واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: اين نويسنده عنوان كرد: فاخر بودن اين سريال به خاطر حجم لوكيشن، لباس و تعداد بازيگر نيست، بلكه به خاطر جنس و نوع كمدي پرمغز و چند لايهي آن است. نويسنده سريال «قهوه تلخ» به اين پرسش ايسنا كه آيا پخش «قهوه تلخ» از طريق شبكه نمايش خانگي، خط قرمزهاي نگارش اين را سريال كاهش داده است؟ پاسخ منفي داد و تاكيد كرد: اينگونه نبوده است. اميرمهدي ژوله در گفتوگو با ايسنا، درباره چارچوبهايي كه براي نگارش فيلمنامهي «قهوه تلخ» اعمال شده است، گفت: از آنجا كه طرح را با تلويزيون مطرح كرديم، شخصيتها، نام شخصيتها و... همه با تلويزيون چك شده بودند؛ حتي هشت قسمت اول ما را تلويزيون ديده است؛ بنابراين اصول و معيارهاي تلويزيون چه در طراحي داستان و چه در طراحي شخصيتها رعايت شده است. وي كه همراه با خشايار الوند نگارش «قهوه تلخ» را بر عهده دارد، افزود: در تصويربرداري چندين قسمت از «قهوه تلخ»، بر سر كار ناظر كيفي حضور داشت و نظارت كامل بر كار بود؛ پس از آنكه قرار شد سريال از طريق شبكهي خصوصي منتشر شود، ما با همان معيارها جلو رفتيم. چراكه وقتي به سراغ شبكهي خانگي رفتيم، دنبال اين نبوديم كه خط قرمزي را بشكنيم، بلكه ميخواستيم از پتانسيل شبكهي نمايش خانگي و سريالسازي خصوصي استفاده كنيم و اين براي ما اهميت داشت. اين نويسنده كه از مجموعهي «شبهاي برره» به بعد در تمام مجموعههاي طنز مهران مديري كار نگارش فيلمنامه را برعهده داشته است، افزود: وقتي سريال «قهوه تلخ» را نگاه ميكنيد، خيلي شريفتر از متوسط كارهايي است كه در شبكهي نمايش خانگي يا در سينما اكران ميشود؛ به عبارتي، جنس شوخي و نوع روابط همه متفاوت، شريف و منطبق بر معيارهاي تلويزيون است. ژوله در تأييد تفاوت نداشتن خطوط قرمز تلويزيون و شبكهي پخش خانگي، عنوان كرد: درست است كه هنوز همه قسمتهاي سريال نوشته نشده، اما ديگر اين چهارچوبها در ذهن نويسندگان كار، نهادينه شده است؛ حتي در مجموعههاي «مرد هزارچهره» و «مرد دوهزارچهره» وقتي برگه اصلاحات پخش ميآمد، سفيد بود و بعد از اين همه سال كه گذشته، ديگر ميدانيم كه چه ميتوانيم بنويسيم و مهران مديري چه ميخواهد بسازد. حتي ما گاه از آقاي مديري يا سيامك انصاري گله ميكرديم كه چرا ديالوگي كه به آن ايرادي گرفته نشده را نميگويند؛ البته به جاي اينكه فكر كنيم چه بنويسيم، بيشتر موارد فكر ميكنيم كه چه چيزهايي را نبايد بنويسيم. اين نويسنده دربارهي اينكه تا چه حد متن سريال «قهوه تلخ» با ديگر كارهايي كه براي گروه مهران مديري نوشته، متفاوت است؟ افزود: نوشتن اين كار بسيار سخت است؛ تعدد شخصيتها، تاريخي بودن سريال، نوع و لحن كمدي كار، «قهوه تلخ» را با تمام كارهاي كمدي بعد از انقلاب حتي كمديهايي كه مهران مديري ساخته است، متفاوت ميكند. ژوله در توضيح طنز مجموعهي «قهوه تلخ»، بيان كرد: در اين مجموعه،90 قسمت قصهي دنبالهدار داريم؛ كمديها در دل قصه اتفاق ميافتد، ماجرا قصه محور است و كمدي آن نيز فاخر است؛ پيش از اين وقتي كه گروهي كار طنز انجام ميداد و نميتوانست مردم را بخنداند، ميگفت كه ما طنز فاخر داريم كه فقط لبخندي بياورد؛ اما به اعتقاد من، سريال «قهوه تلخ» مصداق يك طنز فاخر است. اين نويسنده عنوان كرد: فاخر بودن اين سريال به خاطر حجم لوكيشن، لباس و تعداد بازيگر نيست، بلكه به خاطر جنس و نوع كمدي پرمغز و چند لايهي آن است. او دربارهي شباهت اين مجموعه با مجموعههاي پيشين ساخته شده توسط مهران مديري، بيان كرد: ممكن است شباهتهايي وجود داشته باشد، چون مهران مديري همان كارگردان است و ما هم همان نويسندهها هستيم؛ قطعا عادتهايي داريم؛ قطعا لحن و نگاهي داريم كه ممكن است در آنها شباهتهايي ديده شود. اما دركل ميتوانم بگويم كه نگارش «قهوهي تلخ» سختترين و متفاوتترين است و اساسا يك نوع كمدي ديگر است. وي افزود: من هيچ علاقهاي به تكرار متن يا شوخيهاي تكراري در كارهاي مختلف ندارم و تا به حال شوخي هر شخصيت با شوخي شخصيت ديگر شباهت نداشته است، فضا، شخصيتها، كمدي و لحن در «قهوه تلخ» متفاوت است. نويسندهي سريال «قهوهي تلخ» دربارهي پايان بندي قصه گفت: مثل تمام كارهايي كه با تلويزيون انجام ميداديم، براي اين سريال هم يك طرح كلي و چند شخصيت وجود دارد و براي آخر قصه هم چند گزينه داريم كه وقتي به پايان سريال نزديك شويم، از ميان آنها يكي را انتخاب ميكنيم؛ يعني مسير و ورودها را ميدانيم و بر اساس اينكه اين كار بخواهد در دورههاي بعدي ادامه پيدا كند يا سينمايي شود و گزينههاي ديگري كه وجود دارد، چند پايان براي آن در نظر گرفتهايم. او با اشاره به تفاوتهاي پخش يك مجموعه تلويزيوني و پخش آن از طريق شبكهي نمايش خانگي، بيان كرد: در سريال «قهوه تلخ» فشار تلويزيون براي پخش را نداريم و با 40 قسمت آماده، توزيع سيديها را شروع كرديم؛ با آرامش بيشتري كار كرديم و با وسواس بيشتري نوشتيم. كارگردان با وسواس بيشتري به بازي بازيگران و متنها نظارت داشت و از آن طرف هم فكر نميكنم از اينكه از تلويزيون پخش نشده باشد، چيزي را از دست داده باشيم، چون كار ديده شده است. ژوله تاكيد كرد: پخش سريال «قهوه تلخ» در شبكهي خانگي اتفاق خوبي بود؛ به دليل اينكه فضا و محفلي براي سريالسازي خصوصي فراهم شده است و اين رقابت هم به نفع تلويزيون و هم به نفع هنرمندان و مردم است و باعث ميشود كه مردم كارهاي بهتري ببينند و حق انتخاب بيشتري داشته باشند. اميرمهدي ژوله 30 ساله است و در دانشگاه مهندسي عمران خوانده است. وي چندين سال در مطبوعات فعال بوده و طنز مطبوعات نوشته است. ژوله توانسته است دوباره در جشنواره مطبوعات كشور در گرايش طنز رتبهي اول را از آن خود كند. اين نويسنده در مجموعههاي «شبهاي بربره»، «باغ مظفر»، «مرد هزارچهره»، «مرد دو هزار چهره»، «سيديهاي گنج مظفر» و «قهوه تلخ» مهران مديري را همراهي كرده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 475]