واضح آرشیو وب فارسی:مهر: هنرمند گلستانی در گفتگو با مهر مطرح کرد؛
نقش رسانه ملی در حمایت از هنرمندان/ جایی برای معرفی خود نداریم
شناسهٔ خبر: 3889162 - شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
استانها > گلستان
.jwplayer{ display: inline-block; } گرگان- سرپرست پرطرفدارترین گروه موسیقی سنتی در گلستان، توجه صدا و سیما به هنرمندان را راهی برای پیشرفت جامعه هنر به خصوص موسیقی سنتی و آشنایی مردم با اصالت این هنر می داند. خبرگزاری مهر، گروه استان ها-مونا محمدقاسمی: موسیقی سنتی ایران هویت اصیل کشور بوده و امروزه بسیاری معتقدند در صورتی که بتوان از این ظرفیت در جامعه به درستی استفاده کرده، نه تنها سدی مقابل موسیقی مبتذل غربی که در میان جوانان ما رواج یافته خواهد بود، بلکه با ایجاد فضای نشاط به سلامت و پویایی جامعه کمک خواهد کرد. گرایش جامعه بخصوص نسل جوان به موسیقی سنتی کشور این روزها علی رغم تلاش غرب برای تحت شعاع قرار دادن موسیقی و هنر ما بیشتر شده و در عین حال شاهد هستیم که این موسیقی جای خود را حتی در همایش و برنامه های ملی هم باز کرده است. در گلستان هم گروه موسیقی «مهرگان» سر زبان ها افتاده و شاهد اجرای اعضای این گروه جوان هستیم. گروهی تشکیل شده از قشر جوان که می توان گفت حیات را به موسیقی سنتی گلستان برگردانده و تلاش میکند دید افرادی که همیشه از موسیقی سنتی به نام موسیقی غمناک نام میبرد را عوض کند. مهرگان از سال ۸۸ به شکل جدی فعالیت خود را در قالب یک گروه دانشجویی آغاز میکند و پس از طی کردن فراز و نشیبهایی به جایی میرسد که طی ۱۰ ماهه گذشته بیش از ۱۳۰ اجرا در استان گلستان داشته است. «ادیب بهرام زاده» جوان ۲۷ ساله ای است که در نقش آوازخوان سرپرستی این گروه موسیقی را برعهده دارد. بهرام زاده متولد تهران و بزرگ شده شهر گرگان است و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی رشته کشاورزی ادامه داده است. خبرگزاری مهر با این جوان خوش آتیه مصاحبهای ترتیب داد که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
* کار آوازخوانی را از چه زمانی شروع کردید؟ ماجرای آواز خواندن من به دوران ابتدایی در مدرسه برمیگردد. زمانی که کلاس سوم ابتدایی بودم و در آن زمانبر اساس یک رسم نوشتهنشدهای مرسوم بود تکخوان گروه سرود مدرسه از کلاس پنجم انتخاب شود من تست دادم و با مخالفت کلاس پنجمیها بهعنوان تکخوان گروه انتخاب شدم. طی سه سالی که من بهعنوان تکخوان گروه بودم گروه سرودمان در استان همیشه اول بود. کار آواز را در دوران راهنمایی به دلیل اختلاف با معلم پرورشی کنار گذاشتم، اما در دوران دبیرستان به شکل جدیتر ادامه دادم و با میکروفونی که پدرم برای من خریده بود تمرین میکردم. در همان سالها از طرف مدرسه بدون هماهنگی با من نامم را برای مسابقه سازوآواز ارسال کردند که حائز رتبه شدم و زمینه آشنایی من با افرادی که به شکل تخصصی موسیقی کار میکردند فراهم شد. در سال دوم دانشگاه هم به سراغ یادگیری سهتار و پیانو رفتم و به شکل کاملاً جدی قدم در راه آوازخوانی گذاشتم. * روند تشکیل مهرگان را توضیح دهید. قرار بر این بود کنگرهای بینالمللی با حضور اساتید خاکشناسی از برخی کشورهای اروپایی و آسیایی در دانشگاه منابع طبیعی گرگان برگزار شود، در آن زمان اطلاعیهای صادر شد که هر دانشجویی فن یا هنر خاصی دارد خود را معرفی کند، من هم بدون اینکه گروهی داشته باشم خود را صاحب یک گروه موسیقی معرفی کردم و به من گفته شد چهار ماه فرصت دارم نمونه کار برای اجرای در این کنگره معرفی کنم. بعد از مدتی با تعدادی از دوستانم گروهی موسیقی تشکیل دادم که در آن زمان نامش را «سرخوشان» گذاشتیم و درنهایت توانستیم در این مراسم به اجرا بپردازیم. بعد از چندین اجرا تعدادی از اعضای سرخوشان از گروه جدا شدند و اواخر تابستان ۸۸ مهرگان با اعضای جدید تأسیس شد و بعد از ثبت در انجمن موسیقی تاکنون با اعضایی چون پویا خوشبین، عرفان حسینی، مازیار باقری مفیدی، ایمان حسینی، علیرضا آهنگری، علی طاهری و علی سلمانی به فعالیت خود ادامه میدهد. *روند استقبال از گروه مهرگان در استان چگونه است؟ خیلی خوب است. مهرگان در سال گذشته ۱۲۵ اجرا در مراسم و همایشهای استانی و کشوری در سطح گلستان داشت که این آمار در ۱۰ ماهه نخست سال جاری به بیش از ۱۳۰ اجرا رسیده است و این نشاندهنده سرعت رشد مهرگان در طول سال است. هنرمند برای شناخته شدن باید از رسانه ملی دیده شود تا جوانان با چهره و آثارش آشنا شوند و آنسوی مرزها رسانههای غربی این کار را برای خوانندگان خود با به راه انداخته اند و کوران تبلیغات انجام میدهند * استقبال مردم از موسیقی سنتی را چطور میبینید؟ افرادی که به سالنها برای تماشای موسیقی و یا کنسرتهای سنتی میآیند اکثر جوان هستند و خاطرهای از خوانندگان سنتی ندارند. به همین دلیل در این زمینه گروههایی موفق هستند که نمایش هم در کنار موسیقی خود اجرا میکنند. من معتقدم موسیقی سنتی زنده از جذابیت خاص خود برخوردار است منتهی باید بتوانیم مخاطب را جذب کنیم تا حاضر شود برای شنیدن این سبک موسیقی به سالنها بیاید. * به نظر شما دلیل استقبال کم از کنسرتهای سنتی نسبت به پاپ چیست؟ برخی از شعر و ترانهها از کلمات سادهای تشکیلشدهاند، راحت خوانده میشوند و راحت هم درک میشوند و درنتیجه شنونده بهراحتی با آن ارتباط میگیرد اما در شعر موسیقی سنتی فهم و درک اشعار و ارتباطگیری برای شنونده سختتر است. * اجرا در فضاهایی مانند رستوران و ... چه تأثیری در پیشرفت گروههای موسیقی جوان دارد؟ من و گروهم در ابتدای شروع به کار در رستوران تردید داشتیم اما بعد از شروع به کار بازخورد خوبی از این اجراها در رستوران گرفتیم، متوجه شدیم مردم برای شنیدن هر آهنگی وسواس به خرج میدهند و به هر آهنگی گوش نمیدهند؛ این را با عکس و فیلم گرفتن و تشویقهای خود بروز میدهند. حتی در برخی مواقع به ما مراجعه میکنند در رابطه با سازها و فرقشان با سازهای غربی از ماسوال میپرسند، برخی هنرجوی نوازندههای گروه میشوند و به شکل کلی باید گفت جذب مخاطب در اینچنین صحنههایی سختتر است. مردمدوست دارند آهنگهایی را بشنوند که با آن خاطره دارند و شمارا در خواندن همراهی کنند. * برنامههای آینده مهرگان چیست؟ در حال ضبط و تهیه آلبومی هفت قطعه ای در قالب شور، بیات ترک، دشتی و اصفهان، هستیم و بیشتر شعر این آهنگها از اشعار مولوی و حافظ بوده و تعدادی هم توسط مازیار باقری مفیدی یکی از اعضای گروه سروده شده است. * تا به حال از خوانندگی دلزده شدید؟ گاهی پیش آمده که از کار زیاد خسته شده باشم، اما اینکه بخواهم آواز خواندن را کنار بگذارم باید بگویم خیر.
* این روزها شاهد توجه جوانان به موسیقی غربی هستیم، بهگونهای که اکثر خوانندههای غربی و آثارشان را میشناسند اما این شناخت را نسبت به خوانندههای کشوری و استانی ندارند، به نظر شما علت آن چیست؟ حقیقت این است که هنرمند برای چشناخته شدن باید از رسانه ملی دیده شود تا جوانان با چهره و آثارش آشنا شوند و آنسوی مرزها رسانههای غربی این کار را برای خوانندگان خود با به راه انداخته اند و کوران تبلیغات انجام میدهند. از سوی دیگر ممکن است یکی از دلایل قهر نسل ما با موسیقی سنتی نشان دادن وجهه غمگین موسیقی سنتی به جوانان باشد. از طرفی فرهنگ هم در این رابطه نقش مهمی ایفا میکند ما شاهدیم برخی با به گردن انداختن یک گردنبند ادعای فرهنگ ایرانی دارند اما به آدابورسوم، موسیقی و هنر اصیل ایرانی توجهی نمیکنند. با همه این موارد، تاکید دارم نقش رسانه ملی بسیار زیاد است. اما مهم این است که در موسیقی باید درست حرکت کرد تا ماندگار شد. * نظرتان در رابطه با موسیقی زیرزمینی چیست و چرا برخی از خوانندگان زیرزمینی بهسرعت معروف میشوند؟ بخشی از آهنگهایی که به شکل زیرزمینی ساخته میشوند حرف دل مردم را میزنند و به همین دلیل موردتوجه مردم قرار میگیرند و مسیر شهرت را در پیش میگیرند. * آیا از فضای مجازی برای تبلیغ گروهتان بهره هم بردید؟ بله فضای اینستگرام و تلگرام فرصت خوبی را برای شناساندن کارهای هنری فراهم کرده است و ما هم برای تبلیغ از این فضا استفاده میکنیم. * چه مشکلاتی پیش روی کار شما است و چه تصویری از آینده دارید؟ نداشتن حامی مالی و همچنین محلی برای ارائه کار ازجمله مشکلاتی هستند که در مسیر ما وجود دارد. دوست دارم روزی به درجهای از توانایی برسم که خواننده ارکست ملی ایران شوم، همانند علیرضا قربانی. * حرف آخر شما؟ همیشه در اجراهایم احساس زیادی را دخیل میکنم چون دوست دارم طوری بخوانم که علاوه بر تأثیرگذاری روی خودم، بر روی دیگران هم تأثیر بگذارد. در آخر هم باید بگویم امیدوارم هیچوقت موقعیتی فراهم نشود تا مجبور شوم به کار دیگری جز موسیقی فکر کنم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]