تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817352954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با مردم روراست باشید تا به جهانیان درسی فراموش نشدنی دهیم!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک:

پس از کش و قوس‌های چند روزه، بالاخره ترکمنستانی‌ها صادرات گازشان به کشورمان را متوقف کرد تا در آستانه اوج گرفتن سرما، کشورمان را به گردن نهادن به درخواست‌هایشان مجاب کند؛ چالشی که تنها زمانی دولت مردان کشورمان موفق به عبور از آن خواهند شد که با مردم بیش از همیشه روراست باشند و ایشان را به مشارکت عمومی در امری ملی ترغیب نمایند.

به گزارش «تابناک»، قطع گاز وارداتی از ترکمنستان به کشورمان در حالی رقم می‌خورد که هنوز ابهامات فراوانی پیرامون این موضوع بی پاسخ مانده است. پرسش هایی که بخش زیادی از آنها به چرایی برهم خوردن روابط دو کشور در این خصوص باز می‌گردد و متاسفانه با بسیاری مسائل سیاسی گره خورده است.

داستان از آنجا شروع می‌شود که به یاد می‌آوریم این اتفاق پیشتر نیز به وقوع پیوسته و در سال 86 دولت مردان وقت کوشیدند با تنظیم قراردادی میان دو کشور، گاز مورد نیاز کشور را تامین کرده و در سرمای سوزان زمستان آن سال، مردم را در تامین نیازهایشان تنها نگذارند. قراردادی که ظاهرا اثر بخشی آن امروز به دلایلی به سر آمده است.

آن گونه که شرکت ملی گاز در اطلاعیه اخیر خود اعلام نموده، ترکمنستانی در آن برهه توانستند مسئولان کشورمان را به خرید گاز از این کشور به نرخی 9 برابری مجبور نموده و سود حاصل از صادرات گاز به بزرگترین مشتری خود را چندین برابر نمایند. قراردادی که ظاهرا سرمنشا همه اختلافات امروز میان دو کشور و در نهایت قطع گاز وارداتی کشورمان است.

این در حالی است که دولت مردان مدعی هستند که این تصمیم ترکمن ها تاثیری در کشورمان نخواهد گذاشت و با تکیه بر افزایش تولید گاز در کشورمان در سالهای اخیر، با اندکی صرفه جویی خواهیم توانست جای خالی گاز وارداتی را پر کرده، بی هیچ دغدغه ای زمستان را به سر آورده و از همه مهم تر، مقابل زیاده خواهی این همسایه شمال شرقی کشورمان بایستیم.

ادعاهایی که البته نتوانسته نگرانی های مردم در این خصوص را برطرف نماید و حتی برخی بر این باورند که اوج گرفتن میزان آلودگی هوا در پایتخت در روزهای اخیر ناشی از این موضوع است. به این صورت که دولت مردان برای مقابله با تبعات قطع گاز وارداتی، سوخت صنایع پیرامون پایتخت را از گاز به سوخت هایی مانند مازوت -که بسیار آلاینده است- تغییر داده اند و سیاست های ریاضتی در مصرف این محصول مهم در فصول سرد را پیش از قطع گاز در دستور کار قرار داده‌اند.
 

با مردم روراست باشید تا به جهانیان درسی فراموش نشدنی دهیم!
 

البته این تنها ابهام شکل گرفته در اذهان مردم در این خصوص نیست که چرایی تن دادن دولت مردان سابق به افزایش 9 برابری نرخ گاز وارداتی، چرایی مطرح نشدن این قرارداد عجیب برای مردم، چرایی سکوت مسئولان دولت فعلی در قبال چنین قراردادی در طول سه سال حضور در مسند امور تا به امروز، مسائلی که پیرامون پرداخت نشدن بدهی کشورمان به ترکمنستان در چند سال اخیر مطرح می‌شود و... از ابهامات جدی دیگری است که می‌بایست در خصوصشان شفاف سازی کرد.

به این صف طولانی از پرسش های بی پاسخ، شبهاتی که در خصوص صداقت مسئولان در خصوص بیان مشکل اخیر وارد است را هم می‌توان افزود. به ویژه آنکه می‌دانیم برخی از مسائل مطرح شده در روزهای اخیر، با پاسخ هایی جسته و گریخته از جانب مسئولان سابق مواجه شده و سخن گفتن با اطمینان از آنچه در ماجرای مناقشه دو کشور ایران و ترکمنستان بر سر خرید و فروش گاز رفته، کار ساده ای نیست.

وضعیتی که اگر قرار باشد به شفافیت منجر شود، چه بسا نیازمند بررسی حقوقی و قضایی ماجرا از گذشته تا به امروز نیز باشیم که به نظر در حال حاضر گزینه مناسبی نیست. از این رو که نیازمند عزمی ملی برای عبور از شرایط پیش آمده هستیم. شرایطی که با توجه به احتمال تشدید سرما در روزها، هفته ها و ماه های آینده، ممکن است بحرانی شده و برای پیش گیری از آن هم که شده، می‌بایست پیش از وقوع تدبیر شود.

تدبیری که لازمه اتخاذ آن صداقت مسئولان با مردم است. به این صورت که ریز به ریز و کامل توضیح دهند در مذاکرات اخیر صورت گرفته میان مقامات دو کشور چه گذشته، چه گره هایی وجود داشته، ترکمنستان چه خواسته هایی مطرح کرده و کدام بخش از این خواسته ها نامعقول بوده که اجابت نکرده‌ایم و در نهایت با مردم سخن بگوییم که گاز وارداتی از ترکمنستان چه بخشی از گاز مصرفی کشورمان است و در کوتاه مدت و بلند مدت چگونه می‌توان حاشیه های ناشی از قطع آن را پشت سر گذاشت.

توضیحاتی که اگر به طور کامل ارائه شده و بتوانند شائبه ها و ابهامات پیش آمده در این خصوص را پاسخ دهند، می‌توان روی همکاری ویژه مردم برای مقابله با زیاده خواهی ترکمنستانی ها حساب ویژه ای باز کرد و درسی ماندگار به ایشان داد که در جهان مثال زدنی شود.

همکاری ای که اگر میان دولت مردان و مردم کشورمان شکل گیرد، الگویی جدید به دست خواهد داد که قابل تعمیم به دیگر مشکلات پیش روی کشورمان نیز خواهد بود و هیچ شباهتی به وضعیت فعلی نخواهد داشت که چون قیمت تمام شده امثال گاز برای دولت افزایش می‌یابد، تعرفه فروش این محصول به مردم را افزایش می‌دهند تا به کمک آن، میزان مصرفش را متعادل نمایند!




۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن