تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820125317




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئیس سنگدل واحد اطلاعاتی کمیته ضد خرابکاری که بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 رئیس سنگدل واحد اطلاعاتی کمیته ضد خرابکاری که بود؟
رئیس سنگدل واحد اطلاعاتی کمیته ضد خرابکاری که بود؟ محمدحسن ناصری، معروف به عضدی که رئیس واحد اطلاعاتی کمیته مشترک ضد خرابکاری بود را بشناسید.


به گزارش فرهنگ نیوز، تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده‌اند ببینیم.
گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

یکی از سازمان‌هایی که با هدف سرکوب انقلابیون و خنثی کردن مبارزات مردم با حکومت تشکیل شده بود، ساواک نام داشت. گروهی که شکنجه‌گران مخوف و سنگدلی داشت و نام آن‌ها در تاریخ معاصر نیز ثبت شده است.

غالب این افراد علاوه بر نام اصلی خود، به یک اسم مستعار مجهز بودند. یکی از این ساواکی‌ها محمد حسن ناصری، معروف به دکتر عضدی است. وی در سال 1313متولد شد و فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه تهران بود.

برخی منابع اظهار کرده اند که او از جوانی و قبل از سال 1342 زمانی که دانشجو بوده در دانشگاه برای ساواک جاسوسی می‌کرده و در به هم زدن تظاهرات و اعتراضات دانشجویان نقش فعال و برجسته‌ای داشته، اما پس از شناسایی، توسط دانشجویان مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌گیرد.

رهبری عملیات دایره اقدام علیه حزب توده و رهبر دایره عملیات ساواک سوسنگرد ازجمله سمت های اولیه او بود. در ادامه عضدی در اداره کل امنیت داخلی مشاغلی چون کارمند بخش عملیات ویژه، بازجوی مستقل بخش مستقل قضائی، معاون دایره عملیات و بررسی، رئیس بخش دایره عملیات و بررسی را عهده دار شد.

ریاست واحد اطلاعاتی کمیته مشترک ضد خرابکاری نیز از جمله آخرین سمت هایی بود که وی تا زمان بازنشستگی‌اش داشت.

دفاع از خشونت و شکنجه در همه مراحل و ارائه پیشنهاد در این زمینه، شرکت در به شهادت رساندن 9 نفر از زندانیان در اوین از جمله بیژن جزنی، مصطفی خوشدل و کاظم ذوالانوار ،شرکت در شکنجه متهمین سیاهکل و اصرار در اعدام آنها، عامل مؤثر فشار و شکنجه به متهمین که در بین سال 50 و 51، و حضور در جریان سر به نیست کردن مبارزان و مجاهدان که در دوران اوج انقلاب دستگیر می‌شدند و بعد خبری از آنها نمی‌شد، جزو برخی از اقداماتی بودند که تهرانی(از همکاران وی) در موردش مطرح کرده است.

او قبل از پیروزی انقلاب 1357، از ایران گریخت. 

منبع: باشگاه خبرنگاران


95/11/9 - 20:56 - 2017-1-28 20:56:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن