تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813207692




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیه ای که سراسر دعوت به اعتدال است اما... | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: شاید مسائل جاری در سیاست خارجی کشورمان را بتوان یکی از مصادیق آیه دانست زیرا...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: رهبران و مبلغان در مسير خود با افراد متعصب، لجوج، جاهل و بيخبر، و افرادى كه سطح فكر و اخلاق آنها بسيار پائين است، روبرو مى شوند، از آنها دشنام مى شنوند، هدف تهمتشان قرار مى گيرند، سنگ در راهشان مى افكنند. اما راه پيروزى بر اين مشكل گلاويز شدن با جاهلان نيست، بلكه بهترين راه تحمل و حوصله، ناديده گرفتن و نشنيده گرفتن اينگونه كارها است، و تجربه نشان مى‏دهد براى بيدار ساختن جاهلان و خاموش كردن آتش خشم و حسد و تعصبشان، اين بهترين راه است. آیه 199 سوره اعراف ضمن دعوت رهبران و سایر اقشار به گذشت، همگان را به اعتدال دعوت می نماید.
در آیه 199 سوره اعراف می خوانیم:
«خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ.»
«عفو و ميانه روى را پيشه كن (عذر مردم را بپذير و بر آنان آسان بگير)، و به كارهاى عقل پسند و نيكو فرمان بده، و از جاهلان اعراض كن.»
                                                                                           ***
سه نکته:
* سبک زندگی غربی و ترویج مصرف گرایی
معنای کلمه عفو هم حد وسط و میانه است، هم قبول عذر خطاکننده و بخشش او، هم آسان گیری در کارها. البته مراد از عفو در این آیه به معنای نخست نزدیک تر است. لذا خُذ العفو یعنی میانه روی و اعتدال را در امور پیشه خود کن. یکی از مصادیق مهم میانه روی، دوری از اسراف و تنظیم مصرف در زندگی است. غالب مردم در این دو امر دچار خطا می شوند، هم اسراف می کنند و هم در مصرف دچار زیاده روی و خروج از اعتدال می گردند. خصوصا در سال های اخیر و با رواج سبک زندگی غربی این مساله بیش از هر زمان دیگر مشاهده می شود.
** آیه ای که سراسر دعوت به اعتدال است اما...
یکی از معانی مهم دیگر خذ العفو این است که باید عفو و گذشتت را کنترل کنی و تحت اختیار در آوری. یعنی بدان که حتی عفو هم همیشه پسندیده نیست بلکه در بعضى موارد بايد قاطعانه برخورد كرد. برای نمونه قرآن می فرماید: «وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ» (آیه 2، سوره نور) لذا گفته اند:
ترحّم بر پلنگ تیزدندان
ستم کاری بُوَد بر گوسفندان!
شاید مسائل جاری در سیاست خارجی کشورمان را بتوان یکی از مصادیق آیه دانست زیرا چه بسا اعتماد و گذشت بیجا در برابر دشمن قسم خورده ای همچون آمریکای جنایتکار و باور به وعده های آنها موجب شد تا امروز با بدعهدی آنها مواجه شویم.
*** عفو در بیت المال و حق الناس!؟
اين آيه با تمام سادگى و فشردگى، همه اصول اخلاقى را در بر دارد چنان كه امام صادق عليه السلام فرمودند: «در قرآن آيه اى جامع تر از اين آيه در مكارم الاخلاق نيست.» (تفسیر فرقان) البتّه ممکن است برخی دچار اشتباه شوند و گمان کنند در حق الناس یا بیت المال هم می توان از دستور عفو در آیه استفاده کرد در حالی که شكّى نيست عفو در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بيت المال.



تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 28 آذر 1395 - 05:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن