واضح آرشیو وب فارسی:یالثارات: اثر پول های کثیف د ر سینمای ایران وقتی تشد ید می شود که منابع د ولتی و سازمانی نیز به پای برخی تولید ات هنجارشکن و مسئله د ار خرج شود و برای آثار مرد می د یگر پولی د ر میان نباشد . اینگونه می شود که سینما پر می شود از شک، خیانت و تجاوز و هزار کوفت و زهرمار د یگر که د ر زند گی همین غرب زد ه های سینمایی به وفور یافت می شودپایگاه خبری انصارحزب الله: چند ی قبل بود که یکی از تهیه کنند گان سریال شهرزاد ، به اتهام اختلاس د ر صند وق فرهنگیان، بازد اشت شد . بعد از رسانه ای شد ن این بازد اشت کم سرو صد ا د ر بین اهالی سینما و پر سرو صد ا د ر بین رسانه ها بود که د وباره ماجرای پول های کثیف و ورود آن به عرصه سینما د ر گرد ونه خبرها قرار گرفت. ماجرایی که نشان د اد عد م شفافیت مالی د ر سینمای ایران، موجب می شود سرمایه های سرگرد ان- مانند اند وخته صند وق معلمان تلاشگر آموزش وپرورش- به د ست افراد ی چون تهیه کنند ه بازد اشتی سریال شهرزاد ، برای ایجاد پوشش جهت فعالیت های اقتصاد ی د ر سینما خرج شود ؛ چنانکه پیش از این نیز سرمایه گذاری افراد ی مانند بابک زنجانی د ر سینما را شاهد بود ه ایم یا برخی سرمایه گذاری های خارجی د ر سینما که از سوی جریان های شهره به فساد د ر فضای بین المللی صورت گرفته است. آخرین حلقه از این حمایت ها از سوی خواهر امیر قطر د رباره فیلم فروشند ه ساخته اصغر فرهاد ی صورت گرفت. آنچه د ر این بین اهمیت می یابد این است که غد ه سرطانی پول های کثیف نه تنها فعالان سینمایی را بلکه محتوای تولید ات را نیز آلود ه و فاسد می کند و آثار مخرب و ویرانگرش را بر فرهنگ و هنجارهای جامعه می گذارد . پول از کجا آورد ه اند «وقتی پول تمیز و سالم وارد سینما نشود ، فساد ایجاد می کند و به اقتصاد سینمای ایران ضرر می زند . هم اکنون د ر شبکه نمایش خانگی چند سریال د ر حال ساخت است که به طور مشخص یکی د و تای آنها د ارند با هزینه های خارج از عرف انجام می د هند .» این صحبت های غلامرضا موسوی، رئیس شورای عالی تهیه کنند گان است ، مرد ی که چند وقت پیش هم وقتی از پولشویی د ر شبکه نمایش خانگی صحبت کرد ، خیلی ها به او خرد ه گرفتند که حرف اشتباهی زد ه است. او د ر تازه ترین اظهارنظرش د ر این رابطه به مشرق گفت: وقتی بازیگران را با هزینه های بسیار بالا می خرند ، توقع بازیگران را بالا می برند و این خطرناک است چون کار های بعد ی خواسته هایشان را برآورد ه نمی کند و همین اقتصاد سینما را به سمت فروپاشی می برد . الان هم می گویم برخی از این سریال ها نمی گویند پول از کجا آورد ه اند . سرپوش بر روی مفاسد با پول توکل نیا تهیه کنند ه فیلم «کاغذ بی خط» ورود افراد مساله د ار د ر فرهنگ و هنر را سرپوشی برای انواع مفاسد اقتصاد ی می د اند و د ر این باره به وطن امروز می گوید : اینگونه افراد ناشناخته که ناگهان وارد عرصه فرهنگ و هنر می شوند و پول های فاسد را وارد می کنند می خواهند از این حوزه به نفع منافع شخصی خود استفاد ه کنند و آثاری که سرمایه گذاری می کنند هم هیچ کمکی به هنر نمی کند و تنها فضا را نامناسب کرد ه و وضعیت د فاتر معتبر سینمایی را مختل می کنند . وی معتقد است: هنگامی که هنوز سینمای کافی برای اکران ند اریم، نیازی به این همه تولید و ورود سرمایه گذاران ناشناخته نیست. د ولت هم به جای جلوگیری از اختلاس ها ورود بیهود ه ای به مسائل فرهنگی د ارد ! به این د خالت ها نیازی نیست و باید د ولت وارد نظارت د ر عرصه فرهنگ شود . سرمایه گذاری اجنه د ر سینما سید ضیاء هاشمی، عضو د یگر شورایعالی تهیه کنند گان د رباره ورود سرمایه های غیرشفاف به سینما نیز معتقد است: سینما جذابیت اقتصاد ی ند ارد چرا که اگر د اشت، آقازاد ه ها اجازه نفس کشید ن هم به ما نمی د اد ند . بنابراین ویترین خاصی د ارد . خیلی ها به خاطر شهرت و عکس گرفتن وارد فضای تولید می شوند تا از نام و نشان استفاد ه کنند . گویا اجنه د ر سینما سرمایه گذاری می کنند . خوش رقصی پول های کثیف برای مسئله د ارها خیلی جالب خواهد بود وقتی بد انیم که این اجنه با پول های کثیف شان د ر حالی د ر سینمای ایران خوش رقصی می کنند و از د یوار فیلمنامه های سیاه بالا می روند که برخی از فیلم سازان د یگر از نبود سرمایه گذار نالانند . با یک جستجوی ساد ه به راحتی این نکته قابل حصول خواهد بود د رحالی که سرمایه گذاران مسئله د ار خارجی و مفسد ان اقتصاد ی با پول های کثیف مشغول سامان د اد ن به ترفند های از قبل تراشید ه خود د ر پازل جنگ نرم هستند و مسیر صد ساله را برای برخی از فلیمسازان سفارتی ساز یک شبه می پیمایند د ر گوشه ای د یگر عد ه ای د یگر د ر گیرود ار جلب حمایت های مالی مسیر یک شبه را صد ساله می پیمایند . کمک پول های کثیف برای د رشت نمایی د غد غه روشنفکرهای غرب زد ه د ر سینما و آرزومند ان جایزه های توخالی و خرس نمای آن ها د ر جامعه د ر حالی است که آن هایی که د غد غه مرد م کوچه و بازار و انقلاب را د ارند ، همچنان زمین گیر بود جه و حمایت هستند . هنر انقلابی د رگیرود ار بی پولی مثلا جمال شورجه که مجموعه تاریخی «حضرت موسی(ع)» که پس از د رگذشت سلحشور ساخت آن به وی سپرد ه شد ، د رباره ساخت این اثر تاریخی می گوید : تلویزیون برای تولید این مجموعه مشکل بود جه و نقد ینگی د ارد . وی د ر توضیح مطلبش می گوید : تلویزیون برای تولید این مجموعه مشکل بود جه و نقد ینگی د ارد . من شنید ه ام د ولت برای تامین مالی سیما اهتمام لازم را ند ارد و این یک ایراد اساسی است. و یا کارگرد ان سینما رضایی گفت که از سال گذشته پروانه ساخت فیلم «هم نفس با کوه» د رباره زند گی مرضیه حد ید چی(د باغ) را گرفته، اما نهاد های فرهنگی حمایت نمی کنند و او هم سرمایه کافی برای ساخت اثر را ند ارد . ناگفته پید است که اثر پول های کثیف د ر سینمای ایران وقتی تشد ید می شود که منابع د ولتی و سازمانی نیز به پای برخی تولید ات هنجارشکن و مسئله د ار خرج شود و برای آثار مرد می د یگر پولی د ر میان نباشد . اینگونه می شود که سینما پر می شود از شک، خیانت و تجاوز و هزار کوفت و زهرمار د یگر که د ر زند گی همین غرب زد ه های سینمایی به وفور یافت می شود . چاله چوله های بنیاد فارابی مثلا بنیاد سینمایی فارابی به عنوان بازوی اجرایی سازمان سینمایی که د ر ساخت آثار سینمایی مشارکت و حمایت می کند . فارس د ر گزارشی د رباره آثار مورد حمایت فارابی می نویسد : جالب است بد انیم د رمیان آثاری که بنیاد فارابی د ر سال گذشته حمایت کرد ه است فیلم «من سالواد ور نیستم» نیز گنجاند ه شد ه است فیلمی که به لحاظ محتوا منتقد ان زیاد ی د اشت و با اصلاحات روانه اکران شد . ویا فیلم سینمایی «چاله چوله» به کارگرد انی کیانوش عیاری نیز د ر میان لیست فیلم های حمایت شد ه از سوی فارابی قرار د ارد که بالاخره عیاری از ساخت اثر صرفنظر کرد . فیلم چاله چوله د استان د اد گاهی را روایت می کند که د ر آن د ختری محکوم به قصاص می شود . این فیلم قرار بود با حمایت کانون پرورش فکری کود کان و نوجوانان ساخته شود که به د لیل منصرف شد ن کانون از حمایت ساخت، فیلم تولید نشد و فیلم «کاناپه» د ر د ستور کار فیلمساز قرار گرفت. عیاری بعد از ساخت «خانه پد ری» مورد انتقاد قرار گرفت و نمایش فیلم متوقف شد فیلمی که توقف نمایش آن برای وزارت ارشاد و د ر سطح بالاتر هزینه د اشت فیلم بعد فیلمساز (چاله چوله) نیز که محتوای تلخ و د استان آن د ر راستای فیلم «خانه پد ری» است مورد حمایت فارابی قرار می گیرد ! د ر میان لیست اسامی فیلم های حمایت شد ه فیلم سینمایی «پیرمرد و خلیج فارس» به کارگرد انی امیرحسین یوسفی هم د ید ه می شود . این فیلم که هنگام ارایه پروانه ساخت به فیلم با موضوع د فاع مقد س معرفی شد ه است جزء فیلم های حمایت شوند ه بنیاد فارابی قرار د ارد د ر حالی که فیلمساز د ر فیلم قبلی خود «آشغال های...» فیلمی د رباه فتنه ۸۸ ساخت که مورد حمایت مد یران د وره قبلی فارابی قرار گرفت. یوسفی د ر آن اثر نیز تنها با یک قاب عکس از یک شهید ، د وره د فاع مقد س را با ظرافت خاصی زیر سوال می برد . حال د ر د وره جد ید فیلم «پیرمرد و خلیج فارس» که به نظر می رسد عنوان د فاع مقد س را ید ک می کشد زیرا افکار فیلمساز د ر آثار قبلی به خصوص فیلم «آشغال های ...» واضح و روشن است. قوه قضائیه انقلابی عمل کند اتفاقات و چالش های سینمایی د ر گذشته ثابت کرد ه است تا ماد امی که نفوذی ها د ر بد نه فرهنگی کشور فعالند و پول های کثیف سینمایی د ر گرد ش، وضعیت تولید ات سینما با هشد ارهای تریبونی و موضع گیری های رسانه ای تغییر نخواهد کرد . آنچه امروز می تواند جلوی این سقوط آزاد به ورطه ابتذال را بگیرد حضور مقتد رانه و انقلابی قوه قضائیه خواهد بود . همانطور که موسوی، تهیه کنند ه سینما د ر این باره معتقد است: به نظرم قوه قضائیه اگر خوب عمل کند و هشد ار ها را جد ی بگیرد ، این کار شد نی خواهد بود .
یکشنبه ، ۱۴آذر۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: یالثارات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]