تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816980930




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت و گو با معلم فداکار اردبیلی: فقط جان دانش آموزانم برای من مهم بود


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گفت و گو با معلم فداکار اردبیلی: فقط جان دانش آموزانم برای من مهم بود
فرید عطارزاده/ هفت صبح


اینجا دیگر فداکاری حد و مرز ندارد. وقتی معلمان می بینند جان دانش آموزان شان در خطر است به همه ما درس زندگی می دهند. در این مواقع جان شان را کف دست خود می گذارند و جز دانش آموزان شان به هیچ چیز دیگر فکر نمی کنند. تاریخ ما پر است از این فداکاری های معلمان و این بار یک فداکاری دیگر توسط معلم اردبیلی رقم خورد.


این بار در مدرسه شهید کاتب روستای حماملو منطقه ارشق مشگین شهر استان اردبیل. این حادثه در اثر نقص فنی سیستم سوخت رسانی بخاری نفتی در کلاس درس، آتش سوزی به وقوع پیوست و معلم فداکار به سرعت اقدام به مهار آتش و خارج کردن دانش آموزان از کلاس درس کرد.


باز هم با همان معضل همیشگی روبرو هستیم، یعنی فقدان سیستم گرمایشی مناسب و استفاده از بخاری های نفتی. با وجود گازرسانی به روستای حماملو و وجود علمک گاز در ورودی مدرسه اما در حال حاضر مدرسه شهید کاتب سیستم گرمایشی مناسب ندارد و هم اکنون برای گرمایش محیط در این مدرسه از نفت سفید استفاده می شود. 


یک صبح نحس


این معلم فداکار در مورد روز حادثه این گونه توضیح می دهد: «صبح روز یکشنبه بود و تازه تدریس خود را شروع کرده بودم. ساعت حدود 8 صبح بود که بخاری بین من و دانش آموزان با صدای مهیبی ناگهان منفجر شد و آتش گرفت. هر لحظه بر شدت آتش سوزی بخاری افزوده می شد و دانش آموزان فریاد می کشیدند.


در حالی که بخاری در آتش می سوخت آن را با دستانم گرفتم و خواستم به بیرون بیندازم. آن را نزدیک پنجره بردم اما دیدم نرده های پنجره مانع از انداختن بخاری می شود. هر لحظه دود در کلاس درس بیشتر می شد و امکان انفجار بعدی وجود داشت. سریعا بخاری را از در به بیرون از کلاس بردم. وقتی برگشتم دیدم آتش سوزی در وسط کلاس است و جلوی خروج دانش آموزان را می گیرد. از میان دود و آتش رد شدم و دانش آموزان را بغل کردم و آنها را به بیرون بردم.»


از علیرضا ساقی می پرسیم دانش آموزان او چند نفر هستند و آیا هر کدام را به صورت جداگانه از کلاس خارج کرده است؟ او رد پاسخ می گوید: «کلاس من در مجموع 9 دانش آموز دارد؛ 5 دختر و 4 پسر. پایه های اول، دوم، سوم، پنجم و ششم همزمان در یک کلاس می نشینند. تنها راه نجات این بود که آنها را به صورت جداگانه می بردم و سپس برمی گشتم و نفر بعدی را نجات می دادم.»


او 42 سال سن دارد و یک دختر 18 ساله و یک پسر 10 ساله نیز دارد. از او می پرسیم که آیا نترسید برای خودش اتفاقی بیفتد که در پاسخ می گوید: «نه. فقط جان دانش آموزانم برای من مهم بود. آنها فریاد می زدند و به آنها می گفتم نترسید همه تان را نجات می دهم. هیچ چیز دیگری جز جان آنها برای من مهم نبود.»


علیرضا ساقی در مورد جراحات وارده به خود نیز می گوید: «دست هایم و پیشانی ام به دلیل برخورد به بخاری سوخته است. با این وجود برای من این جراحات اصلا مهم نیست.» او در مورد وضعیت کلاس شان این گونه توضیح می دهد: «کلاس ما کلا یک کانکس است که آن هم از استحکام مناسبی برخوردار نیست. حتی با وجود باد هم تکان های شدیدی می خورد. از سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسبی نیز برخوردار نیست. با وجود یک سرمای کوچک سریعا سرد می شود و یک گرمای کوچک آن را بسیار گرم می کند.»


داستان تکراری بخاری


همه چیز به یک داستان تکراری تبدیل شده و هر سال در فصل سرما باید نگران باشیم که آیا باز هم دانش آموزان شاهد آتش سوزی بخاری در مدارس خود هستند یا خیر؟ آتش سوزی در مدارس سبلان، شین آباد، قوپوز و ... از جمله حوادث تلخی است که هیچ گاه از یادمان نمی رود.


ماه گذشته بود که خبرگزاری «آنا» در گزارشی نوشت: «بر اساس آمار اعلام شده از سوی آموزش و پرورش هنوز 84 هزار کلاس درس با بخاری گرم می شوند. یعنی اگر ظرفیت هر کلاس را 24 دانش آموز در نظر بگیریم در زمستان امسال جان بیش از دو میلیون دانش آموز در خطر است. مرتضی رییسی، رییس سازمان نوسازی مدارس کشور گفته بود که ابتدای امسال 104 هزار کلاس با بخاری تامین حرارت می شدند که خوشبختانه تا پایان مهر 20 هزار کلاس دیگر با بخاری خداحافظی کرده و اکنون 84 هزار کلاس درس همچنان در سرما با بخاری سر می کنند.


در مجموع 530 هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که 15 درصد کلاس های مدارس با بخاری گرم می شوند و 85 درصد به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شده اند. 480 میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس در نظر گرفته شده که متاسفانه تاکنون 35 درصد آن محقق شده است که اگر صددرصد این مبلغ محقق می شد، تمام مدارس کشور امسال با بخاری نفتی خداحافظی می کردند.»


تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۵ - 21 December 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن