تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813309973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پدرام سلطاني: دولت از تصميم خود براي تك‌نرخي كردن ارز عدول كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پدرام سلطاني: دولت از تصميم خود براي تك‌نرخي كردن ارز عدول كرده است
نايب‌رئيس اتاق ايران در گفت‌وگو با سايت خبري اتاق تهران گفته است: دولت از تصميم خود براي تك‌نرخي كردن ارز عدول و به اين بسنده كرده كه تقريباً معادل مابه‌التفاوت تورم، نرخ ارز را تعديل كند.
پدرام سلطاني افزود: در حال حاضر قيمت دلار در بازار آزاد حدود 4هزار تومان است. به‌اين‌ترتيب اگر سال آينده قيمت دلار در بازار آزاد همين مقدار باشد، تقريباً فاصله 700 توماني بين نرخ ارز در بازار آزاد و دولتي برقرار خواهد بود.
وي خاطر نشان كرد: 3 هزار و 300 تومان قيمتي بوده كه دولت براي لايحه بودجه 96 در نظر گرفته است، البته كه به گفته فعالان اقتصادي اين رقم خيلي مطلوب نيست و دلار هم بايد به سمت تك‌نرخي شدن و واقعي شدن برود اما گويا دولت يازدهم در سال آخر دوره‌اش قصد اجرايي كردن چنين سياست پرريسكي را ندارد.

سلطاني درباره نرخ پيشنهادي دلار در بودجه 96 بيان كرد: رويكرد دولت در تعيين اين نرخ را نمي‌دانم و البته هم اعلام‌نشده است اما شايد بشود استنباط كرد كه معادل نرخ تورم رشد كرده باشد و نسبت به آن نرخ ارزي كه در بودجه سال 95 گذاشته‌شده بود تعديل‌شده است. در بودجه 95، قيمت دلار 2 هزار و 998 تومان بود و احتمالاً اين نرخ با افزايش تورم به اين رقم پيشنهادي 3 هزار و 300 تومان رسيده، به‌اين‌ترتيب حدود 10 درصد افزايش داده‌شده است.

وی ادامه داد: اما اگر تنها به اين دليل باشد، يك تصميم‌گيري جامع نيست. به اين دليل كه دولت قول داده بود ارز را تك‌نرخي كند. در تك‌نرخي كردن آنچه مهم است همگرايي بين نرخ اعلامي توسط دولت و نرخ بازار آزاد است تا اين ارقام به يكديگر نزديك شوند. اما حالا با اين نرخ طبيعتاً اين اتفاق نمي‌افتد. سلطاني همچنين تأكيد كرد: اعلام نرخ ارز در بودجه بيشتر يك سازوكار حسابداري است. براي اينكه درآمد دولت وابسته به فروش نفت و يك درآمد ارزي است و كشورهای ديگر به‌غيراز كشورهاي نفتي اين‌گونه نيستند. چون اين درآمد ارزي است دولت بايد براي حسابداري يك عددي را قرار دهد. اما اين اعداد خواه يا ناخواه به بازار و اقتصاد سيگنال پخش مي‌كند، بنابراين اين قسمت از ماجرا طبيعتاً باعث مي‌شود عدم تناسب ايجاد شود و از كاركرد حسابداري خودش خارج شود.




تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن