تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817385749




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سبك زندگي‌مان را به آلودگي هوا گره زده‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سبك زندگي‌مان را به آلودگي هوا گره زده‌ايم
سال‌هاي متمادي است با شروع نيمه‌ دوم سال موضوع آلودگي هوا، وارونگي هوا، تعطيلي مدارس، تنگي نفس و مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا...
نویسنده : مريم ترابي 
سال‌هاي متمادي است با شروع نيمه‌ دوم سال موضوع آلودگي هوا، وارونگي هوا، تعطيلي مدارس، تنگي نفس و مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا تيتر اول روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها مي‌شود. هرسال با شروع وضعيت بحران در پايتخت همه به تكاپو مي‌افتند كه چه كنيم و چه نكنيم. انواع و اقسام توصيه‌هاي پزشكي به مردم ارائه مي‌شود و مرتب از مردم خواسته مي‌شود كمتر از منازل خود خارج شده و از خودروي شخصي خود استفاده نكنند. در تمام جلسات اضطراري كه به اين دليل در دولت‌هاي پيشين و فعلي تشكيل شده است و مي‌شود، هيچ راه‌حل درست و درماني هم براي اين معضل بزرگ پيدا نشده است. معمولاً بيشترين عامل اين آلودگي‌ها مربوط مي‌شود به بنزين، سوخت و نقص فني خودروها و همچنين ريزگردهايي كه چند سالي است مهمان ناخوانده‌ شهرهاي جنوبي و مركزي كشور شده‌اند.

قرار نيست پاي مسئولان را در اين مبحث به ميان كشيد و از آنها بازخواست كنيم كه چرا هيچ فكري به حال سلامتي مردم نمي‌كنيد؟ چرا مردم شهرهاي آلوده نبايد هواي پاك و سالم داشته باشند؟ چرا كودكان ما از ديدن آسمان آبي شهر خود محروم هستند؟ طرح اينگونه سؤال‌ها فقط تكرار مكررات است و بس. گويا هيچكدام از مسئولان مربوطه هيچ جواب و راه‌حل قانع كننده‌اي ندارند. پس بهتر است خودمان فكري به حال هواي شهرمان بكنيم.



آلودگي هوا و جسم و رواني پريشان


با پيشرفت تكنولوژي و زندگي ماشيني گويا زمان نيز سوار بر سرعت شده و اين شتاب و سرعت، زندگي همراه با هيجان و استرس را براي همگان ايجاد كرده است. عجله و شتاب و استرس از ترس عقب ماندن، افراد را عصبي و زودرنج و بعضاً افسرده كرده است. در خيابان‌هاي شهر كه تردد مي‌كنيم به افرادي بر‌مي‌خوريم كه حالت‌هاي عصبي و كلافگي آنها زودتر از هرچيزي خود را نشان مي‌دهد. افرادي كه با كوچك‌ترين و بي‌اهميت‌ترين موضوع از كوره در رفته و عصباني مي‌شوند. راننده‌هاي خسته‌اي كه ترافيك و آلودگي آنها را خسته و عصبي كرده است و مسافراني كه خسته‌تر و زودرنج‌تر از هميشه در اين آلودگي در رفت‌وآمد هستند. جالب است بدانيد بروز بسياري از اين رفتارها ناشي از كمبود اكسيژن است. وقتي اكسيژن در هوا كم باشد خواب‌آلودگي را در افراد بيشتر كرده و احساس خستگي و كم‌تحملي را افزايش مي‌دهد. بنابراين افراد زودتر از كوره در رفته و در نتيجه پرخاشگري مي‌كنند. شايد اين دسته از افراد دچار مشكلات رفتاري و عصبي باشند ولي آلودگي هوا اين مشكلات را شدت داده و افراد را بيمارتر مي‌كند.


پزشكان و متخصصين معتقدند كه: «آلودگي هوا به ويژه سربي كه به دليل سوخت نامناسب خودروها در هوا پخش مي‌شود، مي‌تواند احتمال تولد كودكان مبتلا به نقص عضو و همچنين اوتيسم و بيش‌فعالي را دو تا سه برابر افزايش دهد. همچنين هر چه عوارض مسموميت ناشي از سرب بيشتر شود اختلالات ذهني افزايش مي‌يابد كه به مرور باعث فراموشي‌هاي دائم، بيماري‌هاي لرزشي و علائمي شبيه جنون خواهد شد.»


وقتي از كوچه‌ها و خيابان‌هاي مختلف شهر عبور مي‌كنيم خانه‌هايي را مي‌بينيم كه عزادار عزيزان از دست رفته خود هستند. عزيزاني كه خيلي ناگهاني و ناباورانه فوت كرده‌اند. همه‌ ما قطعاً به كرات شنيده‌ايم كه: «فلاني هيچيش نبوده و يك دفعه فوت كرده است يا شب خوابيده ديگر بيدار نشده است». چه باور بكنيم و چه باور نكنيم سونامي سكته‌هاي قلبي و بيماري‌هاي‌ سرطان در كشور ما به راه افتاده است. افرادي كه سالم و سرحال بودند بدون هيچگونه عارضه‌ مشخصي در يك لحظه از درد قفسه سينه ناله كرده و در دم جان باخته‌اند. آلودگي هوا و سرب موجود در آن بيشترين عامل بيماري‌هاي قلبي، عروقي، سرطان و سقط جنين در كشور شناخته شده است.


هواي آلوده باعث ايجاد آلرژي و تشديد آن در مبتلايان مي‌شود. چگونه؟ در زمان آلودگي هوا ساختار گرده گياهان معلق در هوا كه در شرايط عادي آلرژي‌زا نيستند، ممكن است، تغيير يابد و آلرژي‌زا شود؛ در اين شرايط افرادي كه آلرژي نداشته‌اند نيز ممكن است به دليل تغيير ساختار گرده‌ها نسبت به آنها آلرژي پيدا كنند. بر اساس نتايج تحقيق انجمن آسم و آلرژي ايران، 35 درصد كودكان در كلانشهر تهران داراي علائم بيماري آسم هستند. به اين دليل كه ساكنان شهر، بيشترين عمر روزانه خود را در محيط‌هاي سرپوشيده مي‌گذرانند و ازسوي ديگر غلظت آلودگي هوا در محيط‌هاي سرپوشيده در شرايط آلودگي هوا نسبت به محيط‌هاي باز به دليل عدم جريان هوا و تهويه مناسب، بيشتر است، علائم مشكلات تنفسي اين افراد دائم در حال افزايش است.


خودروهاي تك‌سرنشين


از قديم داشتن يك اتومبيل براي هر خانواده‌اي يك امتياز محسوب مي‌شد و نشانه‌ زندگي راحت و پولداري و به نوعي فخر‌فروشي بود. هنوز هم همينطور است، با گذشت سال‌ها از حضور اتومبيل در كشور هنوز صاحب يك خودرو بودن براي هر فردي يك امتياز محسوب مي‌شود. با پيشرفت تكنولوژي و امكانات زندگي مدرن و راحت و همچنين تغيير سبك زندگي مردم و به‌خاطر امروزي بودن و زندگي راحت و آسان داشتن، ديگر خانواده‌ها تنها به داشتن يك خودرو اكتفا نكرده و تقريباً اكثر اعضاي خانواده كه در سن قانوني براي رانندگي هستند يك ماشين اختصاصي براي خود دارند. به همين ترتيب است كه تهران و كلانشهرهاي ديگر، تبديل به پاركينگ خودرو شده‌اند و ديگر هوايي براي نفس كشيدن وجود ندارد. ماشين اختصاصي براي تردد راحت‌تر داشتن خيلي خوب است و در تمام دنيا هم همينگونه است ولي در شرايطي كه هوا آلوده است و مرتب مسئولان از طريق رسانه‌ها هشدار مي‌دهند كه خودروهاي تك‌سرنشين در سطح شهر تردد نكنند آيا صحيح است كه باز هم با خودروهاي خود از خانه خارج شويم؟ وقتي همه به اثرات مخرب اين آلودگي‌ها بر جسم و روان خود واقف هستيم آيا اين رفتار خودخواهي نيست؟ همه‌ ما در قبال افراد جامعه و محيط‌زيست خود مسئول هستيم. ما بايد از خود براي داشتن هواي سالم شروع كنيم.


تأثير روش‌زندگي در كاهش آلودگي


وقتي همه نالان از نداشتن هواي پاك و سالم هستيم وقتي آسمان آبي را در نيمي از سال نمي‌بينيم اينها همه بايد براي ما تلنگري باشند تا به خود بياييم و حركت‌هاي مثبتي در اين زمينه انجام بدهيم.


اولين كاري كه ما بايد انجام دهيم اين است كه مراقب سيستم فني اتومبيل خود باشيم. مراقبت خوب تنها ملاك خوب بودن يك خودرو نيست؛ فرسودگي و آلايندگي بيشتر آن، موضوع مهم‌تري است. وقتي موتور خودرو شما تنظيم نباشد آلايندگي آن بيشتر است. با مراجعه به‌موقع و بررسي مشكلات فني هم ماشين سرحال و خوب است هم هوا كمتر آلوده مي‌شود. مراكز معاينه فني يكي از راه‌هاي اطمينان از سلامت خودرو است. قبل از اينكه پليس راهنمايي و رانندگي مهلت ضرب‌الاجل براي گرفتن كارت معاينه فني برايمان بگذارد خودمان به فكر باشيم. به كودكانمان فرهنگ استفاده از خودروهاي سالم و كم‌مصرف را آموزش دهيم.


استفاده از وسايل نقليه عمومي روشي است كه به ذهن همه خطور مي‌كند. اما هميشه ازدحام جمعيت، كمبود تعداد وسايل نقليه عمومي و زمان حركت آنها كه معمولاً با تأخير است همگي به نقاط ضعف اين وسايل تبديل شده و مردم ترجيح مي‌دهند كه از خودروي شخصي خود به جاي اتوبوس و مترو استفاده كنند. درست است كه با خودروي شخصي طبق برنامه‌ريزي زماني دلخواه خود حركت مي‌كنيم، راحت و در آرامش بدون ازدحام جمعيت و فشار و خفگي مسير خود را طي مي‌كنيم ولي استفاده از وسايل نقليه به ويژه اتوبوس و مترو به ميزان قابل توجهي به كاهش آلودگي هوا كمك مي‌كند. فرهنگ استفاده از وسايل نقليه عمومي را از خود شروع كرده و به كودكانمان آموزش دهيم.


روش بعدي كه مي‌تواند جايگزين خوبي براي خودروي شخصي باشد دوچرخه است. در اكثر كشورهاي دنيا فرهنگ استفاده از دوچرخه و پياده‌روي وجود دارد. قرار نيست ما از در منزل پياده يا با دوچرخه به سمت مقصد خود حركت كنيم. مي‌توانيم با خودروي خود تا يك مسافتي را برويم، خودروي خود را پارك كنيم و از آنجا به بعد را با دوچرخه يا پياده طي كنيم. اين كار دو مزيت دارد: هم باعث كاهش آلودگي هوا مي‌شود و هم به عنوان ورزش براي سلامتي افراد مفيد است. شهرداري تهران و بعضي از شهرهاي بزرگ ديگر با توجه به خيابان و پياده‌روهاي برخي از مناطق دست به حركت جالبي زدند و مسيرهايي را با عنوان مسير سبز اختصاص دادند كه مخصوص دوچرخه‌سواري است و در ابتدا و انتهاي اين مسير سبز دوچرخه‌هايي را نيز براي كرايه در اختيار مردم قرار داده‌اند. ايجاد اين فرهنگ كار آساني نيست؛ به اين دليل كه خيابان‌ها يا پياده‌روها در برخي از شهرها آمادگي لازم براي اجراي اين كار را ندارند اما بايد به تدريج اين كار را شروع كرده و آن را جايگزين خودروها كنيم. ترويج فرهنگ دوچرخه‌سواري و پياده‌روي را با كودكانمان تمرين كنيم.


اين راه‌حل‌ها و راه‌حل‌هاي ديگري كه در اين جا ذكر نشده است همگي منوط به تغيير نگرش و تفكر ما نسبت به استفاده از اتومبيل است و اينكه ما چه انتظاري از اتومبيل خود داريم. قديم‌ترها بسياري از مردم معتقد بودند كه خودرو وسيله‌اي لوكس، هيجان‌انگيز و ناپايدار است بنابراين تمام مسيرهاي خود را پياده يا با اسب و درشكه و قطار طي مي‌كردند. تنها با كمي تغييرات در نگرش و شيوه زندگي خود مي‌توانيم قدم‌هاي مثبت و تأثيرگذاري را در ايجاد هواي سالم و پاك برداريم. از جمله: استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، استفاده از خودروهايي با مصرف سوخت كمتر و كوچك‌تر، تغيير شيوه زندگي، تغيير محل زندگي به نزديكي محل كار، قرار گرفتن افراد بيشتر در يك خودروي كوچك و انتخاب مكان‌هايي نزديك براي مسافرت.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن