تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817513575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحت را براي ازدواج آماده كن!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روحت را براي ازدواج آماده كن!
ازدواج سال‌هاي سال است كه براي جوانان و خانواده‌هاي ايراني تبديل به يك معضل و مشكل شده است...
نویسنده : مجيد فراهاني 
ازدواج سال‌هاي سال است كه براي جوانان و خانواده‌هاي ايراني تبديل به يك معضل و مشكل شده است. مشكلاتي كه به زعم نظرات كارشناسي ريشه بسياري از آنها را هزينه‌هاي زندگي و ماديات تشكيل مي‌دهد. از هر جواني سؤال كنيد چرا ازدواج نمي‌كند سريع جواب مي‌دهد كه نه كار دارم و نه خونه و ماشين شخصي، انگار كه هر كسي كه مي‌خواهد ازدواج كند حتماً بايد يك ويلا  در  بهترين نقطه شمال داشته باشد و يك ماشين آن چناني و يك خانه چند صد متري در بهترين نقطه شهر! اين تمام آمال و آرزوهاي يك جوان ايراني در باب ازدواج است.  اما مي‌خواهيم به يك نكته فراتر از اين ماديات نگاهي داشته باشيم.


چند درصد از جوانان ما به لحاظ روحي و رواني آماده تشكيل زندگي مشترك هستند؟ خيلي از همين جواناني كه بهانه‌هاي الكي و باب شده را براي فرار از ازدواج رو مي‌كنند اعتراف مي‌كنند كه نمي‌توانند فرد ديگري را پذيرا باشند و زندگي مشترك را تجربه كنند و اصولاً به لحاظ روحي و رواني و مشكلات ناشي از آن از ازدواج فرار مي‌كنند و هزينه‌هاي زندگي ظاهر مسئله است.  قرار است در اين مطلب كمي با هم روراست باشيم و صادق. جوان ايراني براي ازدواج نه تنها بايد شرايط اوليه يك زندگي را در حد معمول داشته باشد بلكه بايد به لحاظ روحي و رواني نيز پذيراي اين اتفاق مهم باشد.


از ابعاد رواني غافل شده‌ايم


يادم نمي‌رود چند سال پيش در همسايگي ما خانواده‌اي زندگي مي‌كردند كه پسرشان فردي منزوي و گوشه‌گير بود و به هر شكلي از فعاليت‌هاي اجتماعي فرار مي‌كرد و حاضر نبود در جمع دوستان و آشنايان باشد. كاملاً واضح بود كه اين پسر با مشكلاتي روحي دست به گريبان است اما خانواده مخصوصاً مادر حاضر به قبول اين موضوع نبود و براي درمان پسر خود تصميم گرفتند كه براي او زن بگيرند و مابقي داستان اينكه در نهايت اين وصلت به طلاق منجر شد.


بايد اذعان داشت اگرچه پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه اختلالات رواني در متأهلان كمتر از افراد مجرد است، اما هيچ گاه نبايد به ازدواج به عنوان يك راه درمان نگاه كرد. هنگامي كه فرد نمي‌تواند مسائل و مشكلات دروني خود را مديريت كند بعيد به نظر مي‌رسد كه بتواند در مديريت كردن ارتباط خود با همسر موفق باشد.


در چند سال اخير با توجه به تبليغات سوء و كارشناسي‌هاي هدفدار تمام حواس جامعه به سمت موضوعات ظاهري و مادي ازدواج معطوف شده است، به حدي كه تمام جوانان و خانواده‌ها به اين بخش‌ها توجه مي‌كنند و كمتر به اين موضوع پرداخته شده است كه چه ميزان جوان ما در شرايط روحي و رواني مطلوبي قرار دارد كه مسئوليت يك زندگي را پذيرا باشد.  جدا از اينكه هر كسي حق دارد ازدواج كند ولي هيچ‌گاه نبايد با اين ديدگاه سنتي به ازدواج نگريست كه «زنش بدهيد خوب ميشه» يا اينكه «شوهر كنه درست ميشه». بنابراين لازم است تا همان ميزان كه فرزندان خود را به لحاظ مادي و تأمين موضوعاتي مانند مسكن، شغل، جهيزيه و مهريه و... آماده مي‌كنيم، آنها را به لحاظ روحي و رواني نيز براي زندگي مشترك آماده و مهيا كنيم. ازدواج مستلزم تغيير و پذيرش مسئوليت است. هر تغييري هرچند مثبت به همراه خود فشار و استرس به همراه مي‌آورد و تحت تأثير استرس احتمال تشديد مشكلات عصبي وجود دارد، بنابراين غالباً توصيه مي‌شود كه قبل از اقدام به ازدواج، فرد در جهت درمان مشكل خويش اقدام كند و با روحي سالم يك زندگي جديد را تجربه كند.


مجردي، راهي براي فرار از مسئوليت‌پذيري!


مسئوليت‌پذيري عنصري بس مهم و ارزشمند است كه فكر نمي‌كنم در وجود همگان يافت شود. اينكه كسي باشد كه بتوانيد در كنار او آرامش داشته باشيد بسيار ارزشمند است. كسي باشد كه بداند مسئوليتي در قبال شما و زندگي دارد و در شرايط متفاوت بتواند زندگي را مديريت كند بسيار جذاب و شيرين است. مسئوليت‌پذيري از زمينه‌هاي ازدواج موفق است. فرد بايد بتواند خشم خود را كنترل كند و در قبال اشتباهات خود توان عذرخواهي داشته باشد، انسان وقت‌شناسي باشد، عنصر دگرخواهي در او وجود داشته باشد تا بتواند به حقوق واقعي شريك زندگي‌اش توجه كند كه همگي اين موارد از نشانه‌هاي رشد اجتماعي فرد است.  خيلي از جوانان امروزي به دليل اينكه محروم از توان مسئوليت‌پذيري هستند از ازدواج فرار مي‌كنند. خيلي از جوانان نه تنها در قبال ديگري مسئوليت‌پذير نيستند بلكه در برابر اعمال و رفتارهاي خود نيز توان مسئوليت‌پذيري ندارند و به قول معروف پاي كارهاي خود هم نمي‌توانند باشند چه برسد به اينكه بخواهند مسئوليت يك زندگي و شريك زندگي را بر عهده بگيرند.


هنوز جوانان و خانواده‌هاي ما نمي‌دانند كه مسئوليت‌‌پذير بودن باعث انجام بهتر و صحيح‌تر كارها مي‌شود. اشخاص وظيفه‌‌شناس به‌علت پاسخگو بودن در مقابل كارهايشان قابل ‌اعتمادترند و اين جلب‌ اعتماد از زمينه‌هاي پيشرفت آنها به ‌شمار مي‌رود. اين ويژگي مهم روند پيشرفت‌هاي فردي و اجتماعي و تعاملات بين افراد را سرعت مي‌بخشد و بر ميزان اعتبار اجتماعي شخص مي‌افزايد و به او احساس ارزشمند بودن و عزت ‌نفس مي‌دهد. زندگي با يك همسر وظيفه‌‌شناس و مسئوليت‌‌پذير بسيار لذت‌‌بخش‌تر از زندگي با فردي بي‌مسئوليت است.


بنابراين لازم است كه به جاي بهانه‌هاي خود‌فريبانه و طرح موضوعاتي كه تنها مي‌تواند خودمان را راضي نگه دارد و هيچ استدلال و منطقي را به دنبال ندارد به درمان خود بپردازيم و سعي كنيم روح و روان خود را براي زندگي مشترك آماده كنيم. به علت تغيير ساختار فرهنگي خانواده‌ها در جامعه ايراني برخي از والدين، فرزندان خود را براي مسئوليت‌پذيري در زندگي تربيت نمي‌كنند و وقتي فرزندان آنها به سن ازدواج مي‌رسند، به علت ترس از قبول وظايف راضي به ازدواج نمي‌شوند. يكي از دلايل بالا رفتن سن ازدواج، همين عدم مسئوليت‌پذيري جوانان است.  خانواده‌ها بايد بيشتر از آنكه وقت و انرژي خود را براي تهيه ملزومات زندگي در بعد مادي صرف كنند براي تربيت رواني فرزندان خود وقت بگذارند. شايد بتوان با فردي كه داراي مشكلات مادي باشد زندگي كرد اما آيا مي‌توان با شخصي كه مشكلات روحي و رواني دارد و اصولاً از سلامت رواني برخوردار نيست زندگي كرد؟ آيا مي‌توان به فردي كه مسئوليت‌پذير نيست دلگرم بود؟


براي يك زندگي مشترك لازم و واجب است كه بتوان به شريك زندگي تكيه كرد كه داراي سلامت روحي باشد. مسلماً در دشواري‌هاي مسير زندگي ويلاي شمال و ماشين يك ميلياردي جايي را نمي‌تواند پر كند مگر اينكه شما بخواهيد فقط براي پول و ماديات ازدواج كنيد كه آن بحث ديگري است و ديگر به آن نمي‌توان گفت زندگي مشترك.


پس لازم است زندگي را جامع و مانع نگاه كنيم و خود را به تمامي ابزار يك زندگي خوب مجهز كنيم برخي از اين تجهيزات بايد عالي باشند و سالم و برخي ديگر اگر در حد معمولي هم باشد تأثيري در خوشبختي ندارد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن