تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798514198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخالف اذن پدر در ازدواج فرزند نیستیم/ تناقض‌های سن قانونی در کشور


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست «بررسی حقوقی ازدواج کودک» مطرح شد؛
مخالف اذن پدر در ازدواج فرزند نیستیم/ تناقض‌های سن قانونی در کشور

مراسم ازدواج فعالان اردوی جهادی در مناطق محروم کرمان


شناسهٔ خبر: 3860862 - سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
جامعه > رفاه و آسیب های اجتماعی

.jwplayer{ display: inline-block; } مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) با بیان اینکه مخالف ولایت و اذن پدر در ازدواج فرزندان نیستیم، گفت: تناقض‌ها در موضوع سن قانونی در کشور باید حل شود. به گزارش خبرنگار مهر، زهرا رحیمی با اشاره به برگزاری سمینار «بررسی ازدواج کودکان در سکونتگاه‌های فقیرنشین کشور» در ۲۰ آذرماه ۹۵ گفت: متاسفانه کج فهمی‌هایی راجع به اهداف سمینار ایجاد شد. وی ادامه داد: مطرح کرده اند که چرا به بالا رفتن سن ازدواج در میان جوانان پرداخته نشده است. باید بگویم برای اینکه این مساله در اساسنامه ما دیده نشده دوستانی هستند که کارشان مربوط به ازدواج است به این مسائل بپردازند اما کار  ما مربوط به حاشیه نشین هاست و بالا رفتن سن ازدواج در آن نمی گنجد. ما مشکلمان سن ازدواج پایین نیست. بلکه مشکل ما تبعات ازدواج در سنین پایین برای جامعه و برای خود کودکان هست. مباحثی مطرح شده که در نشست خبری به صورت عمیق نمی توان به آن پرداخت. گفته شده قضی رحیمی در مورد شائبه فمنیستی شدن قضیه هم گفت: ما فقط درمورد ازدواج دختران صحبت نکردیم بلکه درمورد ازدواج کودکان چه دختر و چه پسر صحبت کرده ایم و آسیب ازدواج کودکان در پسران هم بالاست. مثلا در خانواده های کولی دختر و پسر در سن ۱۲ ، ۱۳ سالگی با هم فرار و ازدواج می کنند و باعث تکرار چرخه کار کودک و ازدواج کودک می شوند. مسئولان  اخیرا آماری ارائه کردند که ۱۱ میلیون از جمعیت کشور حاشیه نشین هستند که رقم پایینی نیست. معضل ازدواج کودک را بیشتر در حاشیه شاهدیم و در بالاشهر کمتر است. ریخت شناسی ازدواج کودک به صورت معاوضه دختران با مبلغی پول است. مدیرعامل جمعیت امام علی ادامه داد: متاسفانه مطرح شده که ما با ولایت پدر مخالفیم. سوال شده که آیا یک مددکار از یک پدر می تواند دلسوزتر باشد؟ آیا علمش از قاضی و پدر بیشتر است؟ در پاسخ باید بگویم ما مشکلی با ولایت پدر و ولی قهری نداریم. ما قصد چالش با مساله ای نداریم. ما هم معتقدیم ازدواج امری شخصی است. شما در ۲۰ سالگی قدرت انتخاب دارید. خصوصا وقتی به طبقه متوسط تعلق داشته باشید. اما آیا قانون گذار  باید فقط این قشر را ببیند؟ متاسفانه  افراد حاشیه نشین هیچ وقت دیده نشدند و هیچ قانونی برای افراد حاشیه نشین نیست و این پرسش همواره مطرح شده و بی جواب مانده است که چه کسی باید در برابر هجوم معضلات اجتماعی از فرزندان خانواده ی فقرا حمایت کند؟ آیا قانون نباید حمایت کند؟ وی اضافه کرد: ازدواج امری شخصی است تا جایی که نظم عمومی و مناسبات اجتماعی را بر هم نزند. ازدواج کودک مناسبات اجتماعی را تحت الشعاع قرار می دهد. اکثر این بچه هایی که در سن کم ازدواج می کنند، سرپرست و ولی معتاد دارند. این دختر که در ۷ سالگی ازدواج میکند و ۱۲ سالگی بچه دار می شوند تا سی سالگی ۷، ۸ فرزند به دنیا می آورد. این کودکی که خودش در دوران کودکی کار میکرده است حالا بعد ازدواج بچه های کوچکش را به جای خود به گدایی میفرستد.  این به طور مداوم در حال تکرار است. رحیمی گفت: دختری که در سن پایین ازدواج کرده جامعه مهارتی برای تشکیل خانواده به او آموزش نداده است. اگر قرار است دختران و پسرانمان در ۱۳ سالگی ازدواج کنند باید سیستم آموزش و پرورش و جامعه تغییر کند مراودات اجتماعی باید تغییر کند. لبه تیغ سنت و مدرنیسم هستیم اگه مدرنیست را قبول کرده ایم پس باید قوانینمان مطابق با آن باشد اگر قرار است به سنت برگردیم المان ها هم باید به سنت بازگردد. بچه در مدرسه جغرافی و تاریخ تا سوم میخواند بعد در ۹ سالگی می خواهد ازدواج کند و مهارت فرزندپروری و مهارت های زندگی و دانش و بینشی را که برای زندگی نیاز دارد به او داده نشده. بعد از تعداد بالای تولد به فروش کودک در خانواده ها می رسیم و با اعتیاد پدر به تن فروشی زن خانواده برای تامین هزینه ها می رسیم و همه ی این مسائل با هم در ارتباطند و این مسائل با تشکیل یک سلول جدید تشدید می شود. یعنی سلول مخرب را تکثیر می کنیم. وی با طرح این پرسش که ملاک آمادگی ازدواج چیست ؟ افزود: در دین مبین اسلام  روی تقدس خانواده تاکید شده و خانواده را مامنی برای ایجاد ارامش می‌داند. چرا ملاک آمادگی برای ازدواج را میخواهیم فقط از بعد جنسی و ارضای غریزه ی جنسی ببینیم؟ آیا بلوغ تنها نشانه اش غریزه ی جنسی است و تنها راه براورده کردن این غریزه ازدواج در کودکی بدون قبول مسئولیت جامعه است؟ چرا جوانان در ۳۰ سالگی هم ازدواج نمی کنند؟ برای اینکه از نظر اقتصادی امنیت ندارند. رحیمی گفت: خروجی ازدواج باید خوشبختی از ازدواج  و خانواده باشد. اما از لحاظ پزشکی ثابت شده بارداری زیر ۱۸ سال تهدید جدی برای زن است. از لحاظ روحی روانی ما زنانی را دیدیم که به خاطر ازدواج اجباری در کودکی افسردگی گرفته اند و این تا نسل ها ادامه دارد. از لحاظ اجتماعی آثارش افزایش کار کودک، بافت جمعیتی تغییر یافته، فروش کودکان و اعتیاد زنان همه با این موضوع ارتباط پیدا می کند. ازدواج کودک خودش معلولی از شرایط است ولیکن نمی توانیم چون معلول است از قوانین چشم پوشی کنیم. علت العلل فقر است و خانواده به هر قیمتی می خواهد یک نان خور کم کند. وی ادامه داد: اگر ازدواج به تنهایی راه حل آسیبهای اجتماعی بود، خیلی از کشورهای دنیا این الگو را به کار می بستند. چرا در کل دنیا سن قانونی ازدواج در حال بالا رفتن است؟ آیا دشمن مردمشان هستند؟  چرا در ۱۰۱ کشور جهان ازدواج زیر ۱۶ سال نداریم؟ خیلی از اینها مسلمان هستند. ما صرفا داریم براساس بلوغ جنسی که البته بلوغ جنسی هم محرز نیست در سن ممیزی اتفاق بیفتد قضاوت یک طرفه می کنیم. مدیرعامل جمعیت امام علی در خصوص تناقضات سن قانونی در کشور گفت: تناقضاتی در این مساله هست که پاسخ گویی نداریم. اگر دختر ۱۳ سال به بلوغ می رسد چرا پس حق رای و حق ادعا در دادگاه و باز کردن حساب را ندارد؟ اگر عقلش ناقص است، پس چرا اجازه ی ازدواج دارد؟ این تناقض وجود دارد. ما اذن ولی را زیر سوال نبردیم. اما میگوییم سن ازدواج از ۱۳ یا ۱۵ سال به بالا باشد و همراه اجازه سرپرست و ولی. ما بین شرع و عرف و قانون تعارضی نمی بینیم. شرع نبایدها را صریح بیان کرده است اما ما سوالمان حال روی بایدهاست. وضعیت مطلوب و آنچه باید باشد. شرع کف را مشخص می کند یعنی زیر سنی که شرع می گوید دیگر مطلقا نمی توان ازدواج کرد اما بالاتر از آن را با توجه به مسائل اجتماعی، آسیب ها و نظم عمومی باید در نظر گرفت. متاسفانه در حال حاضر برای ازدواج کف سن ازدواج مشخص نشده.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن