تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817470925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راغفر: منابع مالی هدفمندی دستاویز منافع سیاسی شد


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: راغفر: منابع مالی هدفمندی دستاویز منافع سیاسی شد
این کارشناس اقتصادی گفت: نظام تصمیم گیری مدافع صاحبان سرمایه بوده اما هدفمندی یارانه ها جنبه عوام گرایانه داشت و به اهداف تعیین شده نیز نرسید. در واقع اهداف اولیه تحت الشعاع مسائل سیاسی منابع بسیاری را از بین برد.
«قانون هدفمندی یارانه ها بیش از آنکه اقتصادی باشد سیاسی شده و ادامه آن وضعیت اقتصادی کشور را بحرانی می کند این درحالی است که دولتها برای حفظ منافع کوتاه مدت خود همچنان اجرای آن را در دستور کار خود دارند» این جملات سخنان حسین راغفر در مورد قانون هدفمندی یارانه هاست.

حسین راغفر کارشناس ارشد اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز در مورد وضعیت قانون هدفمندی یارانه ها پس از گذشت 6 سال از اجرای این قانون گفت: هدفمندی یارانه ها در مدتی که اجرا شد نتوانست به اهداف تعیین شده برسد و اهداف اولیه تحت الشعاع مسائل سیاسی منابع بسیاری را از بین برد.

وی ادامه داد: آنچه حاصل اجرای هدفمندی یارانه ها در کشور بود اتلاف منابع و عقب افتادگی اقتصادی بود که با تغییر دولتها هم تغییری در نحوه اجرای این قانون و بهبود ان حاصل نشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، قانون هدفمندی یارانه ها اتلاف کننده منابع ملی و از بین برنده فرصتهای شغلی در کشور است به همین جهت این پروژه بیشتر در فرایند سیاسی ارزیابی می شود. مجلس نیز در چارچوب مسائل سیاسی به آن می پردازد نه ظرفیتهای ملی کشور و به همین جهت هیچ چشم اندازی برای بهبود وضعیت اقتصادی در قالب اجرای این قانون متصور نیستیم.

راغفر تاکید کرد: عمده ترین دلیل اجرای این قانون اشتباه در کشور جهت گیری های سیاسی احزاب است به خصوص دولت دهم عمدتا با جهت گیری سیاسی این قانون را در قالب پرداخت یارانه نقدی دنبال کرد اما تغییر دولت در کسور سبب نشد که این روند اصلاح شود چرا که دولتها در کشور ما نگاه کوتاه مدت به مسائل دارند.

وی افزود:  متاسفانه آینده نگری در نظام های موجود سیاسی جهان به شدت محدود شده و کوتاه نگری و نگاه نزدیک بین بر فضای سیاست گذاری های بخش عمومی  مسلط شده است و دولت ها برای آینده کوتاه مدت خودشان و برای رای گیری در انتخاباتها مصالح بلند مدت را فدا می کنند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که هدفمندی یارانه ها قرار بود با حمایت مستقیم از تولید و صنعت چرخ های تولیدات داخلی را به راه بیندازد. آیا توانست این هدف را محقق کند؟ گفت: خیر به گونه ای که تولید بسیار از این وضعیت آسیب دید و تولید قربانی کاستی های متعددی همچون نظام تصمیم گیری و ساختار غلط اقتصادی در کشور شد.

وی ادامه داد: به همین جهت فعالیت های نا موجه با سودهای بالا رونق گرفت و هزینه و ریسک تولید در کشور بالا رفت؛ می توان گفت در چنین ساختار اقتصادی تولید شکل نمی گیرد چرا که فعالیت در این حوزه پر هزینه است و توزیع سرمایه های مالی و تجاری در کشور فعالیت های دلالی، سوداگرانه و ربا خواری را ترویج می کند چرا که سود سرشاری در آن نهفته است و همین مساله زمینه ساز بحران های اقتصادی است و به نظر می رسد این بحران ادامه خواهد داشت.

راغفر خاطر نشان کرد: هدفمندی یارانه ها در قالب برنامه پنجم توسعه بوده است اما چون دولت ان را در بودجه هر ساله خود می گنجاند و مجلس هم آن را مصوب می کند، عملا اجرای هدفمندی یارانه ها برای هر سال، قانونی می شود که عملا این اتفاق بسیار مخرب است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این قانون نیست که اقتصاد را با مشکل مواجه می کند اقتصاد ما مشکلات اساسی در نظام تصمیم گیری دارد که مدافع صاحبان سرمایه های تجاری است و قوانین این چنینی _ هدفمندی یارانه ها_ بیشتر جنبه عوام گرایانه دارد.

راغفر در پایان گفت: به همین جهت برای کاهش اتلاف منابع در کشور باید کوتاه نگری جایگزین سیاستگذاری فعلی شود. به همین جهت شاهدیم که دولت بارها از ناکارآمدی نظام پرداخت ها گله کرده اما کماکان آن را اجرا می کند.


تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۵ - 03 January 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن