تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843550571




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اخلاق مداری مسیری مهم در توسعه فرهنگ ایرانی - اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نگاه اجتماعی- فرهنگی روزنامه ها اخلاق مداری مسیری مهم در توسعه فرهنگ ایرانی - اسلامی تهران- ایرنا- روزنامه های چهارشنبه هشتم دی 1395 به مسایل مهمی چون « صلح اجتماعی هدف اخلاق مداری در جامعه»، « نقش زنان در توسعه و تحولات اجتماعی » و «گورخوابی پیش از مرگ » پرداختند و این موضوع ها را از زاویه های مختلف بررسی کردند.


مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد. گروه اطلاع رسانی ایرنا در گزارش پیش رو تلاش کرده است با رصد روزنامه های صبح چهارشنبه ایران، مهمترین محورهای اجتماعی- فرهنگی روزنامه ها را بازتاب دهد. ** صلح اجتماعی هدف اخلاق مداری در جامعهاخلاق مداری را می توان به دو بخش فردی و جمعی تقسیم کرد. اخلاق مداری در ساحت جمعی یا اجتماعی، رعایت اصول اخلاقی در برخورد با دیگران است. از مهم ترین این اصول می توان به مهرورزی و احسان و عدالت اشاره کرد. این اصول، خود، زیرمجموعه ها و شاخصه هایی دارد؛ از جمله خوش خلقی، خوشرویی، شفقت، انصاف، قضاوت عادلانه، ترک مجادله و بدگمانی و کینه ورزی، حسد و خشم و دورویی و... . این هنجارهای اخلاقی می تواند روحیه اخلاق مداری و مهرورزی را به جامعه تزریق کند و سلامت اجتماعی را تأمین سازد. اهمیت این مقوله سبب شد تا روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به این موضوع بپردازند.روزنامه جوان در یادداشتی با عنوان «توجه طبقه نخبه به اخلاق اجتماعی» نوشت: نسبت نخبگان فکری – اندیشه‌ای با اخلاق اجتماعی به معنای عام آن چیست؟ مگر نه این است که التزام و اعتقاد آنان به براهین معرفت‌ شناختی احکام اخلاقی باید چنان مستحکم و عاری از خلل بنماید که سفلگان و حاشیه ‌نشینان معرفت را یارای خدو انداختن به ساحت اخلاق نباشد؟ این پرسش‌ها شاید در یک درک صوری‌مدار مرهمی به نظر آید که برای التیام بی‌تقوایی‌های روزگار ما مفید واقع می‌شود.نگاهی به نوشته‌ها و بیانات پر‌طمطراق اساتید، قلم‌به‌دستان، نویسندگان، فیلمسازان، فیلسوفان و جامعه‌ شناسان و... بیندازیم. آیا اکثریت آنها در مواجهه با یکدیگر تاکنون «اخلاقی» عمل کرده‌اند؟ تا به حال چه کرده‌ایم برای بسط مکارم اخلاق و چه گفته‌ایم در نقد بی‌اخلاقی‌ها؟در ادامه این مطلب می خوانیم:‌ مسوولیت یک فرد نخبه بیشتر از فرد عادی است، نباید فرد نخبه بیش از حد مورد حمایت قرار گیرد که دیگر نتواند از توان فکری خود در جهت توسعه و پیشرفت جامعه استفاده کند و تنها انتظارات خود را از جامعه بالا ببرد. برای دوری از این رفتار نیاز به آموزش و تبیین اخلاق حرفه ای و اخلاق نخبگی است. توسعه فرهنگ اخلاق حرفه ای می تواند به کاهش معضلات اجتماعی و توسعه درآمد حرفه ها و همچنین به تعامل و همکاری در کار گروهی کمک ویژه ای نماید.روزنامه آرمان با انتخاب عنوان« آثار اخلاق بر روابط خویشاوندی» می نویسد:‌ حفظ روابط خویشاوندی و تحکیم آن، آثار بسیاری بر زندگی انسان در دنیا و همچنین بر زندگی پس از مرگ دارد که در متون دینی به آن اشاره شده است؛ از جمله: طولانی شدن عمر، دفع بلا، جلوگیری از مرگ ناخوشایند، سلامتی بدن، رفع فقر، فزونی روزی، آبادی شهرها، اصلاح اخلاق، آرامش و شادکامی، آسانی حساب قیامت، فرونشاندن خشم خداوند، قُرب الهی، عبور آسان از پُل صراط، صیانت از گناهان و...که حصول هر یک از آنها عامل مهمی در رفع مشکلات خانواده‌ها و دفع ناهنجاری‌های جامعه خواهد بود. در ادامه این مطلب که به قلم علی ملکوتی نیا منتشر شد، آمده است: یکی از دستورات اخلاقیِ آموزه‌های دینی، ارتباط اجتماعی مناسب و مطلوب با خویشاوندان می‌باشد. متاسفانه باید اذعان داشت که امروزه توسعه زندگی شهری در کنار پیچیدگی‌های زندگی صنعتی، این ارتباط را با آفت‌ها و مشکلاتی روبه‌رو ساخته است به گونه ای که برخی از خانواده‌ها به علت ناتوانی در مقابله با این گونه مشکلات به بی تفاوتی یا قطع روابط خویشاوندی روی آورده اند.روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان « در باب اخلاق » نوشت:‌ تغییر لازمه تحرک، پویایی و پیشرفت هر سیستم است. سیستمی که از انعطاف‌پذیری کافی برای اعمال تغییرات برخوردار نباشد محکوم به زوال است. داشتن رویکرد انتقادی از نوع سازنده به کاستی‌ها و ضعف‌های موجود با علم به اینکه آنچه با آن روبه‌رو هستیم از جمله محصولات انسان جایزالخطاست نه اثر صنع آفریدگار. با این همه، گاه در مقام اثبات خود، گویی گریزی و گزیری جز نفی دیگران نداریم و آخرین تیر در ترکش‌مان می‌شود انکار پیشرفت‌های صورت گرفته و خط بطلان کشیدن بر گذشته‌ای که اینک هر یک به نحوی و به سهمی از ثمرات آن بهره‌مندیم. خصلتی که یادآور اخلاق ماکیاولی است که به کار بردن هر وسیله‌ای را در سیاست برای پیشبرد اهداف مجاز می‌شمرد و سیاست را به کلی از اخلاق جدا می‌دانست، زیرا مدار اخلاق؛ حق و حقیقت است و غرض سیاست منفعت و مصلحت. در ادامه این یادداشت که به قلم منصوره نیکوگفتار انتشار یافت می خوانیم: اخلاق از ما می‌خواهد تا حقیقت را گرچه بر ضد خودمان باشد بگوییم، حق کشی نکنیم، دروغ نگوییم، پایبند عدالت باشیم. حال آنکه سیاست به زعم ماکیاولی، دست شستن از پاره‌ای اصول اخلاقی است و هر گونه فعالیتی در این زمینه با اخلاق‌ستیزی و زیر پا نهادن فضایل اخلاقی آغاز می‌شود. ماکیاولی برای نیل به قدرت، ازدیاد، حفظ و بقای آن، انجام هر عملی از قبیل کشتار، خیانت، ترور و تقلب را مجاز می‌داند و هرگونه شیوه‌ای حتی منافی اخلاق و شرف و عدالت برای رسیدن به هدف را توصیه می‌کند.** نقش زنان در توسعه و تحولات اجتماعیتاریخ‌ جهان‌ شاهد نقش‌ عظیم‌ و غیرقابل‌ انکار زنان‌ در حوادث‌ گوناگون‌ است‌. امروزه‌ که‌ مباحث‌ توسعه‌ کشورهای‌ جهان‌ مطرح‌ است‌، نقش‌ زنان‌ در این‌ فرآیند بشدت‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌ است‌. برگزاری‌ جلسات‌، سمینارها و کنگره‌های‌ متعدد در خصوص‌ جایگاه‌ زنان‌ و نقش‌ آنان‌ در توسعه‌ حکایت‌ از این‌ موضوع‌ حیاتی‌ دارد و این مهم سبب شد تا روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی این موضوع را برجسته کنند.روزنامه آفرینش با انتخاب گزارشی با عنوان « بررسی نقش بانوان درتوسعه اجتماعی»به قلم فاطمه دانشور نوشت:‌ نقش بانوان درتوسعه اجتماعی کشور به عنوان نیمی از جمعیت تاثیر گذار جامعه توسط کارشناسان، صاحبنظران و همین طور با حضور زنان موفق وتاثیرگذار در کنگره ملی زنان موفق ایران بررسی خواهدشد. هریک از دو گروه مردان و زنان همواره نقش و جایگاه با اهمیت و غیرقابل انکار خود را دارند، اما زنان تا همین چند دهه قبل شاید در نتیجه وجود فرهنگ دیرینه مردسالاری مطلق در اکثر مناطق جهان ، کمتر فرصت می یافتند که توانمندی های خود را به اثبات برسانند. مشاهده وضع کلی بانوان ایرانی در حال حاضر، ما را به این نتیجه می رساند که در مجموع زنان ایرانی در دوران بعد از انقلاب در مسیر رشد قرار گرفته و ورود موفقی به بسیاری از عرصه های اجتماعی داشته اند، حضور پررنگ زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی می تواند سیاست های کلی را تغییر دهد تا سطوح مدیریت زنان افزایش یابد.در ادامه می خوانیم:‌ ابتدا باید زنان را از موقعیت اجتماعی و منافع خود آگاه ساخت و آموزشهای لازم را به منظور کسب مهارتها و توانمند سازی آنان انجام داد چرا که زنان همواره بدلیل آن که مهارتها و تخصصهای لازم را برای تصدی مسئولیتها نداشته به کنار رانده شده اند .وی تاکیدکرد: نگرش سنتی حاکم بر جوامع در مورد زن ، اساساً هیچ زمینه ای را برای متخصص شدن و توانمندی سازی زنان بوجود نیاورده است. لاش براین است تا با مشارکت کلیه طیف ها و بخش ها، این کنگره هر چه با شکوه تر برگزار گردد، لازم به ذکر است که برگزاری پنل های تخصصی با موضوعات مختلف از جمله پنل مهم زنان وآموزش با محورهای فراهم کردن بستر ارتباطی مستمر میان مراکز ساسیت گذاری ونظام آموزش عالی در حوزه زنان، بررسی استانداردهای جهانی در زمینه پژوهش مدیران بانو و ارائه طرح های سازنده به توانمندی مدیریتی بانوان کشور، با حضور پر رنگ و گسترده اعضای فراکسیون زنان مجلس با اعطای گواهینامه های معتبردر عرصه مدیریت رهبری وسازمانی،مشارکت سیاسی وتعاملات بین المللی، باحضور اندیشمندان این حوزه و ارزش نهادن به توانمندی مدیریتی بانوان کشور از بخش های حائز اهمیت این رویداد خواهد بود.روزنامه کسب و کار درباره «تاثیر افزایش تعداد زنان در مجلس و عرصه های سیاسی» به گفت و گو با لیلا فلاحتی مدیرگروه مطالعات زنان وزارت علوم نوشت: بدنه جامعه زنان از نمایندگان زن انتظار دارند که در زمینه مطالبات،اولویت‌ها و نیازهای زنان اجماع داشته باشند. اجماع این نمایندگان به طور قطع می‌تواند در قوانین مجلس و نظام تصمیم سازی و تصمیم‌گیری اثر بگذارد. فرصت منحصر بفردی در ادوار مجلس اتفاق افتاده است و انتظار می‌رود سطح قوانین و حمایت‌های قانونی که برای زنان در مجلس دهم تصویب می‌شود به نسبت افزایش نمایندگان زن، تفاوت معناداری با دوره‌های قبل داشته باشد. در ادامه این گفت و گو می خوانیم:‌ حضور زنان در مجلس ضرورتا به معنای سهم‌خواهی از قدرت به صورت تشریفاتی نیست بلکه به معنای جاری‌سازی رویکردهای جنسیتی در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در فضای قانونی کشور است چون قانون پایدارترین شکل تضمین حقوق است. حضور زنان حتی درسطح وزرایی یا حتی روسای دولت‌ها، مقطعی تلقی می‌شود ولی حضور آنان در پارلمان به دلیل تصویب قوانین در آن، پایدارتر و اثربخش‌تر است بنابراین انتظارمی‌رود افزایش تعداد زنان در مجلس، فقط به شکل تشریفاتی نباشد و در قوانین نمود پیدا کند.روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان«٧درصد احزاب درایران زنانه است!» نوشت: حدود ٧ درصد احزاب در ایران زنانه هستند و این آماری است که با معادله‌های ساده به دست می‌آید. شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هفته قبل اعلام کرد که دبیران کل ۱۷ تشکل سیاسی در ایران زن هستند که البته با اعطای مجوز به مجمع زنان اصلاح‌طلب در سال جاری این عدد به ۱۸ افزایش یافت و این تعداد از جمع ۲۴۲حزبی است که به صورت رسمی دارای پروانه فعالیت از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هستند. حضور کمی بیش از ٧ درصدی زنان در احزاب به عنوان تصمیم‌گیران یک تشکل سیاسی هر چند که در فرایند رو به توسعه کشور نمی‌تواند مطلوب تعبیر شود ولی از دیدگاه معاون امور زنان و خانواده دولت، حفظ و افزایش این تعداد گامی رو به جلو برای حضور جدی‌تر زنان در فرایند تصمیم‌گیری‌های تشکیلاتی است که البته حضور فعال زنان در عرصه‌های جدی‌تر احزاب و تشکیلات در سال‌های اخیر و نقش آفرینی آنها در فرایند انتخابات اخیر حکایت از تایید این نگرش دارد.در ادامه این گزارش که به قلم فاطمه طاهری انتشار یافت، می خوانیم:‌ هر چند در این بین فرهنگ و ساختار مردسالار کشورمان، باعث شده که زنان در تمام اعصار و برهه‌های تاریخی در مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی که یکی از نشانه‌های آن حضور فعال در احزاب و تصدی مناصب بالای سیاسی است، از جایگاه در خوری برخوردار نباشند. بررسی اعضای هیات موسس گروه‌های سیاسی نشان می‌دهد که در بین گروه‌های سیاسی که مجموع تعداد هیات موسس آنها بالغ بر ۵۸۰ نفر است، تنها ۲۲ نفر زن شرکت دارند که از این تعداد محدود تقریبا ۲۳ درصد آنان زنانی هستند که در مجلس شورای اسلامی شرکت داشته یا دارند یا آنکه جزو هیات موسس آن تشکل سیاسی زنانه هستند.** گورخوابی پیش از مرگاین گوشه ای دیگر از فقر در کشورمان است نه در دور افتاده ترین نقطه ایران، نه، در نزدیکی پایتخت، که اگر دور ترین نقطه کشور هم بود، تفاوت نمی کرد. به یقین علاوه بر اینکه همه مسوولان در همه دولت ها و مجالس و سازمان ها و نهادها، در پیش آمدن چنین وضعی نه برای اینان، که برای همه کسانی که دچار مشکلات شدید اقتصادی و کارتن خوابی و گور خوابی هستند، همه ما هم مسوول هستیم. روزنامه های مختلف امروز تلاش داشتند به گونه ای متفاوت به انعکاس این مساله تلخ و حزن انگیز بپردازند و آن را بازتاب دهند. روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان«جمع‌آوری گور‌خواب‌ها» نوشت:‌ یک روز پس از انتشار گزارش «شهروند» از ٥٠ بی خانمانی که از سرمای زمستان، به قبرهای خالی گورستان نصیرآباد پناه برده اند، مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، در اطلاعیه‌ای، بر پیگیری موضوع گورستان نصیرآباد شهریار، تا به دست آمدن نتیجه نهایی و رفع مشکل، تاکید کرد. انتشار گزارش روز گذشته از این اتفاق تکان دهنده در شهریار، خیلی ها را دور هم جمع کرد، مثل مسوولان شهری و فرمانداری شهریار. دیروز فرمانداری شهریار هم شاهد برگزاری جلسه ای فوری بود. پس از آن بود که استاندار تهران به فرماندار شهریار دستور ویژه برای پیگیری موضوع را داد. سعید ناجی فرماندار شهریار، دیروز به قبرستان نصیرآباد رفت. او در عین حال که منکر رفت و آمد معتادان سرگردان درآن محل، نشد، اما بخش هایی از گزارش منتشر نشده را غیرمستند دانست:« آرامستان نصیرآباد شهرستان شهریار از نزدیکترین نقاط به پایتخت است که متاسفانه با وجود داشتن نگهبان، معتادان سرگردان به این محل رفت و آمد دارند.» فرماندار شهریار معتادان قبرستان نصیرآباد را از نزدیک دید، تعدادی خبرنگار هم او را همراهی کردند، همه رفتند، گورهایی که از چند ساعت قبلش خالی شده را دیدند و برگشتند. در ادامه این گزارش می خوانیم:‌ تازه ترین گزارش به اعلام آمادگی مدیر کل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر می گردد. او در تماسی با مدیر مسوول روزنامه «شهروند»، با در خواست اطلاعات بیشتر درباره این گزارش، اعلام آمادگی کرد که کمک های لازم برای سامان دادن به این مشکل، از سوی سازمان بهزیستی به کارتن صورت گیرد. در اولین واکنش های رسمی، روح الله حسین زاده دادستان شهریار برای ساماندهی وضعیت کارتن خواب‌های گورستان نصیرآباد باغستان در حومه شهریار دستور ویژه‌ای صادر کرد. او در این باره گفت: «به کلانتری، بهزیستی و شهرداری در رابطه با جمع آوری و ساماندهی کارتن خواب های این گورستان دستورداده شد.» علاوه بر خبرنگاران و گروه های خیریه ای که روز گذشته از گورستان نصیرآباد دیدن کردند و با گورهای خالی مواجه شدند، خیلی از خبرنگاران هم موضوع را پیگیری کردند.روزنامه همدلی با درج گزارشی با عنوان «نامه تلخ فرهادی به روحانی» می نویسد:‌ به دنبال انتشار مطلبی در یک روزنامه باعنوان «زندگی در گور» که گزارشی از گورخواب‌های نصیرآباد و حکایت زندگی 5٠ زن، مرد و کودک است که شب‌ها در گور می‌خوابند، اصغر فرهادی نامه‌ای سرگشاده و تند خطاب به حسن روحانی؛ رییس‌جمهور نوشت و در آن از فقر حاکم بر زندگی بخش وسیعی از مردم کشور گلایه کرد. او البته ابتدا ابراز نگرانی کرد که « عده‌ای سیاست‌باز اینگونه گزارش‌ها و خبر‌ها را دستاویزی خواهند کرد برای گرم کردن تنور بازی‌های فرساینده سیاسی و انتخاباتی.» در این نامه آمده است: امروز گزارش تکان‌دهنده زندگی مردان، زنان و کودکانی را که در گورهای یکی از قبرستان‌های اطراف تهران شب‌های سرد را به صبح می‌رسانند خواندم و اکنون سراسر وجودم شرم است و بغض. به بهانه این نامه به شما، قصد دارم همه آنان‌که در این سرزمین و در این سی و چند سال مسئولیتی داشته و دارند را سهیم این شرمساری کنم.در ادامه این مطلب می خوانیم:‌ عده‌ای سیاست ‌باز این‌گونه گزارش‌ها و خبر‌ها را دستاویزی خواهند کرد برای گرم کردن تنور بازی‌های فرساینده سیاسی و انتخاباتی اما افسوس که گرمای این تنور، تن رنجور کودکان، زنان و مردانی را که شب‌ها در گوشه قبر‌ها، لابه‌لای درختان پارک‌ها و زیر پل‌ها به خواب می‌روند، گرم نخواهد کردروزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «این است شهرآرمان‌ها؟» نوشت: فقر تنها یک کلمه است اما در درون خود بی‌نهایت معنا دارد. فقر با لبخند غریب است و آنچه بر لب محرومان و فقرا نقش می‌بندد، تنها یک حرکت مصنوعی بر چهره است. شب در قبر خوابیدن و هراس از تصاحب غیرقانونی! روایت خوابیدن مردان، زنان و کودکان فقیر در گورها تلخ است اما تلخ‌تر زمانی است که می‌پرسی چرا؟ و آن زمان قضاوت سخت است. دولت‌ها کوتاهی کردند، خودشان نتوانستند زندگی حداقلی فراهم کنند، اعتیاد زندگی آنها را نابود کرد و هزاران دلیل دیگر که هیچ کدام درمانی برای آنها نیست.در ادامه این مطلب که به قلم مطهره شفیعی منتشر شد، می خوانیم:‌ اصغر فرهادی از جمله کارگردانان کشور است که با درد آشناست. در شهر زیبا، شهر نازیبایی را به تصویر کشید که برای تهیه پول خرید کلیه چه مرارت‌هایی کشیده می‌شود و باز هم در فیلم‌های دیگر او نشانی از رنج معضلات اجتماعی دیده می‌شود و قابل درک است. اصغر فرهادی بیمی ندارد که آنچه پس از فقر رخ می‌دهد را به تصویر بکشد و شاید فیلم بعدی او هم درباره گورخواب‌هایی باشد که هر یک به دلیلی وحشتناک‌ترین گونه زیستن را انتخاب کردند اما این کارگردان پیش از تصمیم برای ساخت این فیلم، سعی کرد خود گامی در جهت حل این معضل بردارد، پس به رئیس‌جمهور نامه نوشت.روزنامه شرق همچنین به بازتاب نامه سرگشاده اصعفر فرهادی به رییس جمهوری با عنوان «سراسر وجود بغض است» پرداخت و نوشت: امروز گزارش تکان‌دهنده زندگی مردان، زنان و کودکانی را که در گورهای یکی از قبرستان‌های اطراف تهران، شب‌های سرد را به صبح می‌رسانند خواندم و اکنون سراسر وجودم شرم است و بغض. به بهانه این نامه به شما، قصد دارم همه آنان که در این سرزمین و در این سی‌و‌چند سال مسئولیتی داشته و دارند را سهیم این شرمساری کنم. در ادامه می خوانیم:‌ در تاریخ خوانده‌ایم که گاهی حاکمان با لباس مبدل به میان مردمان می‌رفته‌اند تا به دور از محافظان و ملازمان و متملقان گوشه‌ای از درد و رنج مردم را بی‌واسطه درک کنند. پیشنهاد می‌دهم لااقل برای تنوع در نگارش تاریخ امروز که آیندگان بهت‌زده خواهند خواند، گاهی صاحب‌منصبان بی‌همراه و ناشناس به میان مردم بروند. به روستاها و شهرهای دورافتاده. اگر ناشدنی‌ است به همین حوالی، محله‌های حاشیه تهران تا ببینند صورت‌های سرخ از سیلی آبرومندان بی‌بضاعتی که بیش از هر صاحب قدرتی، جان و جوانی‌شان را برای این سرزمین قربانی داده‌اند. اگر باز ناشدنی‌ است یک روز به اورژانس شهر سری بزنند و مخفیانه سوار بر آمبولانسی شوند که قرار است بیماری بی‌رمق را به بیمارستانی برساند و از نزدیک شاهد باشند چگونه در مسیر، به‌جای راه‌بازکردن برای نجات جان یک بیمار، مسابقه‌ای تلخ بین دیگران است برای پیشی‌گرفتن از هم که پشت آمبولانس حامل یک هم‌وطن رو‌به‌مرگ جای بگیرند و از این موقعیت برای زودتررسیدن به مقصد نهایت استفاده را ببرند. * گروه اطلاع رسانی خبرنگار:مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه پژوهشم**9117**9131 *ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله ها اندیشکده ها – پژوهشکده ها - دانشکده ها - مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان* Irnaarticle@



08/10/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن