تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816835944




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش المانیتور درباره نظرسنجی های انتخاباتی در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


پیش بینی دقیق تر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ ایران چگونه امكان دارد؟
گزارش المانیتور درباره نظرسنجی های انتخاباتی در ایران
برخلاف تصور عمومی در باره غیر قابل اعتماد بودن نظرسنجی های عمومی در ایران واقعیت آن است که این نظرسنجی ها به طور فزاینده ای قادر به فراهم آوردن داده های مورد نیاز و با کیفیت بالا برای پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هستند.
روز نو : برخلاف تصور عمومی در باره غیر قابل اعتماد بودن نظرسنجی های عمومی در ایران واقعیت آن است که این نظرسنجی ها به طور فزاینده ای قادر به فراهم آوردن داده های مورد نیاز و با کیفیت بالا برای پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هستند. 

گزارش المانیتور درباره نظرسنجی های انتخاباتی در ایران

به گزارش سايت روزنو، «المانیتور» با انتشار گزارشی اشاره می کند که درباره نظرسنجی های انتخاباتی در ایران اکثرا این نظرسنجی ها با میزان خطای پایین بوده اند و می نویسد:«نخستین سوالی که در میان سوال های بسیار با توجه به ماهیت عرصه سیاسی در ایران مطرح است این است که تا چه میزان نظرسنجی های عمومی در ایران را می توان معتبر قلمداد کرد؟ رای گیری سیاسی مدرن در ایران به اواخر دهه ۸۰ میلادی باز می گردد و امروز رای گیری با کیفیت بالاتری تقریبا در هر نقطه ای از جهان به لطف پوشش جهانی تلفن همراه و پیشرفت دولت ها در استفاده از سیستم های رایانه ای انجام می شود. 
نهادهای نظرسنجی از جمله سازمان های غربی مانند مرکز تحقیقات پیو نظرسنجی های قابل اعتمادی را در چین، روسیه و نقاط مختلف خاورمیانه ارائه می دهند. این نهاد نظرسنجی حتی قادر به انجام نظرسنجی در عراق و افغانستان در طول شرایط شدید بحران و منازعه داخلی نیز بوده است.
 پژوهشگران ایرانی نیز از آخرین روش های پیشرفته در نظرسنجی آگاه هستند و در سال ۲۰۰۱ میلادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظرسنجی ای را درباره برخی از مسائل بحث برانگیز در جامعه ایران اغاز کرد که در میان آن ها حقوق سیاسی، اعتماد اجتماعی و رفتار مذهبی نیز وجود داشتند. در آن نظرسنجی به جای آن که از پاسخ دهندگان درباره دیدگاه های شخصی شان سوال شود ارزیابی درباره این موضوع بود که آنان فکر می کنند که اکثریت جمعیت چه پاسخی ممکن است به پرسش های مطرح شده بدهند. نکته قابل توجه آن است که این شیوه از تنظیم پرسش توسط نهادهای نظرسنجی غربی برای تحقیق در موضوعات حساس ارجحیت دارد. به کارگیری چنین روشی برای نظرسنجی در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط یک وزارتخانه ایرانی نشان می دهد که نهادهای ایران آگاه از شیوه های نوین پیمایش و نظرسنجی هستند». 


این سایت اما در ادامه اشاره می کند که به دلیل آنکه بسیاری از پژوهشگران امور سیاسی و اجتماعی از داده های نظرسنجی ها در ایران استفاده می کنند اشاره دارند که برحی از نظرسنجی ها در ایران با معیارهای بین المللی تطبیق ندارند و از نظر کیفیت بررسی به زبان انگلیسی و فارسی بالا نیستند.


 این سایت اشاره می کند که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ میلادی در ایران و در کشورهای غربی به نتایج نظرسنجی درباره پیروزی احمدی نژاد یا موسوی توجه داشتند. جان کوهن متخصص امور رای گیری و نظرسنجی در واشنگتن پست اما دریافت که ارزیابی های صورت گرفته ای که معتقد به برنده شدن موسوی بودند چند ماه پیش از انتخابات انجام شده بودند و تعداد زیادی از رای دهندگان مردد را شامل می شدند این دو عامل در ترکیب با یکدیگر می تواند نشانه هایی از غیر قابل بودن داده ها باشد. در اینجا این پرسش مطرح می شود که در نتیجه این موضوع ناظران با چه دستورالعملی می توانند بهترین نتیجه را از داده های رای گیری ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی بدست آورند؟‌


المانیتور در ادامه می نویسد:«نخست آن که در مواجهه با هر نظرسنجی ای باید بر روی روش انجام نظرسنجی تمرکز کرد. باید از بررسی هر نظرسنجی ای بدون وجود نوع روش انجام آن چشم پوشی کرد. انجمن امریکایی برای تحقیقات افکار عمومی (AAPOR) راهنمایی را منتشر کرده است که الزامات اعتبار سنجی نظرسنجی ها را نشان می دهد. طبق این معیارها لازم است که در یک نظرسنحی مشخص شود که نظرسنجی چگونه انجام شده است، هویت پاسخ دهندگان (رای دهندگان احتمالی، بزرگسال بودن یا نوجوان بودن) آنان مشخص شود و  عنوان شود که پاسخ دهندگان چگونه انتخاب شده اند و ضریب خطای نظرسنجی به چه میزان بوده است. اشکار ساختن بهتر این موارد به معنای دقیق تر و بهتر انجام شدن بررسی هستند». 


این سایت اشاره می کند که نظرسنجی های غربی درباره ایران عموما از این معیارها پیروی می کنند و در نتیجه می توانند معتبر قلمداد شوند. 


المانیتور اشاره می کند که نکته دومی که باید مورد توجه قرار داد این است که نظرسنجی ها و نتایج شان معمولا تمام رای دهندگان در سرتاسرکشور را نمایندگی نمی کنند. این سایت می نویسد:«رسانه های مستقر در تهران گاهی اوقات نظرسنجی هایی را در استان یا شهر تهران انجام می دهند همان گونه که سایت های تابناک، خبرگزاری مهر و رسانه های دیگر چندین نظرسنجی را در تهران در سال ۲۰۱۳ میلادی انجام داده اند این در حالیست که استان تهران تنها کم تر از ۹ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می دهد و نماینده کل رای دهندگان کشور نیست». 






تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن