تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821243758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش 50 درصدي شهريه دانشگاه آزاد براي روز مبادا !


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افزايش 50 درصدي شهريه دانشگاه آزاد براي روز مبادا !
دانشگاه آزاد از حدود سه سال پيش يعني از بدو مسئوليت حميد ميرزاده به عنوان رئيس اين دانشگاه، براي ورود به حوزه آموزش پزشكي عزم جدي اختيار كرد...
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده انتظام 
دانشگاه آزاد از حدود سه سال پيش يعني از بدو مسئوليت حميد ميرزاده به عنوان رئيس اين دانشگاه، براي ورود به حوزه آموزش پزشكي عزم جدي اختيار كرد و محسن‌هاشمي، معاون دانشگاه آزاد تقريباً در تمام گفت و گوهاي رسانه‌اي خود از راه‌اندازي بيمارستان آموزشي براي اين دانشگاه گفت.

از سوي ديگر حضور و تجربه باقر لاريجاني كه از مجموعه وزارت بهداشت دل خوشي نداشت و به نوعي به دانشگاه آزاد پناهنده شده بود، نيز فرصت فراخ‌تري براي سهم‌خواهي هر چه بيشتر دانشگاه آزاد از آموزش پزشكي كشور فراهم كرد.
علاوه بر اين، دانشگاه آزاد بيش از يك دهه است كه در جريان رقابت نانوشته‌اي با دانشگاه پيام نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي بر سر ظرفيت پذيرش دانشجو قرار گرفته است و در اين راه كيفيت آموزشي قرباني شده است. به طوري كه رشته‌هاي بدون مجوز دانشگاه آزاد با وجود تسامحات فراوان وزارت علوم سايه خود را از سر پول و وقت و آينده شغلي و اجتماعي و حرفه‌اي دانشجويان بر نمي‌دارد. همچنين توسعه كمي واحدهاي دانشگاهي بدون تبعيت از هيچ الگوي آمايشي و هيچ ساختار نرم افزاری و سخت‌افزاري تحفه اين رقابت نامبارك است كه كمترين ضرر آن بازار كار اشباع شده از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي است. پيامدهاي فرهنگي و اجتماعي اين حجم فارغ‌التحصيل هم بماند.

 در اين ميان، تنها مسئله‌اي كه باعث مي‌شد رقباي دانشگاه آزاد در عرصه رقابت با آن باقي بمانند، حمايت وزارت علوم از آنها است. نتيجه مشاهده شده از اين تصوير كوتاه از شرايط جذب و تربيت دانشجو در دانشگاه آزاد، مسئله‌اي است كه روز گذشته توسط برخي رسانه‌ها به صورت گزارش به افكار عمومي، جامعه دانشگاهيان و البته برنامه‌ريزان، سياستگذاران و مجريان آموزش عالي عرضه شد و آن اعتراض دانشجويان دانشگاه آزاد درباره افزايش ۵۰ درصدي شهريه بود كه هرچند در نوع خود اولين و گسترده‌ترين مورد هم نيست. با اين وجود، خبر از بي‌قانوني‌هاي فانتزي در نظام آموزش عالي و آموزش پزشكي كشور مي‌داد كه مي‌توانند پيامدهاي جبران ناپذيري بر نظام مديريت منابع انساني برجاي بگذارند و ماندن بر عرصه رقابت‌هاي جذب دانشجو به هر قيمتي و حفظ حياط خلوت سياسي و ظرفيت‌هاي آن براي روز مبادا با امداد از جيب دانشجويان هم يكي ديگر از نتايج آن است.
نكته ظريف ماجرا، توجيهي است كه مسئولان دانشگاه در افزايش غيرقانوني و خارج از ضابطه شهريه‌ها ارائه مي‌كنند و انتظار دارند با اين گفته‌ها جلوي اعتراض دانشجويان و افكار عمومي را بگيرند.

به طوري كه سيد علي ابطحي،  معاون علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي يكي از شاذترين اين استدلال‌ها را (بخوانيد توجيهات) ارائه كرده است. وي در واكنش به اعتراض دانشجويان نسبت به افزايش 50 درصدي شهريه‌هاي اين دانشگاه گفته است: «درآمد‌ واحدها كاهش يافت؛ شهريه را افزايش داديم.» و در توضيح افزايش ۵۰ درصدي شهريه به جاي افزايش ۱۵ درصدي معمول آورده است: «‌براي ايجاد رشته‌اي در حوزه پزشكي كه بسيار هم هزينه‌بر است، ابتدا بايد منابعي را براي تأمين اين هزينه‌ها آماده كنيم. به طور نمونه وقتي يك بيمارستان راه‌اندازي مي‌شود، براي هر تخت بيمارستاني بايد بين ۵۰۰ تا ۷۰۰ ميليون تومان هزينه شود. البته اين را هم نبايد از ذهن دور كرد كه هزينه‌هاي آموزش رشته پزشكي فقط مختصِ مراحلِ باليني نيست، علوم پايه پزشكي هم همينطور است؛ آزمايشگاه‌هاي گوناگون از جمله آزمايشگاه فيزيك، آزمايشگاه شيمي، سالن تشريح و ساير موارد هم نيازمند سرمايه‌گذاري سنگين است. صرفاً به دليل همين هزينه‌هاي سنگين و رو به رشدي كه به آنها اشاره كردم، مجبوريم بخشي از اين هزينه‌ها و نه همه آن را از طريق شهريه تأمين كنيم. ما همين حالا هم در حال تأمين بخش اعظم اين هزينه‌ها از منابع ديگر هستيم!»

ادبيات اين مقام مسئول در ادامه اعتراضات دانشجويان قابل تأمل است. وي با يادآوري اينكه سال‌هاي قبل واحد‌هاي غيرپزشكي وضعيت درآمدشان خوب بود، گفت: «امسال اما متأسفانه از آنجا كه دانشجوي رشته‌هاي غيرپزشكي كم بود، درآمد واحدهاي غيرپزشكي ما نيز بالطبع كاهش يافت. اينجا نگراني ما اين است كه در آينده نتوانيم اين كسري بودجه خود را از محل درآمدهاي واحدهاي ديگر تأمين كنيم كه همين موضوع منجر به اين افزايش شهريه شده است. همين شهريه‌اي كه دريافت مي‌شود، فقط برابر ۵۰ درصد هزينه‌هاي ماست و ۵۰ درصد ديگرِ هزينه‌ها روي زمين مي‌ماند كه فعلاً به انحاي مختلف، هر ماه تأمين شده است.»
به بيان ديگر دانشگاه آزاد  دانشجو را به عنوان منبع درآمد و محل تأمين بخش قابل ملاحظه اعتبارات خود در نظر مي‌گيرد، بدون اينكه خود را در جريان چينش هرم نيروي انساني كشور و مهارت و تخصص آنها مسئول بداند. خب بالاخره آنها فقط مسئول دانشگاه آزاد هستند و نه چيز ديگر!

علاوه بر اينها دانشگاه آزاد از پيروي از سياست‌هاي وزارت علوم براي سوق دادن دانشگاه‌ها به سمت انعقاد قرارداد و مشاركت در پروژه‌هاي ملي و حتي بين‌المللي به منظور تأمين هزينه‌ها و منابع مالي‌شان سر باز مي‌زند و در اين مورد به شترمرغ آموزش عالي تبديل شده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن