تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817014467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عوامل معرفتی خشونت دینی در جهان اسلام - سایت خبری تحلیلی شعار سال


واضح آرشیو وب فارسی:شعار سال: سیره و سنت نبی گرامی اسلام، رفتار محبت آمیز به همه انسان ها، حتی یهودیانی بود که آزارش می دادند. حاکمیت عقلانیت ابزاری در دوران معاصر را می خواهم به عنوان آخرین و مهم ترین عامل خشونت برای دینداران افراطی در دوران معاصر معرفی کنم.شعار سال: دکتر حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران نوشت : خشونت به گواهی تاریخ، همیشه با بشریت همراه بوده است؛ اما این پدیده شُوم در دوران معاصر، خود را شدیدتر از گذشته نشان می دهد؛ چون خشونت طلبان در دوران معاصر تلاش می کنند تا به تبیین عقلانیِ افراطی گری و خشونت، دست بزنند و خشونت طلبان دینی نیز در صدد توجیه دینی این رفتار غیرانسانی اند . خشونت دینی در جهان اسلام، معلولِ عوامل معرفتی و غیرمعرفتی متعددی است؛ عواملی مثل؛ بی توجهی به مراتب و درجات ایمان، عقل گریزی یا عقل ستیزی، معنویت گریزی، تفسیر نادرست از مفهوم جهاد، فهم نادرست از مفهوم تکفیر، حاکمیت عقلانیت ابزاری. مقصود بنده از بی توجهی به مراتب و درجات ایمان، به عنوان اولین عامل خشونت دینی، این است که برخی گمان می کنند باورشان، فقط مصداق ایمان دینی است و سایر انسان ها از دیگر مراتب ایمان دینی محرومند؛ در حالی که قرآن کریم برای ایمان، درجات و مراتب متعددی قائل است . ایمان دینی با درجات مختلفش، به عنوان حقیقتی معرفتی و اختیاری، نه امری وهمی و اجباری، باعث رستگاری، تقوا، معنویت، تعادل روحی، برکات دنیوی، عمل صالح، محبت، هدایت و آرامش می شود. گروهی مثل خوارج در زمان امام علی (ع) با نفی درجات و مراتب ایمان برای دیگران، دست به خشونت و کشتن دست جمعی می زدند . دومین عامل خشونت دینی در جهان اسلام، عقل گریزی یا عقل ستیزی است. دینِ منهای عقل و عقلانیت، افراط گرایی را تحقق می بخشد. جریان تکفیری از قرن هفتم هجری به همین علت، مسلمانانِ متوسل به اولیای الهی را کافر می شمردند و اکنون نیز با تفسیر ظاهری و غیرعقلانی از آیات قرآن، انسان های بی گناه اعم از شیعه و سنی را قتل عام می کنند. معنویت گریزی یا معنویت ستیزی نیز سومین عاملِ خشونت به نام دین در جهان اسلام است. البته می توان دوری از معنویت را نیز معلولِ عقل گریزی دانست و به همین جهت، جریان تکفیری با بخش عظیمی از مسلمانان یعنی صوفیان، مخالفت می ورزند و در کشورهایی مثل پاکستان با عملیات انتحاری، آنها را به خاک و خون می کشند . امام خمینی (ره) بر این باور است که بین اسلام و معنویت، پیوند وثیقی برقرار است و می فرماید: «مکتب اسلام، یک مکتب مادی نیست؛ یک مکتب مادی - معنوی است و اسلام، مادیت را در پناه معنویت، قبول دارد.» عامل چهارم خشونت دینی در جهان اسلام، تفسیر نادرست از مفهوم جهاد است . حقیقت جهاد در اسلام، نوعی خودسازی و مبارزه با نفس برای دفاع از ارزش های الهی و حقوق انسانی و دفع تجاوز از دیگران است؛ نه وسیله ای برای قتل عام انسان های بی گناه. تفسیر شخصی از مفهوم تکفیر نیز پنجمین عامل خشونت دینی در جهان اسلام است. افراط گرایان دینی، کفر را هر گونه اعتقادِ مخالف با اعتقادات خود می شمارند. یعنی ملاک کفر و ایمان را اعتقادات شخصی خود می دانند و همین باعث رفتار خشونت آمیز نسبت به دیگران می شود؛ در حالی که سیره و سنت نبی گرامی اسلام، رفتار محبت آمیز به همه انسان ها، حتی یهودیانی بود که آزارش می دادند. حاکمیت عقلانیت ابزاری در دوران معاصر را می خواهم به عنوان آخرین و مهم ترین عامل خشونت برای دینداران افراطی در دوران معاصر معرفی کنم . عقلانیت ابزاری فاقدِ معنویت که به دنبال سود مادی و مصرف گرایی بیشتر است و مشکلات معاصر بشر یعنی بحران محیط زیست و جنگ و فقر را فراهم ساخته است. این مدل از عقلانیت ابزاری در غرب معاصر به توسعه نئولیبرالیستی کشیده شد. نئولیبرالیسم با اینکه از آزادی های فردی دفاع می کند؛ ولی با جهانی سازی نئولیبرالیسم، باعث نفی دموکراسی و مشارکت حداکثری و در نهایت، تحریکِ مسلمانان ساکن در کشورهای غربی برای اظهار هویت آنها شد . اظهار هویت دینی برخی از مسلمانان در غرب، پدیده ای به نام داعش را به وجود آورد. پس بنده، مهم ترین عامل پیدایش خشونت دینی در جهان اسلام معاصر را نئولیبرالیسم در غرب مدرن می دانم و عوامل دیگری که گفتم در درجه دوم قرار می دهم؛ چون همه آن عوامل در گذشته نیز بوده، لکن باعث خشونت نسل کشی معاصر نشده بودند . با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارس، تاریخ انتشار 17 آذر 95، کد مطلب: 412329 : www.parsnews.com


جمعه ، ۲۶آذر۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شعار سال]
[مشاهده در: www.shoaresal.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن