تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817622096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هيزم ترامپ در آتش پاسيفيسم اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: هيزم ترامپ در آتش پاسيفيسم اوباما
بحث دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري امريكا در واشنگتن گرم است. هر چند مسئولان سياسي و اطلاعاتي امريكا تاكنون مدرك و سندي براي تأييد اتهاماتشان عليه مسكو ارائه نكرده‌اند...
نویسنده : دكتر سيد‌نعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده 
بحث دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري امريكا در واشنگتن گرم است. هر چند مسئولان سياسي و اطلاعاتي امريكا تاكنون مدرك و سندي براي تأييد اتهاماتشان عليه مسكو ارائه نكرده‌اند، اما اقدامات تنبيهي عليه روسيه اجرا شده و به دستور باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا، 35 ديپلمات و وابسته اطلاعاتي روس از امريكا خارج شد‌ه‌اند. اين نحو عمل واشنگتن يادآور هياهوي جوزف مك‌كارتي در 1950 است كه با ادعاي دخالت روس‌ها در امريكا فهرست شرم‌آور خود از عوامل نفوذي روس‌ها و كميته تحقيق كنگره را به راه انداخت. دونالد ترامپ كه خود را براي ورود به كاخ سفيد تا دو هفته ديگر آماده مي‌كند چندان اعتنايي به اين هياهو نمي‌كند و به جاي آن بر طبل دشمن‌هراسي عليه چين مي‌كوبد. هر چند ترامپ با كوبيدن بر اين طبل در نقطه مقابل اوباما قرار گرفته اما از جهتي ديگر، او همان خطي را دنبال مي‌كند كه اوباما دست‌كم در دور دوم رياست جمهوري خود با جديت تمام دنبال مي‌كرد و حالا ترامپ بر شدت آن افزوده است. اين به معناي گردش مشهور اوباما از آتلانتيك به پاسفيك است كه همه منتظر بودند تا ببينند رئيس‌جمهور بعدي در قبال آن چه خواهد كرد و حالا معلوم شده كه استراتژي كلان امريكا با تغيير رئيس‌جمهور در كاخ سفيد تغيير نمي‌كند و هر رئيس‌جمهوري كه بيايد موظف به اجراي آن است.
  روسيه يا چين؟
همين چند روز پيش بود كه جان مك‌كين، سناتور جمهوريخواه، به كشورهاي حوزه بالتيك رفته بود تا با نمايش ضد‌روسي به اين كشورها اطمينان خاطر دهد با آمدن ترامپ به كاخ سفيد، امريكا در كنار آنها عليه روسيه خواهد ايستاد. مدتي است كه اين حوزه تبديل به نقاط حساس رويارويي روسيه با ناتو به رهبري امريكا شده تا آنجا كه امريكا با استقرار نيروهاي نظامي خود در استوني و ليتواني، به طور مستقيم مسكو را در پشت مرزهايش تهديد مي‌كند. مك‌كين به همراه ليندسي گراهام و ايمي كلابچر، سناتورهاي جمهوريخواه و دموكرات، بعد از حوزه بالتيك به كيف، پايتخت اوكراين، رفت تا شب سال نو ميلادي را در خط مقدم درگيري با روس‌ها و در كنار نظامي‌هاي اوكرايني بگذراند و در پيام توئيتري خود هم نوشت:«ما در كنار آنها در جنگ عليه تجاوز پوتين ايستاده‌ايم.» اين نحو نمايش از سوي يك سناتور ارشد جمهوريخواه هماهنگ با بازي سياسي دموكرات‌ها عليه مسكو است كه به بهانه دخالت هكرهاي روس در انتخابات رياست جمهوري امريكا به راه افتاده است. سرژ حليمي، دبير هيئت تحريريه لوموند ديپلماتيك، در يادداشت خود با عنوان «عروسك‌هاي خيمه‌شب‌بازي روسيه» مي‌نويسد:«از زمان ماليخولياي مك‌كارتيست زمان زيادي گذشته، اما واشنگتن‌پست با ابراز نگراني از وجود بيش از 200 تارنما كه داوطلبانه يا غيرداوطلبانه تبليغات روسيه را منتشر مي‌كنند، مك‌كارتسيم را تبليغ مي‌كند.» حليمي به نحوي طعنه‌‌آميز به جاسوسي آژانس امنيت ملي امريكا، NSA، از ميليون‌ها شهروند مشهور و غير مشهور غرب در امريكا و اروپا اشاره مي‌كند و در ادامه مي‌نويسد: «آقاي اوباما بدون توجه به مضحك بودن كلام خود روسيه را با اين عبارت تهديد مي‌كند: آنها بايد درك كنند كه آنچه را مي‌كنند ما هم مي‌توانيم با آنها بكنيم.» با وجود مضحك بودن كلام اوباما و مضحك‌تر بودن اقدام او در اخراج ديپلمات‌هاي روس از واشنگتن اما سناتورهاي سنت‌گرايي مثل مك‌كين، گراهام و كلابچر از هر دو حزب اصلي امريكا با آن همراه و همدل هستند. افرادي مثل مك‌كين در اين چند سال مدام نسبت به ضعف اوباما در برابر روسيه انتقاد مي‌كردند و معتقد بودند كه اوباما با توجه بيش از حد به حوزه پاسفيك، حوزه اصلي آتلانتيك و رويارويي با روسيه را فراموش كرده و انتظار داشتند تا با فرستادن يك رئيس‌جمهور به كاخ سفيد، وضعيت را بعد از اوباما تغيير دهند. حالا واشنگتن به وضعيتي كميك دچار شده است، چراكه اوباما در اين روزهاي پاياني از رياست جمهوري خود بر وفق مراد آنها عمل مي‌كند و كسي كه به نام يك جمهوريخواه به كاخ سفيد مي‌رود نه تنها بر پاسفيك تمركزي بيش از حد اوباما دارد بلكه با تهديد ناتو معلوم نيست كه نسبت به آن متعهد باشد.
  سنگرسازي در برابر چين
چين بر مبناي سياست چين واحد همواره تايوان را بخش جدايي‌ناپذير خود مي‌داند و نسبت به هر گونه تماس خارجي با اين جزيره حساسيت خاصي داشته است. رؤساي جمهور امريكا چه دموكرات يا جمهوريخواه از 1979 به اين سو سياست چين واحد را به رسميت شناخته‌اند و با قطع روابط رسمي خود با تايوان بيشتر سعي داشته‌اند تا در اين 37 سال با احتياط كامل روابط خود با تايوان را تنظيم كنند و بيشتر از اين روابط به عنوان يك امتياز يا كارت در معادلات خود با چين استفاده كنند. رؤساي جمهور امريكا بر اين اساس بوده كه با وجود روابط اقتصادي نظامي نزديك با تايوان اما تماس مستقيمي با رؤساي جمهور تايوان نداشته‌اند اما ترامپ روز جمعه دوم دسامبر2016 اين سنت 37 ساله را شكست و با خانم تساي اينك‌ون، رئيس‌جمهور تايوان، تماس تلفني برقرار كرد. چين به سرعت نسبت به اين تماس تلفني واكنش نشان داد و وانگ ئي، وزير خارجه چين، اين تماس را «ترفندي بي‌ارزش» از سوي تايوان خواند. مايك پنس، معاون اول ترامپ كه به سنت بيش از سه دهه امريكا آگاه است تلاش كرد تا از بار سياسي اين تماس تلفني كم كند و به همين جهت هم گفت:«تماس تلفني به رسم ادب صورت گرفته است.» شايد اين تلاش پنس يا ديگر نزديكان ترامپ مي‌توانست تاثيرگذار باشد اما خود ترامپ در توئيتر پيامي گذاشت تا معلوم كند تماس او نه اتفاقي و نه از روي رسم ادب بوده بلكه او با قصد و نظر سياسي عليه چين اين تماس تلفني را انجام داده است. او در اين پيام نوشت:«آيا چين نظر ما را پرسيد وقتي ارزش واحد پول خود را كاهش داد، ماليات بيشتري به توليدات امريكايي بست يا مجتمع عظيم نظامي در درياي جنوب چين ايجاد كرد؟ نه، از ما نظرخواهي نكرد.»
اين پيام نشان داد كه تماس تلفني او با رئيس‌جمهور تايوان تنها يك سنت‌شكني نبوده بلكه سنگي براي سنگر‌سازي عليه چين بوده است. ترامپ تنها با يك تماس تلفني و اين نحو نمايش سياسي در برابر چين سنگرسازي نمي‌كند بلكه دست به كار شده و در تيم كاري خود افرادي را منصوب كرده كه به طور مشخص ايده مبارزه با چين را دنبال مي‌كنند. يكي از اين افراد رابرت لايت هايزر است كه ترامپ او را براي پست نماينده تجاري امريكا انتخاب كرده است. لايت هايزر پيش از اين و در دولت رونالد ريگان همين پست را به عهده داشته و از منتقدان سرسخت روابط تجاري امريكا با چين بوده است و در حال حاضر هم يكي از اعضاي ارشد شركت حقوقي اسكادن است كه به نمايندگي از شركت فولاد امريكا و برخي از ديگر شركت‌هاي داخلي، براي ممانعت از ورود فولاد به امريكا تلاش مي‌كند. پيتر ناوارو يكي ديگر از چهره‌هاي مشهور ضد‌چيني است كه ترامپ او را به عنوان رئيس شوراي تجارت ملي كاخ سفيد انتخاب كرده است. «جنگ‌هاي چيني آينده» و «مرگ به دست چين» نام دو كتابي است كه ناوارو نوشته و دست‌كم عناوين همين دو كتاب به خوبي نگاه ضدچيني اين استاد اقتصاد در دانشگاه كاليفرنيا را آشكار مي‌كند. ترامپ با انتخاب اين دست افراد باتجربه و توانايي علمي كافي به خصوص در عرصه اقتصادي به طور مشخص در جهت يك جنگ اقتصادي سنگين با چين پيش مي‌رود. او در كارزار انتخاباتي خود بي‌پرده از اين جنگ گفته بود و مدعي شد كه چيني‌ها سرمايه و اقتصاد امريكا را بلعيده‌اند و حالا نوبت امريكاست كه اين روند را معكوس كند و با بازگشت سرمايه‌هايش به داخل خاك خود قدرت سابق را احيا نمايد.
  آمادگي چين در جنگ اقتصادي
ترامپ در كارزار انتخاباتي خود گفته بود كه قصد افزايش تعرفه گمركي بر كالاهاي چيني تا ميزان 45 درصد را دارد. پكن اين تهديد ترامپ را به منزله يك اعلام جنگ تجاري عليه خود ارزيابي كرده و روزنامه مردم، ارگان حزب كمونيست چين، در اين مورد نوشت: «آنهايي‌ كه فكر مي‌كنند چين در جنگ تجاري شكست خواهد خورد سخت در اشتباه هستند، چراكه چين ديگر همانند قبل آسيب‌پذير نيست و پس از سال‌ها اصلاحات و رشد اقتصادي، آماده نبرد تجاري است.» چيني‌ها در حال حاضر به دو محور اصلي براي رويارويي با امريكا در اين جنگ فكر مي‌كنند. محور اول عبارت از چرخش اقتصادي داخلي است، چراكه طبق آمارها در دو سال قبل، مصرف و تقاضا در داخل چين به ميزان 66 درصد از كل توليد ناخالص داخلي رسيده و همين نيز مي‌تواند يكي از پشتوانه‌هاي چين براي تداوم رشد اقتصادي در صورت جنگ اقتصادي با امريكا باشد. محور ديگر عبارت از رشد روابط اقتصادي با كشورهايي غير از امريكاست. طبق آمارهاي سازمان تجارت جهاني در 2015، ارزش صادرات چين به ميزان 2هزار و 300 ميليارد دلار بوده كه بيش از 500 ميليارد دلار از اين رقم مربوط به صادرات اقلام چيني به امريكا مي‌شد. اين آمار نشان مي‌دهد در صورت جنگ تجاري ترامپ با چيني‌ها و حتي قطع روابط تجاري باز چيني‌ها چيزي حدود 60 درصد از قدرت صادراتي خود را حفظ مي‌كنند. به عبارت ديگر، چيني‌ها انتظار دارند در اين جنگ تجاري به همان ميزان صدمه ببينند كه امريكايي‌ها متحمل مي‌شوند و به همين جهت هم خود را آماده چنين جنگي مي‌دانند. در هر صورت، ترامپ به جاي روسيه به فكر يك جنگ تجاري تمام عيار با چيني‌هاست كه با گزينه‌هاي سياسي مثل ناديده گرفتن سياست چين واحد، چاشني اين جنگ را غليظ‌تر هم مي‌كند اما بايد توجه داشت كه چين امروز ديگر چين 37 سال قبل نيست كه در اين جنگ دست بسته باشد و نتواند از عهده آن برآيد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن