تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799428088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همه دزدان ايده‌هاي ناب جوانان ايراني!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: همه دزدان ايده‌هاي ناب جوانان ايراني!
همواره نسبت به فرار ايده‌ها از دريچه واژه‌هاي نوين چون استارت آپ‌ها هشدار داديم و ضرورت هدايت صحيح ذهن خلاق جوانان در خاك ايران را گوشزد كرديم، اما به‌رغم اين مهم...
نویسنده : نيره ساري 


همزمان با فرا رسيدن شب يلدا به عنوان سنتي‌ترين جشن ايرانيان، گردهمايي بزرگ كارآفرينان استارت آپي در قالب سه پنل مجزا برگزار شد.
پنل تخصصي تأمين منابع مالي استارت‌آپ‌ها با تأكيد بر اين مسئله كه «استارت‌آپ‌هاي ايران» سرمايه‌گذار خارجي نمي‌خواهند و نيز پنل مراكز نوآوري و شتاب‌دهنده‌ها با رويكرد دزديده شدن برخي ايده‌ها در اين مراكز از جمله محورهاي اصلي در اين نشست بود كه ظاهراً با استقبال پرشوري از جوانان ايراني و صاحبان ايده برگزار شد و در نهايت هم با برائت جستن شتاب‌دهنده‌ها از دزديدن ايده‌ها به كار خود پايان داد.
در اين گردهمايي فعالان حوزه كسب و كار، كارشناسان سرمايه‌گذاري استارت آپ در حالي نسبت به واژه مبهم نفوذ در حوزه استارت‌آپ‌ها انتقاد و خود را بي‌نياز از سرمايه‌گذاران خارجي معرفي كردند كه خود درباره حضور و مشاركت سرمايه‌گذاران سنتي در اين حوزه اعتراف كردند كه يا در اين فضا نيستند يا بخش اندكي از سرمايه‌شان را وارد كرده‌اند و عقيده داشتند كه سرمايه‌گذاران سنتي گمان مي‌كنند سرمايه‌شان با ورود به اين بخش‌ها در خطر قرار مي‌گيرد.
 
نقص قانون در سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي استارت‌آپي
جالب اين است كه فعالان اين عرصه نسبت به نبود قانون در زمينه سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در حوزه استارت‌آپي واقف هستند، اما با اين وجود ميثاق بستن اخير خود را تلاش شبانه‌روزي و جهادگونه در اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتي در جهت رفع بزرگ‌ترين معضل كشور مي‌دانند كه بيكاري جوانان لايق اين مرز و بوم است.
در پس اين تعاريف سازنده و خوب، مفهوم پنهان و زير پوستي به نام ايده دزدي وجود دارد كه شكل جديد از فرار مغزها را بر آن مي‌توان نامگذاري كرد؛ چراكه امروزه براي خروج سرمايه‌هاي انساني، ديگر انتقال جسم تحت عنوان مهاجرت اهميت ندارد؛ بلكه ايده‌ها مي‌توانند از ذهن افراد داخل يك كشور به‌بنگاه‌ها و سازمان‌هاي پيشگام در فناوري خارج از آن كشور، منتقل‌ و به ابزار تبديل شود.
گواه اين فرضيه وقتي است كه پيش‌تر از اين در راستاي برگزاري «رويدادهاي پايان هفته‌اي استارت آپ‌ها» كه عمدتاً در شهرستان‌هاي مختلف كشور برگزار مي‌شود (خود جاي تأمل دارد)، خبر حضور نمايندگان كمپاني‌هاي غربي در قالب مربيان حوزه استارت آپ در ايران را شنيديم.
 
خود فروختگان داخلي پل ارتباطي جوانان صاحب ايده ايراني با غرب
رويدادي كه پايه‌گذاران آن در ايران، درس‌آموخته‌هاي كشورهاي غربي چون روزبه پيروز، مؤسس و مدير پروژه مدنيت (استراتژي سران غربي براي ايجاد اصلاحات سياسي در كشورهاي غرب ‌آسيا) در انديشكده «مركز سياست خارجي» انگليس هستند و به واسطه خودفروختگاني چون نمازي‌ها (سيامك نمازي - فرزند «محمدباقر نمازي» از سياستمداران رژيم پهلوي - بنيانگذار و مديرعامل سابق شركت «آتيه بهار» مدير برنامه‌ريزي استراتژيك شركت نفتي كرسنت دبي و دلال مشهور اين شركت) به شكار نخبگان و ايده‌هاي جذاب استارت آپ‌هاي ايراني و فروش آنها به شركت‌هاي سرمايه‌داري چندمليتي اقدام مي‌كنند.

تئوريسين‌هاي نفوذ استارت آپي خود يكي از اهداف حضور استارت آپ‌ها در كشور‌هاي خاورميانه را تسريع در روند ايجاد تغييرات در اين كشور‌ها و هم جهت كردن آن با منافع امريكا مي‌دانند.
شرودر، نويسنده كتاب «استارت آپ‌ها بر مي‌خيزند» در همين راستا مي‌نويسد: «اگر دولت‌ها و حاكميت‌هاي كشورهاي منطقه خاورميانه از اين فرصت به خوبي حمايت كنند، خاورميانه مي‌تواند به قطب نوآوري و كسب و كار در بازارهاي نوظهور (Emerging Markets) تبديل شود.»
تأملي در جمله نشان مي‌دهد كه كمپاني‌هاي غربي به واسطه حضور در ايران مي‌توانند جاي پاي نيرو‌هاي خود را در قالب كارشناس به كشور باز كنند و از اين رهگذر با سرعت دادن تبادلات حوزه فناوري و گسترش فناوري‌هاي امريكايي، زمينه را براي تغييرات بنيادين اجتماعي، فرهنگي و مهم‌تر از همه اقتصادي در ايران فراهم كنند.

جالب اين است، همين نويسنده در جايي ديگر فعاليت‌هاي استارت آپ در ايران را «بي‌نظير» ذكر مي‌كند.
لازم است بگوييم هر چند كه اين گردهمايي‌ها در صورت هدايت صحيح و فراهم كردن شرايط ارائه ايده براي جوانان و فارغ‌التحصيلان دانشگاهي كشور منجر به بومي‌سازي استارت آپ‌ها در داخل خواهد شد، اما نبايد از تهديدات پنهان شده در پس پرده آن غافل شد و به سادگي نشانه‌ها را ناديده گرفت.

فراموش نكنيم همه كشورهاي غربي بعد از سال‌ها فهميده‌اند كه انتقال جسم جوان خلاق ايراني با درصد هوش بالا هزينه‌هاي زيادي را به دنبال خواهد داشت، بنابراين با راهكارهاي جديد و از طريق اندك سرمايه‌گذاري تنها ذهن خلاق و ايده‌پردازانه جوانان ايراني را به تاراج مي‌برند تا با سوءاستفاده از غفلت مسئولان خلل جدي به پروسه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي‌و سياسي و امنيتي وارد كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن