تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست، لانه شياطين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821262493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پزشک برجام‌ | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: پس از آنکه طرح تمدید تحریم 10 ساله علیه ایران ISA تبدیل به قانون شد از دولت انتظار می‌رفت طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی، متناسب به نقض عهد صورت‌گرفته در اجرای برجام اقدام متقابل انجام دهد اما واکنش‌های دولت به این موضوع حداقلی بود.

به گزارش تراز ،رییس‌جمهور در دستور ویژه خود در مقابل تمدید قانون تحریم‌های ایران به رییس سازمان انرژی هسته‌ای مأموریت داد تا برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل‌ونقل دریایی، با ‏همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی و همچنین مطالعه و طراحی «تولید سوخت» مصرفی پیشران هسته‌ای، با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی را آغاز کند، اقدامی که حتی یک رسانه آمریکایی آن را ژست تبلیغاتی نامید.
 شبکه سی‌بی‌اس در گزارشی نوشت:  اقدام حسن روحانی که در واکنش به تمدید تحریم‌های ایران صورت گرفت، بیشتر به نظر می‌آید ژست بوده که تأثیری بر توافق هسته‌ای تاریخی این کشور با قدرت‌های جهانی نخواهد داشت. موضوعی که سخنان آقای علی اکبر صالحی در دیدار با آمانو نیز بر آن مهر تائید زد. وی در پاسخ به این سؤال که میزان غنی‌سازی پیشران‌ها در دیدار با آقای آمانو مطرح شد یا خیر؟ گفت: در خصوص میزان غنای پیشران‌ها، اولاً اینکه ما سه ماه فرصت داریم که این مساله را بررسی کنیم و این مساله ساده‌ای نیست که بخواهیم امروز در مورد آن تصمیم بگیریم و فردا آن را عملیاتی کنیم.
درحالی که بعد از کنش آمریکایی‌ها مبنی بر تمدید تحریم‌های ایران و نقض صریح  برجام، انتظار می‌رفت که دولت طبق وعده‌های خود واکنشی قاطع  همچون از‌سرگیری غنی‌سازی با درصدهای بالا را در پیش گیرد اما  در نهایت به مطالعه و بررسی طراحی پیشران هسته‌ای ختم شد.
در میان واکنش‌ها به انفعال دولت در مقابل طرف آمریکایی اما واکنش یکی از مقامات تأمل‌برانگیز است. واکنش آقای علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم‌، ساختمان نیاوران به او واگذار شد.
درحالی‌که کارشناسان دستور روحانی را در حد یک طرح مطالعاتی می‌دانند و حتی  اعضای 1+5 هم آن را نقص برجام تلقی نکردند؛ آقای دیپلمات این واکنش رییس‌جمهور را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: «قطعاً مردم ایران از تصمیمات گرفته شده خوشحال و دشمنان ما ناامید خواهند شد.»
با توجه به فضایی که بین اکثر نخبگان و عموم مردم در خصوص نقض برجام و لزوم واکنش هم سطح دولت ایجاد شده بود، این نوع موضع‌گیری نه تنها در شأن آقای مشاور نبود بلکه حتی به‌نوعی دنباله‌روی از جریان سازش بود.
البته این نخستین‌بار نیست که آقای ولایتی با توجه به جایگاهش درمورد برجام مواضع عجیب و تأمل‌برانگیز می‌گیرد. پیش از این هم آقای وزیر خارجه اسبق با رویه‌ای دیپلماتیک مدتی سیاست سکوت را در پیش گرفته بود اما بعد از یک جلسه مهم در تیرماه امسال از لاک سکوت خارج شد و به مشکلات برجام اعتراف کرد. او در همان ایام در اجلاس دبیران استان‌های حزب موتلفه تاکید کرد که «آمریکایی‌ها به تعهدات‌شان در برجام عمل نکرده‌اند، تحریم‌ها به‌طور کامل برداشته نشده و متاسفانه برخی شروط مقام معظم رهبری در برجام رعایت نشده است.»
اما طولی نکشید که دوباره در ماجرای برجام با دلتمردان هم‌نوا شد و مواضعش رنگ‌و‌بوی تبلیغاتی گرفت.
او 16 آبان‌ماه سال جاری در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با تکرار مواضع رییس‌جمهور گفت: «ما حتماً باید مذاکره می‌کردیم، این تصمیم، تصمیم نظام بود، تصمیم فرد نبود. نظام طرفدار مذاکره بود چه در دولت قبلی و چه در این دولت و اگر این مذاکرات انجام نمی‌شد گزینه دیگر جنگ بود.»
البته دکترولایتی در گفت‌وگوهای بعدی خود سعی کرد این موضع جنجالی‌اش را جبران کند. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم در 24 آبان ماه گفت: «نگفته‌ام «برجام سایه جنگ را از کشور دور کرد»، یا «اگر برجام نبود جنگ می‌شد» بلکه عرض من این بود که راه غیر از مذاکره و گفت‌وگو، رودررویی و جنگ است.»
منتقدان این رفتار دو گانه آقای دیپلمات اعتقاد دارند که او گاهی به‌طور کامل از برجام دفاع می‌کند و گاهی آن را زیر سؤال می‌برد که شاید بی‌ارتباط با برخی تذکرات درخصوص بدعهدی‌های آمریکا نباشد.
در فضای عمومی از آقای ولایتی به‌عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل یاد می‌شود، انتظاری که از او وجود دارد این است که حداقل در راستای خطوطی که رهبری در سیاست خارجی مشخص کرده‌اند، قدم بردارد؛ اما بعضی مواقع چنان مدافع برجام می‌شود که گویی آقای عراقچی در توجیه دبه کردن آمریکایی‌ها صحبت کرده است.
رفتار دوگانه ولایتی جدای از اینکه مسیری برای پی‌گیری حقوق مردم دربحث‌های کلان باقی نمی‌گذارد، می‌تواند به اعتبار چهره دیپلماتیک او نیز آسیب وارد کند. 
 
 
 



منبع: صبح نو

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 30 آذر 1395 - 09:29





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن