تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817565848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احتمال بازگشت مجمع تشخیص به ریاست حقوقی


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


آیا رئیس جمهور به جای آیت‌‌‌‌الله هاشمی خواهد نشست؟
احتمال بازگشت مجمع تشخیص به ریاست حقوقی
پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، بحث جایگزینی برای ایشان در هفته‌های گذشته و گمانه‌زنی پیرامون برخی اشخاص نیز در رسانه‌ها درگرفت. در این میان طرح نام برخی اشخاص برای ریاست این مجمع عالی مشورتی در رسانه‌ها و محافل سیاسی داخلی، این تصور را ایجاد کرده است که انتخاب ریاست مجمع تشخیص که به خاطر شخصیت و توانمندی‌های شخصی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به «شخص حقیقی» تفویض شده بود، ادامه پیدا خواهد کرد.
روز نو : پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، بحث جایگزینی برای ایشان در هفته‌های گذشته و گمانه‌زنی پیرامون برخی اشخاص نیز در رسانه‌ها درگرفت. در این میان طرح نام برخی اشخاص برای ریاست این مجمع عالی مشورتی در رسانه‌ها و محافل سیاسی داخلی، این تصور را ایجاد کرده است که انتخاب ریاست مجمع تشخیص که به خاطر شخصیت و توانمندی‌های شخصی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به «شخص حقیقی» تفویض شده بود، ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش روز نو؛  این در حالی است که ریاست مجمع در زمان تشکیل بر عهده «شخص حقوقی» یعنی رئیس جمهور بود. به گونه‌ای که از زمان صدور فرمان امام در 17 بهمن 1366 تا زمان انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری نظام که ایشان در مسند ریاست جمهوری حضور داشتند، ریاست مجمع برعهده ایشان بود. پس از انتخاب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 1368 به ریاست جمهوری نیز ایشان بنا بر شخصیت حقوقی خود یعنی ریاست جمهوری در جایگاه ریاست این شورای مشورتی
نشستند.
اما پس از پایان دوره ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی و آغاز ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی، رهبر معظم انقلاب، بنا بر سوابق و توانمندی‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حضور ایشان در مناصب دیگر نظام همچون مجلس خبرگان و نفوذ معنوی در ارکان دیگر کشور، حکم ریاست مجمع تشخیص مصلحت را در دوره‌های متوالی به نام ایشان صادر می‌کردند، که این امر تا زمان درگذشت ایشان ادامه داشت.اگرچه تا کمتر از دوماه به پایان دوره اخیر این مجمع باقی مانده بود و قرار بود که رهبر معظم انقلاب، حکم اعضای دوره جدید را در اسفندماه 95 صادر کنند، درگذشت ناگهانی آیت‌الله هاشمی وضعیت را به گونه‌ای دیگر تغییر داد. به گونه‌ای که گمانه‌زنی‌ها را پیش از آغاز دوره جدید به سمت انتخاب رئیس جدید سوق داد. موضوعی که در این میان چندان مورد توجه قرار نگرفت، احتمال ریاست شخص حقوقی بر این مجمع است؛ یعنی رئیس جمهور. موضوعی که روز گذشته یک عضو باسابقه این مجمع به آن اشاره کرد.
سیدمصطفی میرسلیم که از سال ۱۳۷۵ تاکنون به عنوان عضو حقیقی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارد، روز گذشته احتمال تفویض ریاست مجمع به شخص حقوقی یعنی رئیس جمهور را دور از انتظار ندانست.
میرسلیم که در مراسم سالگرد شهادت نواب صفوی در مسجد باب‌الحوائج کاشان سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی درخصوص تعیین رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام قبل از آقای هاشمی رفسنجانی یک ریاست حقوقی بود، یعنی رئیس‌جمهور ریاست مجمع را هم برعهده داشت. اما مقام معظم رهبری بعد از اینکه دو دوره ریاست‌جمهوری آقای هاشمی به اتمام رسید و برای اینکه وی براى ادامه خدمتگزاری به نظام در مقام شایسته‌ای قرارگیرد، او را به‌عنوان رئیس مجمع تشحیص انتخاب کردند؛ یعنی ریاست مجمع تبدیل به یک جایگاه حقیقی شد.
میرسلیم افزود: امروز که آقای هاشمی از دنیا رفته‌ است، معلوم نیست که یک شخص حقیقی جایگزین وی می‌شود یا اینکه ریاست مجمع مجددا تبدیل به یک ریاست حقوقی خواهد شد.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: رئیس مجمع باید کسی باشد که همانند آقای هاشمی بر همه ابعاد و زوایای اداره مجمع اشراف داشته باشد.سخنان مصطفی میرسلیم اشاره به موضوعی است که در هفته‌های گذشته پس از رحلت آیت‌الله هاشمی از سوی تحلیل‌گران به آن اشاره نشد. موضوعی که می‌تواند گمانه‌زنی‌هایی را که برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بر نام اشخاص، تاکید می‌کرد، کم‌رنگ کند.

*همدلي




تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن