تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799698778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پشت‌پرده كارشكني در توليد دانه‌هاي روغني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پشت‌پرده كارشكني در توليد دانه‌هاي روغني
مافيايي كه اجازه فرهنگ‌سازي براي كاهش مصرف سرانه را نمي‌دهد...
نویسنده : هادی غلامحسینی 


عليرضا مهاجر، مجري طرح دانه‌هاي روغني كشور از پشت پرده كارشكني در توليد داخلي دانه‌هاي روغني و مصر بودن عده‌اي بر واردات روغن‌هاي كم كيفيت و تراريخته خبر داد‌ه و مي‌گويد: به دليل حضور افراد قدرتمند در زمينه واردات روغن و سودي كه در اين زمينه وجود دارد، نمي‌توان كار چنداني در زمينه فرهنگ‌سازي براي كاهش مصرف سرانه اين محصول انجام داد. 
در داستان واردات و مصرف دانه‌هاي روغني نكاتي وجود دارد كه هيچ دولتي در رفع آن تلاش نمي‌كند، از كارشكني وارد كنندگان در كشورهاي مبدأ واردات گرفته تا ممانعت در فرهنگ‌سازي براي كاهش مصرف روغن‌هايي كه به شدت سلامتي جامعه را مختل كرده‌اند. ماجراي توليد و رسيدن به خودكفايي در دانه‌هاي روغني همواره از سوي دولت‌ها وعده داده مي‌شود اما بنا به دلايل غير‌شفافي هنوز وعده خودكفايي محقق نشده است، گفته مي‌شود آنها كه ساليان دراز از محل واردات، جرياني دائمي از سود را برقرار كرده‌اند، در برابر هر اقدامي كه منجر به خودكفايي، كاهش و توقف واردات شود، مقاومت و كارشكني مي‌كنند تا به منافع ناشي از وارداتشان گزندي وارد نشود، چراكه بحث جابه‌جايي ۴ ميليارد دلار پول مطرح است و قطعاً با رونق توليد داخل به منافع واردكنندگان آسيب مي‌رسد.... 


براساس آمار، نياز كشور به روغن حدود يك ميليون و ۵۰۰ هزارتن و مصرف سرانه روغن در كشور زياد و بين ۱۹ تا ۲۰ كيلوگرم است، درحالي كه در جهان مصرف سرانه ۱۲ كيلوگرم است،  ضمن اينكه واردات روغن به صورت خام با توجه به بعد مسافتي كه وجود دارد، خسارت بهداشتي زيادي هم به جامعه وارد مي‌كند. ما در دنيا جزو بزرگ‌ترين واردكنندگان روغن خام نسبت به جمعيت‌مان هستيم و متأسفانه روغن‌هاي وارداتي هم از كيفيت لازم برخوردار نيستند، همچنين به دليل حضور افراد قدرتمند در زمينه واردات روغن و سودي كه در اين زمينه وجود دارد، نمي‌توان كار چنداني در زمينه فرهنگ‌سازي براي كاهش مصرف سرانه اين محصول انجام داد. اكنون اين سؤال مطرح مي‌شود كه افراد ثروتمند و مافياي واردات چه كساني هستند و چرا هيچ دولتي به اعلام اسامي اين اشخاص اقدام نمي‌كند. 


مجري طرح گندم شايد اولين كسي است كه در يك دهه گذشته از مافياي واردكنندگان اين محصولات سخن گفته و از ناتواني دولت براي متوقف كردن اين افراد ثروتمند پرده برداشته است. عليرضا مهاجر، مجري طرح دانه‌هاي روغني كشور از برخي كارشكني‌ها در برابر خوداتكايي در توليد دانه‌هاي روغني پرده برداشته و تأكيد مي‌كند كه اين وزارتخانه اجازه نمي‌دهد رخدادهاي گذشته در اين زمينه تكرار شود و در زمينه خوداتكايي كوتاه نخواهد آمد. وي درگفت‌وگو با مهر مي‌افزايد: به دليل حضور افراد قدرتمند در زمينه واردات روغن و سودي كه در اين زمينه وجود دارد، نمي‌توان كار چنداني در زمينه فرهنگ‌سازي براي كاهش مصرف سرانه اين محصول انجام داد. 


سال گذشته يكي از مشكلاتي كه در حوزه دانه‌هاي روغني به‌وجود آمد امتناع كارخانجات از خريد دانه‌هاي روغني توليد داخل بود، تا جايي كه واكنش تند وزير جهاد را هم در پي داشت. حجتي اعلام كرد، امسال هر كس قصد واردات روغن دارد بايد دانه داخلي را هم خريداري كند، در واقع شرايطي ايجاد شد كه واردكنندگان به شرط خريد هريك كيلوگرم دانه داخلي مجوز واردات هفت كيلوگرم روغن خام را دريافت كنند، علاوه بر اين تخفيفي هم روي تعرفه واردات به آنان داده شد و اين امر كارخانجات را به خريد دانه‌هاي داخلي ترغيب كرد. وي مي‌گويد: دانه‌هاي روغني را معمولاً بايد كارخانجات روغن‌كشي خريداري كنند اما چون روغن نباتي جزو كالاهاي اساسي محسوب و با ارز دولتي وارد مي‌شود، كارخانجات روغن كشي و روغن‌نباتي كه اكثر سهامداران آنها افراد مشخصي هستند، علاقه‌مند به واردات اين محصولات هستند چراكه برايشان ارزان‌تر تمام مي‌شود. در واقع سودي كه از خريد روغن خام نصيب اين افراد مي‌شود از رغبت آنان براي خريد دانه‌هاي داخلي مي‌كاهد. مهاجر مي‌افزايد: وقتي دانه داخلي خريداري نشود چون بازاري جز كارخانجات ندارد، قطعا سال آينده كشاورزان آن را كشت نمي‌كنند و در نتيجه واردات توجيه‌پذيرتر و بيشتر مي‌شود كه اين امر در زمينه مباحث بهداشتي و پاره‌اي ديگر از مسائل تأثير منفي دارد. مگر اينكه انگيزه بسيار بالايي براي آنان ايجاد شود يا اينكه فشار دولت بر آنان افزايش پيدا كند تا مجبور به خريد دانه داخلي شوند. 


وي مي‌گويد: كلزا هم محصولي است كه بايد كارخانجات روغن‌كشي آن را خريداري و فرآوري كنند. «كنجاله دام و طيور» و «روغن خام» دو فرآورده‌اي هستند كه از كلزا به دست مي‌آيند. پس از اينكه كلزا تبديل به روغن خام شد، روغن خام وارد كارخانه روغن‌‌نباتي مي‌شود. اگر كارخانه روغن‌كشي دانه را نخرد، محصول روي دست كشاورزان مي‌ماند و چون فساد‌پذيري آن بالاست، از بين مي‌رود و كشاورز زيان مي‌كند و به طور طبيعي سال بعد كشاورز اقدام به كشت آن نمي‌كند. 
وي مي‌افزايد: براي جلوگيري از روند گذشته، تسهيل در خريد دانه‌هاي روغني و پرداخت به موقع پول كشاورزان وزارت جهاد كشاورزي شركت بازرگاني را به عنوان مباشر خريد تعيين كرد، اين شركت هم دانه‌هاي روغني را خريداري و پول كشاورزان را پرداخت كرد. بعد براي اينكه كارخانجات را ترغيب كنيم كه دانه‌هاي خريداري شده را وارد چرخه توليد كنند، اعلام كرديم در قبال خريد دانه داخلي، مجوز واردات مي‌دهيم. وي اظهار مي‌دارد: با توجه به كارشكني‌هاي سال گذشته در زمينه خريد سويا وعدم پرداخت به موقع پول كشاورزان، سطح زير كشت اين دانه در كشور كاهش يافت اما با توجه به شرايط خوب آب و هوايي و همچنين انجام اقدامات ترويجي، مديريتي و آموزشي مناسب، عملكرد توليد اين محصول افزايش پيدا كرد و باعث شد كه توليد سويا نسبت به گذشته ۴۰ درصد رشد داشته باشد. 
   
طرح خودكفايي دانه‌هاي روغني 
مجري طرح دانه‌هاي روغني درخصوص طرح خودكفايي توليد در اين محصولات مي‌گويد: ما برنامه‌اي ۱۰ ساله براي خوداتكايي دراين زمينه داريم كه براين اساس بايد تا پايان اين ۱۰سال، حداقل ۷۰ درصد نياز كشور را به روغن در داخل تأمين كنيم، بيشترين تمركز ما در اين زمينه روي محصول كلزاست چراكه اين دانه در پاييز كشت مي‌شود و از نزولات جوي استفاده مي‌كند، بنابراين به حل بحران كم‌آبي كشور نيز كمك خواهد شد. علاوه بر اين كلزا مهم‌ترين محصول براي پايداري توليد گندم است، اگر در تناوب گندم، كلزا نداشته باشيم پايداري توليد اين محصول از بين خواهد رفت و دوباره واردكننده گندم خواهيم شد. 


وي درباره صرفه‌جويي ارزي مي‌افزايد: صرفه‌جويي ارزي بستگي به قيمت ارز و محصول خارجي در زمان واردات دارد اما به طور كلي مي‌توان گفت از هر ميزان ارزي كه قرار است از كشور خارج شود، ۷۰ درصد آن صرفه‌جويي مي‌شود، به‌عنوان مثال اگر ميزان ارز خروجي همين ۴ ميليارد دلار فعلي باشد، ۳ ميليارد تومان آن صرفه جويي مي‌شود. وي در پاسخ به اينكه دانه‌هاي وارداتي به روش تراريخته توليد مي‌شود، آيا وارداتش مي‌شود متوقف شود، مي‌گويد: بنده در جايگاهي نيستم كه اين موضوع را تأييد يا تكذيب كنم اما در اين مورد مي‌توان گفت ۹۰ درصد روغني كه وارد كشور مي‌شود از دو منبع پالم و سويا‌ست، واردات روغن سويا به كشور از برزيل و آرژانتين انجام مي‌شود و در اين دو كشور اغلب محصولاتي كه كشت مي‌شود، تراريخته است. در واقع مي‌توان گفت ما به چهار دليل محكوم و مجبور هستيم دانه‌هاي روغني را در كشور كشت كنيم كه اين چهار دليل شامل پايداري توليدگندم، تأمين روغن مورد نياز كشور، تأمين كنجاله دام و طيور، افزايش بهداشت و سلامت جامعه است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن