تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817639383
بافضیلتترین مکانها براى دعا+ پاسخ پیامبر(ص)
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
بافضیلتترین مکانها براى دعا+ پاسخ پیامبر(ص) طبق روایات اسلامی، اصلىترین مقدمه اجابت دعا «داشتن حال انقطاع و تهىکردن دل از امید به غیر خداست»، اما در این میان دعا در برخی مکانها نیز مؤثرتر است. البته گاهی اوقات موانعی وجود دارد که از اجابتشدن دعا جلوگیری میکند.
به گزارش فرهنگ نیوز، «دعا» به معناى فرا خواندن چیزى است به سوى خود با آواز و یا سخن. ابن فارس در تبیین معناى ریشه این واژه مىگوید:
«هو أن تمیلَ الشى ءَ إلیکَ بصوتٍ وکلامٍ یکون منک».
بر پایه این سخن، اصل در «دعا»، خواندن با صوت و لفظ است و اعم از «ندا» است؛ زیرا «ندا» اختصاص به باب الفاظ و اصوات دارد؛ ولى «دعا» مىتواند با لفظ باشد و مىتواند با اشاره و امثال آن.
حقیقت دعا از نگاه قرآن، احساس عبودیت انسان در برابر آفریدگار خود و طلب قرب و رحمت آفریدگار از طریق پرستش اوست و لذا از این حقیقت، ابتدا با واژه «دعا» و سپس با واژه «عبادت» تعبیر مىنماید.
همچنین همه احادیثى که دعا را مغز عبادت توصیف مىکنند یا عین عبادت مىدانند، اشاره به حقیقت مفهوم دعا دارند.
در اهمیت دعا همین بس که روح و مغز عبادت است و به همین دلیل، سودمندتر از قرائت قرآن و بلکه با فضیلتتر از همه عبادات، شمرده شده است.
دعا، کلید رحمت الهى، مایه تقرّب به خدا و موجب تأمین خواستهها، دور ماندن از شیطان و حیات جان است.
* مفهوم دعاى خداوند
خداوند متعال، وعده داده است که دعاى نیایشگران را اجابت کند؛ لیکن تحقّق این وعده، منوط به تحقّق حقیقت دعا از سوى دعاکننده است.
به طور کلى، واژه «دعا»، گاه در مورد خداوند متعال به کار مى رود و گاه در مورد انسان. دعاى خداوند متعال، دو گونه است:
الف ـ دعاى تکوینى
دعاى تکوینىِ خداوند متعال، به معناى ایجاد چیزى است براى هدفى خاص، چنان که گویا آنچه ایجاد مى شود، به آنچه خداوند مى خواهد، دعوت مى گردد، مانند این سخن خداوند متعال: «یَوْمَ یَدْعُوکُمْ فَتَسْتَجِیبُونَ بِحَمْدِهِ» روزى که شما را فرا مىخوانَد و شما با حمد او، اجابت مىکنید».
بدین معنا که خداوند، در قیامت، انسان ها را تکوینا به زندگى اخروى دعوت مى کند و آنان با زنده شدن پس از مرگ، دعوت او را اجابت مى نمایند.
ب ـ دعاى تشریعى
دعاى تشریعى خداوند، عبارت است از مکلّف کردن مردم به انجام دادن آنچه خداوند، واجب کرده و ترک آنچه تحریم نموده است. در حقیقت، تکلیف، فرا خواندن مکلّف به اطاعت اوامر و ترک نواهى الهى است، مانند این سخن خداوند عز و جل:
«أَفِى اللهِ شَکٌّ فَاطِرِ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُم مِّن ذُنُوبِکُمْ وَیُؤَخِّرَکُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى.» مگر درباره خدا ـ پدیدآورنده آسمان ها و زمین ـ تردیدى هست؟ او شما را دعوت مى کند تا پاره اى از گناهانتان را بر شما ببخشاید و تا زمان معیّنى، شما را مهلت دهد».
به سخن دیگر، دین، پیام تکامل انسان است که خداوند متعال، انسان را بِدان دعوت مىکند تا از طریق اجراى آن در زندگى، هدف از آفرینش خود را دریابد.
* مقدمات اجابت دعا
روایت شده است که از پیامبر خدا درباره اسم اعظم سؤال کردند. ایشان فرمود: «کُلُّ اسمٍ مِن أسماءِ اللهِ، فَفَرِّغ قَلبَکَ عَن کُلِّ ما سِواهُ، وَادعُهُ بِأَیِّ اسمٍ شِئتَ.» هر اسمى از نامهاى خداست؛ پس دلت را از هر چه غیر اوست، فارغ کن و او را به هر اسمى که مىخواهى بخوان.
بر این اساس، اصلىترین مقدمه اجابت دعا، داشتن حال انقطاع و تهىکردن دل از امید به غیر خداست و هر چه این حال در نیایشگر تقویت شود، دعاى او به اجابت نزدیکتر مىشود؛ بلکه اگر چنین حالى به انسان دست دهد، بدون دعا نیز خواسته او تأمین مىگردد، بدین جهت، بسیارى از امورى که تحت عنوان آداب دعا و یا شروط اجابت آن در این مجموعه خواهد آمد، در حقیقت، زمینه ساز پدید آمدن حال دعاست.
* بافضیلتترین مکانها براى دعا
۱ـ مکّه و مسجد الحرام
•پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هر کس روزه و عبادت ماه رمضان را از آغاز تا انجامش، در مکّه باشد، خداوند براى او، [ثواب] یکصد هزار ماه رمضان در غیر مکّه مىنویسد... و براى هر روز، یک دعاى پذیرفتنى خواهد داشت.
•پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هر که دنیا و آخرت را مى خواهد، رهسپار این خانه (کعبه) شود؛ زیرا هیچ بندهاى به آنجا نرود و حاجتى دنیوى از خدا نخواهد، مگر آن که خداوند، آن را به او مىدهد و هیچ امر اخروى نخواهد، مگر آن که برایش ذخیره مىسازد.
•پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: دستها جز در هفت جا (به دعا) بلند نمىشوند ۱: هنگام شروع نماز، هنگام داخل شدن به مسجد الحرام و دیدن خانه [ى کعبه]، هنگام ایستادن بر صفا، هنگام ایستادن بر مَروه، هنگام وقوف با مردم در شامگاه عرفه، و در جمع ۲ و مقامین، و هنگام رَمى جَمْره.
•پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ در بیان بهترین جاهاى دعا ـ: دست ها در چند جا [به دعا] بلند مىشوند: در نماز، هنگام دیدن کعبه، در بالاى صفا و مروه، در شامگاه عرفه، در جمع، در دو جمره ۳ و براى [نماز] میّت.
•پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هر بندهاى وضو سازد و سپس، حجر [الأسود] را استلام کند و بعد، دو رکعت نماز در مقام ابراهیم بخواند، آنگاه برگردد و دستش را بر در کعبه بگذارد و حمد خدا را بگوید، هر چه از خدا بخواهد، به او عطا مىکند، إنشاءالله!
۲ـ عرفات در روز عرفه
•پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند متعال، در این جمع شما، به شما لطف کرده است. گنهکارتان را به خاطر نیکوکارتان مىبخشد و به نیکوکارتان، آنچه درخواست کند، عطا مىفرماید. به نام خدا، حرکت کنید.
•امام على علیه السلام: شامگاه عرفه که شد، پیامبر خدا ایستاد و رو به مردم کرد و فرمود: «درود بر میهمانان خدا (این جمله را سه مرتبه فرمود)؛ آنان که هر گاه از خدا درخواست کنند، خداوند، عطایشان مىفرماید!».
موانع اجابت دعا
بدیهی است دعا در مکانهای ذکر شده به اجابت نزدیکتر است اما دلیل بر اجابت صد درصد نیست.
احادیثى را که تحت عنوان «موانع اجابت دعا» آمدهاند، مىتوان به دو بخش تقسیم کرد:
۱. آنچه بر اساس حکمت الهى، مانع اجابت دعاست، مانند این که نیایشگر از خداوند متعال، چیزى را مىخواهد که به زیان اوست.
۲. گناهان. البته برخى از کارهاى ناشایسته مانند: نافرمانى والدین و قطع رَحِم، نقش بیشترى در جلوگیرى از اجابت دعا دارند.
تأثیر توجه دعاکننده به آداب دعا و عوامل اجابت آن در تحقق خواست وى و نیز نقش موانع اجابت دعا در عدم تحقق آن، به صورت اقتضاست، نه علّیت تامه؛ یعنى غالباً و معمولاً این طور است که با رعایت آداب دعا و فراهم شدن عوامل استجابت، دعا مستجاب مىشود و با ظهور موانع استجابت نیز تأثیر دعا از بین مىرود؛ امّا مطلقا و همیشه چنین نیست و ممکن است با وجود برخى از موانع، باز هم دعا مستجاب گردد و در واقع، برخى از مقتضیات، بر برخى از موانع، غلبه نمایند.
پینوشت:
۱ـ ظاهرا مقصود، آن است که این هفت جا در مکّه و حوالى آن، مکان اجابت دعا هستند.
۲ـ همان مُزدَلَفه است.
۳ـ جَمره اُولى و وُسطى.
منبع: فارس
95/9/22 - 22:32 - 2016-12-12 22:32:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]
صفحات پیشنهادی
هجرت پیامبر(ص) از مکه و مهاجرت واقعی در آموزه های دینی
به مناسبت آغاز ماه ربیع الاول هجرت پیامبر ص از مکه و مهاجرت واقعی در آموزه های دینی تهران - ایرنا - اگر چه هجرت پیامبر اکرم ص از مکه به مدینه آغاز فصلی جدید در تاریخ اسلام است ولی سوال این است که آیا ما نیز می توانیم با خالی کردن دل از دلبستگی های دنیایی یک مهاجر واقعی باشیمپاسخ شهرداری به تخلیه واحدهای تجاری پایانه بیهقی
پاسخ شهرداری به تخلیه واحدهای تجاری پایانه بیهقی مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهرداری تهران تاکید کرد در راستای احقاق حقوق شهروندان حکم دادستانی در خصوص تخلیه واحد تجاری پایانه بیهقی اجرایی شد آفتابنیوز به گزارش ایسنا حسین نژاد در پاسخ به حواشی ایجاد شدهمجیدی رئیس دومین جشنواره ملی پیامبر اکرم (ص) شد
مجیدی رئیس دومین جشنواره ملی پیامبر اکرم ص شد مجید مجیدی رئیس دومین جشنواره ملی پیامبر اکرم ص با موضوع طراحی صلوات شد به گزارش خبرنگار ایلنا قرار است نشست خبری این جشنواره با حضور حضور مجید مجیدی رئیس جشنواره محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران عپیامبری که 13 سال در غار سپری کرد
پیامبری که 13 سال در غار سپری کرد برای اینکه در آن زمان امر خدا محقق نشود پادشاه جبار آن دوره دستور قتل 100 هزار نوزاد پسر را داد به گزارش فرهنگ نیوز در هنگام تولد دومین پیامبر اولوالعزم الهی پادشاه جبار آن زمان کل جهان یعنی نمرود خواب دید که کودکی متولد خواهد شد و او را سرنگکدام پیامبر اولوالعزم الهی،آرزو داشت شیعه امام علی(ع)باشد؟
کدام پیامبر اولوالعزم الهی آرزو داشت شیعه امام علی ع باشد جایگاه پیروان واقعی امام علی ع آنقدر بالاست که حتی پیامبری با شریعتی جهانی آرزوی شیعه بودن را دارد به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان شب بود جمعی از اصحاب در محضر رسول خدا ص نشسته بودماجرای خواستگاری حضرت خدیجه (س) از پیامبر اکرم (ص)
ماجرای خواستگاری حضرت خدیجه س از پیامبر اکرم ص دهم ربیع الأول سالروز ازدواج حضرت محمد ص با حضرت خدیجه س است به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان دهم ربیع الأول سالروز ازدواج حضرت محمد ص با حضرت خدیجه س است ماجرا از مهمانیچرا پیکر امام حسن کنار مزار پیامبر تدفین نشد
چرا پیکر امام حسن کنار مزار پیامبر تدفین نشد در جریان دفن امام حسن ع وقتی که ابوسعید خدری به مروان گفت آیا از دفن حسن در کنار جدش ممانعت میکنی در حالی که رسول خدا او را سید جوانان اهل بهشت نامید مروان با تمسخر به او گفت اگر امثال تو حدیث پیامبر را روایت نمیکردند از بین میشغل کدام پیامبر خیاطی بود؟/تا قبل از آن مردم چه برتن می کردند؟
شغل کدام پیامبر خیاطی بود تا قبل از آن مردم چه برتن می کردند این پیامبر اولین انسانی بود که مردم دوختن را یاد داد و به مردم آموخت که چگونه برای خود لباس تهیه کنند و بددزند به گزارشحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان یکی از پیامبران که نامش دوبار  پزشک جنجالی: بیشتر از مهرجویی عزادار کیارستمی بودم/ صحبتهای او حالم را خرابتر کرد/ ناسزایی شنیدم و ناسزایی پ
پزشک جنجالی بیشتر از مهرجویی عزادار کیارستمی بودم صحبتهای او حالم را خرابتر کرد ناسزایی شنیدم و ناسزایی پاسخ دادم پزشک بیمارستان جم گفت در حادثه از دست دادن آقای کیارستمی بنده بسیار بیشتر از آقای مهرجویی عزادار و سوگوار بودم خودم در مجلس ترحیمی که آقای مهرجویی آن صحبتها رانخستین کنگره ملی شعر پیامبر مهربانی در زاهدان آغاز بکار کرد
همزمان با آغاز هفته وحدت نخستین کنگره ملی شعر پیامبر مهربانی در زاهدان آغاز بکار کرد زاهدان - ایرنا - نخستین کنگره ملی شعر پیامبر مهربانی از امروز دوشنبه به مدت 2 روز با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماری از مسئولان استانی در تالار امام رضا ع د-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها