تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816898358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داوطلبان و دانشجويان گرفتار دعواهاي وزارت علوم و دانشگاه آزاد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: داوطلبان و دانشجويان گرفتار دعواهاي وزارت علوم و دانشگاه آزاد
در حالي كه قانون سنجش و پذيرش در تحصيلات تكميلي براي ساماندهي سنجش و پذيرش در دوره‌هاي ارشد و دكتري تمام دانشگاه‌ها از سوي مجلس شوراي اسلامي در تاريخ دي ماه ۱۳۹۴ به تصويب رسيد...
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام 


در حالي كه قانون سنجش و پذيرش در تحصيلات تكميلي براي ساماندهي سنجش و پذيرش در دوره‌هاي ارشد و دكتري تمام دانشگاه‌ها از سوي مجلس شوراي اسلامي در تاريخ دي ماه ۱۳۹۴ به تصويب رسيد و پس از رفع اشكالات شوراي نگهبان نيز آن را در تاريخ ۱۸ فروردين ماه سال ۱۳۹۵ تأييد كرد، با اين حال دانشگاه آزاد از فرصت تعلل هيئت وزيران در امضاي آيين‌نامه اجرايي استفاده كرد و موضوع را به ديوان عدالت اداري ارجاع داد و بر اين اساس پنجمين سال سرگرداني متقاضيان شركت در آزمون تحصيلات تكميلي را رقم زد. گفتني است بر اساس اعلام سازمان سنجش قرار بود امسال داوطلبان تمام زيرنظام‌هاي آموزش عالي از جمله دانشگاه آزاد براي آزمون دكتري از شانزدهم آذرماه و آزمون كارشناسي ارشد از اول دي‌ماه در سايت اين سازمان ثبت‌نام كنند. با اين حال دو روز از شروع ثبت‌نام آزمون دكتري از سوي سازمان سنجش نگذشته بود كه دانشگاه آزاد هم شروع ثبت‌نام‌ها را براي آزمون جداگانه اعلام كرد.

آب گل‌آلود آموزش عالي ماهي‌هاي بزرگي را نصيب كساني مي‌كند كه ظرفيت‌هاي دانشگاهي را به چشم بهره‌هاي مالي، حياط خلوت سياسي و جبهه يارگيري صنفي مي‌بينند. امسال نيز به عنوان پنجمين سال پياپي درگيري ميان دانشگاه آزاد و وزارت علوم بر سر نحوه پذيرش دانشجو و برگزاري آزمون تحصيلات تكميلي ادامه دارد و ابعاد گسترده‌تري يافته است.

در حالي كه قانون سنجش و پذيرش در تحصيلات تكميلي براي ساماندهي سنجش و پذيرش در دوره‌هاي ارشد و دكتري تمام دانشگاه‌ها از سوي مجلس شوراي اسلامي در تاريخ دي ماه ۱۳۹۴ به تصويب رسيد و پس از رفع اشكالات، شوراي نگهبان نيز آن را در تاريخ ۱۸ فروردين ماه سال ۱۳۹۵ تأييد كرد. با اين حال دانشگاه آزاد از فرصت تعلل هيئت وزيران در امضاي آيين‌نامه اجرايي استفاده كرد و موضوع را به ديوان عدالت اداري ارجاع داد.

قانون سنجش و پذيرش دانشجو به دنبال يكپارچه‌سازي آزمون‌هاي سراسري در تمام مقاطع بود تا در نهايت مديريت پذيرش دانشجو و تربيت نيروي متخصص و ماهر قابل برنامه‌ريزي و رصد و مطالعه باشد. تعيين ظرفيت پذيرش براي دانشگاه‌هاي مختلف و ارائه مجوز راه‌اندازي رشته محل‌هاي متنوع در مقاطع مختلف بر اين مبنا انجام مي‌شود. منتها اين فرآيند همواره مورد اعتراض دانشگاه آزاد قرار داشت. زيرا توسعه دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و واحدهاي دانشگاهي پيام نور و علمي - كاربردي، سهم دانشجويان اين دانشگاه را تحت‌الشعاع قرار ‌داده است.
 
لايي‌كشي قانوني فقط به خاطر نبود تصريح اسمي
دانشگاه آزاد در طول پنج سال گذشته هر بار در آستانه ثبت‌نام آزمون‌هاي سراسري، به ويژه در مورد آزمون‌هاي تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد تلاش كرده است خود را از قيد قانون سنجش و پذيرش دانشجو برهاند.
آنچنان كه اين دانشگاه به نمايندگي حميد ميرزاده به موجب دادخواستي كه در دبيرخانه ديوان ثبت شده، بيان داشته است كه «‌دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان مؤسسه‌اي غيردولتي و غيرخصوصي است و در طول بيش از 34 سال با برگزاري آزمون‌هاي سراسري مستقل، اقدام به پذيرش دانشجو در مقاطع مختلف كرده است.

اخيراً مجلس شوراي اسلامي با تصويب قانون سنجش و پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي، مقررات سنجش و پذيرش در دانشگاه‌ها و مراكز تحت پوشش وزارت علوم و بهداشت، دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه‌هاي غيردولتي را ترسيم كرده است كه در بند الف ماده يك قانون مذكور، ذكري از نام دانشگاه آزاد اسلامي به ميان نيامده است و مشمول قانون مذكور نيست.
صرف‌نظر از توضيح اشاره شده، آيين‌نامه اجرايي اين قانون مندرج در ماده هفت آن، به تصويب هيئت وزيران نرسيده است و اخيراً شوراي سنجش و پذيرش، برگزاري آزمون دانشگاه آزاد اسلامي در مقطع تحصيلات تكميلي را به صورت متمركز به سازمان سنجش و آموزش كشور واگذار كرده است كه بر خلاف مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي و رويه گذشته دانشگاه مبني بر برگزاري مستقل است و مطابق با قانون ذكر شده در بالا نيست؛ لذا تقاضاي دستور موقت به شرح فوق را دارد.»
  
داوطلبان و دانشجويان گرفتار برموداي وزارت علوم و دانشگاه آزاد
اختلاف بر سر برگزاري آزمون متمركز، بعد از اختلاف بر سر پذيرش دانشجو در رشته‌هاي بدون مجوز دانشگاه آزاد را كه تمكين نكردن اين دانشگاه از سند آمايش آموزش عالي و ارائه سندي مجزا به شوراي عالي انقلاب فرهنگي بگذاريم، مثلث اختلافات وزارت علوم با دانشگاه آزاد تكميل مي‌شود؛ اختلافاتي كه به‌رغم نزديكي فكر و نظر مديران ارشد اين دو نهاد عميق‌تر مي‌شود و همين امر باعث شده است برخي گمانه‌زني‌ها براي اين اختلافات رسانه‌اي شده پشت پرده‌اي در نظر بگيرند كه منافع نانوشته‌اي را براي هر دو طرف در بر دارد.

از سوي ديگر شوراي عالي انقلاب فرهنگي به اندازه‌اي خود را درگير مسئله شوراي زنان كرده كه از بررسي سند آمايش دانشگاه آزاد باز مانده است، غافل از اينكه همين گسستگي مصوبات بستر مطمئن‌تري براي بهره‌برداري دانشگاه آزاد فراهم كرده است.
حالا بماند كه در تدوين چنين سندي امتياز انحصاري قائل شدن براي دانشگاه آزاد و جدا دانستن الگوي توسعه آن از ساير دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور به اندازه كافي جا براي بررسي دارد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن