تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817394460
انسان چه موقع راحت میشود؟ | پایگاه خبری تراز
واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: مربّی باید شهوت و غضب و وهم خود را کنترل نماید، انبیای عظام که مبعوث شدند آمدند تا جلوی این سه قوه را که در هر انسانی وجود دارد، بگیرند.
به گزارش تراز ،مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی در سلسله گفتارهایی با عنوان تربیت ومربیان تربیتی به بیان شرائط مربیان جامعه و خواستههای مادی و نقاط ضعف انسان پرداخته است آنچه در ادامه می خوانیدگزیده یکی از بخش های این سلسله مباحث است .
«روی عن علی(علیهالسلام) قال: من تأدب بآداب الله عز و جل ادّاه الی الفلاح الدائم»
کسانی که میخواهند روش رفتاری به دیگران بدهند و قصدشان تربیت کردن دیگران است، به تعبیر دیگر مربیان جامعه هستند باید دارای شرایطی باشد، اوّلین آنها که اهم شرایط هم هست این است که مربّی باید ابتدا خود را ساخته و تربیت و اصلاح کرده باشد، تا بتواند دیگران را اصلاح کند. اگر مربّی خود را نساخته باشد، تربیت او یا بیفایده است و یا مضر است. دومین شرط کار تربیتی این است که مربّی خودش را در جمیع ابعاد وجودی، چه از نظر عقل و چه از نظر قلب و چه از نظر نفسانی در سه بُعد شهوت و غضب و وهم کنترل کرده باشد.
آنچه را که من در این بحث، مقدّم میدارم «بُعد نفسانی» است؛ یعنی مربّی باید شهوت و غضب و وهم خود را کنترل نماید. اصلاً انبیای عظام که مبعوث شدند، برای این نیامدند که انسانها را به دنیا و مادّیت دعوت کنند، بلکه آنها آمدند تا جلوی این سه قوه را که در هر انسانی وجود دارد، بگیرند و الّا دعوت به دنیا و مادیت در نهاد هر انسانی هست و همه از درون خود، کششی به سوی دنیا دارند. این قوا به طور افسار گسیخته انسان را به سوی دنیا و مادّیت میکشاند و انبیا هم آمدهاند تا جلوی این افسار گسیختگی را بگیرند.
کار انبیا، کنترل کردن خواسته ها ست
«انبیا آمدهاند که جلوی اطلاق دعوت نفوس به دنیا را بگیرند». این تعبیر اهل معرفت است که خواستههای شهوی، غضبی یا وهمی انسان وقتی شیطانی شود، دیگر حد و مرز ندارد.
سرآمد خواسته های مادی و «نقاط ضعف انسان»
مواردی که غالباً انسان در رابطه با قوه شهوت و غضب با آنها درگیراست.
* پول و مال
مال یکی از مواردی است که انسان به مقتضای شهوت خود به دنبال آن است. انبیا نسبت به مال میگویند: انسان نباید مال را از هر راهی تحصیل کرده و به دست آورد، اگر چه شیطان درونی انسان و چه بسا برخی شیاطین بیرونی انسان را به این کاردعوت کنند انسان نباید از حدود الهی تجاوز کند.
جایی که انسان زمین میخورد!
یکی از نقاط ضعف انسان، همین مسأله مال است. در روایتی از امام صادق(علیهالسلام) که حضرت فرمودند: «إِنَّ الشَّيْطَانَ يُدِيرُ ابْنَ آدَمَ فِي كُلِّ شَيْءٍ» البته این روایت را به دو صورت میشود خواند؛ هم «یُدِیرُ» درست است و هم «یُدَبِّرُ». شیطان این طور است که قوه واهمه انسان را احاطه میکند و نسبت به هر چیزی، دور انسان میگردد؛ یعنی حواسش جمع است که در موقعیتی او را به زمین بزند. « فَإِذَا أَعْيَاهُ» وقتی خستهاش کرد، «جَثَمَ لَهُ عِنْدَ الْمَالِ» مطرح شدن مسائل مالی ، به روی انسان میجهد و «فَأَخَذَ بِرَقَبَتِهِ»[1] گردنش را میگیرد و دیگر رهایش نمیکند.
* جاه و مقام
نقطه ضعف دیگری که در انسان وجود دارد، مسأله مقام، جاه و ریاست است. این نقطه ضعف در ارتباط با نیروی غضب و خشم است. علما در مباحث اخلاقی میگویند: لذّت جاه و مقام، لذیذتر از لذت مال است. یعنی ریاست خیلی بیشتر به انسان میچسبد. لذا کسانی که مبتلا به حب جاه هستند، مالشان را فدا میکنند تا به ریاست برسند. این مطلب جزو چیزهایی است که توضیح نمیخواهد و شما هم نمونههای زیادی از آن را دیدهاید. برای این است که بزرگان میگویند: لذت ریاست، جاه و مقام، بیش از لذت مال است.
* شهوت جنسی
یک مورد دیگر که در ارتباط با نفس مطرح است، شهوت جنسی است. انبیا هم میگویند: نباید شهوت جنسی را از هر طریقی اشباع کنی! مرزبندی کردند که این هم نوعی مهار کردن است.
پیام انبیا «محدود کردن» است، نه نفی کلّی!
انبیا نیامدند که جلوی تحصیل مال را از هر طریقی مثل تجارت، کسب، زراعت و صناعت بگیرند، نمیگویند: نکاح نباشد! اینها به طور کلی مقابل این قوا و کششهای نفسانی نایستادهاند. چون این تمایلات در کانون وجود انسان هست و خداوند اینها را در وجود آدمی قرار داده است. او خیر محض است و هر چه را در عالم وجود آفریده است، جنبه خیر و صلاح دارد. ولی این هم هست که انسان از نظر طلب، بینهایت را میخواهد و درخواستش در این موارد هیچ حد و مرزی ندارد. انبیا هم آمدهاند جلوی این بیبند و باری را بگیرند.
درآمدهای نامشروع؛ ممنوع
لذا ما وقتی به معارفمان، چه آیات و چه روایات، مراجعه میکنیم میبینیم اوّلین مسألهای که مطرح شده است، مسأله بازدارندگی است. یکی از آیات شریف قرآن که ما در فقه هم به آن تمسک میکنیم و در به دست آوردن احکام مربوط به معاملات نیز نقشی اساسی دارد این است: «لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُم»[2] آنهایی که اهل دقت هستند اگر به آیه توجه کنند، میفهمند که روح این آیه، بازدارندگی است. اوّل میفرماید: اموالتان را بین خودتان به سبب باطل نخورید! حرف و پیام اوّل، «بازدارندگی» است. اوّل میگوید: «نخورید!»، بعد میگوید: «إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُم» بعد از نهی، استثنا میکند که اگر از راه صحیح باشد، اشکال ندارد. راههای باطل برای به دست آوردن مال زیاد است و نیازی به توضیح ندارد. امآ قرآن میفرماید فقط از راه درست کسب مال کنید. این روح دعوت قرآن در ارتباط با مال است و مطابق با همان غرضی است که انبیا برای آن آمدهاند.
«ازدواج» برای جلوگیری از فجور و فحشاء
در باب نکاح هم میبینیم که روح دعوت به نکاح، برای بازدارندگی و کنترل آن است، اهل دقت اگر در باب نکاح، به آیات مراجعه کنند، خواهند دید که روح کلّی همه دستورات در رابطه با قوای جنسی، «تحدید، مرزبندی و جلوگیری از فجور و زنا» است.یعنی قرآن میخواهد جلوی بیبند و باری را بگیرد و اگر هم در جایی به نکاح دعوت میکند، برای این است که جلوی آن سفاح و فجور به وسیله نکاح گرفته میشود.
تعادل در دعوت انبیاء
اگر کسی بگوید انبیا میخواهند این قوا را از بین ببرند، حرفش مخالف نظام اتمّ است و اصلاً مورد قبول نیست. نه آمدهاند انسان را به سمت نفسانیات حرکت بدهند و نه آمدهاند ریشه تمایلات را بخشکانند. انبیا برای جلوگیری از اطلاق این مطلقها آمدهاند. اینکه ما میبینیم در دعوت انبیا، در رابطه با این سه قوه نفسانی، این همه دستور و فرمان وجود دارد برای این است که انسان با کنترل و تحدید این نیروها میتواند به سعادت برسد.
انسان میبیند که در دنیا از جاودانگی خبری نیست و فرو رفتن در حب مال و حب جاه و... او را از درک این مطلب باز میدارد. انبیا آمدهاند تا این حس را در انسان زنده کنند و نگذارند که این دوستیها و دلدادگیها موجب غفلت از آن حس عمیق «میل به جاودانگی» شود.
این نشئه، جای ماندن نیست و انسان نباید آن قدر مشغول دنیا شود که از سرای جاودانگی یعنی همان آخرت، غافل شود. انبیا میخواهند انسان را به فکر بیاندازند که او به خودش بگوید: «من روزی میمیرم و از این نشئه میروم؛ نشئه دیگری در کار است که من متعلّق به آنجا هستم».
در روایات ما مسأله هواهای نفسانی خیلی مورد توجه است. منظور از این هواها، همان خواستهها است؛ خواستههای شهوی، غضبی و وهمی. حتی وقتی کسانی از اهل بیت سؤال میکنند که انسان چه موقع راحت میشود و راه رسیدن به راحتی چیست؟ ایشان جواب میدهند: زمانی که با خواستههای نفسانیاش که به طور گسترده عمل میکند، مخالفت کند.
راحتی در مخالفت با نفس است!
در روایتی از امام صادق(علیهالسلام) که از مواعظ حضرت هم هست به حضرت عرض شد: « أَيْنَ طَرِيقُ الرَّاحَةِ َ؟» راه رسیدن به راحتی چیست؟ «فقال(علیهالسلام) فِي خِلَافِ الْهَوَى» آنجایی که انسان با خواستههای گسترده نفسش مخالفت کند.
زمان استراحت، روز ورود به بهشت است!
« قِيلَ: فَمَتَى يَجِدُ الرَّاحَةَ؟» دوباره پرسیدند: با این وضع که همیشه باید بر خلاف خواستههای نفس عمل کرد و او را مدام محدود ساخت؛ پس کجا راحتی را میتوان به دست آورد؟ «و قال(علیهالسلام) عِنْدَ أَوَّلِ يَوْمٍ يَصِيرُ فِي الْجَنَّةِ»[4] اولین روزی که انسان به سمت بهشت میرود. یعنی همان زندگی جاودانهای را که خداوند به او وعده فرموده است. پس باید تا آخرین لحظه عمر انسان مراقب نفس بوده و خواستههای او را مطابق با شرع تنظیم و تحدید نماید.
*پی نوشت:
[1]. الکافی، ج2، ص315
[2]. سوره مبارکه نساء، آیه29
[3]. غررالحکم، ص235
[4]. بحارالانوار، ج75، ص254
منبع: حوزه نیوز
زمانبندی انتشار: 6 دى 1395 - 10:03
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
موتور سیکلتهای گران قیمت بازار چند؟+جدول | پایگاه خبری تراز
تراز موتور سیکلت کاوازاکی H2R به مبلغ 300 میلیون تومان در بازار به فروش میرسد به گزارش تراز قیمت برخی از موتور سیکلت های موجود در بازار به شرح جدول زیر است نام موتورقیمت بازار تومان 2015 کاوازاکی H2R300 000 0002016 کاوازاکی Z100096 000 0002016 کن ام ATVافزایش قیمت طلا درپی عقبنشینی دلار | پایگاه خبری تراز
تراز طلای جهانی در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر عقب نشینی دلار از رکورد بالای ۱۴ سال اخیر بخشی از کاهش هفته گذشته خود را جبران کرد و اندکی افزایش یافت به گزارش تراز هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز دوشنبه بازار سنگاپور ۰ ۷ درصد رشد کرد و به ۱۱۴۱ ۶۱ دلار رسید بهایمردم موصل مفتی داعشی را از پا درآوردند | پایگاه خبری تراز
تراز تروریستی که در موصل با صدور فتوایی گلوله باران مناطق آزادشده در کرانه چپ این شهر را جایز اعلام کرده بود به دست مردم کشته شد به گزارش تراز ستاد تبلیغات جنگ در عراق روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد این تروریست یکی از مفتی های داعش به نام "ابو ایوب" بود که به دسصادرات قاچاقی میوه هم رسید! | پایگاه خبری تراز
تراز در حالیکه کیوی و انار جزو میوههای صادراتی هستند که سالانه ارزآوری بالایی برای کشور دارند امسال در کنار صادرات رسمی حدود ۵۶ هزار و ۶۱۶ کیلوگرم آن به صورت قاچاق صادر شد که برگشت خورد و در فهرست واردات کشور ثبت شد به گزارش تراز طی هشت ماهه نخست امسال ۱۸ تن و ۴۷۶ کیلوگرمایران تا چند سال دیگر ذخیره نفتی دارد؟ | پایگاه خبری تراز
تراز آمارهای اوپک نشان میدهد ایران تا 138 سال دیگر میزبان طلای سیاه است اما این رقم برای عربستان تنها 72 سال است به گزارش تراز آمارهای اوپک نشان میدهد که بین 13 کشور عضو اوپک ایران جایگاه سومین طول عمر ماندگاری ذخایر نفت را دارد بر اساس این آمارها ذخایر نفت ایرانآیا ترامپ پول بوئینگها را بالا میکشد؟ | پایگاه خبری تراز
تراز در حالی که ایران از امضای قرارداد خرید ۸۰ بوئینگ خبر داده است مسئله بازگشت پول های داده شده به بوئینگ برای این هواپیماها در صورت به هم خوردن برجام در دولت ترامپ به نگرانی مهمی برای ایرانی ها تبدیل شده است به گزارش تراز وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت مقامات ایرانی به صچگونه بفهمیم غلظت خون داریم؟ | پایگاه خبری تراز
تراز یک پزشک عمومی گفت تنگی نفس احساس سرگیجه و قرمزی پوست صورت از شایعترین نشانههای افزایش غلظت خون محسوب میشود به گزارش تراز صفت الله عزیزی پزشک عمومی بیان کرد به میزان درصد گلبول های قرمز در واحد حجم هماتوکریت یا غلظت خون گفته می شود وی با اشاره به اینکه با افزایش تعدادبلایی که سلفیگرفتن سر ما میآورد | پایگاه خبری تراز
تراز این روزها به هرطرف که نگاه کنید افرادی را میبینید که در حال سلفی گرفتن برای انتشار در فضای مجازی یا صحبت از این موضوع هستند این پدیده با سرعتی باور نکردنی همهگیر شده و روانشناسان و جامعهشناسان سراسر دنیا را نگران ساختهاست به گزارش تراز این روزها به هرطرف که نگاه کنیکارت سوخت با رای اکثریت مجلس میماند | پایگاه خبری تراز
تراز عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حفظ کارت سوخت با آرای اکثریت بهارستانیها تصویب میشود گفت دلیل مخالفت با حفظ کارت سوخت اجرای این طرح توسط دولت قبل است به گزارش تراز حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به حمایتهای علمی و کارشناسی مرکز پژوهشهاخاطرات ساکنان حلب از حضور تروریستها | پایگاه خبری تراز
تراز مردم حلب از خروج افراد مسلح از محلههایشان بسیار شادمانند و با یادآوری رنجها و مصایبشان در دورانی که تروریستها به سربریدن و گلولهباران دست میزدند خداوند را به خاطر نعمت آزادی از شر این جنایتکاران شکر میکنند به گزارش تراز به محلههای شرقی حلب-جایی که تروریست&zw-
گوناگون
پربازدیدترینها