تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817051390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح جدید بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
طرح جدید بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار
طرح جدید بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار پایلوت شهرری طرح جداگانه‌ای است و سازمان بهزیستی هم با آن‌ها همکاری لازم را داشته است. همکارانی که این کار را انجام دادند و نمایندگان معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز در جلسات ما شرکت می‌کردند و ما در طرح خود از تجربه آن‌ها استفاده کردیم.


به گزارش فرهنگ نیوز،تاکنون طرح‌های مختلفی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار تدوین و برخی از آن‌ها تا اندازه‌ای اجرایی شده‌اند اما معضلی که در این خصوص وجود دارد تعدد این طرح‌ها و عدم وجود هماهنگی کامل بین بخش‌های مختلف و تقسیم کار بین دستگاه‌هاست که موجب می‌شود اثربخشی این طرح‌ها آن‌چنان که باید و شاید در جامعه مشهود نباشد.

 مطابق سرشماری سال 90 آمار زنان سرپرست 2 میلیون و 548 هزار نفر عنوان شد؛ این در حالی است که تعداد زنان سرپرست خانوار در سرشماری سال 85، حدود یک میلیون و 600 هزار نفر برآورد شده بود. اکنون قریب به 5 سال از آخرین سرشماری کشور می‌گذرد و با توجه به روند رو به افزایش زنان سرپرست خانوار، دور از انتظار نیست که آمار این زنان از مرز 3 میلیون نفر گذشته باشد.

در همین راستا دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برنامه‌هایی را برای حمایت از این زنان و توانمندسازی آن‌ها تدارک دیدند که آخرین برنامه، طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بود که با همکاری دستگاه‌های مختلف به‌صورت پایلوت در شهرری اجرا شد. پس از آن، مسئولان اعلام کردند آمادگی دارند این طرح را در سطح ملی اجرا کنند. اتفاقی که رخ نداد و به گفته سهیلا جلودارزاده؛ نماینده مردم تهران در مجلس مشکلات مالی مانع از اجرای کشوری این طرح شد. پس از آن بود که شهیندخت مولاوردی؛ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده از گنجاندن طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت که تلاش می‌کنیم این طرح را در برنامه ششم بگنجانیم و به این ترتیب از ظرفیت‌های تمام سازمان‌هایی که در این حوزه فعالیت‌ می‌کنند، بهره‌برداری و آن‌ها را مدیریت کنیم.

اواخر اردیبهشت ماه سال جاری نیز مولاوردی خبر داد که طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در دستورکار این معاونت قرار گرفته و به زودی سند توانمندسازی این گروه از زنان با همکاری وزارت تعاون برای تصویب در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح می‌شود. او اعلام کرد این طرح در راستای سند سیاست اجرایی اشتغال پایدار برای زنان فارغ‌التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار، در شورای عالی اشتغال در نوبت بررسی و تصویب است که پس از جمع‌بندی نهایی، به زودی برای تصویب در کمیسیون اجتماعی ارایه می‌شود و در دولت به تصویب می‌رسد.

آخرین خبر از طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مربوط به 2 ماه پیش می‌شود که سهیلا جلودارزاده در این رابطه گفت: کمیسیون اجتماعی مصوب کرده که طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ماده 31 برنامه ششم لحاظ شود اما هنوز به بررسی این ماده نرسیده‌اند. باید فضاسازی انجام شود تا ما بتوانیم برای این مسأله در مجلس مصوبه بگیریم.

حال 2 هفته پیش خبری منتشر شد مبنی بر این‌که سازمان بهزیستی در حال تدوین طرح حمایتی «اقدام و عمل؛ ویژه زنان سرپرست خانوار» است و طی این طرح قرار است برنامه‌هایی برای توانمندسازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار طراحی شود و به مورد اجرا درآید.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید؛ معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با جزئیات برنامه حمایتی «اقدام و عمل؛ ویژه زنان سرپرست خانوار» به خبرنگار مهرخانه گفت: از آن‌جایی که مسئولیت زنان سرپرست خانوار به سازمان بهزیستی واگذار شده، ما جلساتی برگزار کردیم تا یک تقسیم کار ملی در این زمینه انجام دهیم. در جلسات ما دانشگاهیان، اعضای انجمن‌های علمی، سازمان‌های مردم‌نهاد، مؤسساتی که در زمینه خانواده‌های زن‌سرپرست کار می‌کنند و دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد، سازمان فنی و حرفه‌ای، معاونت امور زنان و خانواده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی شرکت می‌کردند.

تیپ‌شناسی زنان سرپرست خانوار
او با اشاره به دسته‌بندی زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: مطالعات و بررسی‌های ما و گزارش‌های پژوهشکده آمار نشان می‌دهد که چهار تیپ زنان سرپرست خانوار در کشور ما وجود دارند و این زنان به‌واسطه فوت همسر، طلاق، تجرد یا دارا بودن همسر معلول، زندانی یا معتاد در دسته زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرند. مطالعات انجام‌شده نشان داد که هر یک از این گروه‌های زنان به لحاظ سطح سلامت و وضعیت اجتماعی و اقتصادی کاملاً با هم متفاوت هستند و نیاز به برنامه‌های خاصی دارند. به همین دلیل ما برای هر یک از این گروه‌ها برنامه‌های پیشگیری، مداخله‌های مؤثر و به‌هنگام به منظور کاهش آسیب و بازتوانی و توانمندسازی تعریف کردیم که تدوین این برنامه‌ها در گام‌های نهایی است. با توجه به محدود بودن اعتبارات، این دسته‌بندی‌ها کمک می‌کند اعتبارات را به‌صورت هدفمند به گروه‌هایی که بیشترین نیاز را دارند، اختصاص دهیم.

سازمان بهزیستی متولی خانواده‌های زن‌سرپرست در کشور است
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در رابطه با مخاطب هدف این طرح خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی از سوی شورای اجتماعی کشور به‌عنوان متولی خانواده‌های زن‌سرپرست کل کشور دارای مسئولیت است. به همین دلیل از دستگاه‌های مختلف دعوت کردیم در این کار حضور پیدا کنند تا بتوانیم با کمک هم برنامه مناسبی تدوین کنیم. تعداد زنان سرپرست خانوار به بالای 2 میلیون و ششصد هزار نفر افزایش یافته است که حدود یک میلیون و دویست هزار نفر از این تعداد، تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند. برخی از کسانی هم که تحت پوشش نیستند، ممکن است نیاز مالی نداشته باشند اما علت توجه به خانواده‌های زن‌سرپرست در تمامی دنیا، فقط ضعف اقتصادی نیست بلکه بسیاری از آن‌ها به دلیل تک‌والد بودن خانواده با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند که نیاز به کمک‌های مشاوره‌ای روانشناختی و مددکاری دارند. ازاین‌رو، همکاران پیشنهاد دادند بانک اطلاعات خانواده‌های‌ زن‌سرپرست داشته باشیم.

برنامه‌هایی برای رسیدگی به وضعیت فرزندان خانواده‌های زن‌سرپرست
مسعودی‌فرید افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در دست انجام داریم، رسیدگی به وضعیت فرزندان خانواده‌های زن‌سرپرست است زیرا میزان فقر در این خانواده‌ها نسبت به خانواده‌های مردسرپرست بیشتر است و حمایت از کودکان این خانواده‌ها می‌تواند یکی از اقدامات مهم ما باشد. گرچه ما حمایت‌های بسیار خوبی از این کودکان داریم و خرج تحصیل آن‌ها را تا حداکثر سطح تحصیلی می‌دهیم اما برای این‌که شناخت بهتری از وضعیت سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آن‌ها داشته باشیم، باید مطالعات دقیق‌تری روی فرزندان این خانواده‌ها انجام دهیم.

او ضمن بیان این مطلب که آخرین مراحل تدوین طرح در حال انجام است، عنوان داشت: برای تحلیل وضعیت فعلی زنان سرپرست خانوار، از پژوهشکده آمار خواستیم اطلاعاتی که در این خصوص دارند را برای ما استخراج و تحلیل کنند. برای برنامه‌های اجرایی نیز جمعی از کارشناسان گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی، همکاران پژوهشکده آمار و سایر اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها که در این زمینه سابقه فعالیت دارند، در کنار ما قرار گرفتند تا بتوانیم چارچوب توانمندسازی و حمایتی زنان سرپرست خانوار را به شورای اجتماعی کشور ارایه کنیم و بر این اساس، کارها را بهتر جلو ببریم.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: همین الان هم در سازمان بهزیستی با توجه به امکانات و منابعی که اختیار داریم و اقدامات مددکاری اجتماعی که داخل خانواده‌ها انجام می‌شود، تا اندازه‌ای تغییر شیفت داده‌ایم که همه خانواده‌ها را به یک میزان مورد حمایت قرار ندهیم. اما برای این‌که بتوانیم منسجم‌تر، هدفمندتر و علمی‌تر این کار را انجام دهیم، باید برنامه‌ها و پروژه‌های مشخص‌تری برای خانواده‌های زن‌سرپرست طراحی و اجرا کنیم.

اجرای طرح تا اوایل سال آینده
مسعودی‌فرید در خصوص زمان نهایی‌شدن و اجرای این طرح اظهار داشت: احتمالاً تا اواخر دی ماه تدوین این طرح نهایی می‌شود و طرح را به شورای اجتماعی استان ارایه می‌دهیم تا فعالیت‌های مربوط به اجرایی‌سازی آن انجام شود. با توجه به این فرآیند می‌توانیم از اوایل سال آینده اجرای طرح را آغاز کنیم. تا آن زمان هم بخشی که مربوط به سازمان بهزیستی است را اجرا می‌کنیم اما اجرای کلان برنامه، نیاز به آماده‌سازی عرصه‌های مختلف دارد. مثلاً در بحث آماده‌سازی شغلی، سازمان فنی‌وحرفه‌ای باید اقداماتی را به‌صورت منسجم انجام دهد. همچنین، باید اعتبارات لازم در نظر گرفته شود.

او در ادامه گفت: مقرر شده است که از سال آینده، 20 درصد از حقوق به خانواده‌های زن‌سرپرست تحت پوشش داده شود که این مصوبه در نتیجه جلساتی بوده که در این رابطه برگزار و اطلاعات آن به ریاست محترم سازمان بهزیستی ارایه شده و ایشان در این زمینه رایزنی‌هایی با سازمان مدیریت انجام دادند. درواقع، بخشی از خروجی‌های برنامه در سال 95 مشاهده شده اما از ابتدای سال 96 می‌توانیم بخش‌های بیشتری از این طرح را اجرایی کنیم.

از تجربه پایلوت شهرری استفاده کردیم
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در رابطه با تفاوت این طرح با طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که پایلوت آن در شهرری اجرا شده، اظهار داشت: پایلوت شهرری طرح جداگانه‌ای است و سازمان بهزیستی هم با آن‌ها همکاری لازم را داشته است. همکارانی که این کار را انجام دادند و نمایندگان معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز در جلسات ما شرکت می‌کردند و ما در طرح خود از تجربه آن‌ها استفاده کردیم. درواقع، روش کار آن‌ها را گرفتیم تا بتوانیم در چارچوبی که خودمان داریم از آن استفاده کنیم.

ضرورت هماهنگی طرح‌ها و دستگاه‌های مختلف
 همان‌طور که مشاهده می‌شود دستگاه‌های مختلف به‌صورت مستقل در زمینه زنان سرپرست خانوار برنامه‌هایی دارند و تاکنون به این صورت بوده که هر دستگاهی بخشی از توانمندسازی این زنان را به‌صورت ناقص انجام می‌داده و ملی‌شدن طرح‌ها در این خصوص نیز به محاق فراموشی فرو رفته است. این در حالی است که بسیاری از فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف در این زمینه گرفتار معضل موازی‌کاری شده و نتیجه‌ای جز اتلاف منابع و کاهش دقت، سرعت و نتیجه‌بخشی فعالیت‌ها نخواهد داشت. ازاین‌رو، به نظر می‌رسد نیاز است که یک نهاد هماهنگ‌کننده، تقسیم‌کاری در این خصوص بین دستگاه‌ها به‌وجود آورد و طی یک برنامه جامع، مشخص و فراگیر مراحل توانمندسازی و حمایت از این زنان را از مراحل مقدماتی تا مراحل نهایی پیگیری کند تا شاهد اثربخشی این طرح‌ها باشیم و بتوانیم نتایج آن‌ها را در زندگی روزمره زنان سرپرست خانوار مشاهده کنیم.
 

منبع: مهرخانه


95/9/29 - 13:56 - 2016-12-19 13:56:28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن