تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817476407




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت تهدیدات امریکا را در همان سطح پاسخ دهد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دولت تهدیدات امریکا را در همان سطح پاسخ دهد
دونالد ترامپ تهديدات دامنه‌دار رؤساي جمهور قبلي امريكا و از جمله باراك اوباما عليه جمهوري اسلامي ايران را بازتوليد كرده و از گزينه روي ميزي سخن به ميان آورده كه تاكنون به دلايل مختلف توسط اسلاف پيش از ترامپ عملياتي نشده و در حد يك لاف سياسي باقي مانده است.
نویسنده : محمد اسماعيلي 


دونالد ترامپ تهديدات دامنه‌دار رؤساي جمهور قبلي امريكا و از جمله باراك اوباما عليه جمهوري اسلامي ايران را بازتوليد كرده و از گزينه روي ميزي سخن به ميان آورده كه تاكنون به دلايل مختلف توسط اسلاف پيش از ترامپ عملياتي نشده و در حد يك لاف سياسي باقي مانده است.
سخن گفتن امروز ترامپ درباره گزينه‌هاي نظامي عليه ايران، شباهت فراواني به گفته باراك اوباما دارد كه قبل، حين و پس از مذاكرات هسته‌اي بارها توسط وي ابراز شده بود. اوباما تنها چند روز پس از امضاي مذاكرات در وين در پاسخ به سؤال خبرنگار نيويورك تايمز كه پرسيد چرا ايراني‌ها بايد نگران پاسخ نظامي امريكا در صورت نقض توافق هسته‌اي باشند، اينگونه كشورمان را تهديد به حمله نظامي مي‌كند: «چون ما مي‌توانيم اگر بخواهيم و انتخاب كنيم ارتش آنها را از بين ببريم و من فكر مي‌كنم آنها آمادگي و ميل من براي اتخاذ اقدام نظامي در جايي كه آن را براي امنيت ملي امريكا مهم بدانم، ديده‌اند.» پس از امضاي توافق هسته‌اي به قدري تهديد نظامي ايران در ميان سياستمداران امريكايي رونق مي‌گيرد كه چند روز در ميان يكي از مقامات اين كشور خود را مكلف به آن مي‌دانند كه جامعه ايراني را به لشكركشي نظامي تهديد كنند. جاش‌ارنست سخنگوي كاخ سفيد نيز بلافاصله پس از نهايي شدن متن توافق هسته‌اي در نشست خبري تأكيد مي‌كند: «نكته كليدي اين است كه (پس از توافق) گزينه نظامي تقويت هم مي‌شود، چراكه طي اين سال‌ها ما جزئيات بيشتري از برنامه هسته‌اي ايران جمع‌آوري خواهيم كرد.» وي همچنين مي‌افزايد: «زماني كه وقت تصميم‌گيري فرماندهان نظامي امريكا و اسرائيل در مورد هدف‌گيري مي‌رسد، به دليل اطلاعاتي كه طي اين سال‌ها به لطف رژيم بازرسي‌ها جمع‌آوري كرده‌ايم، آن تصميمات به طرز چشمگيري مبتني بر اطلاعات بوده و توانمندي‌هاي ما ارتقا يافته‌اند.»
هر چند در طول 42 ماه گذشته هيچ‌گاه دستگاه سياست خارجه پاسخي مناسب و متوازن به تهديدات روزافزون امريكايي‌ها نداده و همواره افكارعمومي نسبت به واكنش منفعلانه در اين باره انتقاد داشته اما با اين حال آنچه مي‌توان با قطعيت بيان كرد اين است كه «تهديد» ابزار مشترك تمامي دولت‌هاي امريكا براي پيشبرد سياست‌هاي يك‌جانبه خود در عرصه بين‌الملل بوده است. به همين دليل بوده كه از جيمي كارتر گرفته تا جرج بوش پدر و پسر تا كلينتون تلاش كرده‌اند جمهوري اسلامي ايران را به عنوان خطري جدي براي جامعه بين‌الملل معرفي و بر اساس آن سرزمين ايران را به حمله نظامي تهديد كنند. امروز نيز دونالد ترامپ تلاش مي‌كند تا در عرصه بين‌الملل از اين ابزار كمك گرفته و مقامات كشورهاي مخالف يا معارض را به تسليم وادار كند.
ترامپ قبل از تهديد ايران در يك مكالمه تلفني با رئيس‌جمهور مكزيك اين كشور را تهديد به فرستادن نيروي نظامي مي‌كند و استيو بنن استراتژيست و مشاور ارشد ترامپ تأكيد مي‌كند كه در همين چند سال آينده «بدون شك» جنگي ميان امريكا و چين روي خواهد داد. بر اساس همين تهديدات برخي صاحبنظران بين‌المللي اينگونه تحليل كرده‌اند كه امريكا در حال برنامه‌ريزي براي يك حمله گسترده و غيرمنتظره اتمي به چين است چراكه قبل از اين دونالد ترامپ با متهم كردن دولت‌هاي چين، آلمان و ژاپن به دستكاري در «نرخ ارز» كشورشان و سپس تهديد چين به قرار دادن تعرفه‌هاي 45 درصد بر كالاهاي صادراتي‌اش اين قدرت‌هاي اقتصادي جهان را نگران يك «جنگ تجاري» در مقياس جهاني نيز كرده است.
مايكل فلين مشاور امنيت ملي دولت نيز در يك بيانيه ايران را به صورت تلويحي تهديد به حمله نظامي مي‌كند وپس از آن نيز دولت ترامپ با امضاي يك «فرمان اجرايي» ورود شهروندان هفت كشور را به امريكا ممنوع كرد و گستره اقدامات تنش‌زاي دولت جديد امريكا را وسعت بيشتري داد، بنابراين به‌جز ايران كشورهاي ديگري نيز مورد تهديد دولت جديد امريكا قرار گرفته‌اند و موضع‌گيري رئيس‌جمهور جديد و ساير مقامات دولت امريكا نبايد جدي گرفته شود اما با اين حال بايد انتظار داشت فراتر از بيانيه، مقامات رسمي دولت نيز به لفاظي‌هاي اخير ترامپ پاسخ مناسب دهند و از حالت تدافعي خارج شوند. آنچه با بررسي رفتار و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامي مي‌توان درك كرد اين است كه ايشان همواره تلاش داشته‌اند تنها در صورت تهديد و گستاخي غربي‌‌ها به آنها پاسخ بدهند كما اينكه در طول سال‌هاي گذشته هرگاه مقامات امريكايي‌ جمهوري اسلامي ايران را تهديد به حمله نظامي كرده ايشان با قاطعيت تمام نسبت به آن واكنش نشان داده‌اند تا جايي كه در سال 90 كه سياستمداران ايالات‌متحده تصور مي‌كردند پس از فتنه 88 و تحريم‌هاي مهمي مانند 1929 مي‌توانند با تهديد نظامي ايران را وادار به تسليم كنند، ايشان با موضعي قاطع تهديد غربي‌ها را پاسخ مي‌دهند. ايشان مي‌فرمايند: «هم امريكا بداند. . . هم سگ نگهبانش رژيم صهيونيستى در اين منطقه بداند، پاسخ ملت ايران به هرگونه تعرضى، هرگونه تجاوزى بلكه هر گونه تهديدى، پاسخى خواهد بود كه از درون، آنها را از هم خواهد پاشيد و متلاشى خواهد كرد. (20 آبان 90)
«رژيم صهيونيستي در قواره و اندازه‌اي نيست كه در صف دشمنان ملت ايران به چشم بيايد. گاهي سردمداران رژيم‌صهيونيستي، ما را تهديد هم مي‌كنند، تهديد به حمله‌ نظامي مي‌كنند اما به‌نظرم خودشان هم مي‌دانند و اگر نمي‌دانند، بدانند كه اگر غلطي از آنها سر بزند، جمهوري اسلامي «تل‌آويو» و «حيفا» را با خاك يكسان خواهد كرد.» (اول فروردين92)
پس از اين موضع‌گيري رهبر معظم انقلاب، عاموس يادلين رئيس سابق اطلاعات ارتش اسرائيل درباره توان موشكي ايران بيان كرد: «زمان مورد نياز براي رسيدن موشك از تهران به تل‌آويو تنها هفت دقيقه است. موشك‌هايي همچون «عاشورا»، «شهاب»، «قدر»، «سجيل» و حتي موشك‌هايي كه ايران هنوز از آنها رونمايي نكرده است و منتظر «غلط» رژيم اشغالگر قدس است.» ايشان همچنين در مقطعي كه امريكا مذاكره را موازي با تهديد نظامي به‌كار گرفته بود، بيان مي‌كنند: «اولاً غلط مي‌كنيد. ثانياً همانطور كه در زمان رئيس‌جمهوري قبلي امريكا هم گفتم، دوران بزن و در رو تمام شده است و ملت ايران كسي را كه بخواهد به او تعرض كند، رها نخواهد كرد. » (16ارديبهشت94)
رهبر معظم انقلاب در مقاطعي كه دستگاه ديپلماسي كشور در مقابل تهديدات روزافزون مقامات امريكايي مواضع نامناسبي مي‌گرفت، مي‌فرمايند: دشمن به دنبال تسليم شدن نظام اسلامي است و با كوتاه آمدن در مقابل او دشمني‌ها برطرف نمي‌شود.

  پاسخ حضرت امیر(ع) به تهدیدات معاویه
با بازخواني تاريخ صدر اسلام نيز مي‌توان نمونه‌هاي فراواني را در سيره حضرت امير (ع) جست‌وجو كرد كه طي آن ايشان هيچ‌گاه دشمن را در اقدامي پيشدستانه تهديد نكرده و پس از آن تهديد را مفيد و لازم مي‌دانستند كه دشمن شروع به تهديد و لفاظي كرده است. مكاتبه حضرت علي(ع) با معاويه خالي از تهديد بود تا آنكه معاويه تهديد را به عنوان يك عنصر در نامه خود جا داد، به همين دليل امام(ع) تغيير رويه داده وتأكيد مي‌كند: «من با لشكري عظيم از مهاجرين و انصار به طرف تو مي‌آيم كه فشردگي و كثرت آنان زياد است و لباس مرگ پوشيده‌اند. لباس مرگ پوشيده و محبوب‌ترين ملاقات‌ها براي آنان ملاقات پروردگارشان است و به همراه آنان مردان بدر و شمشيرهاي هاشمي است كه با جاي فرود آمدن تيغه‌هاي آن در بدن برادر و جد و خانواده‌ات، آشنايي داري و اين براي ستمگران خيلي دور نيست». (نهج‌البلاغه خطبه26)
«شمشيري را كه در يك روز با خون جد و دايي و برادرت سيراب كردم، هنوز نزد من است». (نهج‌البلاغه خطبه 26)
بنابراين لازم است تهديدات دونالد ترامپ با پاسخ قاطع و همسطح دولتمردان يازدهم پاسخ داده شود؛ مطالبه‌اي كه ريشه در سيره اسلامي نيز داشته چراكه در روابط بين دولت‌ها چنين روش و رويكردي منسوخ شده و دولت‌هاي تهديد شده نسبت به چنين وضعيتي واكنش همسان نشان مي‌دهند. اصول حاكم بر نظام حقوق بين‌الملل اقدام متقابل دولت‌ها در مقابل متخاصم را لازم و قانوني دانسته، به عنوان نمونه در بند 4 ماده 2 منشور سازمان ملل متحد چنين تدوين شد: «دولت‌ها در روابط بين‌المللي بايد از تهديد يا توسل به زور عليه تماميت ارضي يا استقلال سياسي دولت ديگر يا به هر طريق ديگري كه عليه اهداف و اصول ملل متحد باشد، خودداري كنند.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن