تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798407761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قزوین شاهراهی درگذر ابریشم - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
جاده ابریشم
‌قزوین شاهراه اقتصادی جاده ابریشم، سال‌ها محل گذر تجار و بازرگانانی بود که کالاهای خود را از خاور به باختر می‌بردند، این روزها نیز صدای کاروان‌های ابریشم به گوش می‌رسد، کاروان‌هایی که دیگر برای ابریشم سفر نکرده‌اند و این بار آمده‌اند تا قزوین را به‌عنوان مرکز جهانی راه ابریشم به تمام دنیا معرفی کنند. ‌به گزارش ایسنا‌، قزوین گذرگاهی تاریخی است که از دیرباز شاهراه ارتباطی شهرهای مختلف کشور بوده است، این کهن شهر تاریخی روزگاران مختلفی را به خود دیده است، در پاره‌ای از زمان مرکزیت ایران را بر عهده داشته و درزمانی با ‌مهاجمین و منافقین در جنگ بوده است. خسرو معتضد تاریخ‌نگار ایرانی در خصوص قزوین می‌گوید: قزوین شهر باستانی است که در زمان ساسانیان  به اسم کشوین معروف بوده است، شهرت قزوین به‌قدری بوده است که مورخان و جغرافی‌دانان عرب و اسلام برای تلفظ راحت اسم آن را به « بحرالقزوین» تغییر دادند.
  وی می‌گوید: در نقشه‌های قرون‌وسطی نیز قزوین به نام «بحرالقزوین» نشان داده‌شده است، قزوین همواره دارلعباده و دارالجهاد بوده، چراکه در استان‌های دیلم و گیلان افرادی بودند که اسلام نیاورده بودند و افرادی که می‌خواستند با گیلی‌ها بجنگند در قزوین اجتماع می‌کردند.
  رُسانا حشمتی پور پژوهشگر راه ابریشم، نیز خاطرنشان می‌کند: از قزوین در اسناد تاریخی به‌عنوان سرزمین قزوین یاد می‌شود، حیطه جغرافیایی سرزمین قزوین درگذشته فراتر از تقسیمات سیاسی جغرافیایی امروز بوده و گستره فرهنگی حاکم بر سرزمین قزوین مرزهایش فراتر از آنی بوده که در حال حاضر است.
  معتضد نیز تصریح می‌کند: قزوین در دوران صفویه شهری مهم بوده است، به‌طوری‌که در زمان شاه اسماعیل پایتخت ایران تبریز بود با توجه به اینکه تبریز در نقطه مرزی و همیشه در معرض خطر بود و عثمانی‌ها آن را به آتش می‌کشیدند، شاه‌طهماسب قزوین را پایتخت کرد.
  وی می‌گوید: قزوین در آن دوران بین 50 تا 80 سال پایتخت ایران بود و سیاحان خارجی فراوانی ازجمله برادران شلی، سرآنتونی جن پیتنسون نماینده ملکه الیزابت اول از قزوین دیدن کردند، بعد از دوران شاه‌عباس به دلیل خطر حمله عثمانی‌ها، پایتخت ایران را به اصفهان و در قلب فلات ایران که دور از دسترس عثمانی‌ها ازبکستان و دشمنان دائمی بود، منتقل کردند.
 

قزوین در مسیر ابریشم به گزارش ایسنا، ناصرخسرو قبادیانی مروزی از سال 394 به نیت سفر حج، مسیر ابریشم را پی می‌گیرد و در این سفر 7 ساله در سال 438 به قزوین می‌رسد، قزوین را این‌چنین تعریف می‌کند: «نهم محرم به قزوین رسیدم، باغستان بسیار داشت بی‌دیوار و خار و هیچ‌چیز که مانع شود دررفتن راه نبود و قزوین را شهری نیکو دیدم باروی حصین و کنگره بر آن نهاده و بازارها خوب، الا آنکه آب در وی اندک بود در کاریز به زیرزمین».
  شاید این یکی از قدیمی‌ترین تاریخی باشد که در آن به قزوین و بازارهای خوب آن در مسیر جاده ابریشم اشاره‌شده است، مسیر جاده ابریشم بعد از گذشتن از ری به قزوین می‌رسیده است و قزوین به‌عنوان محل تلاقی دو مسیر شرق به غرب و شمال غرب ایران جز مناطق مهم جاده ابریشم محسوب می‌شده است.  معتضد در این خصوص می‌گوید: این‌که مسیر واقعی جاده ابریشم از کجا به کجاست به‌طور دقیق معلوم نیست، در زمان بعد انقلاب گروهی از مورخین ایرانی برای کشف جاده ابریشم رفتند که در بین سفر به علت فوت یکی از آن‌ها سفر ناتمام ماند و این مسیر ناشناخته باقی ماند.
  وی تصریح می‌کند: قزوین درگذشته کارگاه‌های فرش‌بافی و دوزندگی بسیاری داشته است، با توجه به وجود منسوجات و کارگاه‌های فرش‌بافی و نقش بافی قزوین می‌توان گفت که این شهر  درراه ابریشم قرار داشته است، یکی از آثار ویژه آن دوران فرشی بافته دست شاه‌طهماسب است که هم‌اکنون با امضای شاه‌طهماسب در موزه آلبرت ویکتوریا در لندن نگهداری می‌شود.
  رُسانا حشمتی پور معتقد است:  بخشی از کتاب «اژدهای هفت‌سر» در مورد واژه قزوین در زبان فارسی است که طبق آن "ابریشم خام را «قَز» می‌نامند و قزّار به معنی ابریشم‌فروش نیز صنعت و شغلی است که از همان ریشه آمده، شاید در مورد قزوین نیز بتوان چنین تصور کرد که به دلیل نزدیکی به سرزمین گیلان و دریای کسپی و محل‌های ابریشم، این‌که راه عبور ابریشم بدان شهر می‌رسیده است."
  وی می‌گوید: اشراقی، پژوهشگر برجسته  قزوینی در مقاله‌ای تحت عنوان "اهمیت تجارت ابریشم در زمان صفویه" بر موقعیت استراتژیک قزوین در مسیر جاده ابریشم تأکید می‌کند و می‌گوید "در قزوین راه به شعباتی تقسیم می‌شد: برخی به آذربایجان و آران و یا ترابوزان می‌رفت و بعضی به همدان و ازآنجا به بغداد یا موصل در آسیای صغیر به ازمیر منتهی می‌شد و شاخه‌های فرعی آن از راه توس و هرات و قندهار و کابل و خیبر و نیشابور و راه ری و اصفهان و یزد و کرمان به هرمز منتهی می‌گردید و راهی که در سیراف به شیراز و اصفهان می‌رسید".
  حشمتی پور با اشاره به اهمیت قزوین درراه ابریشم می‌گوید: شهرهای مهمی ازجمله اصفهان، تبریز ری و کاشان در مسیر جاده ابریشم قرار داشتند ولی هیچ‌یک از این شهرها از موقعیت ویژه چهارراهی قزوین برخوردار نبودند.
  این پژوهشگر تأکید می‌کند: با توجه به این‌که درگذشته راه هوایی وجود نداشت و راه‌های دریایی رونق و امنیت کمتری داشتند، بنابراین راه‌های زمینی ابریشم در قزوین به هم می‌آمدند و دوباره در شعبات چندگانه جریان می‌یافتند.
  این پژوهشگر یادآور می‌شود: با توجه به موقعیت قزوین در آن دوران، قطعاً می‌توان گفت که در قزوین مرکزیت بازارهای تجاری وجود داشته است، تعدّد کاروانسراها در قزوین نیز گواه این امر است به‌طوری‌که در هیچ نقطه کشور به این میزان تعدّد کاروانسرا وجود نداشته است.
 

قزوینِ کهن، مرکز تاریخی جاده ابریشم به گزارش ایسنا، قزوین در برگی از تاریخ یکی از مهم‌ترین نقاط مسیر ابریشم بوده و بازرگانان بسیاری به این شهر رفت و آمد می‌کردند، حال پس از گذشت سال‌ها  باهمت مسئولین این شاهراه ارتباطی دوباره احیا و قزوین به‌عنوان مرکز جهانی جاده ابریشم معرفی می‌شود تا همچنان صدای زنگ کاروان‌های تجاری در این شاهراه حیاتی به گوش برسد.
  خسرو معتضد نیز در این خصوص می‌گوید: قزوین یکی از شهرهای هنرمند است که در دوره‌های بعد  از صفویه  براثر حمله افغان‌ها و کشتار وسیع رو به ویرانی رفت، در این میان قزوینی‌ها خوب مقاومت کردند و 2 هزار افغانی را کشتند.
   وی اظهار می‌کند: باگذشت زمان هر چه اصفهان بزرگ شد، قزوین اهمیت خود را از دست داد، ولی اخیراً قزوین دارد مثل گذشته اهمیت خود را پیدا می‌کند.
  این تاریخ‌دان ایرانی می‌گوید: جاده ابریشم جنبه توریستی و باستانی دارد و با وسایل ارتباطی دنیا نمی‌شود آن را بازسازی کرد، در این میان می‌شود راه‌آهن کشید و کارهای زیادی درزمینهٔ جذب توریست انجام داد، امروز نیز استان قزوین اقدام به برگزاری اجلاس راه ابریشم کرده است که این امر خیلی خوب است.
  وی تأکید می‌کند: هر فعالیتی که ایران را بر سر زبان‌ها بیندازد خوب است، هر پیشنهادی که ایران را به یک کشور توریستی تبدیل کند کاملاً پسندیده است؛ از این برنامه‌ها باید به نحو احسن حمایت کرد چراکه طبق تاریخ هر اجتماعی که در قزوین برگزار می‌شد پیشرفت و آبادانی را با خود به همراه داشت. راه ابریشم، فرصت بزرگی برای قزوین فرج‌الله فصیحی رامندی رئیس شورای شهر قزوین در این خصوص به ایسنا می‌گوید: هرسال باهدف پیگیری موضوع جاده ابریشم نشست‌هایی در کشورهای مختلف که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند برگزار می‌شود که این اجلاس در سال جاری در  تاریخ 13 و 14 شهریورماه در استان قزوین برگزار می‌شود.
  وی می‌گوید: احیا جاده ابریشم به این معنی نیست که دوباره همان مسیر را زنده کنیم فقط در سطح معنا باید این حرکت و این ارتباط زنده شود و منظور احیا ارتباط معنوی جاده ابریشم است، امروزه مسیر حمل و نقل به شکل گذشته نیست که بتوانیم آن مسیر را احیا کنیم.
  حشمتی پور نیز با اشاره به برگزاری اجلاس راه ابریشم تصریح می‌کند: در تمام دنیا و همه کشورها به دنبال تعریفی قابل استناد هستند که از طریق آن بتوانند توریست جذب کنند و در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های فراوانی انجام می‌دهند.
  وی اظهار می‌کند: توریست برای هر منطقه یک فرصت است که باعث ایجاد رقابت در زمینه گردشگری می‌شود؛ حال که استان قزوین این امتیاز ویژه را دارد با انجام مطالعات مناسب، باید اهمیت این سرزمین تاریخی را در این طول مسیر فرهنگی - تاریخی به اثبات برسانیم و به برنامه‌ریزی‌های ویژه گردشگری در جاده‌های ابریشم دست پیدا کنیم.
  فصیحی نیز خاطرنشان می‌کند: در این اجلاس بیشتر به دنبال انجام سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار هستیم  و در کنار مذاکرات اقتصادی بنا داریم که شهر تاریخی قزوین را به جهان معرفی کنیم تا بتوانیم علاوه بر رونق اقتصادی شاهد افزایش توریست در استان باشیم.
  به گزارش ایسنا، مجسمه‌های نمادین کاروان ابریشم در میدان مینودر تداعی‌گر ارج و قرب قزوین در دیرباز بوده است حال پس از سال‌ها قزوین شاهد یک رویداد بزرگ جهانی است رویدادی که نوید تحول و توسعه به همراه دارد، امید است با برگزاری این اجلاس شاهد کاروان‌های اقتصادی باشیم که از ظرفیت های ویژه اقتصادی قزوین به درستی استفاده می‌کنند و آبادانی قزوین را رقم می‌زنند.

گزارش از: آرزو یارکه سلخوری، خبرنگار ایسنا، منطقه قزوین ‌
انتهای پیام


شنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن