تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817253265




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضعيت اقتصادي مردم را غمگين كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وضعيت اقتصادي مردم را غمگين كرده است
تا به حال شده يك روز در مسير حركت روزانه از محل كار يا تحصيل به منزل يا برعكس، تفكر به وضع و حال دروني خود را رها کنید و در عوض به اطراف خود و صورت ظاهري ساير افراد توجه شود؟!
نویسنده : نيره ساري 


در کنار چهره‌های بشاش و با نشاط، افرادي را مي‌بينيم كه يا شاد نيستند يا شادي‌هايشان كوتاه و زودگذر است و متأسفانه وسعت و دايره این افراد  در كلانشهرها به خصوص پايتخت با عمق بيشتري نمود پيدا مي‌كند.

نشاط اجتماعي از محورهاي مهمي است كه دولت‌هاي جهان سالانه اعتبارات كلاني را به آن تخصيص مي‌دهند؛ چراكه پژوهش‌هاي جامعه‌شناسي و روانشناسي ثابت كرده است، ميزان بازدهي و توسعه هر كشور در بخش‏هاي مختلف اعم از اقتصادي، فرهنگي، ورزشي و علمي، با شور و نشاط عمومي ارتباط مستقيم و در مقابل با بسياري از مصائب اجتماعي رابطه معكوس دارد.
هر ساله همزمان با آغاز سال نوي ميلادي، سازمان‌هاي جهاني، مؤسسات بين‌المللي و برخي دانشگاه‌هاي برتر دنيا نتايج بررسي خود را از كشورهايي كه مردم آن شادترين هستند، منتشر مي‌كنند و امسال نيز در ميان فهرست 157 كشور دنيا، باز هم ايران در رده‌هاي ابتدايي ديده نشد.
 
چرا شاد نیستند؟
هرچند كه مؤسسات، ملاك‌هاي متفاوتي را براي بررسي ميزان شادي در كشورها مد نظر قرار مي‌دهند و البته كه برخي نظر‌سنجي‌ها متكي بر سياهنمايي عوامل خارجي در مورد كشورهاي آسيايي به خصوص اسلامي است كه اين خود جاي تأمل و بررسي مجزا دارد؛ اما فارغ از اين موضوع، نگاهي به سبك زندگي و حتي ظاهر قاطبه مردمي كه در اطرافمان زندگي مي‌كنند به خوبي نشان مي‌دهد كه مردم غمگيني شده‌ايم يا حداقل شاد نيستيم. حال بايد پرسيد چرا ما مردم شادي نيستيم ؟! مقصر كيست؟!

يكي از تعريف‌هاي شادي و به عبارت ديگر حداقل شرط اصلي آن فقدان افسردگي و اضطراب است.
به گفته كارشناسان افسردگي زماني است كه فرد به گذشته خودش نگاه مي‌كند و از حوادث گذشته ناراحت و افسرده است. اضطراب هم معمولاً به خاطر نگراني براي آينده است كه مبادا يكسري اتفاق‌هاي ناخوشايند در زندگي رخ دهد؛ بنابراين افسردگي و اضطراب سبب مي‌شود تا در زمان حال زندگي نكنيم و آن را از دست بدهيم؛ دو محور مهمي كه بنا بر دلايل بسيار نقش شادي را در سلامت روان جامعه ايراني به حداقل ممكن رسانده است.
 
ميزان برخورداري ايران از فاكتورهاي شادي چه اندازه است؟!
بررسي‌ها حاكي از آن است كه متغيرهايي همچون سرانه توليد ناخالص داخلي، نرخ اميد به زندگي سالم، دور بودن از فساد و جرم از جمله فاكتورهاي مؤثر در ميزان سطح شادي به حساب مي‌آيد.
بر همين اساس كارشناسان تحليل كرده‌اند علت پايين بودن رتبه ايران در شادي، فقدان فاكتورهاي رفاه اجتماعي، وضعيت مادي، امنيت اقتصادي، نابرابري، وضعيت بهداشت و گستردگي فساد اقتصادي است.  دردناك‌تر وقتي است كه به رغم اين مهم، مسئولان دولتي كشورمان خود اعلام مي‌كنند آستانه تحمل مردم پايين آمده و مردم نياز به شادي دارند، اما آيا تا به حال ديده يا شنيده‌ايد، دستگاه اجرايي، قانونگذاري و حتي سازمان‌ها و نهادهاي حاضر در كشور، دغدغه‌اي در كليت اين امر داشته باشند؟! اصلاً تا به حال شده است ارگان و نهاد خاصي، فراتر از وظايف خود  اقدام به ايده‌پردازي جهت خلق شادي ميان مردم و جوانان كشور كند؟!

نكته مهم ديگر بر اين اساس است كه عوامل ايجاد‌كننده شادي يا فرآيندهاي توليد افسردگي و اضطراب دو گروه هستند كه يكي بر پايه عوامل فردي و ديگري بر پايه عوامل محيطي و اجتماعي است. بنابراين فراموش نكنيم؛ هرچند گراني، تورم، آلودگي‌هاي صوتي و محيط‌زيستي، سر و صدا و تنش‌هاي عصبي و بيكاري  جزو عوامل محيطي و اجتماعي محسوب مي‌شوند كه سايرين بايد در مقابل آن پاسخگو باشند، اما موضوع مهم ديگر بي‌توجهي به ارزش‌ها و معيارهاي ديني و اخلاقي است كه نواقص موجود در عوامل محيطي را تشديد مي‌كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن