واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توسط هنرمند تبریزی صورت گرفت؛
گرامیداشت یاد قربانیان ایستگاه هفت خوان درتابلوی تلفیقی کلاژوقالی
شناسهٔ خبر: 3843920 - چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
استانها > آذربایجان شرقی
.jwplayer{ display: inline-block; } تبریز – هنرمند خلاق تبریزی با خلق اثری هنری از تلفیق نقاشی کلاژ و قالی های قدیمی ایرانی، تابلویی به یاد جان باختگان سانحه آتش سوزی قطار تبریز – مشهد خلق کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، فیروز وهابی نژاد هنرمند خلاق تبریزی است که تا کنون آثار زیادی از وی تحت عنوان سبک کاران و با نگاهی نو و متفاوت به سوژه های پیرامونی خلق و به نمایش گذاشته شده است که از نمونه های آن می توان به تلفیق هنر نقاشی و تذهیب، کارهای مختلف و نو بر روی نقره و فرش نقاشی از نمونه های این آثار هستند. این هنرمند خوش ذوق تبریزی در جدیدترین کار خود و برای ابراز همدردی با هموطنان داغ دیده خود در حادثه آتش سوزی قطار تبریز – مشهد اقدام به خلق اثری در قالب آخرین ابداع خود در سبک کاران کرده و با تلفیق هنر نقاشی با کلاژ و فرش کهنه، اصیل و دستبافت ایرانی، تابلویی با مضمون گرامیداشت یاد قربانیان ایستگاه هفت خوان به تصویر کشیده است. اثری هنری برای انتقال تألم و تاسف انسانی وهابی نژاد در خصوص پیام و محتوای این تابلو به خبرنگار مهر گفت: در این اثر تلاش کردم تألم و تاسف خود را از این حادثه دردناک نشان دهم و اگر بخواهم توضیحی برای این تابلوی تلفیقی کلاژ و فرش ارائه کنم باید بگویم «واگن واژگون شده بود، آنان که گیر کرده بودند، سر و بدنشان را به شیشه میکوبیدند تا مگر بشکند و روزنی بیابند، آتش زبانه میکشید» و این همان مفهومی است که هنگام خلق این اثر در ذهن من تداعی می شد.
وی در خصوص سبک ابداعی خود نیز اظهار داشت: در این سبک هنری از قالی کهنه و قدیمی چند صد ساله ایرانی یاری گرفتم و با استفاده از سابیدگی و حتی پارگی و رنگ های کهنه و قدیمی فرش ایرانی با طرحهای چند هزار ساله به آثار هنری ام شکل و بوی تفهیمی دادم و در واقع تلاش کرده ام نمادی از سپاس، ارزش دادن، دوستی، گذشت و عشق را ارائه کنم و آنها را به عنوان میراثی غنی به هویت انسان بودن ارتباط دادم. تلفیق کلاژ و فرش نمادی از حس قدردانی و سپاس گذاری برابر خالق است این هنرمند خلاق ادامه داد: سعی کرده ام در این سبک تفهیمی، سپاس و قدردانی مخلوق از پروردگار خود را نشان دهم و این سبک برای من نوعی آیین است، آیین سپاس و قدر دانی هریک از این گره ها نمایان گر عشق و ایمان به زیبایی جاری در سرشت ایرانی است و نماد این است که ایرانی ارزش تلاش و زحمت را می داند و به آن ارزش قائل است و از یاد نخواهد برد و در واقع نماد پاسداری از ارزش ها بعد ازحیات است .
وی همچنین گفت: هنر مفهومی ایرانی برای اصالت دادن و رمز گشای و راه یابی به دنیای بدون مرز هنری و همچنین متفاوت بودن و دوری از تقلید غربی که اندیشمندان هنری نیز مشتاق آن هستند، باید با جوهره هنر اصیل ایرانی همراه باشد و سبک کاران نیز بدنبال همین حقیقت ارزشمند است . این هنرمند تبریزی افزود: در سبک هنری کاران سعی کردم نگاه خود را به زندگی و اشیاع تغیر دهم تا دنیایی را با جهان بینی خاص معرفتی و با اصالت دادن به میراث غنی این مرز و بوم خلق کنم و نگاهم به موضوعات از سطحی نگری و افقی بودن فاصله گرفته و عمودی و ژرف باشد. هنر یعنی جستجو و تغیر پیوسته وی تصریح کرد: مدرنیته همان دید عمودی و نه تغیر ظاهری است که موجب متحول شدن معرفت و جهان بینی عمیق شده و اگر هنر را در یک چهار چوب ببینیم، در واقع هنر را از بین برده ایم در حالی که باید به آن پویایی ببخشیم و باید گفت که هنر یعنی جستجو و تغیر پیوسته و اگر به دنبال ابداع و ایجاد اثر مثبت متفاوت باشیم، در واقع دیدمان را به دنیا به شکل جدید و با یک دریچه جدیدی آغاز کرده ایم .
به اعتقاد این هنرمند، هنر مفهومی همان مناسبت و رابطه اشیاع با تفکر و ارتباط بین مخاطب و اشیاست و بوجود آمدن جهان بینی خاص به موضوع و در حقیقت دریچه دیگری برای دیدن و لمس حسی معرفت انسانی است و در اینجاست که شعار «هنرمند وجدان مردم است» شکل می گیرد و این اثار هنری در واقع همان طرز دیگر اندیشیدن است . وهابی نژاد در خاتمه اظهار داشت: در سرا سر تاریخ هنر، بین هنر و تفکر نوعی پارچگی وجود داشته و در واقع یک هنرمند باید متفکر و اندیشمند باشد و به همین دلیل در عمق هر اثر هنری مفهوم فکری پنهانی وجود دارد که مخاطب را به اندیشیدن وامی دارد در واقع موجب چالش افکار می شود و بر همین اساس به سبک تفهیمی فرش کهنه و کلاژ نیز باید به عنوان خلاقیت انسانی نگریست که همان جستجوی هویت و معرفت انسانی است .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]