واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور: نظریه حقوق بشردوستانه اسلامی باید مورد پردازش نو قرار گیرد قم-ایرنا-مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور گفت:برای اینکه جامعه بشری را به سمت سعادت و صلح هدایت کنیم باید تئوری و نظریه حقوق بشردوستانه اسلامی و حقوق جنگ را مورد مداقه، توافق بیشتر و پردازش های نو قرار دهیم.
به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی عصر چهارشنبه در دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی در قم افزود: گام بعدی اینکه در پرتو اصول مورد قبول و توافق به فرهنگ سازی و ترویج بهتر دست بزنیم و در نظامات آموزشی و فرهنگی همه جهان به فرهنگ سازی بهتری اقدام کنیم ، و در نهایت در نظارت بر رعایت این موازین حقوق بشر دوستانه نهادهایی را به میدان بیاوریم که قابل اعتماد باشند.وی گفت:نهادهای قابل اعتماد کمابیش داریم ولی گاهی مدافعان آنها قدرت هایی می شوند که قابل اعتماد نیستند، بنابراین نظارت بر این قوانین و مقرارت باید مکانیزم و سازکارهای جدی تری داشته باشد. *علل شکل گیری داعشوی ادامه داد: حرکت هایی مانند داعش ناشی از عواملی مانند کج فهمی و جهل های درون جهان اسلام و دخالت های ناروا قدرت های جهانی مانند امریکا می باشد و کشور امریکا که در طول دوره اقتدار کمتر از یک قرن خود در بیش از یک صد جنگ و کودتاهای مختلف حضور داشته نمی تواند پرچمدار حقوق بشر دوستانه باشد.اعرافی خاطرنشان کرد: در پیدایش گروه های تندرو مذهبی و تعدی به حقوق بشر دوستانه، دخالتهای قدرت ها مشهود و ملموس است و دو روی این سکه را باید با هم ببینیم.وی گفت: متاسفانه جهان اسلام و فقه و اخلاق اسلامی که پیشگام این حوزه های بزرگ فقهی و حقوق بشر دوستانه بوده امروز درگیر مشکلات فراوانی شده است، مشکلاتی که امروز در جهان اسلام شاهد آن هستیم بویژه حرکت های تروریستی و تندروی های مذهبی، ناصحیح بوده و حقوق بشر دوستانه اسلامی و موازین مهم فقهی زیرپا گذاشته می شود.*نقش اسرائیل در بحران های منطقهوی ادامه داد: ما با داشتن چنین مبانی فقهی استوار و قوانین حقوق بشر دوستانه نباید در وضعیت کنونی فرو می غلطیدیم، ولی وقتی در منطقه رژیمی مانند اسرائیل تحمیل می شود این زمینه را برای انواع ظلم ها را فراهم می آورد، ما می گوییم بدون جنگ و با دکترین انتخابات مساله اسرائیل حل شود ولی وقتی تمکین نکنند باعث خشونت و برخی مشکلات می شود.وی ادامه داد: جنگ های داعش مسلکانه و درگیری های مذهبی و تندروی ها ناشی از این مسائل است و ما مقاومت مشروع را در برابر این موضوع می پذیریم.*محدودیت های اسلام برای جنگمدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به محدودیت های رزم آوران در جنگ در منطق فقهی اسلام گفت: اگر حتی جنگ عادلانه ای و برای دفاع از حقوق انسان ها باشد ما شاهد محدودیت های فراوان هستیم و همگان را نمی توان به جنگ فراخواند و جنگ آوران دارای شاخصه های خاصی هستند.اعرافی گفت: در حوزه ایجاد جنگ نیز انگیزه هایی وجود دارد و در منطق اسلام جنگ و دفاعی ارزش دارد که از انگیزه ای پاک برخیزد و برای نجات انسان ها باشد، هرگونه انگیزه های غیرانسانی و انتقام جویی در جنگ از نظر اسلام ناروا می باشد.وی ادامه داد: وقتی جامعه ای وارد جنگ می شود منابع فقهی ما اجازه استفاده از هر گونه سلاح و ابزاری نمی دهد و در ارتباط با شیوه های جنگ نیز محدودیت است.وی خاطرنشان کرد:در اسلام یک نقشه جنگی و دفاعی سرشار از محدودیت وجود دارد و اگر نگاه اسلام به جنگ را استخراج کنیم بخش مهمی از آن مربوط به حوزه حقوق بشردوستانه ورعایت حرمت ها، کرامت انسانی، محیط های طبیعی و زیست و ... می باشد.مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان داشت: این قواعد نشانگر این است که در اسلام اصل بر صلح است و جنگ به رغم ضرورتی که دارد باید یک استثناء به شمار بیاید و جنگ نباید بر پایه انتقام جویی و تعدی استوار باشد بلکه باید براساس احقاق حق و انگیزه های انسانی و عادلانه بوده باشد.اعرافی گفت: مخاصمه ما با دیگران مجوزی برای دست زدن به هر وسیله و ابزار نیست و کرامت انسانی چه برای دشمن و برای انسان های خارج از میدان جنگ و حیوانات و محیط زیست و اجتماعی باید قوانین خاص آن رعایت شود.وی خاطرنشان کرد: فقها و مجتهدان جوان ما باید به گسترش این مباحث و مقوله ها قدمهای جدی تر بردارند و باید هم درنگاه فلسفی، کلامی و هم در نگاه فقهی، حقوقی و اخلاقی موضوع شناسی های دیگری را پیشه کرده و ادبیات فقهی را با ادبیات جدید به جامعه بشری عرضه کنیم.اعرافی گفت: اسلام حتی در مورد دشمنان کرامت و حریم هایی قائل است هم در مجازات ها و هم در جنگ و انسان های دیگری نیز که طرف جنگ نیستند، افراد غیرنظامی، زنان و کودکان و کسانی که به هر دلیل درگیر جنگ نیستند، فقه برای آنها محدودیت های خاصی دارد.اعرافی بیان داشت: در مورد محیط طبیعی و زیست انسانی بسیار مورد توجه روایات و منابع فقهی ما قرار گرفته و توجه به آب ها و درختان و منابع عمومی مسائل جدی است که در فقه مامورد توجه است.وی ادامه داد: در ارتباط با زمان، آغاز و انجام جنگ نیز انواع آداب و عناصر محدودیت زا برای آنها تعریف شده است.اعرافی بیان داشت: اگر ما به منابع فقهی مراجعه کنیم شاهد گزاره های فراوان و سرمایه های فقهی در مورد حقوق جنگ هستیم ولی این مقوله می تواند باعث کاوش ها و تحقیقات بیشتر قرار گیرد و امید است مدرسان و فقها و علمای بزرگ ما در تبیین این مبحث گام های مهمتری بردارند.وی گفت: در فقه اهل بیت (ع) درابعاد مختلف شاهد عناصر محدودیت زا در عرصه جنگ هستیم که یک بخشی از آنها مانع از بودجود آمدن جنگ می شود ولی عناصر متعددی نیز پیش بینی شده که برفرض پیداش جنگ اعم ازعادلانه و ظالمانه، چارچوب های جنگ مشخص باشد.وی ادامه داد: شاید بیش از صد گزاره بسیار جدی در مورد محدودیت جنگ وجود دارد و بخش مهمی از آنها بشر را از رفتن به سمت جنگ و خشونت های مسلحانه پرهیز می دهد و بخش دوم نیز در صورت وقوع جنگ، دارای چارچوب های خاصی است.اعرافی گفت: شهر مقدس قم مبشر اندیشه صلح، همزیستی مسالمت آمیز، پرهیز از تعدی به حقوق بشر و انسانهاست و دارای مکتبی است که مبشر محدویت های فراوان برای جنگ و خشونت است و برگزاری این کنفرانس در این شهر مقدس این پیام مهم را به همگان منتقل کند.دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی با حضور اندیشمندانی از داخل و20 کشور جهان عصر امروز چهارشنبه در شهر مقدس قم آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.7401/ 6133/ خبرنگار - بهمن اطمینان ** انتشاردهنده: جعفر مسلمی
17/09/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]