تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817342128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چراغ قطار استیضاح همچنان قرمز است | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: 50 روز از فاجعه مرگبار برخورد دو قطار مسافربری در ایستگاه «هفت‌خوان» سمنان گذشت. فاجعه‌ای که هنوز سرنوشت چهارتن از قربانیان آن مشخص نیست و خانواده‌های آنان، همچنان پیگیر سرنوشت عزیزان خود هستند. قطاری که حامل زائران تبریزی حرم مطهر امام هشتم؟ع؟ بود، در نخستین ساعت‌های صبح پنجم آذرماه امسال، گرفتار حادثه‌ای تلخ شد که حواشی آن همچنان ادامه دارد. از جمله آنها ادعای وزیر راه و شهرسازی درباره استعفایش پس از این حادثه بود؛ استعفایی که البته منتفی شد. اما جالب‌تر از آن، استیضاح آقای وزیر در مجلس است که با وجود گذشت بیش از 40 روز از تقدیم آن به هیات رییسه، طی فرایندهای گوناگون و پافشاری استیضاح‌کنندگان، همچنان در صحن علنی مجلس مطرح نمی‌شود.

به گزارش تراز ، «استعفا دادن، کار خوبی است» این را وزیر راه می‌گوید. آقای «عباس آخوندی» که صبح شنبه مهمان برنامه «فرمول یک» شبکه یک سیما بود، ماجرای واکنشش به فاجعه ایستگاه هفت‌خوان را این طور توضیح داد: «‌من اول صبح روز شنبه روز بعد از حادثه، استعفایی برای دکتر روحانی نوشتم که در آن تاکید کردم خوب است مسوولیت اجتماعی این واقعه پذیرفته شود و من حاضرم این مسوولیت را بپذیرم. گرچه از نظر فنی مشکل خاصی وجود نداشت اما از نظر اجتماعی باید این اتفاق بیفتد. بعد از آن به آقای جهانگیری زنگ زدم و اعلام آمادگی کردم برای نشان دادن همبستگی و همدردی اجتماعی، استعفا دهم.»
روایت او درباره منتفی شدن استعفایش هم جالب است: «ساعت 10:30 صبح بود که آقای پورسید آقایی به اتاق من آمد و گفت این اتفاق در شرکت راه آهن رخ داده. وزارت راه و شهرسازی10، 12 سازمان دارد؛ بگذارید من که مسوول شرکتم مسوولیت را بپذیرم. ولی من تاکید کردم از آنجایی که این موضوع اهمیت زیادی داشت، تلخ بود و حادثه بزرگی به حساب می‌آمد که رنجش زیادی ایجاد کرد، خوب است در سطح من این اتفاق رخ بدهد. قرار شد این موضوع را به آقای جهانگیری منتقل کنیم و به تصمیم او عمل شود. جهانگیری ساعت دو و نیم به من زنگ زد و گفت با رییس‌جمهور مشورت کردم و ایشان صلاح دیدند استعفا در سطح مدیرعامل شرکت مطرح شود. در نتیجه استعفای او پذیرفته شد اما من آمادگی این کار را داشتم.»
به این ترتیب آخوندی به صورت تلویحی، در این برنامه زنده تاکید کرد که استعفای مدیرعامل راه‌آهن، به صلاحدید رییس جمهور بوده وگرنه، قرار بر استعفای وی از مقام وزارت بوده است.
این، البته یک سوی ماجرای آقای وزیر در ماجرای فاجعه قطار است. چرا که 84 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حدود 40روز پیش نامه استیضاح او را تقدیم هیات رییسه مجلس دهم کردند. نامه‌ای که البته پس از فرازو نشیب‌ها و حاشیه‌های فراوان، روز شنبه 25دی خبرهای جدیدی درباره آن منتشر شده است.
سخنگوی هیات رییسه مجلس، دیروز در حاشیه جلسه علنی، به خبرنگار «مهر» گفته بود که استیضاح وزیر راه، همچنان امضاهای کافی را دارد.
آقای «بهروز نعمتی» درباره بررسی استیضاح آخوندی در کمیسیون عمران هم گفته است: «من از پیگیری کمیسیون عمران در این‌باره بی‌اطلاعم، اما پس از اینکه بررسی لایحه برنامه ششم در مجلس تمام شود، این موضوع می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد. امضاهای متقاضیان استیضاح از تعداد اولیه کمتر شده، اما همچنان حد نصاب مطرح شدن استیضاح را دارد.»
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به آخرین وضعیت طرح استیضاح وزیر راه گفت: نمایندگان استیضاح‌کننده همچنان خواهان طرح استیضاح آخوندی هستند.
از سوی دیگر، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با «‌تسنیم» با اشاره به آخرین وضعیت طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس، گفته است: «هنوز پرونده استیضاح آقای آخوندی در دستورکار نمایندگان مجلس قرار دارد .براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه هفته آینده کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گیرد.»
این در حالی است که بیش از یک ماهی می‌شود که نامه استیضاح و گزارش کمیسیون عمران درباره جمع‌بندی نظرات استیضاح‌کنندگان و نظر کمیسیون درباره طرح استیضاح در جلسه علنی، میان کمیسیون و هیات رییسه در رفت‌وبرگشت است.
پانزدهم آذرماه بود که دبیر هیات رییسه مجلس دهم، از ارجاع نامه استیضاح به کمیسیون عمران خبرداد و از تصمیم‌گیری درباره آن، ظرف مدت یک روز خبر داد. آقای «علی اصغر یوسف نژاد» به «صبح نو» گفته بود: «هیات رییسه مجلس بر اساس مواد 222 و 223 آیین‌نامه داخلی مجلس، نامه استیضاح را به کمیسیون مربوط ارجاع داده است تا با حضور وزیر در کمیسیون، موارد مطرح شده در استیضاح بررسی و تحلیل شود. کمیسیون یک هفته فرصت دارد تا ضمن بررسی این استیضاح، نظر خود را اعلام کند و اگر دست‌کم 10 نفر از امضا‌کنندگان نامه استیضاح، همچنان بر تصمیم خود پافشاری کنند، استیضاح در نخستین جلسه علنی پس از آن اعلام شده و به وزیر اعلام می‌شود تا ظرف 10 روز به صحن علنی آمده و در جلسه استیضاح شرکت کند.»
همان روز، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس دهم نیز در گفت‌و‌گو با «صبح نو» خبر از حضور وزیر راه در جلسه مشترک با کمیسیون عمران داده بود. آقای «سید هادی بهادری» گفته بود: «‌آقای آخوندی سه‌شنبه عصر به مجلس خواهد آمد تا در جلسه کمیسیون عمران برای بررسی استیضاح و مذاکره با نمایندگان استیضاح‌کننده حاضر شود.»
بهادری با اشاره به تنظیم گزارش پنج صفحه‌ای کمیسیون عمران درباره حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفت خوان، دلیل قرائت نشدن گزارش کمیسیون درباره استیضاح را هم این‌طور بیان کرده بود: «‌قرار بود این گزارش صبح روز یکشنبه در صحن علنی مجلس قرائت شود؛ اما به‌دلیل تداخل با تقدیم لایحه بودجه توسط آقای روحانی، قرائت این گزارش به صبح روز سه شنبه موکول شد.
از طرفی قرار است ما در کمیسیون عمران هم سه شنبه عصر پذیرای وزیر راه و شهرسازی باشیم تا با حضور آقای آخوندی و نمایندگان استیضاح‌کننده، موارد مورد بحث در این نامه را بررسی کنیم.»
یک هفته پس از آن یعنی 22 آذرماه، یوسف نژاد که دبیر هیات رییسه مجلس دهم نیز هست، در گفت و گو با «صبح نو» باز هم وعده استیضاح آخوندی را در صحن علنی داد و گفت نتیجه نهایی بررسی‌ها تا 24 ساعت آینده اعلام خواهد شد: «‌باید بررسی کنیم و ببینیم که آیا تعداد امضاکنندگان نامه استیضاح، پس از برگزاری جلسات کمیسیون عمران و رایزنی‌های مربوط به آن توسط نمایندگان، همچنان در حد نصاب قرار دارد یا نه؟ اگر تعداد امضاکنندگان همچنان بیش از 10 نفر باشد، باید استیضاح در صحن علنی اعلام وصول و مهلت 10 روزه به دولت و وزیر برای حضور در جلسه استیضاح اعلام شود.»
جدی بودن نمایندگان استیضاح‌کننده، زمزمه دیدارهای غیررسمی و خارج از عرف نزدیکان وزیر راه با نمایندگان معترض به عملکرد او را بیشتر کرد. دیدارهایی که نام 20 نماینده امضاکننده استیضاح، بیش از پیش در آن برجسته شده بود و شایعات ضد و نقیضی درباره صحبت‌های مطرح شده در این جلسه‌ها به گوش رسید.چه کسی فرمان ایست استیضاح را داد؟
اما از سوی دیگر، برخی شایعات هم ادعای دخالت بعضی از اعضای هیات رییسه مجلس را در این ماجرا مطرح کرد. این شایعات حکایت از آن داشت که برخی از چهره‌های مجلس دهم با اعمال نفوذ و مدیریت فضا، سعی دارند که استیضاح آخوندی را به سمت منتفی شدن پیش ببرند.
همزمانی بررسی بودجه سال آینده و لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس نیز این فضا را برای پررنگ‌تر شدن این شایعه فراهم می‌کرد تا ادعای چراغ قرمز استیضاح از سوی برخی چهره‌های با نفوذ مجلس، حاشیه‌های استیضاح پرماجرای آخوندی را به مراتب پررنگ‌تر از متن آن کند.
با این حال، پافشاری نمایندگان استیضاح کننده و ماراتن بقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی همچنان ادامه داده است.
وعده استیضاح؛ این‌بار پس از تعطیلات
در همین حال، رییس کمیسیون عمران از بررسی استیضاح وزیر راه پس از تعطیلات مجلس خبر داد. آقای «‌محمدرضا رضایی کوچی» جمعه، گفته بود: «‌ما پیشتر به صورت مکتوب و شفاهی به وزیر اعلام کرده بودیم که در روز سه‌شنبه گذشته، جلسه‌ای به منظور بررسی استیضاحش با حضور نمایندگان متقاضی استیضاح برگزار می‌شود که روز سه‌شنبه به دلیل رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تعطیل رسمی اعلام شد و این موضوع به تعویق افتاد.»
رضایی کوچی، گفته بود: استیضاح آخوندی نخستین روز بعد از تعطیلات مجلس و اتمام کار برنامه ششم در جلسه‌ای بررسی خواهد شد. او دلیل طولانی شدن روند استیضاح را هم این‌طور توجیه کرده است: « مجلس پنج هفته مداوم درگیر برنامه ششم بود و در این مدت کمیسیون‌ها هیچ جلسه‌ای به جز بررسی برنامه ششم نداشتند. حتی در تلاش بودیم تا به‌صورت فوق‌العاده‌ای جلسه‌ای برگزار کنیم. یعنی جلسه را در زمان ناهار و استراحت نمایندگان در فاصله زمانی ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰ برگزار کنیم که به دلیل فشرده بودن جلسات بررسی برنامه ششم این امر میسر نشد.» به هرحال باید منتظر ماند و دید قطار استیضاح وزیر راه کی به مقصد خواهد رسید. هرچند ممکن است چون چهل روز گذشته، چراغ قرمزهایی پیش روی این قطار قرار گیرد تا مگر نامه بیش از 80 امضایی استیضاح آخوندی به کمتر از 10 امضا برسد یا دوباره در پیچ‌و‌خم راه طولانی میان کمیسیون عمران و هیات رییسه مجلس، گرفتار گذشت زمان شود.
 
 
 



منبع: صبح نو

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 27 دى 1395 - 09:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن