تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817478143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحاني؛ قرباني بزرگ گران شدن ارز


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روحاني؛ قرباني بزرگ گران شدن ارز
گران شدن دلار در روز‌هاي گذشته را مي‌توان جزو آخرين ميخ‌ها بر پيكر دولت تدبير اميد خواند...
نویسنده : محسن معين‌فارساني 
گران شدن دلار در روز‌هاي گذشته را مي‌توان جزو آخرين ميخ‌ها بر پيكر دولت تدبير اميد خواند چراكه به طور كلان با افزايش نرخ ارز نه تنها قيمت كالاهاي وارداتي افزايش مي‌يابد بلكه قيمت برخي كالاهاي توليدي داخل كشور هم با افزايش مواجه مي‌شود زيرا اين رخداد يعني تضعيف پول ملي در مقابل ارزهاي خارجي تورم را در پي خواهد داشت و تورم، يعني فروپاشي آخرين شعار دولت (كنترل تورم و ثبات بازار) كه هنوز با توسل به آمار‌هاي مركزآمار و بانك مركزي (و نه جيب مردم) امكان تبليغ در مورد آن براي دولت مهيا بود، البته همانگونه كه سخنگوي دولت بيان كرد: افزايش نرخ دلار در يك روز متناسب با شرايط اقتصاد كشور نيست و بر اساس معيار‌هاي علم اقتصاد در شرايط فعلي دليل علمي براي كاهش ارزش پول ملي وجود ندارد ولي دلار گران شد و ارزش پول ملي كاهش يافت تا احتمال سياسي بودن اين گراني قوت بگيرد. 


به نظر مي‌رسد گروهي از افراد نزديك يا همكار با دولت كه منافعشان با حضور دولت روحاني بيش از بيش تأمين مي‌شود با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري در ارزيابي‌هاي خود به اين نتيجه رسيده‌اند احتمال رأي‌آوري دكتر روحاني در انتخابات 96 بسيار ضعيف است، به همين جهت در اولين گام با توقف عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي به بازار و بعد از آن كاهش عرضه دلار از سوي بانك مركزي با انگيزه افزايش عمدي نرخ ارز يا به دليل محدوديت منابع ارزي ناشي از ادامه تحريم‌هاي بانكي يا كاهش درآمدهاي ارزي يا هر دليل ديگري تعادل ميان عرضه و تقاضا را بر هم زده و باعث افزايش قيمت ارز در بازار شدند، سپس با مديريت فضاي عمومي جامعه مرحله بعدي طرح را به اجرا گذاشتند تا نوبخت سخنگوي دولت نيز افزايش نرخ ارز طي روزهاي اخير را ناشي از عوامل رواني بخواند. 


اما چه كساني از افزايش نرخ ارز بيشترين بهره را مي‌برند:
1- در حالت كلي افزايش نرخ ارز در حالت كلي سبب كاهش درآمد‌ها، كاهش قدرت خريد و در نتيجه كاهش تقاضاي كل مردم و صنايع متعدد مي‌شود اما در اين ميان برخي صنايع مانند پتروشيمي، فرآورده‌هاي نفتي، فلزات اساسي و معدني‌ها از افزايش نرخ ارز سود خواهند برد، چراكه واردات اين شركت‌ها براي مواد اوليه مورد نياز تابع نرخ ارز آزاد نبوده و در مقابل فروش آنها با دلار آزاد انجام مي‌شود. نياز به يادآوري اين نكته نيست كه بيشتر سود اين صنايع در جيب چه كساني مي‌رود. 


2- دولت در روزهاي پاياني سال با افزايش نرخ دلار به بهترين شكل ممكن مي‌تواند نسبت به جبران كسري‌هاي دولت از طريق فروش دلار اقدام كند و بهره لازم را ببرد. 


3- از سوي ديگر با توجه به اينكه اين روزها بودجه سال آينده كشور در حال نگارش است، بنابراين افزايش نرخ دلار در بازار آزاد مي‌تواند دست دولت را براي بالا بردن قيمت دلار در بودجه سال آينده و اقدامات پوپوليستي بازتر كند. 


4- قطعاً وقتي كارشناسان علت گران شدن ارز را كاهش عرضه و افزايش تقاضا تشخيص دهند، يكي از سياست‌هاي بانك مركزي تزريق ارز به بازار به منظور برگرداندن بازار در حالت تعادل و كاهش نرخ ارز از طريق افزايش عرضه خواهد بود كه در اين ميان بر اساس تجربيات گذشته از تفاوت قيمت نرخ ارز دولتي و آزاد تعداد زيادي از سوگولي‌هاي دولت سودهاي بي‌حد و حساب به جيب خواهند زد. به موارد فوق شايعات مبني بر تك نرخي شدن قيمت ارز و رانت اطلاعاتي نزديكان دولت را نيز اضافه كنيد. 


با توجه به موارد فوق به نظر مي‌رسد نزديكان و دوستان دولت به اين نتيجه رسيده‌اند در شرايط فعلي كه وضعيت محبوبيت جناب رئيس‌جمهور با شيب نزولي به پيش مي‌رود، بهتر است با قرباني كردن آخرين شعارها و افتخارات دولت، به قول دختر صفدرحسيني سهم بيشتري براي خود از سفره اين ملت بردارند. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن