تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هرگاه صبح مى‏شد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دست نوازش بر سر فرزندان و نوه هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817447812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بدون حفظ کرامت حاجیان و پذیرش شرایط ایران بازگشت به حج ممکن نیست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بدون حفظ کرامت حاجیان و پذیرش شرایط ایران بازگشت به حج ممکن نیست
عربستان در حالي نام ايران را هم جزو 80 كشور اسلامي دعوت شده به منظور تنظيم مناسك حج ذكر كرده كه به دنبال فجايع حج خونين سال 94، شروط و درخواست‌هاي ايران در راستاي حفظ كرامت، شأن و جايگاه حجاج ايراني بي‌پاسخ مانده است.
نویسنده : كبري فرشچي 


تقريباً 70 سال است كه آل سعود، حكومت عربستان و مديريت حج تمتع را به عهده گرفته است و خود را خادم‌الحرمين معرفي مي‌كند، اما در اين 70 سال، حدود 20 فاجعه در موسم حج تمتع رخ داده كه در آن صدها حاجي به صورت مظلومانه از دنيا رفته‌اند و نگاهي گذرا به فهرست طولاني فجايع رخ داده در موسم حج نشان مي‌دهد، حتي تغيير پادشاهي در حكومت آل سعود هم ذره‌اي از بي‌كفايتي اين رژيم در مديريت حج كم نمي‌كند. 


مجموعه فجايع رخ داده در مراسم حج طي اين سال‌ها به ويژه سال 94، منجر به ايجاد بحران‌هاي سياسي و ديپلماتيك بين عربستان و دولت‌هاي اسلامي ديگر شد، چنانكه تمام کشورهای مسلمان به جز برخی از وابستگان عربستان را مسئول كشته شدن هزاران حاجي خود معرفي كردند و اين بي‌كفايتي را هم نشئت گرفته از اين دانستند كه خاندان سعودي در سال‌هاي اخير به جاي تمركز بر مديريت حج، به دنبال پرورش و حمايت مالي از جريان‌هاي تكفيري همچون داعش بر آمده و حتي در اوج مراسم حج و در ماه حرام، تمركز خود را به بمباران مردم مظلوم يمن، ظلم به مردم بحرين و كمك تسليحاتي به جريان‌هاي تكفيري معطوف ساخته‌اند. 
  
جراحتي كه با رفتار غير انساني عميق‌تر شد!
اوج وقاحت وقتي است كه حكام سعودي به دنبال فجايع رخ داده در سال 94، نه‌تنها حاضر به عذرخواهي از هزاران خانواده قرباني به ويژه خانواده‌هاي شهداي ايراني نشدند، بلكه با رفتار غيرانساني خود، زخم و جراحت اين خانواده‌ها را عميق‌تر كردند؛ چراكه در قدم اول به مخالفت با تشكيل كميته‌ تحقيق و بازخواست مقصران اين حادثه پرداختند و بعد هم با شانه‌خالي كردن از زير بار مسئوليت به وضع شروط ظالمانه اقدام كردند كه در نهايت منجر به محروميت حجاج ايراني از موسم حج شد. 


فجايع رخ داده در حج سال 94 باعث شد مطالبات صاحبنظران در رابطه با قرار دادن امور حج و مسائل مربوط به آن زير نظر كشورهاي اسلامي و بين‌المللي شدت بگيرد تا جايي كه حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم جمهوري اسلامي ايران در بيانيه‌اي از جهان اسلام خواست تا راه حل‌هايي براي اداره مناسك حج پيدا كند. 


ايشان به محروم شدن ايرانيان و اتباع ديگر كشورها بنا به دلايل سياسي از انجام فريضه حج در سال جاري اشاره کردند و اين رفتار در قبال حجاج را ظالمانه توصيف كردند. 
از سوي ديگر جمهوري اسلامي ايران نيز پس از اخذ تأييد مراجع عظام تقليد نسبت به تأمين امنيت و حفظ عزت به عنوان دو شرط اساسي اعزام به حج، انجام اين فريضه را منوط به امضاي توافقنامه متعارف بين سازمان حج و زيارت و وزارت حج عربستان و پذيرش شروط جمهوري اسلامي ايران در راستاي حفظ كرامت، شأن و جايگاه حجاج ايراني و صيانت از حقوق اين عزيزان در طول موسم حج كردند. 
 
حفظ كرامت، شأن و جايگاه حجاج ايراني يا شروط خارج؟!
در مقابل، سعودي‌ها ضمن زير پا گذاشتن قوانين و مقررات بين‌المللي حتي قوانين سازمان همكاري اسلامي در زمينه حج، پس از تأخير چند ماهه براي مذاكره با هيئت ايراني، سرانجام شروط خارج از عرفي را مطرح كردند كه بنا به گفته مسئولان هيئت مذاكره كننده ايراني قبول آنها چيزي جز سرشكستگي و بي‌اعتنايي به شأن و حرمت زائران ايراني نبود. 


اكنون خبر دعوت سعودي‌ها از سازمان حج ايران براي هماهنگي‌هاي سالانه در حج تمتع در حالي از سوي وزير حج و عمره عربستان سعودي مطرح شده كه پيش‌تر از اين نيز شروط جمهوري اسلامي ايران در راستاي حفظ كرامت، شأن و جايگاه حجاج ايراني و صيانت از حقوق اين عزيزان مورد قبول اين كشور واقع نشده است و اكنون مشخص نيست، پشت پرده دعوت عربستان از ايران براي برگزاري دوباره مراسم حج تمتع چه اهدافي قرار گرفته است؟!


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن