واضح آرشیو وب فارسی:الف: حاشیههای دومین روز جشنواره فیلم فجر
بخش فرهنگی الف، 12 بهمن 95
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۲
دومین روز سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر با حاشیه های از جمله حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در نشست خبری فیلم سینمایی «شماره17، سهیلا» و شوخی مجید صالحی با خبرنگاران همراه بود. به گزارش ایرنا، روز گذشته(دوشنبه) دوم فیلم «شماره ١٧، سهیلا» نخستین ساخته سینمایی محمود غفاری، «دعوتنامه» به کارگردانی مهرداد فرید و «تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاده نیز اکران شدند. در حالیکه سالهای قبل، از لباس های غیررسمی یا گاه عجیب و نامتعارف در جشنواره سخن گفته می شد، اما امسال تا به امروز، خبری از این نوع پوشش خبری نیست. در روز دوم علاوه بر حضور مسوولان حوزه سینمایی در کنار خبرنگاران، شاهد انتقاداتی از سوی خبرنگاران و تماشاگران نسبت به یکی دو فیلم برگزیده توسط هیات انتخاب بودیم. پس از اکران فیلم «چراغ های ناتمام» ساخته مهدی سلطانی که با 20 دقیقه تاخیر روی پرده رفت، بلافاصله نشست خبری این اثر برگزار شد، فیلمی که به نظر می رسید انتقادات تماشاگران، تمرکز کارگردان آن را بر هم زده بود و هنگام پاسخ به پرسش طرح شده وی سوال را فراموش می کرد و می پرسید که به چه چیزی باید پاسخ دهد. «چراغهای ناتمام» فیلمی دفاع مقدسی دربارهٔ نویسندهای پایبند به باورهای اعتقادی است که به دنبال مضمونی مرتبط با باورهایش میگردد. هر چند که این فیلم آغاز خوبی داشت اما به گفته تماشاگران و رسانه ای ها نتوانسته بود به خوبی پردازش شود. آتش تقی پور که در این نشست خبری حاضر بود گفت: اشکال کار ما همواره در خود سناریو و فیلمنامه است، دو سوژه را در دل یک سوژه نوشته اید و این دو را به صورت مبهم به هم پیوند داده اید، چرا که موضوع اول را پرورش نداده به سراغ داستان دوم رفته اید. محسن صبور فیلمنامه نویس این فیلم نیز در پاسخ به تقی پور گفت که سخنان وی را قبول دارد. وی اضافه کرد: در مورد کلیشه ای بودن فیلم، بی تعارف بگویم که از ابتدا می دانستم با این اتهامات رو به رو می شوم، اما این موضوع چندان اهمیتی برایم نداشت. مجید صالحی بازیگر نقش جمال نیز اظهار داشت: بازی من در این فیلم ادای دین بود، این از جمله کارهایی بود که ریسک کردم، اما برخی کارها مربوط به دل است و افتخار می کنم که در این فیلم بازی کردم. وی به خبرنگاری که گفت یاد مجید دلبندم در این فیلم افتاده است، افزود: ببخشید که یاد «مجید دلبندم» افتادید، خدا رو شکر که «رابین هود» و ... برایتان تداعی نشد که حضار با این حرف وی به خنده افتادند. یکی دیگر از نکته های این نشست نیز این بود که در بین نشست خبری سارا میرایی بازیگر خردسال این فیلم خوابش برد و مجید صالحی که صندلی کناری وی نشسته بود، وی را گرفت تا نیفتد. فیلم بعدی «شماره 17، سهیلا» بود که تقریبا مورد رضایت تماشاگران قرار گرفت. فیلمی که موضوعی تلخ را با روایتی نه چندان تلخ و از جنبه سینمایی نمایش می داد و با استفاده از عناصری همچون دیالوگ، موسیقی و غیره، از گزنده بودن موضوع جلوگیری کرده بود. داستان این بود که دختری میانسال در آستانه 40 سالگی، زمان ازدواج او به تأخیر افتاده و با توجه به مشکل ژنتیکی خود در تلاش است، هرچه سریعتر ازدواج کند تا بچهدار شود. محمود غفاری فیلمنامه نویس، تدوین گر و کارگردان این فیلم که شماره 17، سهیلا نخستین ساخته سینمایی وی محسوب می شود، گفت: من خود و بسیاری از اطرافیانم در آستانه 40 سالگی هستیم، افراد بسیاری این مشکل را دارند، مساله ای که در حال ورود به مرحله بحرانی است. صرفا جنبه سینمایی داستان برایم جذاب بود اما مساله اجتماعی آن موضوع دیگری است. حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در این نشست حضور داشت و انتهای سالن نشسته بود، امیر سیدزاده تهیه کننده این فیلم پس از صحبت درباره فیلم «شماره 17، سهیلا» اعلام کرد که فیلم «مادر قلب اتمی» پس از دو سال انتظار مجوز اکران گرفته و سپس از ایوبی برای تلاشهایش جهت کسب پروانه نمایش این فیلم قدردانی کرد. علیرضا داودنژاد کارگردان فیلم «فراری» نیز گفت که این فیلم نمونه ای است که همیشه دلش می خواهد ساخته شود، چون موضوع آن واقعی و مصداق سینمای ملی است. وی افزود: که هر کسی غیر از زهرا داودنژاد نقش سهیلا را بازی می کرد، این فیلم تبدیل به فاجعه می شد و بازی وی می تواند جزو کارهای چشمگیر باشد. سروش صحت هم که از دیگر حاضران این نشست بود گفت: من دیشب کم خوابیده ام و نگران بودم خوابم ببرد، البته نگرانی ام بیشتر از این موضوع بود که خر و پف کنم، اما نه تنها هنگام تماشای این فیلم چشم بر هم نگذاشتم بلکه هیجان زده هم بودم. فیلم «دعوتنامه» به کارگردانی مهرداد فرید چهارمین فیلم نمایش داده شده در برج میلاد بود که بیشترین انتقاد را در دو روز اول جشنواره به دنبال داشت. تشویقهای چند باره و خندههایی که در سالن رسانهها در واقع واکنش منفی به فیلم تلقی میشود، بارها در حین نمایش این فیلم، تکرار شد. این فیلم روایتگر زندگی شخص درماندهای بود که در مشهد زندگی میکند و کارش این است که از زایران حرم علی بن موسی الرضا (ع) دزدی کند و از طریق آن زندگی بگذراند. آخرین فیلم دومین روز جشنواره که به عنوان «ابد و یک روز» جشنواره امسال هم از آن یاد میشد، «تابستان داغ» بود که تماشاگران را نسبت به دیگر فیلمها بیشتر راضی کرد. در مجموع با اینکه فیلم ساعت 23 به نمایش گذاشته شد، بازیگران بسیاری برای دیدن این فیلم آمده بودند و سالن پر بود. علی مصفا در نشست نقد و بررسی فیلم تابستان داغ گفت: کار کردن با فیلمسازان جوان برایش جذاب بود و حضور در کنار بازیگران جوان به وی احساس جوانی داد. ابراهیم ایرج زاد کارگردان فیلم تابستان داغ نیز گفت: یکی از شانس های من حضور بازیگران خوب در این فیلم بود که همگی با جان و دل در این کار حضور داشتند. این فیلمساز در ادامه درباره بازی کودک خردسال این فیلم گفت: مانیا علیجانی آنقدر جذاب و خوب بازی کرد که اگر خوب از خودش مراقبت کند به عنوان بازیگر تراز اول ایران و مثل بازیگرهای بزرگ دنیا چون ناتالای پورتمن خواهد شد. شب گذشته کاتالوگ جشنواره که به شکل کلاکت طراحی شده بود؛ در حضور نمایندگان رسانه ها رونمایی شد. شقایق فراهانی با بازی در دو فیلم یکی از بازیگران پرکار جشنواره امسال است. وی در 4 فیلم جشنواره سی و پنجم به ایفای نقش پرداخته است. بهزاد فراهانی که به همراه همسرش برای دیدن فیلم دعوتنامه و بازی دخترش شقایق به برج میلاد آمده بود از برخورد نگهبانان این برج انتقاد کرد. وی با حالتی عصبانی و عذرخواهی بابت پاسخ ندادن به سوالات خبرنگار گفت: نگهبان در ورودی به دلیل بلیت نداشتن اجازه ورود به من نداد که در نهایت خواستم تا به عنوان گروگان آنجا بمانم تا همسرم به داخل برج رفته و بلیت برایم بیاورد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]