تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798015364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا بهتر است با فرمان ترامپ مقابله به مثل نکنیم؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: چرا بهتر است با فرمان ترامپ "مقابله به مثل" نکنیم؟
آیا رواست که تصمیمات وزارت امور خارجه ما واکنشی به تصمیمات نابخردانه ترامپ باشد و آیا بهتر نیست ما خط مشی های خود را بر مبنای ابتکار عمل های خودمان تنظیم کنیم؟
عصر ایران - پس از صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا مبنی بر ممنوعیت 3 ماهه ورود ایرانی تباران و شهروندان 6 کشور دیگر به خاک آمریکا ، در 2 روز گذشته موضوع این فرمان جنجالی و مخالفت ها و اعتراض ها به آن در صدر اخبار قرار گرفته است.

در دو روز گذشته واکنش های مختلفی درباره این فرمان جدید ترامپ صورت گرفته و همزمان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور یک بیانیه تقریبا طولانی ضمن محکوم کردن اقدام دولت آمریکا از بررسی این اقدام و احتمال "مقابله به مثل" در قبال این تصمیم دولت ترامپ سخن گفته است.

"مقابله به مثل" یک واکنش عرفی و پذیرفته دیپلماتیک در موارد مشابه است، اما انتظار می رود به چند دلیل ساده و مشخص، وزارت امور خارجه دست به مقابله به مثل نزند چرا که به نظر می رسد این اقدام نه تنها در راستای منافع کشور نیست بلکه به دلایلی که در پی خواهد آمد، به ضرر کشور و مردم باشد:

1- با وجودی که این حق جمهوری اسلامی ایران است که شهروندان ایالات متحده آمریکا را از ورود به خاک خود ممنوع کند، اما مگر تصمیم ترامپ تا چه میزان "منطقی و اصولی" بوده است که مقابله به مثل با آن تصمیم اصولی و منطقی به نظر برسد. ترامپ یک تصمیم نابخردانه و بدون ملاحظه عواقب احتمالی گرفته است و تصمیم او به قدری اشتباه است که حتی دهها دادستان ارشد و قضات عالی و فدرال آمریکا حکم به نقض آن داده اند و به آن اعتراض کرده اند و هزاران تن از شهروندان این کشور در دو شب گذشته با تجمع در فرودگاه ها و در مقابل کاخ سفید به این اقدام او اعتراض کرده اند.

 وانگهی با حکم دو قاضی فدرال تا کنون اجرای بخش هایی از فرمان اجرایی ترامپ متوقف شده و کاخ سفید نیز با تفسیرهای جدیدی که از این فرمان ارایه کرده است از چند فراز دیگر این فرمان اجرایی عقب نشینی کرده است و معلوم نیست که این روند تا چند روز یا هفته آینده به کجا خواهد انجامید و ممکن است از این فرمان نابخردانه تا چند روز یا هفته دیگر عملا دیگر چیزی باقی نماند.

2- " چون تو با بد بد کنی ، پس فرق چیست؟ " اقدام ترامپ به اذعان غالب ناظران و شهروندان دو کشور – ایران و آمریکا-  یک کار بد و نکوهیده است. یکی ازاهداف ترامپ از این اقدام جلوگیری از مراودات و ارتباطات دو ملت بوده است چون او اساسا دیدگاهی بیگانه ستیز و نژاد پرستانه دارد و البته برخی رسانه ها و محافل تندرو در داخل ایران نیز از این اقدام او استقبال کرده اند و از او حمایت می کنند. آنها در گزارش های اصلی و سرمقاله هایشان دولت را تشویق به مقابله به مثل می کنند و حتی در سر مقاله شان به طور غیر مستقیم – و گاه مستقیم – از ترامپ دفاع می کنند و گناه اقدامات او را به گردن اوباما ! می اندازند. یکی از این همین روزنامه ها در سرمقاله روز دوشنبه (امروز) خود ترامپ را ادامه دهنده سیاست های اوباما دانسته و او را از تندروی مبرا دانسته و اوباما را تندرو خوانده است!

به واقع با ملاحظه به این نکته که قطع ارتباطات دو ملت ایران و آمریکا خواسته و مرضی خاطر گروه های تندرو در هر دو پایتخت است، وزارت امور خارجه دولت یازدهم باید هوشایارانه تر عمل کرده و اقدام به مقابله به مثل نکند تا ارتباطات فرهنگی و دیگر ارتباطات بین دو ملت - هر چند با فرمان اجرایی ترامپ به صورت محدودتر – برقرار بماند و تندروها به خواسته اصلی خود نرسند.

3- ترامپ به اعتراف بسیاری از اساتید روان شناسی در آمریکا و خارج از این کشور شخصیت متعادلی ندارد و برخی اساتید روان شناسی حتی نسبت به عواقب ریاست چنین شخصیتی بر آمریکا هشدار داده اند ؛ با این ملاحظه آیا رواست که تصمیمات وزارت امور خارجه ما واکنشی به تصمیمات نابخردانه ترامپ باشد و آیا بهتر نیست ما خط مشی های خود را بر مبنای ابتکار عمل های خودمان تنظیم کنیم ؛ ابتکار عمل های غیر قابل پیش بینی که بتواند منافع و امنیت ملی کشورمان را بسیار بهتر از "مقابله به مثل" با یک تصمیم نابخردانه، تامین کند.

4- صنعت گردشگری ایران در 3 سال گذشته رو به رشد بوده است و اتفاقا طبق آمارهای دو سال گذشته سیل گردشگرانی که در سال های اخیر – به ویژه پس از برجام- راهی ایران شده اند بیشتر از مبدا آمریکای شمالی و اروپای غربی هستند. با مقابله به مثل وزارت امور خارجه و ممنوع کردن ورود گردشگران آمریکایی به ایران، لطمه قابل توجهی به صنعت در حال احیای گردشگری خواهد خورد و این صنعت در حال رشد از درآمد سالانه قابل توجهی محروم خواهد شد.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که ورود گردشگران غربی به کشورمان علاوه بر منافع مادی ، یکی از اهرم های موثر و کارآمد برای مقابله با تبلیغات مسموم و اصلاح ذهنیت مردم این کشورها درباره کشورمان است و به راحتی و سادگی نباید خود را از این اهرم موثر خلع سلاح کنیم.

با ملاحظه 4 دلیل فوق بهتر است مسئولان وزارت امور خارجه برای نحوه پاسخ دهی به فرمان اجرایی اخیر ترامپ به راه ها و گزینه های متنوع تری از " مقابله به مثل" فکر کنند.






تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 30 January 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن