تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817371885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سبزینگی گمشده در فضای سبز اردبیل/ طراوتی که فقط ۳ ماه پایدار است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: وعده بهبود وضعیت در سال آینده؛
سبزینگی گمشده در فضای سبز اردبیل/ طراوتی که فقط ۳ ماه پایدار است

فضای سبز اردبیل


شناسهٔ خبر: 3889160 - شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
استانها > اردبیل

.jwplayer{ display: inline-block; } اردبیل– کمبود فضای سبز و طراوت کم‌دوام آن در اردبیل دغدغه چندین ساله شهروندان است. موضوعی که مسئولان سال‌ها است از مطالعه و تحقیق برای بهبود آن وعده می‌دهند. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: در طول معابر و خیابان‌ها درختان خشکیده که در مقابل تندبادها برخی قامت خم کرده‌اند ردیف شده‌اند. رنگ جداول و چراغانی ها نیز کم سو تر از آن است که بتواند نشاطی به منظره شهری ببخشد. پارک‌ها انباشته از چمن‌های خاکستری و بوته‌های بی‌برگ و گل که هر از گاهی در همسایگی درختان خشکیده منتظر معجزه بهارند. این تصویری است که هر روز شهروندان اردبیلی به مدت نزدیک به ۹ ماه در سال شاهد آن هستند. تصویری که سال‌ها است رسانه‌ها به اصلاح و تغییر آن تأکید می‌کنند اما در عمل فضای سبز گرفتار بهانه‌های کمبود مالی و طرح‌های مطالعاتی است.

نشاط منظر شهری حق شهروندان است استان اردبیل یکی از مناطق سردسیر کشور محسوب می‌شود که از شهریورماه رنگ‌پریدگی درختان در اغلب مناطق به ویژه بخش‌های مرکزی و جنوبی آن آغاز می‌شود. به واسطه سرمای پایدار که در طول پاییز و زمستان و حتی تا اردیبهشت‌ماه به طول می‌انجامد درختان در این منطقه به مدت کوتاهی سبزینگی را تجربه می‌کنند. به عقیده یکی از شهروندان اردبیلی فضای شهری دلمرده است و از نشاط و رنگ کافی برخوردار نیست. علیرضا مهرانی به خبرنگار مهر گفت: هر شهروندی حق دارد که از فضای شهر انرژی مثبت بگیرد اما زمانی که شما در خیابان‌ها و حتی پارک‌ها قدم می‌زنید چیزی به اسم سبزی و طراوت فضای سبز مشاهده نمی‌شود.

وی معتقد است هر چند شهرداری در برخی مناطق شهری پارک و فضای سبز ایجاد کرده‌اما فضای سبز شهری به نظر می‌رسد در مجموع تغییر چندانی ندارد. یکی از شهروندان اردبیلی نیز با اشاره به بوته‌ها و درختان کاشته شده در خیابان‌ها و وسط جداول تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از درختان با بی‌سلیقگی کاشت می‌شود و حداقل در نگه‌داری و تناسب آن لازم است شهرداری اقدام کند. رسول عبدی به خبرنگار مهر گفت: بنده به شهرهای مختلفی در ایران سفر کرده‌ام و متأسفانه باید گفت رسیدگی به فضا سبز شهری در اردبیل چندان مطلوب نیست؛ حتی در میدان‌های اصلی شهر نیز فضای سبز مناسبی نداریم.

فضای سبز اردبیل کمتر از میانگین کشوری فضای سبز شهری به عقیده برخی کارشناسان و خود شهروندان اردبیلی متناسب با اقلیم منطقه نیست اما در میزان فضای سبز نیز نظرات مختلفی طرح می‌شود. هر چند امسال ۲۰ هکتار به فضای سبز شهر اردبیل اضافه شده و شهرداری این اقدام را در رکود مالی خود قابل توجه عنوان کرده است، اما باید توجه داشت که فضای سبز شهر اردبیل حتی کمتر از میانگین کشوری است. سرانه فضای سبز شهری در اردبیل ۷.۵ مترمربع است و این در حالی است که در کشور میانگین سرانه ۹ مترمربع و در استانداردها میانگین سرانه ۱۵ مترمربع اعلام می‌شود. به تعبیری در مقایسه با شهرهای مشابه نیز اردبیل به لحاظ فضای سبز کم برخوردار است. موضوعی که مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان به آن تأکید کرد.

کمبود فضای سبز نشاط و طراوت زندگی شهری را متأثر می‌سازد و امروز به یکی از دلایل تشدید آلودگی هوا در اردبیل نیز تبدیل شده استمحمد خداپرست مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: اردبیل با کمبود فضای سبز مواجه است و همین معضل عواقبی دارد که ایجاب می‌کند توسعه فضای سبز در اولویت باشد. وی تأکید کرد: کمبود فضای سبز نشاط و طراوت زندگی شهری را متأثر می‌سازد و امروز به یکی از دلایل تشدید آلودگی هوا در اردبیل نیز تبدیل شده است. به گفته مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان هر چند آلودگی هوا در اردبیل به مانند برخی استان‌ها وضعیت بحرانی ندارد اما نباید از وضعیت فعلی غفلت کرد. خداپرست تأکید کرد: عمده آلودگی هوای اردبیل از ریز گردهای داخلی است که توسعه فضای سبز می‌تواند آن را تعدیل کند.

بیشترین کمبود فضای سبز در اطراف شهر اردبیل، سکونتگاه‌های غیررسمی و شهرک‌های تازه تأسیس به ویژه شهرک‌های مهر مشاهده می‌شود. تا جایی که یکی از شهروندان اردبیلی از نبود یک پارک برای کودکانش ابراز گله‌مندی کرد. فریبا نوحی به خبرنگار مهر گفت: به دلیل مشکلات مالی مجبور شدیم در حاشیه شهر اردبیل خانه بخریم و متأسفانه نه تنها پارکی برای بازی بچه‌ها نداریم بلکه برای رفتن به یک پارک همیشه با بچه‌ها مشاجره دارم. اصلاح فضای سبز گرفتار امروز و فردا زمستان سال گذشته مشکلات فضای سبز شهری اردبیل در چند رسانه استان انعکاس یافت. اقدام شهرداری افزایش ۲۰ هکتاری به فضای سبز شهری و آغاز عملیات اجرایی احداث چند پارک بود.

با این وجود شهروندان معتقدند چهره شهر تغییر محسوسی ندارد و زمستان که از راه می‌رسد همان سبزینگی اندک نیز رنگ می‌بازد. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر پاسخ گله‌مندی شهروندان را کمی صبر و حوصله برای اصلاح فضای سبز در سال آینده مطرح از سال‌های گذشته مطالعه کاشت گونه‌های بومی متناسب با اقلیم شهر اردبیل آغاز شده و در نظر داریم کاشت درختان سوزنی‌برگ و دائم سبز را در اردبیل آغاز کنیمکرد. بهروز محبی گفت: بنده قبول دارم که فضای سبز اردبیل به ویژه در زمستان مطلوب نیست و سبزینگی دیده نمی‌شود. وی افزود: از سال‌های گذشته مطالعه کاشت گونه‌های بومی متناسب با اقلیم شهر اردبیل آغاز شده و در نظر داریم کاشت درختان سوزنی‌برگ و دائم سبز را در اردبیل آغاز کنیم. به گفته مدیر مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اردبیل علاوه بر این با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی اقداماتی جهت طراحی فضای سبز آغاز شده که باز در سال آینده در ورودی دریاچه شورابیل عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

محبی در خصوص نگه‌داری فضای سبز نیز تأکید کرد: نگه‌داری به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار شده اما نظارت انجام می‌شود وی با اشاره به هزینه کرد ۷ میلیارد تومانی برای حفظ، نگه‌داری و توسعه فضای سبز شهری اردبیل تأکید کرد: سال آینده تغییرات محسوسی در فضای سبز شهری اردبیل مشاهده خواهد شد. تغییر گونه‌های کاشت شده فضای سبز شهری اردبیل به مدت چندین سال است که مطرح شده و با توجه به مطالبه جدی شهروندان امید می‌رود سال آینده اجرایی شود. یکی از زیبایی‌هایی هر شهر برای جذب گردشگران فضای سبز آن است که شهروندان منتظرند نتیجه مطالعات و بررسی شهرداری اردبیل در آستانه تعطیلات نوروزی به جای تکرار اقدامات سال گذشته تغییرات محسوس در فضای سبز شهری باشد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن