تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821121398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قول مردانه اين روزها خريدار ندارد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: قول مردانه اين روزها خريدار ندارد!
قديم‌ها وقتي كاري را به استاد آن كار مي‌سپرديم خيالمان راحت بود كه سرموقع و زمان مشخص شده كار را تحويل مي‌گيريم ولي...
نویسنده : مريم ترابي 
قديم‌ها وقتي كاري را به استاد آن كار مي‌سپرديم خيالمان راحت بود كه سرموقع و زمان مشخص شده كار را تحويل مي‌گيريم ولي اين روزها ديگر روي حرف‌ها و قول‌ها نمي‌شود حساب كرد. ماجرايي كه براي خواهرجان ما اتفاق افتاد از آن دست نمونه‌هايي بود كه به شدت آدم را از بدقولي ديگران عصبي و كلافه مي‌كند. ماجرا از اين قرار بود كه...  
              
خواهرجان بعد از سال‌ها اجاره‌نشيني با كلي وام و قرض و قوله حالا صاحب خانه‌اي در يكي از نقاط خوب شهر شده است. خانه‌اي بسيار بزرگ و دلباز در منطقه‌اي با آب‌وهواي بسيار عالي. خانه از نگاه ديگران تميز و آماده براي سكونت است ولي از نگاه خواهرجان كه وسواس هم دارد اينگونه نيست و حتماً بايد تغييراتي در آن اتفاق بيفتد. يكي از تغييرات اساسي، آشپزخانه است كه در واقع قلب خانه به حساب مي‌آيد و مهم‌ترين قسمت خانه براي خانم خانه است. بررسي‌ها و جست‌وجو در باب اينكه چه كابينتي با چه طرحي مد روز است و پيگيري اينكه كدام كابينت‌ساز آدم خوش‌قول و كاردرستي است يك هفته‌اي زمان مي‌برد. بعد از يك هفته بررسي و تحقيق كار به دست گروهي به اصطلاح حرفه‌اي سپرده مي‌شود و تاريخ تحويل كار نيز مشخص مي‌شود.


خواهرجان بر حسب تاريخ تحويلي كه قول داده شده است كم‌كم شروع به جمع‌آوري وسايل و بسته‌بندي آنها مي‌كند و در اين ميان تغييرات ديگري كه بايد در خانه انجام شود را در كنار تغييرات آشپزخانه انجام مي‌دهد.  بعد از گذشت دو هفته كه قرار بوده آشپزخانه را به شكل مدرن و دلخواه خواهرجان تحويل بدهند تازه كورين كار قيمتي فراتر از قيمت توافق شده مي‌گويد و به قيمت توافق شده اصلاً رضايت نمي‌دهد و كار را زمين مي‌گذارد. هرچه خواهرجان با آرامش و منطقي صحبت مي‌كند و از توافقي كه شده مي‌گويد اين آقا زيربار نمي‌رود و حرف خود را مي‌زند. كلاً مرغ آقاي كورين كار يك پا دارد. بيچاره خواهرجان از عصبانيت درحال انفجار است. آقاي اوستا كار هم اصلاً همكاري نمي‌كند و درواقع طرفدار كارمند خود است و زير بار قيمت توافق شده نمي‌رود. اولين بدقولي در كار.



ما هم از همه جا بي‌خبر و غافل از مدهاي جديد با اسامي و عناوين جديدتر، از خواهرجان مي‌پرسيم اين كورين چي هست و قرار است كدام قسمت آشپزخانه قرار بگيرد كه اگر زياد تو چشم نيست شما هم قبول كنيد كار تمام شود كه به اين حرص و جوش خوردن نمي‌ارزد. تازه متوجه مي‌شويم كورين بخش مهمي از كابينت‌هاي آشپزخانه است. درواقع سنگ مصنوعي كه به جاي ام‌دي‌اف‌هاي قديم براي قسمت‌هاي كانتر آشپزخانه مد شده است و جالب‌تر آنكه نوع ايراني و خارجي نيز دارد و اين آقاي كورين كار هم فقط با نوع خارجي آن كار مي‌كند و نوع ايراني را اصلاً قبول ندارد. خلاصه خواهرجان زيربار اين به اصطلاح دبه كردن آقايون كابينت‌ساز نمي‌رود و خودش به دنبال يك كورين كار ديگر مي‌گردد.


بالاخره فرد جديدي پيدا مي‌شود كه قول مي‌دهد كار تميز و خوبي را ظرف يك روز تحويل دهد. قرار براين مي‌شود كه روز يك‌شنبه كار را انجام داده و تحويل دهند. با توجه به صحبت اين آقاي جديد، خواهر جان برنامه‌ريزي كرده و با صاحبخانه قرار تحويل خانه اجاره‌اي را براي روز سه‌شنبه مي‌گذارند. آقاي صاحبخانه طبق زمان تخليه روز پنج‌شنبه را براي نقاشي خانه‌ خود مي‌گذارد. روز يك‌شنبه كار تمام نمي‌شود و به روز دوشنبه مي‌افتد. دومين بدقولي در كار.


روز دوشنبه هم تمام مدت كار مي‌كنند و قول مي‌دهند تا آخرين ساعات كار را تحويل دهند كه باز اينگونه نمي‌شود. روز سه‌‌شنبه خانه‌اي پر از گرد و خاك سنگ روي تمام در و ديوارها، منظره‌ بدي را ايجاد كرده است. با تمام اين بدقولي‌ها ديگر اعصابي براي كسي نمانده و هنوز كلي كار مانده است و معلوم نيست اين آقاي با حوصله بدقول كي تصميم دارد كار را تحويل دهد. در نهايت ساعت 12 شب روز چهارشنبه كار را تحويل مي‌دهد و خواهرجان با اعصابي خراب از اينهمه بدقولي حيران مي‌ماند.


روزگار عجيبي شده و گويا سر قول و قرار ماندن از مد افتاده است. اگر سر وقت به قرار برسيم مي‌گويند كه چقدر عجول است. اگر سر موعد كار و پروژه را تحويل بدهيم مي‌گويند حتماً سرسري كار را انجام داده و به قولي سرهم‌بندي كرده است. خلاصه اينكه اين روزها بدقولي مد شده است.

ولي غافل از اين هستيم كه اين عادت و رفتار زشت چه آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به جامعه و باور و اعتماد افراد جامعه وارد مي‌كند. روابط اجتماعي افراد مانند يك ساختمان است كه خشت خشت آن تنها با سيمان و ملاط‌‌هاي قوي، محكم و آسيب‌ناپذير مي‌شود بنابراين خوش‌قولي و اعتمادسازي هم از مهم‌ترين مصالح محكم‌سازي و پيوند دهنده افراد در يك جامعه است. اعتماد اجتماعي بزرگ‌ترين سرمايه براي شخص و جامعه است. اين سرمايه در دراز مدت و با پرداخت هزينه‌هاي بسياري به‌دست مي‌آيد كه متأسفانه با رفتارهاي غلطي مانند بدقولي از بين رفته و ديگر قابل بازگشت نيست.  كارشناسان معتقدند بدقولي يك نوع نابهنجاري اجتماعي و نتيجه تربيت غلط در خانواده است. در نتيجه اين تربيت غلط فرد بدقول هم به خود آسيب مي‌زند و تمام زندگي فردي و اجتماعي خود را به خطر مي‌اندازد و جايگاه اجتماعي خود را از دست مي‌دهد و هم به ديگران و جامعه‌ لطمه‌هاي جبران‌ناپذيري را وارد مي‌كند.


فراموشي، ازدحام كار، داشتن فعاليت‌هاي مختلف و تعاملات اجتماعي گسترده معمولاً موجب بد‌قولي افراد مي‌شود و دردسرهاي بسيار ايجاد مي‌كند. اين شرايط زندگي باعث مي‌شود فرد در بين دوستان و خانواده‌ خود برچسب بدقولي خورده و ديگر كسي به حرف او اعتماد نكند.


اگر بد‌قولي در جامعه گسترش يابد بي‌نظمي و هرج و مرج افزايش مي‌يابد و به تبع آن موجب از بين رفتن تعادل اجتماعي و سياسي و از هم گسيختگي خواهد شد. همان قدر كه وفاي به عهد عامل تداوم دوستي‌ها و تعامل اجتماعي بين افراد است برخلاف آن بد قولي موجب از هم گسيختگي تعامل اجتماعي، بي‌نظمي و در مراحل بالاتر موجب به خطر افتادن سلامت جامعه مي‌شود. رواج بدقولي در جامعه كنوني، اعتماد اجتماعي را بيمار كرده است. ديگر روي قول كمتر كسي مي‌شود حساب باز كرد و حرف كمتر كسي را مي‌توان باور كرد. بازار خوش‌قولي بدجور كساد است و قول مردانه خريدار ندارد. خوش به روزهاي قديم كه افراد براي جلب اعتماد ديگران در هر شرايطي قولشان يادشان نمي‌رفت. گويا ضرب‌المثل معروف «مرد است و حرفش» اين روزها اعتباري ندارد.


همه فقط به فكر خود هستند و بس و نمي‌دانند با رواج اين رفتار غلط اجتماعي اخلاق و منش نسل آينده را به مخاطره مي‌اندازند و ديگر واژه‌هاي اعتماد و خوش قولي در نسل آينده معنايي نخواهند داشت!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن