تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820103932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد بازگشت اعتماد مصرف‌کنندگان داخلی به چای ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهدبازگشت اعتماد مصرف‌کنندگان داخلی به چای ایرانی
خبرگزاری فارس: بازگشت اعتماد مصرف‌کنندگان داخلی به چای ایرانی
پس از سال‌ها بی‌رغبتی نسبت به مصرف چای داخلی از سال گذشته تمام چای تولیدی کشور به فروش رسیده و این امر بیانگر بازگشت اعتماد مصرف‌کنندگان داخلی به چای ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، سالانه 110 هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود و اگر رقم وارداتی هر کیلوگرم چای را 5.5 دلار در نظر بگیریم سالانه 600 میلیون دلار ارزش چای مصرفی کشور است. مبلغ مذکور شاید در سبد هزینه خانوار به چشم نیاید، اما در سطح کلان رقم 600 میلیون دلار در مقایسه با سالانه 20 میلیارد دلار صادرات کشور قابل اعتناست و اهمیت این موضوع در اقتصاد کشور بیشتر احساس می‌شود، به‌ ویژه اگر بدانیم که محصول چای گزینه دیگری ندارد و جایگزین آن گران‌تر و وارداتی است. اگر بسیاری از محصولات دیگر را وارد نکنیم می‌توانیم از محصولات جایگزین استفاده کنیم، اما چای این ویژگی را ندارد و باید واردات داشته باشیم یا اینکه در داخل تولید کنیم.

*95 درصد تولید چای کشور در گیلان رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه 95 درصد از چای تولیدی کشور در گیلان تولید می‌شود، گفت: 100 هزار خانوار به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق چای امرار معاش می‌کنند. محمدولی روزبهان به وضعیت باغ‌های چای اشاره کرد و افزود: باغ‌های چای در شرایطی واقع شدند که اگر مورد بهره‌برداری قرار نگیرند محصول دیگری جایگزین آن نداریم. وی با بیان اینکه 80 درصد از باغ‌های چای در ارتفاعات واقع شدند، تصریح کرد: 97 درصد از باغ‌های چای به صورت دیم کشت می‌شوند و وضعیت توپوگرافی و اقلیمی منطقه به شکلی است اگر باغ‌های چای مورد بهره‌برداری قرار نگیرند تبدیل به جنگل مخروبه می‌شوند و نمی‌توان محصولات دیگری جایگزین آن کرد. رئیس سازمان چای وضعیت صنعت چای در سال‌های گذشته را منفی خواند و اضافه کرد: در سال 77، 72 هزار تن چای خشک در داخل کشور تولید داشتیم که این مقدار در سال 93 به 14 هزار و 600 تن کاهش پیدا کرده است. روزبهان به تامین نیاز 65 درصدی چای خشک کشور در داخل در سال 77 اشاره کرد و گفت: در سال 93 تنها 13 درصد از چای مصرفی کشور را در داخل تولید کردیم و وابستگی 87 درصدی به واردات چای داشتیم. وی با اشاره به وجود 32 هزار هکتار باغ چای در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: طبق آمارهای رسمی مساحت زیر کشت باغ‌های چای به 18 هزار هکتار کاهش پیدا کرده، اما این مساحت به دلیل اینکه پایش لحظه‌ای نداریم، کمتر از آمار واقعی است. رئیس سازمان چای مهم‌ترین موضوع نگران‌کننده را کاهش اقبال مردم به مصرف چای داخلی عنوان کرد و یادآور شد: در سال‌های گذشته اگر مقدار کمتری چای خشک در داخل تولید می‌کردیم، اما مصرف‌کننده این مقدار را مصرف نمی‌کرد و چای در انبارها باقی می‌ماند. روزبهان با بیان اینکه نام واقعی‌تر چای سنواتی «چای تاریخ مصرف گذشته غیر قابل مصرف» است، اظهار کرد: چای مذکور مولود شرایط سال‌های گذشته است. وی به تلاش دولت برای رونق اقتصادی کشور در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: دولت به سرعت در عرصه صنعت چای ورود کرده تا بتواند تغییرات مناسبی در این زمینه به وجود آورد.

*افزایش صددرصدی قیمت تضمینی خرید برگ سبز چای رئیس سازمان چای با اشاره به افزایش دو برابری یا صددرصدی قیمت تضمینی خرید برگ سبز چای در مدت سه سال اخیر اضافه کرد: در سال‌های گذشته افزایش قیمت تضمینی برگ سبز چای حتی معادل نرخ تورم نبود و در بعضی از سال‌ها تنها 10 ریال به قیمت برگ سبز چای اضافه شده است، در صورتی که در آن سال‌ها تورم بالای 30 درصد بود. روزبهان روند مذکور را سبب از بین رفتن جنبه‌های اقتصادی محصول چای خواند و تصریح کرد: در سال‌های گذشته شاهد رهاسازی یا تغییر کاربری اراضی توسط چایکاران بودیم که این روند می‌توانست مشکل‌ساز باشد. وی دومین اقدام را حمایت مالی، مفید، به‌ موقع و سریع از چایکاران و صنعت چای عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بانک‌ها تلاش بسیاری برای حمایت از محصول چای انجام می‌دهند، اما یکسری قوانین اداری و محدودیت‌های مختلف موجب می‌شود این حمایت‌ها به‌ موقع و کافی نباشد. رئیس سازمان چای با بیان اینکه صندوق حمایت از صنعت چای برای نخستین بار در تاریخ این صنعت در 25 اسفندماه سال 93 تاسیس شده است، خاطرنشان کرد: صندوق مذکور با عضویت 25 هزار چایکار و کارخانه‌دار و سرمایه اولیه هشت میلیارد تومان تاسیس شده است. روزبهان به عضویت 42 هزار نفر در مدت یک‌سال و نیم گذشته در صندوق حمایت از صنعت چای کشور اشاره کرد و یادآور شد: سرمایه صندوق به 40 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. وی از پرداخت 11.5 میلیارد تومان تسهیلات به چایکاران و تعدادی از کارخانه‌داران سهامدار صندوق توسعه صنعت چای در سال 95 خبر داد و اظهار کرد: تسهیلات مذکور با کارمزد چهار درصد پرداخت شده است. رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه صندوق توسعه صنعت چای کشور تنها صندوقی است که سهم چایکاران را دولت پرداخت می‌کند، خاطرنشان کرد: صندوق مذکور در زمینه چای در اقتصاد کشور و گیلان نقش ایفا می‌کند.

*کهنه بودن مشکل باغ‌های چای روزبهان، یکی از مشکلات را قدیمی و کهنه بودن باغ‌های چای ذکر کرد و افزود: طرح به‌زراعی در چهار هزار هکتار از باغ‌های چای به صورت هرس «کف‌بر» و «کمربر» انجام شده است. وی با بیان اینکه دولت به ازای هر هکتار هرس «کف‌بر» مبلغ پنج میلیون تومان تسهیلات بدون بهره به چایکاران پرداخت می‌کند، تصریح کرد: به ازای هر هکتار هرس «کمربر» 2.5 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. رئیس سازمان چای تسهیلات پرداختی مذکور را پنجساله خواند و اضافه کرد: اکنون چایکاران به این جمع‌بندی رسیدند که دولت برنامه حمایتی خود را ادامه می‌دهد. روزبهان به تامین اعتبارات کافی و حتی بیش از بودجه برای توسعه صنعت چای در کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته 70 میلیارد تومان اعتبار خرید برگ سبز چای بود، اما با توجه به افزایش محصول این مبلغ به 92 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و برای این امر 22 میلیارد تومان افزایش بودجه در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به تامین نقدینگی کافی برای تامین و پرداخت بهای برگ سبز چای خاطرنشان کرد: عوامل مذکور سبب حرکت صنعت چای به طرف رونق اقتصادی شده است. رئیس سازمان چای رونق اقتصادی در صنعت چای را نیازمند شرایط اقتصادی مناسب خواند و یادآور شد: وجود چای تاریخ مصرف گذشته یکی از مهم‌ترین تهدیدها در صنعت چای کشور است. روزبهان با بیان اینکه اقدام‌های خوب دولت و حمایت‌های قوه قضائیه موجب شده خروج چای سنواتی از انبارها متوقف شده یا به خارج از کشور صادر شود، اظهار کرد: با دستور رئیس قوه قضائیه تحویل چای سنواتی به خریدار به طور موقت متوقف شده تا بررسی‌های بیشتری انجام شود. وی به استفاده از چای سنواتی برای مصارف صنعتی در خارج از کشور اشاره کرد و افزود: اقدام‌های انجام شده برای حمایت از تولید چای منجر به نتایجی شده است.

*ایجاد روحیه امید و نشاط در صنعت چای کشور رئیس سازمان چای مهم‌ترین نتیجه حمایت از صنعت چای را ایجاد روحیه امید و نشاط در امیدواری این صنعت خواند و اظهار کرد: در چایکاران دیگر حالت ناامیدی و یأس مشاهده نمی‌شود و کارخانه‌های چای‌سازی رهاشده کمتری داریم. روزبهان با اشاره به اینکه بیشتر کارخانه‌های چای‌سازی در سال جاری تلاش کردند به چرخه تولید برگردند، تصریح کرد: در سال‌های متمادی برای نخستین بار چایکاران به باغ‌ها مراجعه کردند و عملیات به‌زراعی را انجام می‌دهند. وی از احیای 3 هزار و 500 هکتار از باغ‌های رها شده چای خبر داد و گفت: باغ‌های مذکور به چرخه تولید برگشتند. رئیس سازمان چای با بیان اینکه برای نخستین بار تمام چای تولیدی کشور در سال 94 به فروش رفته است، اظهار کرد: روند مذکور بیانگر بازگشت اعتماد مصرف‌کننده داخلی به تولید بوده، ضمن اینکه روند منفی تولید که با آن مواجه بودیم، تغییر کرده است. روزبهان به تولید 119 هزار تن برگ سبز چای در سال 91 در کشور اشاره کرد و یادآور شد: سال 92 تولید برگ سبز چای به 90 هزار تن رسید و این مقدار در سال 93 به 65 هزار تن کاهش پیدا کرده است. وی با اشاره به توقف روند نزولی تولید برگ سبز چای در سال 94 خاطرنشان کرد: سال گذشته تولید برگ سبز چای به 87 هزار تن افزایش پیدا کرده است. رئیس سازمان چای کشور از پیش‌بینی افزایش 41 درصدی تولید برگ سبز چای در سال 95 خبر داد و تصریح کرد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم 120 هزار تن برگ سبز چای از باغ‌های کشور برداشت داشته باشیم. انتهای پیام/84001/ز40

95/05/05 :: 11:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن