تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817543079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سه‌گانه‌ای برای مقابله با ترامپ


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سه‌گانه‌ای برای مقابله با ترامپ
جنجال‌ها بر سر دستور رئيس‌جمهور امريكا پيرامون ممنوعيت ورود اتباع هفت كشور به ايالات‌متحده در حالي است كه هنوز در داخل كشور ما هيچ پاسخ شايسته‌اي به اين مواضع خصمانه رئيس‌جمهور جديد امريكا داده نشده است
نویسنده : جعفر تكبيري 


جنجال‌ها بر سر دستور رئيس‌جمهور امريكا پيرامون ممنوعيت ورود اتباع هفت كشور به ايالات‌متحده در حالي است كه هنوز در داخل كشور ما هيچ پاسخ شايسته‌اي به اين مواضع خصمانه رئيس‌جمهور جديد امريكا داده نشده است. اين اتفاق در حالي است كه اخبار مختلفي در اين خصوص، دو روز مانده به امضاي اين فرمان در رسانه‌ها منتشر شده بود و پيش‌بيني چنين اتفاقي چندان دور از انتظار نبود.
اما شايد سؤال اصلي اين باشد كه پاسخ علني و شفاف جمهوري اسلامي ايران به اين رفتار خصمانه دونالد ترامپ چه مي‌تواند باشد؟

   تلاش براي ايجاد وحدت اسلامي
پاسخ به اين سؤال را بايد در دو حوزه دسته‌بندي كرد: ‌حوزه اول تلاش براي ايجاد وحدت اسلامي است.
مرور فرمان رئيس‌جمهور جديد ايالات‌متحده نشان مي‌دهد نقطه فشار وي كشورهاي اسلامي است كه حاضر نشده‌اند، در صف پشتيبانان امريكا در منطقه قرار بگيرند، از اين رو جمهوري اسلامي ايران خواهد توانست با بهره‌گيري از ريسمان پيونددهنده اسلام، ‌اين كشورها را گرد يكديگر جمع كند و ائتلافي ضد‌امريكايي با آنان تشكيل دهد؛ ائتلافي كه مي‌تواند به واسطه ظرفيت‌هاي موجود در اين كشورها، ايالات‌متحده و ديگر همپيمانانش را با چالشي جدي مواجه كند.
اين يك واقعيت غيرقابل انكار است كه جمهوري اسلامي ايران پس از انقلاب شكوهمند اسلامي توانسته به رغم تمامي تحريم‌ها و فشارهايي كه در قالب جنگ تحميلي و تحريم‌ها به آن وارد شده، نه‌تنها تماميت ارضي خود را حفظ كند بلكه پله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي كند و به الگويي منطقه‌اي و الهام‌بخش براي كشورهاي مسلمان تبديل شود؛ الگويي كه امروز مدل خود را به كشورهاي مختلف صادر مي‌كند و انقلاب‌هاي بي‌شماري به تأسي از انقلاب اسلامي ايران شكل گرفته است.
امروز به خوبي بر همه واضح است كه موج بيداري اسلامي كه بسياري از كشورهاي منطقه را فرا گرفته است، ‌متأثر از انقلاب اسلامي ايران است. واقعيت اين است كه نگاهي به تصاوير و اخبار انقلاب‌هاي منطقه نشان مي‌دهد اين انقلاب‌ها همانند انقلاب اسلامي ايران، مذهب و دين بر ديگر عوامل غلبه دارد.

   لزوم بهره‌گيري از ديپلماسي عمومي
دومين حوزه پاسخ ايران به دونالد ترامپ، بهره‌گيري از ديپلماسي عمومي است. بر اين اساس ديپلماسي عمومي فرايند ارتباط مردم يك كشور با عامه مردم كشورهاي ديگر براي شناساندن ايده‌هاي خود و شناخت ايده‌هاي آنها و آرمان‌هاي ملي، معرفي نهادها، فرهنگ و هنجارها و تبيين اهداف سياست‌هاي خود را شامل مي‌شود.
گفتمان قوي انقلاب اسلامي ايران نيز قوي‌ترين ابزار هنجارساز و تأثيرگذار در منطقه خاورميانه و جهان اسلام بوده و اثرات تعيين‌كننده آن مورد اذعان موافقان و مخالفان نظام جمهوري اسلامي ايران است.
از سوي ديگر اين يك واقعيت غيرقابل انكار است كه محبوبيت ترامپ در ايالات‌متحده از هم اكنون با چالشي جدي روبه‌رو است و اين چهره جمهوريخواه، مخالفان زيادي در سطح ايالات‌متحده دارد؛ مخالفاني كه حتي در روز تحليف وي نيز به خيابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را به حضور ترامپ در كاخ سفيد اعلام كنند. علاوه بر اين در منطقه غرب آسيا نيز به واسطه اين فرمان رئيس‌جمهور امريكا، نگاه‌هاي عمومي به ايالات‌متحده تغيير كرده و خشم زيادي عليه اين رفتار ترامپ در ميان مردم مسلمان ديده مي‌شود. اين دقيقاً همان نقطه‌اي است كه جمهوري اسلامي مي‌تواند از آن استفاده كند.
مقامات كشورمان در اين مسير بايد با بهره‌گيري از ديپلماسي عمومي اين ظرفيت‌ها را گرد خود جمع كنند و از پتانسيل آنها براي پاسخگويي به اقدامات خصمانه امريكا بهره ببرند. يكي از اقدامات در اين مسير تلاش براي ايجاد اجماع در ميان اين مخالفان عليه محصولات امريكايي خواهد بود؛ نقطه‌اي كه اقتصاد اين كشور را با چالش مواجه خواهد كرد، همچنين سوق دادن اين حركت به سمت نافرماني‌هاي مدني عليه دولت امريكا نيز راهكار مهم ديگري است كه با بهره‌گيري از ديپلماسي عمومي محقق خواهد شد.
اين پيشنهاد در حالي است كه وزير امورخارجه نيز اخيرا چشمه‌هايي از اين روند را در حساب توئيتر خود نشان داده است.
وي پس از دستور ترامپ در توئيتر خود نوشت:
«ما ضمن احترام به امريكايي‌ها و جدا كردن حساب آنها از سياست‌هاي خصمانه دولت اين كشور، اقدامات متقابل را براي حمايت از شهروندان‌مان به عمل مي‌آوريم.»
«برخلاف امريكا، با آغوش باز از همه آنهايي كه رواديد معتبر دارند استقبال مي‌كنيم.»
 ممانعت از ورود کالا و شرکت‌های امریکایی
سومين حوزه پاسخگويي ايران به ايالات‌متحده در خصوص لغو ورود ايرانيان به امريكا نيز مي‌تواند در حوزه اقتصادي باشد. درست پس از امضاي برجام بود كه موجي از شركت‌هاي خارجي براي فروش محصولات خود روانه ايران شدند؛ شركت‌هايي چند مليتي كه به نظر مي‌رسد بخشي از سهامداران آنها امريكايي‌ها باشند.
اين اتفاق در حالي به وقوع پيوست كه در داخل نيز چراغ سبزهاي متعددي به شركت‌هاي بزرگ امريكايي براي حضور در ايران نشان داده شد؛ روندي كه باعث شد مقام معظم رهبري در نامه الزامات ۹ گانه اجراي برجام، ممنوعيت واردات هرگونه كالاي مصرفي از امريكا به بهانه لغو تحريم‌ها را ابلاغ كنند. از اين رو دولت مي‌تواند با دقت نظر بيشتر و شناسايي شركت‌هايي كه امريكايي‌ها سهامدار آنان هستند، مانع از حضور آنان در اقتصاد ايران شوند تا از اين طريق ايالات متحده كه به نظر مي‌رسد در حوزه اقتصادي با بحراني جدي دست و پنجه نرم مي‌كند، حداقل از بازار ايران نتواند سودي ببرد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن