تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817507283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادرات نصف شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: صادرات نصف شد
رئيس انجمن سنگ ايران با انتقاد از تصميمات وزارت صنعت براي تعيين عوارض بر صادرات مواد معدني گفت: صادرات سنگ در سال‌هاي گذشته به كمتر از نصف رسيده است و در مقابل سالانه ۱۵۰ هزار تن سنگ معدني به صورت رسمي و غير‌رسمي وارد كشور مي‌شود.
نویسنده : بهناز قاسمی 


به گفته فعالان بازار، صنعت سنگ كشور اعم از معادن و فرآوري در شرايط بحراني قرار گرفته، به‌گونه‌اي كه از حدود ۱۸۰۰ معدن سنگ تزئيني داراي پروانه حدود ۴۰ درصد به دليل ركود اقتصادي و نداشتن بازار متوقف شده است و مابقي معادن هم عمدتاً با ظرفيت بسيار پايين فعاليت مي‌كنند. به همين دليل از ظرفيت توليد ۲۷ ميليون تني معادن سنگ تزئيني كشور، طبق آمار رسمي وزارت صنعت در سال ۹۴، 13/1 ميليون تن استخراج شده كه كمتر از ۵۰ درصد از ظرفيت اسمي معادن است، از اين رو وضعيت بحراني اين صنعت در كشور ضرورت حمايت دولت را مي‌طلبد، اما متأسفانه نه تنها به آن پرداخته نمي‌شود بلكه با اقدامات غيركارشناسي در تغيير مقررات، ظرفيت كوچك توليدات با كيفيت در معادن را مورد هدف قرار داده‌اند.

ابوالقاسم شفيعي در نشستي خبري با بيان اينكه تنها 3 درصد از سنگ كوپ (خام‌) توليدي در كشور صادر مي‌شود، اظهار داشت:‌ تصميم وزارت صنعت براي وضع عوارض 5 تا 15 درصدي بر صادرات اين سنگ‌ها باعث تعجب ما شده و نمي‌دانيم بر چه مبنايي چنين تصميمي اتخاذ شده است. وي تصريح كرد: حيرانيم كه اين صادرات 3 درصدي كجاي بازار قرار دارد كه همه وزارت صنعت به اين موضوع حمله كرد‌ه‌اند. وي ادامه داد: در يكي از سفرهاي استاني رئيس‌جمهور، دو سه واحد سنگبري به رئيس‌جمهور گلايه كردند كه سنگ‌خام نداريم و بر همين اساس ايشان نيز دستور جلوگيري از صادرات سنگ را دادند. شفيعي تأكيد كرد: انتظار داشتيم در دولت تدبير و اميد بدون بررسي و كارشناسي، دستوري از سوي رئيس‌جمهور به رئيس دفتر وي داده نمي‌شد تا به وزارت صنعت اعلام شود. به همين دليل در مورد چنين تصميمي متحير هستيم و نمي‌دانيم چرا بر مبناي صحبت دو سه واحد سنگبري اين تصميم اتخاذ شده است. وي با اشاره به وضع عوارض صادرات سنگ كوپ در دولت قبلي نيز گفت: اين اتفاق تأثير منفي بر بازار صادراتي ايران داشت و 500 هزار تن از سهم بازار جهاني ما را نصيب تركيه كرد كه در نهايت دريافت عوارض ملغي شد، اما حالا دوباره اين موضوع بدون اينكه در شوراي سياستگذاري صنعت سنگ هم مطرح شده باشد، در دستور كار وزارت صنعت قرار گرفته است. شفيعي افزود: اين اتفاق در دولت دهم باعث شد صادرات 940 هزار تني سنگ به 370 هزار تن كاهش يابد.

وي تأكيد كرد: تصميم وزارت صنعت مبني بر وضع عوارض بر صادرات سنگ كوپ، موجب متوقف شدن فعاليت بخش ديگري از معادن و بيكار شدن تعدادي از شاغلان و كارگران معادن خواهد شد، به همين جهت طي نامه‌اي به رئيس‌جمهور، ايرادهاي اين تصميم اشتباه وزارت صنعت، معدن و تجارت را عنوان كرديم. شفيعي با اشاره به خيانت‌هاي دولت نهم و دهم به صادرات سنگ‌آهن گفت: در سال ۸۹ صادرات سنگ كشور به مرز ۹۴۰ هزار تن رسيد، اما در سال ۹۴ اين ميزان به ۳۷۰ هزار تن رسيده است زيرا در آن زمان تصميمات غيرمنطقي و خلاف مسير جهاني اتخاذ شد و قانون اخذ حقوق مالكانه معادن به تصويب رسيد. وي به ارسال نامه به رئيس‌جمهور اشاره كرد و گفت: طي نامه‌اي به رئيس‌جمهور، ايرادهاي اين تصميم اشتباه وزارت صنعت، معدن و تجارت را عنوان كرديم.
  
اقتصاد مقاومتي با كاهش صادرات محقق نمي‌شود
همچنين احمد شريفي دبيركل انجمن سنگ ايران هم گفت: اگر فقط شعار اقتصاد مقاومتي بدهيم و بگوييم 5 هزار واحد معدني در كشور داريم يا در بخش سنگ‌هاي تزئيني ۱۹۰۰ پروانه بهره‌برداري صادر شده است، اما در عمل حمايت از توليد نداشته باشيم، چه فايده‌اي دارد؟
وي افزود: سياست‌هاي اشتباه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معدن و صنايع معدني يك ركود عجيب در اين بخش حاكم كرده است. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد معادن اين بخش تعطيل و متوقف شده‌اند، افزود: متأسفانه وزارت صنعت تصميماتي مي‌گيرد كه صد درصد مغاير با مصوبات شوراي سياستگذاري صنعت سنگ كشور است. دبيركل انجمن سنگ ايران با اشاره به اينكه از چهار ماه پيش تاكنون اين شورا تشكيل نشده است، اظهار داشت: تصميمات اين شورا صوري بوده و وزارتخانه به آن اهميتي نمي‌دهد.
وي با بيان اينكه متأسفانه صادرات سنگ‌هاي معدني زير 5 درصد است، افزود: با شعار دادن كه نمي‌توان سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را اجرايي كرد، در حال حاضر 5 هزار واحد معدني در كشور وجود دارد كه حمايت نمي‌شوند.

دبيركل انجمن سنگ ايران گفت: در سال‌هاي گذشته استخراج سنگ‌هاي معدني حدود 18‌ميليون تن بود اما امروز اين رقم به 12‌ميليون تن رسيده است كه امر نشان مي‌دهد نه تنها ما در حوزه استخراج به پيشرفتي دست پيدا نكرده‌ايم بلكه با كاهش فعاليت هم روبه‌رو بوده‌ايم، البته سياست‌هاي اشتباه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معدن و صنايع معدني ركود را هم در اين بخش به وجود آورده است.

وي در خصوص آمار واردات سنگ‌هاي تزئيني گفت: طبق آمار جهاني سالانه ۱۵۰ هزار تن انواع سنگ تزئيني به كشور وارد مي‌شود، اين در حالي است كه در آمار گمرك فقط ۳۰ هزار تن ثبت مي‌شود و اين تفاوت ۱۲۰ هزار تني علامت سؤال است كه چگونه غير‌رسمي وارد كشور شده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن