تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820526798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضمانت اجرایی قراردادهای خرید هوایپما به عهده کیست؟ / راهزنی صهیونیست ها سرگردنه بویینگ | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: به نظر می آید قراردادهای خرید هواپیما از بویینگ آمریکایی و ایرباس فرانسوی، که قرار است سالهای متمادی بارسنگینی بر دوش خزانه دولت و ملت ایران باشد، روشنی و استحکام لازم را ندارند. چه کسی قرار است در ده سال آینده پاسخگوی این قراردادها باشد؟

به گزارش تراز ، علیرضا پورجعفری: 8بهمن‌ماه 94، در جریان سفر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و هیأت همراه به فرانسه، قرارداد اولیه بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) و گروه ایرباس فرانسه برای فروش 118 فروند هواپیما به ایران امضا شد.در مدت نزدیک به یکسال اما، همواره صحبت هایی از برهم خوردن این قرارداد ها و همچنین عدم توانایی ایران در تامین منابع مالی بوده است.هرچند دولت مدام با ادبیاتی نظیر خزانه خالی درباره مسائل کلان و مهم کشوری مانند مسکن مهر، توسعه روستایی، هدفمندی یارانه ها و . . . با اذهان عمومی سخن می گوید، اما برای این قراردادهای سنگین اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.البته این سوال مطرح است که با این وضعیت چطور می شود پای قرارداد به گفته وزیر راه 10.5 میلیارد دلاری را امضا کرد؟ اما به نظر می رسد چشم امید دولت به اموال بلوکه شده ای است که در گیر و دار بدعهدی  آمریکایی ها، نصفه و نیمه پس گرفته شده اند.ارزش قرارداد هواپیماها چقدر است؟
به سبب محرمانه بودن قرارداد ها در دولت یازدهم و عدم شفافیت و التزام عملی به گردش آزاد اطلاعات توسط دولت راستگویان، تاکنون جزئیاتی از آن ها منتشر نشده است.طبق گفته وزیر راه و شهر سازی این قرارداد که بنا بود حداکثر تا 40 روز بعد نهایی شود، به ادعای رسانه‌های خارجی 27 میلیارد دلار ارزش داشت و براساس گفته‌های عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، مبلغ کل آن 10.5 میلیارد دلار بود.تأمین منابع مالی این قرارداد نیز به قول وزیر راه و شهرسازی یکی از «شاهکارهای صنعت هوانوردی» بوده که 85 درصد آن توسط شرکت‌های خارجی و 15 درصد آن توسط شرکت ایران ایر با قرارداد اجاره به‌شرط تملیک تأمین می‌شود. مسئولیت تامین فاینانس ها در قرارداد بویینگ به عهده کیست؟اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به تامین فاینانس ۶ فروند هواپیما از سوی بویینگ با توجه به اینکه شرکت های آمریکایی قادر به تامین مالی قراردادهای ایرانی نیستند، اظهار داشت: «قرار نیست که شرکت ها و موسسات آمریکایی تامین فاینانس هواپیماها را انجام دهند. قرار بر این است که به مسئولیت بویینگ تجهیز منابع مالی انجام شود. یعنی بویینگ خط مالی ۶ فروند هواپیما را فراهم کند، حال این که از چه شرکت و از کدام کشور این خط اعتباری را تامین می کند،  مساله مربوط به بویینگ است. تامین  فاینانس می تواند از شرکت غیر آمریکایی یا آمریکایی مقیم یک کشور دیگر باشد.»
فخریه کاشان با بیان این که در حال حاضر تامین مالی چند فروند هواپیمای بویینگ و ایرباس آماده شده است، به ایلنا گفت:« از  مجموع ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۴۲ فروند و از مجموع ۸۰ فروند هواپیمای بویینگ ۵ فروند تامین مالی را خودمان انجام داده ایم. البته تامین مالی ۱۹ فروند را خود ایرباس بر عهده گرفته است و خط اعتباری ۶ فروند هواپیما را هم بویینگ تامین می کند. »همچنین سید محمدجواد ابطحی، نماینده مجلس دهم در گفتگو با روزنامه صبح نو، با اشاره به منابع دولت برای پرداخت قرارداد بویئنگ گفت: «بخشی از پول های بلوکه شده ایران آزاد شده است که قرار بود به بانک مرکزی باز گردد اما این امر محقق نشده است و این درحالی است که مقامات آمریکایی ادعا کرده اند مبلغ قابل توجهی از اموال ایران آزاد شده است.»
ابطحی ادامه داد: «قرار است 16 میلیارد دلار پول بوئینگ هم از طریق همین اموال بلوکه شده پرداخت شود و آمریکا خط اعتباری برای این امر در نظر بگیرد.»
به هر حال در اینجا مهم است که مسئولین وزارت راه و شهرسازی و همچنین دولت به دو نکته بیش از پیش توجه کنند. اول اینکه 15درصدی که بر گردن ایران است برای مردم و مجلس شفاف سازی شود. و نکته دوم اینکه با توجه به بدعهدی آمریکایی ها در مسئله نقض برجام، مسئولین پیش بینی بدعهدی های احتمالی را داشته باشند، تا در موقع لزوم دست خالی نمانند.قراردادها نهایی می شوند یا نه؟با توجه به این که بیش از 10 درصد قطعات هواپیمای ایرباس، آمریکایی است، این قطعات مشمول قانون داماتو می شود و به همین دلیل ایرباس برای فروش هواپیما به ایران به مجوز وزارت دارایی آمریکا نیاز دارد.به همین سبب است که قرارداد با ایرباس فرانسوی تاکنون نهایی نشده است. با این توصیف به نظر می آید دلبستن به قرارداد بوئینگ هم خوش بینی محض است.اما در چند روز گذشته علی ربیعی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی با قاطعیت از نهایی شدن خرید 7 فروند هواپیما از ایرباس برای شرکت هواپیمایی آسمان (متعلق به سازمان تامین اجتماعی)، خبر داده بود که البته رویترز با انتشار خبری، سریعا آن را تکذیب کرد به طوری ادعای شیرین ربیعی یک روز هم در کام رسانه‌ها دوام نیاورد.راهزنی صهیونیست ها سرگردنه بویینگ
اخیرا یک گروه حقوقی صهیونیست تلاش می‌کند به بهانه اینکه ایران در ابتدا باید غرامت قربانیان حملات تروریستی را بپردازد، مانع اجرای قرارداد بوئینگ با ایران شوند.
 آسوشیتدپرس خبرداده است که، این گروه از دادگاه فدرال آمریکا درخواست کرد تا قرارداد 16.6 میلیارد دلاری بویینگ با ایران‌ایر را مصادره کند. این گروه می‌گوید تهران ابتدا باید میلیاردها دلار غرامت به خانواده‌های افراد کشته یا زخمی شده توسط گروه‌های شبه نظامی مورد حمایتش را بپردازد.
نیتسانا دارشان لیتنر، مدیر این گروه گفت: «ما به دنبال توقیف تمام 100 هواپیما هستیم... اگر بویینگ فکر می‌کند که به سادگی به ایران ایر که 60 درصد آن متعلق به دولت ایران است، هواپیما می‌فروشد و وانمود می‌کند که به یک نهاد غیردولتی کمک انسان‌دوستانه می‌کند، ما واقعیت را فاش می‌کنیم.»
دارشان لیتنر می‌گوید بر اساس 10 حکمی که به نفع موکل‌های وی صادر شده است، ایران باید 2 میلیارد دلار خسارت به قربانیان بپردازد.
این مسئله جز مسائلی است که نگرانی ها را از بدعهدی مجدد آمریکایی ها و هم پیمانان اسرائیلی آن ها خصوصا بعد از به ریاست جمهوری رسیدن دونالد ترامپ و همچنین نقض آشکار برجام با تمدید داماتو توسط کنگره آمریکا، دو چندان می کند.



تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 30 آذر 1395 - 13:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن