تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817410914




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حامی صلح و میانه روی از میان ما رفت / روایت موسویان از تلاش های آیت الله هاشمی برای بهبود روابط ایران با اعراب و اروپایی ها و کارشکنی دائمی امریکایی ها


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: حامی صلح و میانه روی از میان ما رفت / روایت موسویان از تلاش های آیت الله هاشمی برای بهبود روابط ایران با اعراب و اروپایی ها و کارشکنی دائمی امریکایی ها
حسین موسویان مذاکره کننده ارشد پیشین ایران در مذاکرات هسته ای با انتشار یاداشتی در سایت شبکه خبری «سی ان ان» اشاره می کند که انتشار خبر فوت ناگهانی ایت الله هاشمی رفسنجانی تمامی ایرانیان را بهت زده است.
آفتاب‌‌نیوز : سرویس سیاسی-او درباره ایت الله هاشمی می نویسد:«دولتمردی برجسته بود که در طول جوانی به مبارزه علیه رژیم دیکتاتوری شاه پرداخت. متحمل زندان، شکنجه و تبعید شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی و بازگشت حضرت امام (ره) به ایران، ایت الله هاشمی نزدیک ترین مشاور و محرم اسرار ایشان بود و نقش مهمی در مدیریت کشور داشت.


 به گزارش آفتاب‌نیوز؛پس از حمله صدام حسین به ایران در سال ۱۹۸۰ میلادی ایت الله هاشمی به عنوان رییس مجلس و فرمانده جنگ به مدت هشت سال خدمت کرد. او هم چنین، نقش مهمی در ایجاد این تضمین داشت که ایران سرخود را بالا نگهدارد حتی در شرایطی که تقریبا تمام قدرت های جهانی و مطنقه ای از صدام حمایت کرده بودند. پس از پایان جنگ او فرماندهی برنامه بازسازی عظیم کشور را در طول دو دوره ریاست جمهوری خود در فاصله سال های ۱۹۹۷ تا ۱۹۸۹ میلادی برعهده گرفت». 


او در ادامه می افزاید:«زمانی که ایت الله هاشمی به عنوان رییس جمهوری انتخاب شد ایران دچار تضاد سیاسی و گرفتار رادیکالیسم میان جناح های راست و چپ شده بود. او اما از ایده اعتدال به عنوان فلسفه ای هدایت بخش در تنظیم سیاست داخلی و خارجی دفاع کرد». 
موسویان از سابقه اشنایی خود با ایت الله هاشمی  می نویسد:«من ایشان را بیش از سه دهه می شناختم. با تجربه دست اولی که در زمینه اهمیت روابط با کشورهای خارجی داشند هم از گسترش روباط با کشورهای شرقی مانند چین، روسیه و هندوستان حمایت می کردند و همزمان نیز تلاش بی وقفه ای برای بهبود روابط ایران با غرب و کاهش تنش در روابط ایران و امریکا انجام دادند. هنگامی که واشنگتن و مقام های اروپایی، ایران را به کمک برای ازادسازی گروگان های غربی در لبنان در فاصله سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ میلادی فراخواندند ایت الله هاشمی محمو واعظی که در حال حاضر وزیر ارتباطات است و من را برای شرکت در مذاکرات اعزام کرد که در نهایت به ازادی گروگان ها در امنیت کامل انجامید. با این حال، بوش رییس جمهوری وقت وعده خود را عملی نکرد و حسن نیت متقابل نشان نداد با این وجود، ایت الله هاشمی کماکان به تلاش برای بهبود روابط میان ایران و امریکا ادامه داد. در سال ۱۹۹۵ میلادی اولین قرارداد نفتی ایران با یک شرکت خارجی از زمان پیروزی انقلبا به این سو با شرکت امریکایی کونوکو منعقد شد که بیش از ۱ میلیارد دلار ارزش داشت. این قرارداد اما قربانی فرمان اجرایی بیل کلینتون رییس جمهوری وقت امریکا شد که خواستار محدودیت سرمایه گذاری های مشابه در ایران شد. ایت الله هاشمی پس از آن برای بهبود روابط ایران با اروپا و کشورهای عربی همسایه ایران کوشید». 


او در ادامه می نویسد:«در جلسه ای با حضور هانس دیتریش گنشر وزیر امور خارجه وقت المان من با او درباره گزنیه های آیت الله هاشمی برای توسعه روابط دوستانه با کشورهای حوزه خلیج فارس صحبت کردم. ایت الله هاشمی به وزیر امور حارجه وقت المان گفته بود که تهران می خواهد از طریق ایجاد یک سیستم امنیتی و همکاری میان کشورهای خلیج فارس به اتجادیه اروپا کمک کند. وزیر المانی به وجد امد و گفت که این موضوع را به واشنگتن اطلاع می دهد. او کمی بعد در دیداری خصوصی به ما گفت که امریکا با این ایده مخالفت کرده است». 


او در ادامه اشاره می کند که در فاصله سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ میلادی زمانی که به عنوان سفیر ایران در المان خدمت می کرد صداراعظم وقت المان هلموت کهل گفته بود که مشتاق به کمک برای کاهش تنش در روابط ایران و امریکا است. ایت الله هاشمی نیز از این موضوع استقبال کرد و گفت که ایران اماده همکاری در زمینه جلوگیری از تکثیر سلاح های کشتار جمعی، مبارزه با تروریسم و حفاظت  از حقوق بشر است. با این حال، چند هفته بعد، دفتر صدراعظم المان به من اطلاع داد که پس از رایزنی کهل با پرزیدنت کلینتون در این باره رییس جمهوری امریکا به شدت با این طرح مخالفت کرده بود». 


او می افزاید:«در اواسط دهه ۹۰ میلادی، ملک عبدالله ولیعهد عربستان سعودی که به دلیل بیماری پدرش اماده برعهده گیری زمان امور بود به ایت الله هاشمی پیشنهاد مذاکره داد. روابط عربستان سعودی و ایران به دلیل حمایت ریاض از صدام در  طول جنگ ایران  و عراق بدتر از قبل شده بود. در کنار یکی از پسران ایت الله هاشمی به ریاض سفر کردیم و چندین روز با ولیعهد مذاکره کردیم نتیجه آن توافقاتی بر سر رابطه دوستانه میان دو کشور بود». 


موسویان در پایان می افزاید:«ایت الله هاشمی مرد صلح و همکاری در سیاست خارجی و توسعه در داخل ایران بود .هدف او ساخت ایرانی مدرن با ملتی مترقی بود. او باور داشت که تاریخ و مذهب ایرانیان طرفدار صلح با همسایگان است. میراث مهم او طرز فکر اعتدالی و گریز از افراط گرایی در ایران و منطقه بود». 






۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن