تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817446521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منسوبان قالیباف،دولت روحانی را با قاجار مقایسه کردند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


هجمه اصولگرایانه به خرید ایرباس؛
منسوبان قالیباف،دولت روحانی را با قاجار مقایسه کردند
سال‌های تحریم سخت که اقتصاد ایران را تا مرز سقوط پیش برد ، اگر برای عامه مردم هیچ نداشت جز ریاضت ، برای گروهی هم آب داشت و هم نان . همان‌ها که چند سالیست لقب "کاسبان تحریم" گرفته‌اند . عجیب هم نیست که این گروه نه از برجام دل خوشی داشته باشند نه از نتایج آن . فرقی هم نمی‌کند برقراری سوئیفت باشد یا نشستن اولین هواپیمای تازه خریداری شده هما آن هم بعد از 38 سال.
روز نو : سال‌های تحریم سخت که اقتصاد ایران را تا مرز سقوط پیش برد ، اگر برای عامه مردم هیچ نداشت جز ریاضت ، برای گروهی هم آب داشت و هم نان . همان‌ها که چند سالیست لقب "کاسبان تحریم" گرفته‌اند . عجیب هم نیست که این گروه نه از برجام دل خوشی داشته باشند نه از نتایج آن . فرقی هم نمی‌کند برقراری سوئیفت باشد یا نشستن اولین هواپیمای تازه خریداری شده هما آن هم بعد از 38 سال.
 
به گزارش روز نو؛ در دو سالی که گذشت وقتی دولت تمام تلاش خود را به کار بسته بود تا دستی به سر و روی ناوگان فرسوده هوایی که به زحمت توان پریدن داشت ، بکشد خیلی‌ها مذاکره کنندگان را متهم به خوش خیالی کردند و در روزنامه‌هایشان نوشتند که آمریکا و وزارت خزانه داری این کشور اجازه چنین بلندپروازی را نخواهد داد. پای امضای تفاهم‌های اولیه که به میان آمد با صدای بلندتر گفتند که نمی‌توان به مشتی کاغذ پاره دلخوش کرد و این تفاهم هرگز به قرارداد منتهی نخواهند شد .
 
موج انتقادها وقتی اوج گرفت که ترامپ در میان بهت جهان به عنوان ساکن بعدی کاخ سفید انتخاب شد . حالا دیگر برای کسانی که تفاهم‌های اولیه را کاغذ پاره می‌دانستند پرواضح بود که فرودگاه‌های ایران روی هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را به خود نخواهند دید اما چنین نشد که پیش بینی می‌کردند . وزارت خزانه داری آمریکا نامه نوشت و اجازه انعقاد این قراردادها را صادرکرد هم برای ایرباس اروپایی هم برای بوئینگ آمریکایی.
 
اما بهانه گیری‌ها بازهم ادامه داشت این بار نوشتند هواپیماها به ایران نخواهد رسید که البته رسید . پنجشنبه گذشته اولین ایرباس در مهرآباد به زمین نشست آن هم در میان خیل استقبال کنندگان از وزیر راه و شهرسازی گرفته تا نمایندگان مجلس و خبرنگاران داخلی و خارجی.
 
این فرود نه از منظر خرید یک هواپیما بلکه به عنوان نمادی از شکستن تحریم‌های 38 ساله در همه جهان بازتاب داشت. ایرباس خبر داده که تا پایان سال هم بخشی از تعهداتش را به سرانجام خواهد رساند بوئینگ هم به زودی به همین جمع خواهد پیوست. آن طور که وزیر راه و شهرسازی هم می‌گوید بر اساس آخرین اعلام وزارت خزانه داری آمریکا ، حتی اگر تحریم جدید هم وضع شود عطف به ماسبق نخواهد شد یعنی مشمول قراردادهای خرید هواپیما نمی‌شود.
 
این یعنی دست خالی منتقدان که دقیقاً نمی‌دانند این بار باید از چه انتقاد کنند . آن‌ها می گویند ورود اولین هواپیمای ایرباس تازه ساز بیشتر یک تبلیغ بزرگ و پرهزینه است برای انتخابات ریاست جمهوری آینده که البته دولت آن را با قاطعیت رد می‌کند اما جالب‌تر این که همزمان و همراه با هجوم رسانه‌ای منتقدان دولت ،  در روزنامه منسوب به شهردار تهران که چند سالی است پای ثابت انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌رود دولت متهم به ذوق زدگی شد.
 
یعنی حالا که قرارداد رسمی شد و اولین سفارش هم به عنوان سند تعهد طرفین رسید آن‌ها که تفاهم را مشتی کاغذ و خرید 200 هواپیما را بلندپروازی غیرواقعی می‌دانستند حالا می گویند ؛ چرا باید برای خرید یک هواپیما باید تا این اندازه ذوق زده بود.
 
روزنامه "صبح نو"  در گزارشی تحت عنوان " عباس عشق ایرباس" نوشت : عکس‌های یادگاری مهمانان و ذوق زدگی بیش از حد مسوولان در این مراسم از چشم رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی نیز دور نماد و بحث‌های زیادی در این رابطه شکل گرفت. برخی حضور و هیجان مسوولان در این مراسم و عکس‌های یادگاری آنها با ایرباس خریداری شده را با اولین خودروی وارد شده در دوره قاجار مقایسه کرده و آن را در تعارض با عزت نفس مسوولان دانستند.
 
روزنامه منسوب به شهردار تهران که ظاهراً دوباره خیال شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دارد و طرح‌های پرسروصدا و عمدتاً تبلیغاتی او را دست کم تهرانی‌ها فراموش نخواهند کرد ، همچنین کوشیده ثابت کند هواپیمای تعهد شده تا سال بعد قابل تحویل نبوده اما دولت برای آن که موجی از تبلیغات به راه اندازد حاضر شده هواپیمای برگشت خورده را بپذیرد البته به شرطی که مراسم تحویل امسال به سرانجام برسد!
 
این انتقاد از سوی رسانه‌ای که نسبش به قالیباف می‌رسد عجیب به نظر می‌رسد ؛ یعنی شهرداری که قبل از هر دور از انتخابات خیابان‌ها را رنگ و لعاب می‌دهد و فضای سبز می‌فروشد تا اتوبان دو طبقه نه چندان کارآمد بسازد اما وقتی انتخابات به آخر می‌رسد شمارش معکوس روزانه برای افتتاح پروژه‌ها هم از کار می افتد.رویه‌ای آنچنان مشهود که همه تهرانی‌ها آن را احساس می‌کنند.
 
روزنامه جوان هم در ادامه موج انتقاد از دولت یک قدم دیگر پیش آمد و با چاپ کاریکاتوری از رقص و پایکوبی وزیر راه و شهرسازی و علی اکبرصالحی نوشت " دولت بال درآورد" اشاره به ذوق زدگی که دولت به آن متهم شده است.
 
دقیقاً همسو با همین جبهه گیری ، وطن امروز هم کارتونی از آخوندی کشید که در حال سرپوش گذاشتن به مشکلات ؛ زیر فرش قرمز پهن شده برای ایرباس است با این عنوان " فرود تحقیرآمیز".
 
حالا پرسش آن است که آیا واقعاً منتقدان از اهمیت ورود اولین ایرباس به عنوان نمادی از شکسته شدن و شکست خوردن تحریم‌های 38 ساله آگاه نیستند یا تلاش می‌کنند چشم‌های خود را ببندند از خوف این که مبادا مردمی که قرار است چند ماه دیگر پای صندوق‌های رأی بروند این موفقیت را در کارنامه دولت حسن روحانی بنویسند؟
 
در میان این دو گزینه ، احتمال صحت گزینه اول چندان منطقی و نزدیک به واقعیت به شمار نمی‌رود. پرواضح است که نوسازی ناوگان هوایی ایران گذشته از این که می‌تواند دوباره ما را به مهمترین مهره در حمل و نقل هوایی منطقه تبدیل کند ، نشانی است از به نتیجه رسیدن برجام و شکسته شدن تحریم‌ها . به عبارت دیگر بعد از 38 سال این اولین بار است که ایران می‌تواند مستقیماً در بازارجهانی و به قیمت رقابتی دست به خریدهای استراتژیک بزند و آن‌ها را به سرانجام برساند اما ظاهراً برای گروهی وقتی منافع شخصی مطرح باشد آنچه کمترین اهمیتی ندارد منافع ملی است.
 
با این تفاسیر باید نتیجه گرفت احتمال واقعیت داشتن گزینه دوم محتمل‌تر است یعنی اصولاً کسی قرار نیست این موفقیت را تأیید کند حتی اگر صحت داشته باشد. می گویند کسی که خود را به خواب زده هرگز نمی‌توان از خواب بیدار کرد.

*اميد ايرانيان





تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن