تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817578875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفری به ایران‌زمین با خنیاگران پنج اقلیم/ خوبان همه جمع شدند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: موسیقی فجر ۳۲ در آینه مهر
سفری به ایران‌زمین با خنیاگران پنج اقلیم/ خوبان همه جمع شدند

ششمین روز سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی


شناسهٔ خبر: 3881252 - پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی

.jwplayer{ display: inline-block; } تعدادی از استادان و پیشکسوتان موسیقی نواحی کشورمان در قالب کنسرت «خنیاگران پنج اقلیم» یکی از شب های خاطره انگیز سی و دومین جشنواره موسیقی فجر را رقم زدند. به گزارش خبرنگار مهر، تالار رودکی تهران چهارشنبه شب ۲۹ دی ماه میزبان گروهی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی کشورمان در قالب کنسرت گروه «خنیاگران پنج اقلیم» سی و دومین جشنواره موسیقی فجر بود. پیمان بزرگ نیا مدیر هماهنگی بخش موسیقی نواحی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این برنامه که با حضور پرتعداد علاقه مندان برگزار شد با اشاره به حضور این استادان برجسته در کنسرت «خنیاگران پنج اقلیم» بیان کرد: در کشورمان تعدادی از هنرمندان موسیقی نواحی ایران حضور دارند که تمایل کمتری برای حضور در جشنواره ها دارند و شما امشب شاهد اجرای تعدادی از این عزیزان هستید که به طور حتم جزو کمتر شناخته شده های موسیقی اقوام ایران هستند.

وی ادامه داد: این بزرگان که امشب موسیقی بلوچستان، رومانیو، شمال خراسان، آذربایجان و ترکمن را برای شما عزیزان اجرا می کنند همگی سبک معروف اما کمتر شناخته شده ای دارند که به اعتقاد من تمامی آنها منحصر به فرد بوده و می تواند از جذابیت های ارزشمندی برخوردار باشد. این هنرمند تاکید کرد: این افسوس وجود دارد که به این عزیزان آنچنان که باید توجه نمی شود و لازم است با معرفی آنها در چنین جشنواره ای به شناسانده شدن هرچه بهتر آنها کمک کنیم.

این محقق و پژوهشگر در معرفی استادان اجراکننده کنسرت «خنیاگران پنج اقلیم» گفت: استاد حسین ولی نژاد به معنا و مفهوم واقعی کلمه «بخشی» هستند که هم خودش و هم پدر مرحومش از بهترین بخشی های شمال خراسان به حساب می آیند. او دارای سبک شگفت انگیزی است که امیدوارم از اجرای این هنرمند لذت ببرید. استاد طاباق سعادتی هم جزو هنرمندان درجه یک موسیقی منطقه ترکمن صحرا هستند که بارها از سوی دولت ترکمنستان برای حضور دائم دعوت شده اما این پیشنهادها را نپذیرفته و در ایران خودمان به هنرنمایی مشغول است. او اجراکننده یکی از سبک های عالی موسیقی منطقه ترکمن به نام«خیوه لویی» است که امشب به همراه دو نوازنده آن را برای شما اجرا خواهد کرد.

بزرگ نیا ادامه داد: پهلوان خداداد زنگشاهی هم یکی از منحصربه فرد ترین هنرمندان منطقه بلوچستان است که امروز در کنار استاد حاج محمد جنگی پور از نوازندگان دونلی به هنرنمایی می پردازد. موضوعی که شاید خیلی ها فکر کنند دیگر بعد از استاد شیر محمد اسپندار سبک دونلی نوازی در بلوچستان منسوخ شده اما استاد حاج محمد و بیش از ۱۰ هنرمند دیگر هم اکنون در بلوچستان حضور دارند که راه این استاد را به خوبی ادامه می دهند. شما امروز درعین حال شاهد هنرمندی استاد نصرت الله زرگر هم هستید که موسیقی منطقه «رومانیو» را که دو هزار سال قدمت دارد برای شما اجرا می کند. این موسیقی از جمله موسیقی های کهن سرزمین ماست که هنگام ورود کولی های رومانی و اسپانیا وارد آسیای صغیر به ویژه ایران شده و امروز شما شاهد یک رپرتوار قوی از این استاد خواهید بود.

مدیر هماهنگی بخش موسیقی نواحی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: استاد ناصر وحدتی هم امشب به نمایندگی هنرمندان موسیقی نواحی گیلان به اجرای شادیانه ها و ترانه سرایان این منطقه می پردازد. البته طبق برنامه ریزی های انجام گرفته بنا بود عاشیق قدرت میرزاپور هم امشب به اجرای موسیقی منطقه آذربایجان بپردازد اما با توجه به خبر بدی که مبنی بر سکته قلبی ایشان دریافت کردیم فرزند این هنرمند گوشه ای از موسیقی عاشیق های ارسباران را برای شما اجرا می کند.

بعد از صحبت های بزرگ نیا استاد حسین ولی نژاد در حالیکه دیگر نوازندگان او را در صحنه همراهی می کردند اولین بخش از کنسرت «خنیاگران پنج اقلیم» را با خوانش چند قطعه محلی مربوط به بخشی های خراسان و قطعه «فریاد کوهستان» آغاز کرد.

البته پیمان بزرگ نیا قبل از اجرای برنامه استاد ولی نژاد و پهلوان خداداد زنگشاهی گفت: به طور حتم به پهلوان های بلوچستان و بخشی های خراسان کم توجهی فراوانی شده که لازم است توانمندی این استادان شریف بیشتر و بهتر به مخاطبان ارائه شود.

دامون شش بلوکی محقق و پژوهشگر موسیقی نواحی که در این اجرا برای معرفی هنرمندان هر بخش پیمان بزرگ نیا را همراهی کرد با تقدیر از حمیدرضا نوربخش رییس سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در توجه به بخش موسیقی نواحی جشنواره به معرفی استاد نصرت الله زرگر هنرمند موسیقی «رومانیو» پرداخت و گفت: استاد زرگر از طایفه ای به نام زرگر است که از اقوام مهاجر زمان شاه عباس صفوی در زمان ورود قزلباش ها در منطقه خلجستان، قزوین ، فارس و مرکزی است. آنها زبان خاصی دارند که در میان خودشان به زبان «زرگری» و «رومانیو» مشهور است که زبانی با ریشه هند و اروپایی است و از واژه های یونانی و هندی هم استفاده می کنند. امشب هم استاد زرگری یکی از کهن ترین «حاواهای» موسیقی این قوم را برای شما اجرا می کند.

این پژوهشگر بعد از این اجرا به معرفی سبک «خیوه یولی» منطقه ترکمن صحرا پرداخت و درباره ارتباط آن با موسیقی عاشیقی ترک زبانان توضیح داد: سبکی که امشب استاد طاباق سعادتی برای شما اجرا می کند یکی از کهن ترین شیوه های روایی منطقه ترکمن صحراست که برای محققان حوزه موسیقی نواحی دارای ارزش های زیادی است.

بعد از صحبت های شش بلوکی و اجرای موسیقی استاد طاباق سعادتی که مانند دیگر برنامه های این کنسرت با استقبال مخاطبان همراه بود نوبت به اهدای لوح تقدیر به هنرمندان شرکت کننده در این کنسرت رسید که در این بخش فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا نوربخش رییس سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، هوشنگ کامکار آهنگساز و حمیدرضا عاطفی رییس کانون پژوهشگران خانه موسیقی لوح های تقدیر را به هنرمندان اهدا کردند. در این بخش غیر از لوح تقدیر جایزه و یا هدیه دیگری به این استادان اهدا نشد.

دامون شش بلوکی بعد از این مراسم تقدیر و اجرای شادیانه های موسیقی گیلان توسط استاد ناصر وحدتی، به بهانه اجرای گروه موسیقی عاشیق قدرت میرزاپور به معرفی بخشی از موسیقی عاشیق های آذربایجان پرداخت و گفت: واژه عاشیق در ریشه اول از کلمه عشقه و در ریشه دوم از کلمه «عیشیق» به معنای روشنایی می آید و چون عاشیق ها در گذشته اغلب از افراد زاهد و روحانی بودند بنابراین کلمه «عاشیق» برگرفته از همان حالات قدسی است که در درون خود داشتند. حوزه عاشیق ها هم از منطقه قره داغ و تا حوزه دریای خزر و دریاچه ارومیه را در بر می گیرد. به هر حال عاشیق ها تسلط زیادی در بداهه نوازی دارند که امشب این گروه توانمند در غیاب استاد قدرت میرزاپور بخشی از موسیقی عاشیق ها را برای شما عزیزان اجرا می کنند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن