تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817473582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شفافيت فقط براي بدهي‌هاي دولت؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شفافيت فقط براي بدهي‌هاي دولت؟!
اخيراً وزير اقتصاد بدهي‌هاي دولت و شركت‌هاي دولتي را حدود ٧٠٠‌هزار ميليارد تومان اعلام كرده است و ...
نویسنده : هادی غلامحسینی 


اخيراً وزير اقتصاد بدهي‌هاي دولت و شركت‌هاي دولتي را حدود ٧٠٠‌هزار ميليارد تومان اعلام كرده است و مدعي شده دفتري در وزارت اقتصاد براي شناسايي بدهي‌هاي دولت تشكيل شده است. حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه اين بدهي‌ها بر چه اساسي شناسايي شده و اين بدهي‌ها چه زماني و براي چه امري پديد آمده است و چرا جزئيات دقيق كوه بدهي‌هاي ايجاد شده در دولت و شركت‌هاي دولتي و وابسته منتشر نمي‌شود؟

انعكاس خبري اظهارات وزير مبني بر بدهي 700هزار ميلياردي دولت نشان داد اصحاب رسانه و افكار عمومي به اهميت موضوع چندان پي نبرده‌اند، اين در حالي است كه رقم فوق معادل دو سال بودجه عمومي كشور و شايد بتوان مدعي شد مجموع بودجه عمراني محقق شده از ابتداي انقلاب تاكنون نيز به ميزان نصف رقم فوق هم نرسد و جالب‌تر آن است كه شفاف‌سازي نصف و نيم‌بند در بخش بدهي‌هاي دولت تنها به اين ختم شده است كه بدون اعلام جزئيات فقط رقم كلي بدهي‌ها رسانه‌اي شود.

از موضوع بدهي‌ها كه بگذريم نكته فاجعه‌بار‌تر آن است كه سيدرحمت‌الله اكرمي معاون خزانه‌داري كل كشور در تاريخ 95/9/16 در همايش سالانه انجمن حسابداري ايران اظهار داشت: «اگر از من پرسيده شود، ترازنامه دولت را ندارم و دارايي‌هاي كشور مشخص نيست و همچنين آمار بدهي‌ها را نمي‌دانيم كه از معضلات است، اولين مبناي كار قانوني است كه ضمانت براي حسابداري عمومي ايجاد كنيم و صورت‌هاي مالي الكترونيك شود.»

شنيدن اظهارات فوق از مسئولي كه صداقت به خرج داده و واقعيت را بيان كرده است، انسان را به فكر مي‌اندازد و هزاران سؤال در رابطه با مديريت در بخش دولت در ذهن آدمي ايجاد مي‌كند.
اگر يك‌سوم رقم بدهي 700هزار ميليارد توماني دولت را متوجه شركت‌هاي دولتي و وابسته به دولت عنوان كنيم، حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه مجموع دارايي‌هاي دولت چقدر است و اين دارايي‌ها به چه شكلي مديريت مي‌شود و بازده سالانه دارايي‌ها چقدر است و در عين حال درصورت بدهي‌هاي كلان در شركت‌ها چرا اين شركت‌ها به‌طور مشخص زيان‌ده اعلام نمي‌شوند تا بالفور فكر عاجلي براي اين شركت‌ها كرد. از سوي ديگر وقتي تصوير واقعي از دارايي‌ها و بدهي‌هاي دولت در اختيار نيست، طي دهه‌هاي اخير وزارت اقتصاد و دارايي برچه اساسي صدها شركت دولتي را واگذار كرده و آيا انصاف در واگذاري دارايي ملي صورت گرفته است يا خير؟

از آنجا كه افراد با تجربه فعال در بخش‌هاي نظارتي در خاطرات خود اعلام مي‌دارند كه برخي از جريان‌ها در دولت براي در اختيار گرفتن مالكيت برخي شركت‌هاي دولتي، آنها را زيان‌ده و برخي از دارايي‌ها را پنهان مي‌كردند تا به نوعي به بهانه زيان‌ده بودن شركت فرايند خصوصي‌سازي كه در واقع خودماني‌سازي شركت دولتي بود را كليد بزنند، اين در حالي است كه اخيراً سيداشرف پوري‌حسيني رئيس سازمان خصوصي‌سازي نيز از ايجاد بدهي‌هاي كلان در برخي از شركت‌هاي دولتي انتقاد كرده بود كه به نظر مي‌رسد اين امور مشكوك است.
عدم‌شفافيت در بخش عمومي به دليل آنكه با منافع جامعه و بيت‌المال سر و كار دارد، اهميت ويژه داشته و يكي از دغدغه‌هاي ملي بايد شفاف‌سازي دارايي‌هاي ملي، دولتي و عمومي باشد تا سوءاستفاده در اين بخش به پايان برسد.

تا شفافيت در اقتصاد وجود نداشته باشد صحبت از انضباط مالي، نظارت بر عملكردها، بودجه‌ريزي عملياتي، مبارزه با فساد، برقراري عدالت اجتماعي و مالياتي، بهبود وضعیت عموم مردم و... يك آرزوي دست‌‌نيافتني است و بايد توجه داشت ارائه صورت وضعيت از بدهي در حالي كه صورت وضعيتي از دارايي وجود ندارد، بسيار مضحك است و بايد از رئيس‌جمهور، معاون اول رئيس جمهور، وزير اقتصاد و مسئولان سازمان برنامه خواست كه دارايي‌هاي دولت را به همراه بدهي‌ها با جزئياتش براي ملت روشن كنند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن