تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817566982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هوشمندسازي براي مدارسي كه تخته سياه و گچ دارند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: هوشمندسازي براي مدارسي كه تخته سياه و گچ دارند
آموزش‌ و پرورش در حالي اقدام به برگزاري دوره جديد ضمن‌خدمت «هوشمندسازي مدارس مرحله مقدماتي» كرده است كه ضرورت برگزاري اين دوره‌ها با در نظر گرفتن مؤلفه‌هاي مختلف آموزشي نا‌مشخص است!
نویسنده : نيره ساري 


پيشرفت‌هاي حوزه فناوري و ظهور سيستم مدرن متشكل از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي مختلف، سيستم‌هاي آموزشي بشر در جوامع مختلف را هم تغيير داده است تا جايي كه ديگر كم‌كم گچ‌هاي رنگي و تخته سياه به حاشيه رانده شده است و جاي آن را وسايل مدرن و الكترونيكي پر مي‌كند. هر چند كه هنوز هم در بخش‌هايي از مناطق كشورمان استفاده از موارد مذكور در مدارس همچنان ادامه دارد.
به كار‌گيري سيستم‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري مختلف جهت آموزش در مقاطع مختلف تحصيلي در بسياري از كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه در حال اجرا است كه اين روند كمكي جهت ارتقاي سطح آموزشي در اصطلاح «هوشمند‌سازي مدارس» نام نهاده مي‌شود.
 
طرح هوشمند‌سازي مدارس چيست؟
طرح هوشمند‌سازي و تجهيز تمام مدارس به امكانات مورد نياز به گونه‌اي است كه معلمان براي تدريس مطالب درسي و افزايش ميزان درك دانش‌آموزان از مطالب ارائه شده و تشويق به فراگيري دروس از طريق اسلايدهاي آموزشي، نرم‌افزارهاي آموزشي، بازي‌هاي رايانه‌اي، انيميشن و ديگر محتواهاي چند رسانه‌اي در كلاس‌هاي درس بهره مي‌برند.
موضوعي كه در ايران نيز با توجه به مشكلاتي كه در آموزش مدارس كشور وجود دارد، پيشنهاد شد و از چند سال قبل شكل اجرايي به خود گرفت، غافل از اينكه تجهيز كامل يك مدرسه و تبديل آن به مدرسه هوشمند واقعي در كشور ما با توجه به روح حاكميت روش سنتي تدريس و آموزش در ايران و از همه مهم‌تر ضعف در وضعيت تجهيز و تبديل امكانات موجود به تجهيزات مطلوب، نيازمند زماني چند ساله است.

اكنون نيز دومين مرحله از آموزش ضمن خدمت مجازي هوشمند‌سازي مدارس با تأكيد بر دو محوريت «ارائه دروس به صورت الكترونيكي» و «طراحي وب سايت شخصي و حرفه‌اي» در حالي برگزار مي‌شود كه معلمان با تجربه، سال‌ها فعاليت خود را با حاكميت تدريس سنتي به جلو بردند.
 
منافات هوشمند‌سازي با روح سنتي حاكم بر تدريس
علاوه بر اين به اذعان اغلب معلمان دوره‌هاي ضمن خدمت از هر نوع آن حضوري يا مجازي نياز به تغيير، بازنگري و باز مهندسي دارد؛ چراكه بيشتر اين دوره‌‌ها قديمي، تكراري و با زمان‌‌بندي نا‌مناسب است كه زير‌نظر استادان كم‌‌تجربه برگزار مي‌شود. از سوي ديگر، كيفيت كم دوره‌هاي ضمن خدمت باعث شده است تا بسياري از فرهنگيان فقط براي گرفتن امتياز و نه براي آموختن در اين دوره‌‌ها شركت كنند.  اين در حالي است كه موضوع مهم‌تر مربوط به اختلاف سطح مناطق مختلف كشور به لحاظ برخورداري و عدم برخورداري از امكانات جهت هوشمند‌سازي مدارس است كه خود مي‌تواند عاملي مهم بر شكاف آموزشي شود.
 
فناوري در شهر، كمبود امكانات در روستا!
هر چند كه مسئولان مربوطه بر مراقبت در اين امر تأكيد كردند و استراتژي‌هاي مديريتي را بر اولويت‌دهي به تجهيز مناطق كم‌برخوردار از امكانات دانسته‌اند اما مدارس مناطق روستايي و محروم كشور كه حتي از داشتن ابتدايي‌ترين امكانات يعني نيمكت محروم هستند يا برخي ديگر به همت خيرين محلي به تازگي در كانكس‌هاي موقتي برگزار مي‌شود، نيازي به طرح مذكور خواهند داشت يا ترجيح مي‌دهند بودجه موجود را صرف تجهيز كردن مدارس به كار برند؟!
 
شرط وجود امكانات اوليه براي به كارگيري تكنولوژي‌هاي روز دنيا
مهدي نويد ادهم، دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «جوان» در اينباره توضيح داد: يكي از كاركردها و فناوري‌هاي جديد، عدالت آموزشي با هدف كاهش شكاف آموزشي است، متأسفانه امروزه به دليل شرايط اقتصادي، تفاوت‌هاي قابل‌توجهي در استان‌هاي مختلف وجود دارد و تجلي بارز آن فقدان تجهيزات اوليه در برخي مدارس است.
 
وي گفت: به رغم مزيت برخورداري از تكنولوژي هوشمند‌سازي براي معلمان و دانش‌آموزان، شرط وجود امكانات اوليه ضروري است تا بتوان سرمايه‌گذاري عادلانه در امر آموزش داشت.
نويد ادهم با بيان اين مطلب كه امروزه استفاده از اين تكنولوژي و فناوري‌ها الزام نيست، بلكه بايد شرايط برخورداري استفاده از امكانات در كشور فراهم شود، خاطر نشان كرد: معطلي براي فراهم‌سازي امكانات اوليه در نقاط محروم موجب از دست رفتن زمان مي‌شود. هر چند كه در برخي نقاط كشور امكانات اوليه هم وجود ندارد، اما سياستگذار يا نقطه تمركز را اولويت‌دهي به تجهيزات و امكانات اوليه قرار مي‌دهد يا اينكه در كنار آن نگاهي هم به بحث‌هاي فناوري و پيشرفت روز دنيا با اولويت فراهم‌سازي حداقل‌ها در مناطق محروم دارد.

در پايان بايد گفت: هرچند نگاه صرفاً آسيبي و تهديدي به اين فناوري نگاه درستي نيست، چراكه فرزندان اين مرز و بوم نيز براي زندگي در عصر فناوري نياز به آشنايي و بهره‌مندي از فناوري‌هاي روز دنيا را در سطوح آموزشي مختلف دارند، اما وقتي هنوز در همين عصر پيشرفت و مدرنيته، بسياري از مناطق محروم فاقد امكانات اوليه چون وسايل سرمايشي و گرمايشي هستند، تجهيز مدارس شهري و روستايي به امكانات فناوري اطلاعات آن هم با موضوعاتي چون «طراحي وب سايت شخصي و حرفه‌اي» چه توجيهي دارد؟!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن