيون‌هاي عمران، اجتماعي، بهداشت، شوراها و آتش‌نشانان در رابطه با بررسي حادثه پلاسكو، با بيان اين مطلب كه حادثه پلاسكو حادثه دردناكي بود كه تقريباً 10 روز مستمر اذهان جامعه را به خود معطوف كرد، در ادامه گزارش دستگاه‌هاي ذيربط، به بيان نكات مهمي پرداخت كه بايد شهردار، وزير كشور و به طور كلي دولت به آن توجه كنند.
2- لاريجاني همچنين با اشاره به اينكه برخي از سهل‌انگاري‌ها ممكن است مربوط به دستگاه‌هايي باشد كه طبق گزارش ارائه شده در جلسه، برخي وزارتخانه‌ها مسئول بيان مشكلات و حتي ضابط قضايي بودند اما اين كار را انجام نداده‌اند، اين موضوع را خيلي مهم دانست چراكه به نظر ايشان وقتي قانوني وجود دارد و بر اساس قانون، افرادي هم ضابط قضايي مي‌شوند بايد آن افراد قوانين را اجرايي كنند نه اينكه آن را انجام ندهند!
3- رئيس مجلس در تأييد نگراني‌هاي وزير كشور و شهردار تهران نيز مشاهده بافت‌هاي فرسوده در تهران را - كه نمونه آن در خيابان جمهوري است و مؤسسات تجاري مشابهي با ساختمان پلاسكو وجود دارد - مثال ديگري از نابساماني‌هاي ساختماني در تهران دانست و به طرح اين سؤال پرداخت كه آيا استاندارد ايمني براي چنين ساختمان‌هايي وجود دارد و مجري پياده‌سازي آن مشخص است؟
4- لاريجاني با انتقاد از وضعيت برج‌سازي در تهران نيز به دليل گستردگي و داشتن تراكم، مسائل مختلف و استاندارد خاص خود، با اذعان به اينكه بنده خودم خيابان‌هاي تنگي را ديده‌ام كه در كنارش برج‌هاي وسيع ساخته مي‌شود كه طبيعتاً اين روند ساخت و ساز مشكلاتي را به خصوص در بحران‌هايي همچون زلزله و آتش‌سوزي به وجود مي‌آورد از شوراي شهر و شهردار تهران خواست توجه تام به اين موضوع شود تا از خطرات و تبعات اين قبيل حوادث كاسته شود.
5- در پايان رئيس قوه مقننه با تأكيد بر اينكه گزارشات ارائه شده در جلسه چهارشنبه 13 بهمن ماه مجلس گزارش اوليه بوده و ان‌شاءالله گزارش‌هاي كامل در آينده اعلام خواهد شد، از كميسيون عمران‌ خواست با كمك كميسيون‌هاي ديگر درگير در اين موضوع و با استفاده از گزارشي كه توسط دستگاه‌هاي ديگر همچون وزارت كشور، ‌شهرداري و كميته تشكيل شده از دولت ارائه مي‌شود، ظرف يك ماه آينده گزارش منقحي را به مجلس ارائه كنند تا مجلس بداند اشكالات كار آتش‌سوزي و فروريزي ساختمان پلاسكو از كجا بوده است تا با اتكا بر آن اشكال‌شناسي، در آينده اشكالات قانوني را رفع كنند، همچنين از لحاظ نظارت، نمايندگان سراغ دستگاه‌هاي مقصر بروند و تحقيق بكنندكه چرا دستگاه‌هاي ذيربط به وظايفشان عمل نكرده‌اند. لاريجاني با بسيار مهم خواندن اين كار تأكيد كرد كه بايد به حادثه پلاسكو در اشل ملي توجه شود و نبايد اين كار مهم، ساده گرفته شود.
همانطور كه در بالا اشاره شد در سخنان رئيس قوه مقننه همچون صحبت‌هاي مسئولان ساير ارگان‌هاي ارائه‌دهنده گزارش به مجلس نيز نكات قابل تأمل زيادي وجود دارد كه از آن ‌جمله است، تأكيد ايشان بر تهيه گزارش ملي در اين باره كه چرا حادثه پلاسكو رخ داده ‌است؟ يا چه سهل‌انگاري‌هايي در رابطه با اين حادثه صورت گرفته بود؟
در رابطه با تأكيد رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي بر تهيه گزارش از حادثه پلاسكو كه به درخواست ايشان بناست حداقل در بازه زماني يك ماهه آماده شود ولي از آنجا كه نامشخص بودن پايان اينگونه گزارشات در كشور ما مسبوق به سابقه بوده و در حادثه اخير نيز هنوز معلوم نيست كه در مدت كم يك ماهه- البته در مقايسه با روال طولاني تهيه گزارش نهادهاي نظارتي ما- آيا گزارش واحد، منسجم و منقح مدنظر رئيس مجلس توسط دستگاه‌هاي متعدد با بوروكراسي‌هاي پيچيده و طولاني آماده خواهد شد يا نه؟ يا پس از تهيه گزارش، اقدام دستگاه نظارتي‌اي مانند مجلس نسبت به آن، مشابه اقدامات پيشين خواهد بود يا نه؟ كافي ‌است توجه دكتر لاريجاني را به گزارش دكتر قاليباف از برخي حوادث مشابهي كه تاكنون در كشور رخ داده و اتفاقاً در همان روز و در همان جلسه مجلس توسط آقاي شهردار به آنها اشاره شد، جلب و از رئيس محترم مجلس اين سؤال را مطرح كنيم كه اقدامات مجلس در ادوار مختلف نسبت به اشكالات ساختاري كه بر نبود يك نگاه سيستمي و فرآيند محور به موضوعات و حوادث و پيشگيري از آن است و از مرحله «قانونگذاري» تا اجرا و «نظارت بر قوانين»، «ابهام و تورم قوانين» و مشخص نبودن مسئوليت و تداخل مسئوليت را شامل مي‌شود، چه بوده است؟
شهردار تهران در آن جلسه ادعا كرده‌ بود: « در سال 76 هواپيمايي در اصفهان خارج از باند نشست، اما از ساعت 8:30 شب تا 6 صبح روز بعد نتوانستيم به مسافران دسترسي پيدا كنيم، در حالي كه اگر اين افراد مجروح شده بودند و جانشان را از دست مي‌دادند پاسخي نداشتيم.» بفرماييدآيا تاكنون براي اين حادثه گزارشي تهيه شده يا نه و در صورت مثبت بودن پاسخ، چه اقداماتي براي عدم تكرار مشابه آن اتفاقات به عمل آمده است؟
بفرماييد اقدام يا اقدامات نهاد قانونگذاري و نظارتي مجلس نسبت به گزارش تهيه شده براي «حادثه‌اي كه در سال 82 براي قطار نيشابور رخ داد و 320 تن از هموطنانمان در آن سانحه كشته شده و بخش قابل توجهي نيز مفقود شدند و اين حادثه 460 مجروح بر جاي گذاشت» چه بوده است؟ يا بفرماييد، نتيجه گزارش تهيه شده براي «دو تصادفي كه در سال 92 در اتوبان قم رخ داد و 43 نفر از سرنشينان اتوبوس در آتش سوختند» در كدام محكمه توسط كدام نهاد نظارتي قرائت گرديد؟ قرائت گزارش از علل و عوامل حوادث فوق‌الذكر توسط نهاد نظارتي مانند مجلس نه صرفاً براي محاكمه عاملان يا مقصران حوادث بلكه براي شناسايي خلأ‌هاي قانوني و وضع قوانين كارآمد جهت پيشگيري مدنظر رئيس محترم قوه مقننه براي جلوگيري از رخ دادن حوادثي مانند ساختمان پلاسكو و شايد از آن هم مهم‌تر! براي به زحمت نيفتادن عوامل و دستگاه‌هاي اجرايي در تهيه گزارشات همسو و بلكه ناهمسو و ناكارآمد، همچنين براي عدم‌ايجاد مزاحمت تحمل استماع گزارش براي قانونگذاراني كه اولويت‌شان درلابيگري‌ها و... است.
اصلاً چرا راه دور برويم، بفرماييد نتيجه گزارش بررسي حادثه ريلي جمعه پنجم آذرماه سال جاري(برخورد قطار سمنان ـ مشهد با قطار تبريز ـ مشهد) و جان باختن چند ده نفر از هموطنان چه شد؟ مگر نه اين است كه كميته ويژه رياست جمهوري همچنين كميته حقيقت‌ياب مجلس شوراي اسلامي عاملان و عوامل آن حادثه را اعلام كرده بودند، اما با اين حال باز تصميم‌گيري درخصوص علل و عوامل بروز حادثه به بررسي‌هاي كارشناسي‌تر موكول شد و نهايتاً نيز به علت عدم‌حضور مسئولان رده‌بالاي وزارت راه و شهرسازي در كميسيون عمران مجلس براي پاسخگويي به نمايندگان، اكنون مدت‌هاست كه استيضاح وزير مربوط به رغم ارجاع كميسيون عمران به هيئت رئيسه، كماكان به علل نامعلوم توسط هيئت رئيسه مجلس اعلام وصول نشده‌است؟

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن